LyckorusuppdateringKylskåpet fungerar äntligen. Låter väldigt simpelt, men det fattas många hårstrån på fontanellen efter dessa veckor.
Börjar med en liten tillbakablick på vad som har gjorts tidigare.
Började med det enkla att stoppa tillbaka motorn i kylskåpet. Med nya växellådsfästen satt den som en pungspark i ansiktet.
Satt sjukt bra, börjad med att handla in ny motorolja, lite nya stift och växellådsolja för att maskinen fungera så smärtfritt som möjligt, men varför skulle det göra det? Insexnyckeln, storlek 12, till oljepluggen var spårlöst försvunnen så det blev raka vägen till Biltema och inhandla. (Borde söka spons från dem efter 5 besök under helgen), men satfläsk vad lätt den lossnade när man hade rätt saker. Sen var det dags för att lossa pluggen för tappningen på växellådan, och det var ingen rolig historia. Jag bönade och bad på mina bara knän. Gick över till grannen, hade inte rätt prylar, till denna äckla lilla sak krävdes invändig fyrkantshylsa med storlek 13, något som inte säljs någonstans. Men fan, chefsingenjören, tillika min fader, kom hem och drog loss den på två röda och fick lite vatten på sin kvarn. Men nu blev det mycket text så nu ska ni få se en bild på den nya fina tändningen jag fick hem som skulle kopplas in.
Tänkte direkt att jag inte ska ha sådär mycket kablar så klippte bort hälften ungefär. (Allt enligt elschemat som finns i hjärnkontoret), kopplades in lite snabbt, men klart som korvspad att bilen gick som en påse nötter.
Började då lira med luft- och bränslemix, men detta hjälpte inte det minsta. Bytte bränslepump och förgasare, och nu jävlar tog det fart. Lirade helt underbart och perfekt.
Tog mig ut till Statoil (vägrar att säga Circle K), där bilen vägrade att starta, men efter några vrid på nyckeln så startade den till min stora förvåning och jag kunde ta mig hem, såg då även att laddningslampan lyste så började riva och byta generator. Gick ju inte heller smärtfritt.
Fläkthjulet var krokigt som en banan och gick inte runt så fick riva isär och plocka ut fläkthjulet, börja tillbaka till ursprungsform och fila till kilen så generatorn passade. Visade sig efteråt att det aldrig var fel på generatorn utan att ovan nämnda chefingenjör suttit kabeln till startmotorn på fel pol så vi inte fick laddning utifrån detta, men allt var ju ändå mitt fel.
MEN NU JÄVLAR! (ursäkta)
Är jag ute på äventyr, dag och natt med mitt lilla kylskåp! Går som en midsommarnattsdröm (Håkan <3) och har till och med åkt ikapp ett ekipage med husvagn, slå det ni.
Återkommer med fler fina bilder och förhoppningsvis lite filmer från bravaderna jag ska ut på kommande vecka.
Puss i ljumsken, hej hå!