2539
Sök

Audi a4 1.8t felkoder

44 Inlägg
26 januari 2017
Trådstartare
#1
Tjenare tänkte höra om någon vet vad som kan vara felet på min bil. Den ryker vit rök vid gaspådrag å luktar bränt urin den tappar ork till och från och går riktigt ojämnt på tomgång till och från . den har 2 fel koder p0171 p0340 . bytt vevhusvent å luftfilter å tändstift å ena tändspolen . när den går sämre så dricker den även mer men den dricker inge olja .vore sjukt tacksam för svar smile

394 Inlägg
26 januari 2017
#2
Hej.
Verkar tyvärr som att din turbo rasat:(

Med vänlig hälsning Stefan

Avstängd
10 388 Inlägg
26 januari 2017
#3
Jannep skrev:
Tjenare tänkte höra om någon vet vad som kan vara felet på min bil. Den ryker vit rök vid gaspådrag å luktar bränt urin den tappar ork till och från och går riktigt ojämnt på tomgång till och från . den har 2 fel koder p0171 p0340 . bytt vevhusvent å luftfilter å tändstift å ena tändspolen . när den går sämre så dricker den även mer men den dricker inge olja .vore sjukt tacksam för svar smile

P0171 = Bilen går magert;

16555/P0171/000369 - Fuel Trim; Bank 1: System Too Lean

Possible Causes

Mass Air Flow Sensor (G70) defective
Intake System Leak(s)


Possible Solutions

Check Mass Air Flow Sensor (G70)
Check Fuel Pressure Regulation
Check Fuel Pump
Check Injectors
Check Intake System for Leaks
Check Exhaust System for Leaks
Check Secondary Air System for Leaks
Check Vacuum Pipes for Leaks



P0340 = Kamlägesgivare

16724/P0340 - Camshaft Position Sensor (G40): Malfunction

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) active


Possible Causes

Wiring from/to Camshaft Position Sensor (G40) faulty
Camshaft Position Sensor (G40) faulty
Timing misaligned


Possible Solutions

Check Wiring from/to Camshaft Position Sensor (G40)
Check Camshaft Position Sensor (G40)
Check Timing




Att utifrån din beskrivning dra slutsatsen att turbon rasat....ser jag som vågligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

394 Inlägg
26 januari 2017
#4
Sant, med tanke på kamlägesgivaren. Tänker främst på vitröken.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 januari 2017
#5
Stefan7neson skrev:
Sant, med tanke på kamlägesgivaren. Tänker främst på vitröken.

"Normalt" är ju gråblå rök på audi när turbon ger upp då den är oljekyld. Eller normalt och normalt...det är min erfarenhet av turboras på Audi iaf.

Men det är väl ett bra läge, i vilket fall som, för TS att börja med att titta närmare på felkoderna. Gällande första så skulle jag även tagit en titt på lambdasonden/erna och mätt upp dessa
Senast redigerat av it_mutt (26 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

44 Inlägg
26 januari 2017
Trådstartare
#6
Tror knappast det är turbon för den kickar ganska bra. Har tagit å bytt kamaxelläges givaren för 20 min sedan så kul å se om de bli nå skillnad smile

394 Inlägg
26 januari 2017
#7
Håller tummarna:)

44 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
#8
Blev tyvärr inge skillnad och motor lampan fortsätter tändas hmm men tänkte om detta kan hjälpa .
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222344/222344-5ce2ed83810dae5ea9d9b3c6e0d7058f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222344/222344-5ce2ed83810dae5ea9d9b3c6e0d7058f.jpg

Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2017
#9

Min(a) ser likadana ut, trots att det inte finns felkoder eller bilarna går dåligt.

Personligen skulle jag dock rekommendera något lite bättre än ELM327...gärna vagcom/vcds.

Och jag utgår från, per automatik, att du raderat felkoderna efter bytet.
Senast redigerat av it_mutt (29 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

44 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
#10
Jo jag har raderat dem några gånger efter dem tänds efter 10mil igen dock. Men bilen gå ojämt som fan på tom gång å varven minska när jag tex trycker på knappen för att få upp rutorna fast att dem är uppe så under mer belastning me andra ord å är på en liten roadtrip å bilen går ganska hackigt å motorn reagerar inte direkt du trycker ner gasen som den gjorde förr . å dricker mycket gör den till å från . tex låg igår på 0.73 liter milen sedan i samma takt  samma väg idag drar den snitt 0.97 liter milen. Å har testat dra ur lmm å motorn ändrade varv just när jag plocka lös den å koppla in den igen men annars va det inge skillnad på tom gången IAF . sedan säger den även att inkommande luft är för varm
Senast redigerat av Jannep (29 januari 2017)

297 Inlägg
29 januari 2017
#11
Hej, sitter en ventil (pcv ventil) under insuget som brukar gå sönder på 1.8t motorerna. Kan vara värt att kolla upp.

Mvh


44 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#12
Okej du råkar inte veta varifrån man kan beställa en sån ?smile

Sir
935 Inlägg
31 januari 2017
#13
Sist jag köpte en sådan kostade den 149:- på vag

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

297 Inlägg
31 januari 2017
#14
Jannep skrev:
Okej du råkar inte veta varifrån man kan beställa en sån ?smile

Som Marcus80 sa, 150:- på närmsta vag typ.


44 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
#15
Okej ska ta å testa byta den. Hoppas det funkar.smile men tack för hjälpen

44 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
#16
Och förresten var exakt är det den sitter ?smile

44 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
#17
Upptäckte idag att den ville dö vid gaspådrag sen släppte jag gasen å tryckte på igen då gick den normalt ? Undra va dem skulle ta på en verkstad att söka felet?

297 Inlägg
1 februari 2017
#18
Jannep skrev:
Och förresten var exakt är det den sitter ?smile

Sitter under insuget.


44 Inlägg
19 februari 2017
Trådstartare
#19
Tjenare igen . Har bytt pcv ventilen nu men fel koderna fortsätter komma bytte även slangen som den satt i  hmm och har även försökt genom söka den efter lekage men hittar inge . Någon som har nå mer tips ? Men är tacksam för den hjälp jag fått hittills:)

6 Inlägg
6 februari 2018
#20
Fick du ordning på den?
Samma fel på dotterns nu. 😕


Sök