2403
Sök

"Den Blåe" Volvo 945 SE -96

Att det är en vinterbil betyder inte att den måste svinas sönder för det! Bilen kommer hållas i så bra skick det går.

53 257 Visningar
Uppdaterades senast 9 november
2 227 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
#141
birka76 skrev:
InTheWhite skrev:
Årets dom avklarad!




https://i.postimg.cc/JnqcwYfR/IMG-5475.jpg

Ett standard fel smile finns väll inte en 940 som fått på pekan på den balken ...

Inte min vita!big_smile


BASS GLAD
1 381 Inlägg
21 februari 2021
#142
InTheWhite skrev:
birka76 skrev:
InTheWhite skrev:
Årets dom avklarad!




https://i.postimg.cc/JnqcwYfR/IMG-5475.jpg

Ett standard fel smile finns väll inte en 940 som fått på pekan på den balken ...

Inte min vita!big_smile

Nja men de ganska vanligt på 940 att den rötten sad

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

2 227 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
#143
birka76 skrev:
InTheWhite skrev:
birka76 skrev:

Ett standard fel smile finns väll inte en 940 som fått på pekan på den balken ...

Inte min vita!big_smile

Nja men de ganska vanligt på 940 att den rötten sad

Jo det är ju tyvärr det! Den sitter ju också jäkligt utsatt.


2 306 Inlägg
21 februari 2021
#144
Vilken balk är det? Har nog klarat mig från det hittills så känner inte igen anmärkningen.  Kan vara bra att veta, så kan man lägga det på minnet inför framtida köp. Alltid bra att veta vad man ska syna extra noga... big_smile


2 227 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
#145
Mew skrev:
Vilken balk är det? Har nog klarat mig från det hittills så känner inte igen anmärkningen.  Kan vara bra att veta, så kan man lägga det på minnet inför framtida köp. Alltid bra att veta vad man ska syna extra noga... big_smile

Är tvärbalken bakom stödlagret till kardanaxeln.


2 227 Inlägg
23 april 2021
Trådstartare
#146
Avluftningen till expansionskärlet vill inte riktigt funka, så jag misstänker att
avluftningsanslutningen rostat igen i metallhylsan. Hade säkert gått att borra
upp igen, men kärlet är så grisigt så det fick bli ett nytt i stället.




https://i.postimg.cc/L62vXzCC/IMG-5706.jpg


2 227 Inlägg
7 oktober 2021
Trådstartare
#147
Fick lite halvspännande laddtryck på denna bilen igår! :?  Ska ladda 0,5, men när jag
kollade mätaren låg det på 1,5 och steg! :o  Som tur var när jag trampade på såg jag
det direkt, så jag släppte med en gång.

Plockade bort laddtrycksventilen och satte bara slang mellan WG-klocka och turbo,
då låg laddet på 0,3 som det ska. Ska kolla över laddtrycksventilen och tillhörande
slangar efter att jag tvättat dom riktigt så man ser. Men jag misstänker att skruven i
ventilen bara gängat ut sig pga vibrationerna i motorn.




https://i.postimg.cc/8PYpgPmj/IMG-7019.jpg


2 306 Inlägg
7 oktober 2021
#148
Jag är inget direkt fan av pysventiler, oavsett hur avancerade de är. Just pga att ett litet fel kan ge ödesdigra följder om man har riktig otur. En ställbar wastegate är en väl värd investering, i mitt tycke. Speciellt på en bil som din. smile


2 227 Inlägg
7 oktober 2021
Trådstartare
#149
Kan ju i.o.f.s bli katastrofalt med ställbar WG med om slangen brister, vilket jag
råkat ut för. Men visst, i övrigt är det helt klart bättre. smile


2 306 Inlägg
7 oktober 2021
#150
InTheWhite skrev:
Kan ju i.o.f.s bli katastrofalt med ställbar WG med om slangen brister, vilket jag
råkat ut för. Men visst, i övrigt är det helt klart bättre. smile

Jo, men det gäller ju oavsett WG, ställbar eller original, eller slangen till pysventilen för den delen. tongue Det finns ju en variant som passar bolt on på originalturbon. smile
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … turbo.html


2 227 Inlägg
7 oktober 2021
Trådstartare
#151
Mew skrev:
InTheWhite skrev:
Kan ju i.o.f.s bli katastrofalt med ställbar WG med om slangen brister, vilket jag
råkat ut för. Men visst, i övrigt är det helt klart bättre. smile

Jo, men det gäller ju oavsett WG, ställbar eller original, eller slangen till pysventilen för den delen. tongue Det finns ju en variant som passar bolt on på originalturbon. smile
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … turbo.html

Jo det vet jag att WG-klockan kvittar vilken.

Har ställbar bolt on från BSR på min "entusiastbil". Körde dock som sagt med pys på brukisen.


Laddtryck :)
431 Inlägg
7 oktober 2021
#152
InTheWhite skrev:
Fick lite halvspännande laddtryck på denna bilen igår! :?  Ska ladda 0,5, men när jag
kollade mätaren låg det på 1,5 och steg! :o  Som tur var när jag trampade på såg jag
det direkt, så jag släppte med en gång.

Plockade bort laddtrycksventilen och satte bara slang mellan WG-klocka och turbo,
då låg laddet på 0,3 som det ska. Ska kolla över laddtrycksventilen och tillhörande
slangar efter att jag tvättat dom riktigt så man ser. Men jag misstänker att skruven i
ventilen bara gängat ut sig pga vibrationerna i motorn.




https://i.postimg.cc/8PYpgPmj/IMG-7019.jpg

Klippte inte laddtryckstyrningen? På mina bilar klipper den runt 1 kg. Dock ej chippade.

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)

2 227 Inlägg
8 oktober 2021
Trådstartare
#153
VoxTypeX skrev:
InTheWhite skrev:
Fick lite halvspännande laddtryck på denna bilen igår! :?  Ska ladda 0,5, men när jag
kollade mätaren låg det på 1,5 och steg! :o  Som tur var när jag trampade på såg jag
det direkt, så jag släppte med en gång.

Plockade bort laddtrycksventilen och satte bara slang mellan WG-klocka och turbo,
då låg laddet på 0,3 som det ska. Ska kolla över laddtrycksventilen och tillhörande
slangar efter att jag tvättat dom riktigt så man ser. Men jag misstänker att skruven i
ventilen bara gängat ut sig pga vibrationerna i motorn.




https://i.postimg.cc/8PYpgPmj/IMG-7019.jpg

Klippte inte laddtryckstyrningen? På mina bilar klipper den runt 1 kg. Dock ej chippade.

Sitter ingen elektronisk styrning på dessa, den är helt mekanisk.


2 227 Inlägg
9 november
Trådstartare
#154
Har startat upp denna efter att den stått still sedan i April i princip.

Det började med att batteriet var helt nedgånget, så jag fick kabla igång den. Gick
givetvis inte på alla burkarna, vilket jag haft problem med tidigare. Gasar man lite
så tänder den på alla dock. Efter att haft den igång en lång stund skulle jag testa om
den startade för egen maskin igen, men batteriet tog inte laddningen. Sedan blev
det inte mer gjort vid den för tillfället.

Någon dag senare slängde jag i ett sprillans nytt batteri som jag hade på hyllan. Satte
det på laddning över natten först. Bilen startade fint och gick lite bättre, fast inte helt
rent. Nu lös även motorlampan, vilket den inte gjort tidigare. Orkade inte fibbla mer
med den just då, så den fick stå och vila till nästa dag.

Nästa dag lossade jag minuskabeln och lät bilen stå strömlös en halvtimme, sedan på
det igen. Lampan hade slocknat och tändes inte igen under den tid jag hade bilen
igång. Tänds den igen får jag läsa ut felkoder.

Är lite att göra innan besiktning dock!
# Hål i avgasröret vid bakaxelkröken. (Standardfel)
# Backljus fungerar inte.
# Bromsarna ligger på.
# Fördelare, rotor och stift ska bytas.




Lite obligatoriska bilder så...




Kablat igång den.

https://i.postimg.cc/hGpsypNp/IMG-2778.jpg




Nytt batteri på laddning.

https://i.postimg.cc/pXzgGMCC/IMG-2748.jpg




Nytt batteri på väg i.

https://i.postimg.cc/xCXZLwqK/IMG-2774.jpg

https://i.postimg.cc/Y9TsRdmT/IMG-2775.jpg






Motorlampan lyser så fint.

https://i.postimg.cc/7hTNLDhW/IMG-2776.jpg




Efter att ha nollat boxarna slocknade lampan.

https://i.postimg.cc/pXf6QYV1/IMG-2796.jpg




Tänds den igen får jag läsa ut felkoder.

https://i.postimg.cc/6qLfZcVr/IMG-2797.jpg


Från Finland
339 Inlägg
9 november
#155
Väldigt fin Volvo, speciellt färgen!

Professionell nybilshatare


Sök