3593
Sök

Oldsmobile delta 88 66a beter sig märkligt med 18" fälgar

3 182 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
har en oldsmobile delta 88 66a som det sitter 18" cromisar på när man kör bilen beter sig den helt hysteriskt och vandrar över hela vägen man måste verkligen hålla i ratten ordentligt, bilen är ny bes utan anmärkning,  förra ägaren sa att med orginal fälgarna så betedde den sig inte på det viset.  då detta är min första jänk så skulle jag villa veta va det beror på, blir det så när det är större fälgar med bredare däck än original, eller kan det ha med o göra att fälgarna breddar så mycket utåt att det bara blir fel.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
31 januari 2017
Är det gjort en hjulinställning inom överskådlig tid...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 182 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
det vet jag inte. inget föra ägaren sa nåt om. köpte den i lördags.

10 163 Inlägg
31 januari 2017
Breddar dom grymt mycket utåt så kan det ställa till och extra mycket om något är lite små glapp i framvagnen och en dålig/obefintlig hjulinstälning.

OBS ta aldrig blankt papper som ett bevis på en felfri bil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

3 182 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
dom breddar väldigt mycket utåt. kommer gå igenom framvagnen så fort jag får hem bilen.  står på annan ort för tillfället.

10 163 Inlägg
31 januari 2017
pukan2 skrev:
dom breddar väldigt mycket utåt. kommer gå igenom framvagnen så fort jag får hem bilen.  står på annan ort för tillfället.

Vissa framvagnar är känsligare än andra så "Fel" fälgar kan ställa till med oreda.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

7 438 Inlägg
1 februari 2017
Djo skrev:
Breddar dom grymt mycket utåt så kan det ställa till och extra mycket om något är lite små glapp i framvagnen och en dålig/obefintlig hjulinstälning.

OBS ta aldrig blankt papper som ett bevis på en felfri bil.

Helt rätt att rent protokoll endast gäller innanför  bilprovningens portar.
Fälgar som breddar mer utåt än inåt ändrar inpressningsdjupet/ET negativt.
Negativt ET innebär att den tänkta spindelbultens centrum inte stämmer med den vridningspunkt mot vägbanan bilen är konstruerad för.
Ju felaktigare ET blir, desto känsligare blir bilens styrgeometri för andra defekter i framhjulsupphängningen.
Har inget med diametern på fälgen att göra.
Prova med originalfälgar eller fälgar med rätt ET.

3 182 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
har försökt hitta rätt et till oldsen men hittar inget om nån annan vet så vore jag tacksam.

österbybruk
267 Inlägg
1 februari 2017
Nästan alla gamla jänkare har 0 et.
Är bilen sänkt?  I så fall är förmodligen cambervinkeln fel eftersom hjulen vinklas in i överkant när det fjädrar in. För liten castervinkel kan uppstå om bilen är 80tals hög i bak. Då blir det vingligt eftersom castern är det som gör att framhjulen vill gå rakt. Många kollar bara toe in och tycker dom gjort en framvagnskontroll... och breda lågprofilare ökar spårkänsligheten mycket jämfört med små orginalhjul.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

3 182 Inlägg
2 februari 2017
Trådstartare
moparfarmer skrev:
Nästan alla gamla jänkare har 0 et.
Är bilen sänkt?  I så fall är förmodligen cambervinkeln fel eftersom hjulen vinklas in i överkant när det fjädrar in. För liten castervinkel kan uppstå om bilen är 80tals hög i bak. Då blir det vingligt eftersom castern är det som gör att framhjulen vill gå rakt. Många kollar bara toe in och tycker dom gjort en framvagnskontroll... och breda lågprofilare ökar spårkänsligheten mycket jämfört med små orginalhjul.

oki tackar för et det förklarar varför jag inte hittar nåt om det.  den är orginal. då är det bara att leta fälgar med så litet et som möjligt. så fort bilen kommer hem.

Sök