3023
Sök

"Projekt 180 grader" - Grenrörsbyggnation från scratch

Jag bygger 180-graders pulsuppdelade rostfria grenrör till min Hot Rod... för att jag kan!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 717 Visningar
Uppdaterades senast 2 augusti 2017
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
2 februari 2017
Trådstartare
#1
Hej där ute!

Jag håller på att snickra ihop en Hot Rod i form av en -31 Ford Tudor som jag bygger från grunden. Egentillverkat chassie, egenritade hjulupphängningar och massa andra speciallösningar.

Projekttråd för hela bilbygget hittar du här om du är sugen på att fördriva en stund:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288145

Och i den bilen kommer en motor hamna, som det finns lite att läsa om här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=233041

Kort och gott är jag en sån som gillar att bygga. Jag gör så mycket jag kan själv, och det spelar ingen roll om det tar längre tid. Det är ren terapi.

Och för länge sen bestämde jag mig för att jag skulle bygga egna grenrör till den motorn och den rodden. Och för något mindre länge sen nämnde en kollega till mig en sak som jag sen inte kunnat släppa. Han pratade om 180-graders grenrör. Alltså grenrör där man matchat avgasportarna mot tändföljden så att avgaspulserna kommer med jämna 180-vevaxelgraders mellanrum i kollektorn.

Detta är något som blir naturligt i t.ex. Ferraris motorer där vevaxeln är sk. "plan" i sin utformning. Majoriteten av V8'orna i världen däremot har en "kors"-utformning på vevaxeln och får därför ett ojämnare pulståg i grenrören.

Det är detta som gör skillnaden i ljud mellan en gammal raggarbil och en modern italiensk sportbil... även om jag vill nog påstå att det inte är samma grad av förfining i en gammal Cheva smallblock som i Ferraris fullblod tongue

Så det man gör i mitt fall med min motor, kort och gott, är detta... man drar man ihop två av avgasportarna på ena cylinderbanken med två på den andra. Se bild nedan.

Vanliga 4-1 grenrör
http://i.imgur.com/tY6jJjg.png

Vanliga 4-2-1 grenrör
http://i.imgur.com/QOrjO6c.png

Min lösning. 4-2-1 grenrör där cylinder 3 och 5 byter plats i kollektorn med 4 och 6
http://i.imgur.com/CAKKYjZ.png

Det finns jättemycket ljudklipp och liknande på Youtube. Vet inte om det är ok att länka dit, men gör ett försök, så får väl moderatorer säga ifrån.

Rätt långt ifrån dom gamla bilarna man ser på raggen!

https://www.youtube.com/watch?v=bBSsId_qbpQ

https://www.youtube.com/watch?v=1-8uYCabSog

Och jag vill börja nu direkt med att säga JA!... jag vet att det inte är så Hot Rods brukar låta, och jag vet att man förlorar V8-mullret. Men kortfattat så bryr jag mig inte tongue Jag bygger för att jag gillar att bygga och jag gillar att utmana mig själv och andras uppfattning.

Om ni läser min byggtråd för Hot Rod'en så kommer ni inse att jag är en sån som går min egen väg, och hela bygget går i samma linje. Klassisk Hot Rod till utseende, fast med modernare väghållning, insprutad motor osv osv.

Jag skapar tråden nu, men jag har hållit på med grenrören en vecka eller två. Såhär långt har jag kommit än så länge.

Flänsarna har jag ritat upp efter portarna på topplocken och sen fått laserskurna i rostfritt stål
http://i.imgur.com/MqVG1DQ.jpg

Sen har jag under en tid köpt på mig rör, böjar och tillverkat flänsar för att ha material när jag väl börjat bygga. Det enda jag saknar nu är rostfria flexrör som ska sitta där rören korsar mellan cylinderbankarna. Detta för att ta upp värmeexpansion osv.
http://i.imgur.com/Qri8Dhw.jpg

Här är utrymmet som det handlar om
http://i.imgur.com/xfoXXu1.jpg

Och en liten överblicksbild på bilen i fråga
http://i.imgur.com/wXnce8j.jpg

Jag har också börjat bygga sekundärkollektorerna. En är klar och den andra på god väg.
http://i.imgur.com/btpS6Yg.jpg

http://i.imgur.com/rQ73ak6.jpg

http://i.imgur.com/hk3GET8.jpg

http://i.imgur.com/33tphqL.jpg

http://i.imgur.com/3051Rk4.jpg

http://i.imgur.com/8QPKyYO.jpg

http://i.imgur.com/x7BMvpN.jpg

Nästa steg är faktiskt rattstång. Jag behöver få dit rattstång och styraxel på bilen för att veta hur jag ska dra grenrören. Det hoppas jag på att kunna få till under helgen eller kommande veckan.

Jag kommer uppdatera den här tråden allt eftersom jag har bilder att visa. Parallellt kommer jag uppdatera byggtråden för bilen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

350 Inlägg
2 februari 2017
#2
Skönt ljud i 180 gradarna! Snyggt byggt som vanligt! Följer detta med.
mw

You say Tomato. I say fuck you!!!
470 Inlägg
2 februari 2017
#3
Självklart följer man även denna tråd! Du är så j*kla makalös så man blir imponerad! Du ska fortsätta att gå din väg med detta bygge, så fortsätter vi med att tappa hakorna ;D

You say tomato
I say Fuck you!

10 163 Inlägg
2 februari 2017
#4
Hänger självklart på här grymma tankar och idéer big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

110 Inlägg
4 februari 2017
#5
Håller koll även på denna tråden egna lösningar är alltid kul smile


9 117 Inlägg
5 februari 2017
#6
Följer jag med då. Sen en liten detalj med, kommer alla rören innan collectorerna vara exakt lika långa?


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
5 februari 2017
Trådstartare
#7
Putteliten skrev:
Följer jag med då. Sen en liten detalj med, kommer alla rören innan collectorerna vara exakt lika långa?

Exakt och exakt... Det är svårt att få alla exakt lika långa, framförallt om några av dom ska gå ner under oljetråget. Men jag har för avsikt att få både primär och sekundär-rören rätt lika i längden. Det är lite lättare på bilar som DeTomaso Pantera och Ford GT40 där man har plats för kollektorerna bakom motorn.

En teoretisk fördel med denna typ av grenrör är att man får bättre evakuering av avgaser ur cylindern, när avgaspulserna hjälper varandra på ett bra sätt. Bättre evakuering innebär mindre mängd ofrivillig EGR. Mindre EGR innebär bättre förbränning och mer effekt...

Se filmklippet nedan för en bra förklaring

https://www.youtube.com/watch?v=NekTRPx68zs&t

I mitt fall dock, så är inte toppeffekt det primära. Det skulle gå att lägga mycket tid på att räkna på oh simulera perfekta längderna för att matcha min motor och min kamaxel osv. men det är inte därför jag bygger dessa grenrör. Jag bygger dom för att jag gillar idén, jag gillar tanken på att jag kommer ha världens kanske enda Rod som låter som en gammal LeMans-bil och jag bygger dom för att jag kan tongue Jag skulle bygga dessa även om det skulle minska motorns effekt.
Senast redigerat av quinna (5 februari 2017)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

298 Inlägg
5 februari 2017
#8
Följer naturligtvis denna tråden också.
Gillar verkligen ide'n med grenrören, tror det kommar att bli ett grymt ljud.

Fast jag tycker ju att det verkligen hade kommit till sin rätt om du kört med manuell låda....

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
5 februari 2017
Trådstartare
#9
Baldrik skrev:
Följer naturligtvis denna tråden också.
Gillar verkligen ide'n med grenrören, tror det kommar att bli ett grymt ljud.

Fast jag tycker ju att det verkligen hade kommit till sin rätt om du kört med manuell låda....

Håller helt med... Manuell låda hade stämt bättre med precis hela bilen. Och jag ser det inte som omöjligt i förlängningen. Jag kommer ha det i åtanke när jag bygger pedalställ osv. Men det primära användningsområdet är finåka... mest troligt en del cruising osv, och jag har gjort det med manuell låda förut och det är HEMSKT!...

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
5 februari 2017
Trådstartare
#10
Idag blev det en liten stund ute i garaget med gott och blandat på agendan. Jag har fyllt motorn med fräsch glykol för att förhindra rost och jag har tömt den på olja, mest för att kolla skicket på oljan efter första uppstarterna. Skönt att se att oljan såg fräsch ut och att det inte fanns några spår av metallisk glitter.

Men det blev förstås lite pyssel med grenrören också. Den andra kollektorn är nu färdig så nu har jag något att utgå ifrån. Och jag har lyckats få till en tillfällig rattaxel också, så nu har jag lite bättre uppfattning om hur mycket utrymme jag har att arbeta med.

Jag tillverkade en väldigt enkel fixtur också för att hålla kollektorerna i rätt position och ungefär rätt vinkel. Helt plötsligt blev det lite lättare.

http://i.imgur.com/KdwKgoL.jpg

http://i.imgur.com/fMMmuHW.jpg


Det ser ut att kunna bli rätt bra position på utloppet. Linjerar bra med utrymmet i i ramen där jag har tänkt dra avgassystemet.

http://i.imgur.com/tTZLUt8.jpg

Imorgon blir det att punkta ihop lite böjar och se vart det hamnar någonstans. Återkommer med mer inom kort smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 163 Inlägg
5 februari 2017
#11
Nu börjar det smile och den spännande fortsättningen ska bli roligt att se smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#12
Jag tycker det är hög tid för en uppdatering i denna tråd. Det har faktiskt hänt en del sen sist.

Än så länge har jag hållit mig på vänster sida. Mest eftersom det är den sidan som är mest avgörande då styraxeln ska samsas med grenröret där. Jag låter bilderna tala lite för sig själv.

Ett tips till alla som ska göra liknande jobb. Montera  flänsen så att den linjerar upp som bäst med kanalerna i toppen och borra sedan ett sånt här hål igenom flänsen och in i toppen. På så sätt så finns det ett sätt att hitta bästa läget även sen när man inte ser igenom flänsen.

http://i.imgur.com/wXOz06f.jpg

Sen var det bara att börja kapa rör och hoppas på det bästa.

http://i.imgur.com/uhKYQLD.jpg

http://i.imgur.com/LWdNQPQ.jpg

http://i.imgur.com/iV317fi.jpg

När rören till första delen var uppmallade och punktade så var det bara att börja helsvetsa

http://i.imgur.com/mgjAcQL.jpg

http://i.imgur.com/U6uayR1.jpg

http://i.imgur.com/tRVwJhR.jpg

http://i.imgur.com/9tNbZia.jpg

http://i.imgur.com/4sM1KF7.jpg


Mittenpiporna klara, komplett med fläns mot röret som ska under tråget.

http://i.imgur.com/8d3Zb5w.jpg

http://i.imgur.com/GMqKpUT.jpg

http://i.imgur.com/9La2My1.jpg

http://i.imgur.com/CMRKfAT.jpg

Ytterligare tips till alla er som ska hålla på med rör på detta sättet. Slangklämmor är utmärkta hjälpmedel för att få raka snitt.

http://i.imgur.com/82wEUI2.jpg

http://i.imgur.com/2v4UaOE.jpg

Nu håller jag på med resterande rör på vänstersidan. Man får ta det bit för bil och helsvetsa stumpar, då det rostfria vill slå sig något kopiöst.

http://i.imgur.com/KgHiNFY.jpg

http://i.imgur.com/o2bLjTO.jpg

http://i.imgur.com/uHStzKw.jpg

Nu i veckan fortsätter pysslandet. Jag återkommer förhoppningsvis till nästa helg med lite mer bilder.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 163 Inlägg
12 februari 2017
#13
Roligt pyssel det där snyggt med rostfritt blir det polerat sen ? smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

101 Inlägg
12 februari 2017
#14
ser riktigt bra ut smile .. men undrar lite på hur du gjorde rören fyrkantiga så dom gick innuti flänsen .. ska börja bygga grenrör jag me snart och har funderat lite på de där smile


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
13 februari 2017
Trådstartare
#15
Djo skrev:
Roligt pyssel det där snyggt med rostfritt blir det polerat sen ? smile

Jag har inte tänkt slipa svetsfogarna och jag gillar faktiskt blånaden, så jag tänkte vänta tills dom är klara innan jag bestämmer hur jag ska göra. Rören poleras med en grov polertrissa innan jag svetsar, så vill jag ha dom helt blanka så krävs det inte så mycket gnussande.

RoPPiN__ skrev:
ser riktigt bra ut smile .. men undrar lite på hur du gjorde rören fyrkantiga så dom gick innuti flänsen .. ska börja bygga grenrör jag me snart och har funderat lite på de där smile

Tackar! Jag tillverkade ett dorn som var runt och samma innerdia som röret i ena änden och fyrkantigt i andra änden. Tanken var då att pressa röret till rätt form, men det sket sig för rören var hårdare i materialet än dornet. Så slutliga lösningen blev att kallsmida dom med slägga och städ.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 163 Inlägg
13 februari 2017
#16
Okej ja blir ju rejs eller puts stuk på dom så snyggt hursom smile

Slipa dina fina svetsar finns det väl ingen anledning till smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
16 februari 2017
Trådstartare
#17
Hej igen!

Jag tänkte att jag bjuder på en mitt i veckan-update såhär på torsdag kväll.

Arbetet med grenrören flyter på någorlunda enligt plan. Jag borde kunna bli klar med ena sidan helt och hållet nu i helgen. Jag har mallat in nästan allt, och helsvetsat det som jag kunnat. Till och med lambda-uttag sitter. Nu har jag bara ett par småbitar att kapa till och passa in så ska dom sista 9-10 fogarna svetsas.

Jag låter bilderna tala för sig själv.

Mittenröret med "primärkollektorn" för cylinder 1 och 4 på vänstra banken.
http://i.imgur.com/RBAUJAh.jpg

Sekundärkollektor med lambdauttag och fläns mot röret till andra banken
http://i.imgur.com/boMnx7t.jpg

Ett par överblicksbilder på hur det ser ut för stunden
http://i.imgur.com/6OrfsZX.jpg

http://i.imgur.com/MrpNtXj.jpg

http://i.imgur.com/VzHHvjj.jpg

Nu kanske ni där ute börjar kunna greppa hur jag har tänkt?

Grenrören är komplexa för att dom korsar bankerna, för att det är många kollektorer och för att dom kommer se ut så som dom ser ut efter svetsning... det blir ingen slipning eller polering, så passform och allt måste vara bra så att svetsarna blir bra.

Men samtidigt ser dom väldigt enkla ut... Jag vet inte om jag gillar det eller inte tongue Jag hade gärna haft tillgång till oändlig mängd böjar med flertalet olika radier och gjort väldigt snirkliga och estetiskt vackra grenrör. Men samtidigt känns detta mycket mer äkta på något vis.

Jag återkommer till helgen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 163 Inlägg
16 februari 2017
#18
Ser enkla ut men är invecklade smile kommer bli snyggt även om ett riktigt ormbo är fränt såklart smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
21 februari 2017
Trådstartare
#19
Hej!

Här kommer uppdateringen som jag lovade redan för flera dagar sen.

Nu är ena sidan klar! Färdigsvetsad och monterad.

http://i.imgur.com/SRLgqxh.jpg

http://i.imgur.com/AjONmqK.jpg

http://i.imgur.com/CazKDjM.jpg

http://i.imgur.com/zIFKvPm.jpg

Nu är det bara andra sidan kvar tongue Och rören som ska gå imellan. Och innan jag kan göra nåt av det så behöver jag beställa hem mer material och det får bli efter lön.

Ingen som har bra kontakter på flexrör? Tokigt dyrt med rostfria, och jag behöver helst 4st korta med typ 48mm inner dia.

Och just det... Det blir att pyssla lite med detta tills dess att mer material till grenrören kommer hem.

http://i.imgur.com/TAxMVOd.jpg

Nån som kan gissa vad det är för något?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!


Sök