Hej där ute!
Jag håller på att snickra ihop en Hot Rod i form av en -31 Ford Tudor som jag bygger från grunden. Egentillverkat chassie, egenritade hjulupphängningar och massa andra speciallösningar.
Projekttråd för hela bilbygget hittar du här om du är sugen på att fördriva en stund:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288145
Och i den bilen kommer en motor hamna, som det finns lite att läsa om här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=233041
Kort och gott är jag en sån som gillar att bygga. Jag gör så mycket jag kan själv, och det spelar ingen roll om det tar längre tid. Det är ren terapi.
Och för länge sen bestämde jag mig för att jag skulle bygga egna grenrör till den motorn och den rodden. Och för något mindre länge sen nämnde en kollega till mig en sak som jag sen inte kunnat släppa. Han pratade om 180-graders grenrör. Alltså grenrör där man matchat avgasportarna mot tändföljden så att avgaspulserna kommer med jämna 180-vevaxelgraders mellanrum i kollektorn.
Detta är något som blir naturligt i t.ex. Ferraris motorer där vevaxeln är sk. "plan" i sin utformning. Majoriteten av V8'orna i världen däremot har en "kors"-utformning på vevaxeln och får därför ett ojämnare pulståg i grenrören.
Det är detta som gör skillnaden i ljud mellan en gammal raggarbil och en modern italiensk sportbil... även om jag vill nog påstå att det inte är samma grad av förfining i en gammal Cheva smallblock som i Ferraris fullblod
Så det man gör i mitt fall med min motor, kort och gott, är detta... man drar man ihop två av avgasportarna på ena cylinderbanken med två på den andra. Se bild nedan.
Vanliga 4-1 grenrör
Vanliga 4-2-1 grenrör
Min lösning. 4-2-1 grenrör där cylinder 3 och 5 byter plats i kollektorn med 4 och 6
Det finns jättemycket ljudklipp och liknande på Youtube. Vet inte om det är ok att länka dit, men gör ett försök, så får väl moderatorer säga ifrån.
Rätt långt ifrån dom gamla bilarna man ser på raggen!
https://www.youtube.com/watch?v=bBSsId_qbpQ
https://www.youtube.com/watch?v=1-8uYCabSog
Och jag vill börja nu direkt med att säga JA!... jag vet att det inte är så Hot Rods brukar låta, och jag vet att man förlorar V8-mullret. Men kortfattat så bryr jag mig inte Jag bygger för att jag gillar att bygga och jag gillar att utmana mig själv och andras uppfattning.
Om ni läser min byggtråd för Hot Rod'en så kommer ni inse att jag är en sån som går min egen väg, och hela bygget går i samma linje. Klassisk Hot Rod till utseende, fast med modernare väghållning, insprutad motor osv osv.
Jag skapar tråden nu, men jag har hållit på med grenrören en vecka eller två. Såhär långt har jag kommit än så länge.
Flänsarna har jag ritat upp efter portarna på topplocken och sen fått laserskurna i rostfritt stål
Sen har jag under en tid köpt på mig rör, böjar och tillverkat flänsar för att ha material när jag väl börjat bygga. Det enda jag saknar nu är rostfria flexrör som ska sitta där rören korsar mellan cylinderbankarna. Detta för att ta upp värmeexpansion osv.
Här är utrymmet som det handlar om
Och en liten överblicksbild på bilen i fråga
Jag har också börjat bygga sekundärkollektorerna. En är klar och den andra på god väg.
Nästa steg är faktiskt rattstång. Jag behöver få dit rattstång och styraxel på bilen för att veta hur jag ska dra grenrören. Det hoppas jag på att kunna få till under helgen eller kommande veckan.
Jag kommer uppdatera den här tråden allt eftersom jag har bilder att visa. Parallellt kommer jag uppdatera byggtråden för bilen.
Jag håller på att snickra ihop en Hot Rod i form av en -31 Ford Tudor som jag bygger från grunden. Egentillverkat chassie, egenritade hjulupphängningar och massa andra speciallösningar.
Projekttråd för hela bilbygget hittar du här om du är sugen på att fördriva en stund:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288145
Och i den bilen kommer en motor hamna, som det finns lite att läsa om här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=233041
Kort och gott är jag en sån som gillar att bygga. Jag gör så mycket jag kan själv, och det spelar ingen roll om det tar längre tid. Det är ren terapi.
Och för länge sen bestämde jag mig för att jag skulle bygga egna grenrör till den motorn och den rodden. Och för något mindre länge sen nämnde en kollega till mig en sak som jag sen inte kunnat släppa. Han pratade om 180-graders grenrör. Alltså grenrör där man matchat avgasportarna mot tändföljden så att avgaspulserna kommer med jämna 180-vevaxelgraders mellanrum i kollektorn.
Detta är något som blir naturligt i t.ex. Ferraris motorer där vevaxeln är sk. "plan" i sin utformning. Majoriteten av V8'orna i världen däremot har en "kors"-utformning på vevaxeln och får därför ett ojämnare pulståg i grenrören.
Det är detta som gör skillnaden i ljud mellan en gammal raggarbil och en modern italiensk sportbil... även om jag vill nog påstå att det inte är samma grad av förfining i en gammal Cheva smallblock som i Ferraris fullblod
Så det man gör i mitt fall med min motor, kort och gott, är detta... man drar man ihop två av avgasportarna på ena cylinderbanken med två på den andra. Se bild nedan.
Vanliga 4-1 grenrör
Vanliga 4-2-1 grenrör
Min lösning. 4-2-1 grenrör där cylinder 3 och 5 byter plats i kollektorn med 4 och 6
Det finns jättemycket ljudklipp och liknande på Youtube. Vet inte om det är ok att länka dit, men gör ett försök, så får väl moderatorer säga ifrån.
Rätt långt ifrån dom gamla bilarna man ser på raggen!
https://www.youtube.com/watch?v=bBSsId_qbpQ
https://www.youtube.com/watch?v=1-8uYCabSog
Och jag vill börja nu direkt med att säga JA!... jag vet att det inte är så Hot Rods brukar låta, och jag vet att man förlorar V8-mullret. Men kortfattat så bryr jag mig inte Jag bygger för att jag gillar att bygga och jag gillar att utmana mig själv och andras uppfattning.
Om ni läser min byggtråd för Hot Rod'en så kommer ni inse att jag är en sån som går min egen väg, och hela bygget går i samma linje. Klassisk Hot Rod till utseende, fast med modernare väghållning, insprutad motor osv osv.
Jag skapar tråden nu, men jag har hållit på med grenrören en vecka eller två. Såhär långt har jag kommit än så länge.
Flänsarna har jag ritat upp efter portarna på topplocken och sen fått laserskurna i rostfritt stål
Sen har jag under en tid köpt på mig rör, böjar och tillverkat flänsar för att ha material när jag väl börjat bygga. Det enda jag saknar nu är rostfria flexrör som ska sitta där rören korsar mellan cylinderbankarna. Detta för att ta upp värmeexpansion osv.
Här är utrymmet som det handlar om
Och en liten överblicksbild på bilen i fråga
Jag har också börjat bygga sekundärkollektorerna. En är klar och den andra på god väg.
Nästa steg är faktiskt rattstång. Jag behöver få dit rattstång och styraxel på bilen för att veta hur jag ska dra grenrören. Det hoppas jag på att kunna få till under helgen eller kommande veckan.
Jag kommer uppdatera den här tråden allt eftersom jag har bilder att visa. Parallellt kommer jag uppdatera byggtråden för bilen.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
0
0
0
0