Här är min krämgula Volvo 850 T-5R -95. Det är en italienimport, så den såldes med den lilla 2.0L B5204T med en 13C turbo. Med lägre kompression och mindre turbo så hamnade den på 210HK stumt, osäker på total effekt vid "T-5R overboost" 14 hästar mindre än standard 2.3L med 225HK (240 med overboost). Mätaren står på 19 449 Mil, men då på en stillastående mätare, och enligt dokument så importerades den 2007, och då med samma 19 449 Mil. Så det är okänt hur länge mätaren stått still men jag skulle gissa på 40-, 50 000+ riktiga mil.
2024-04-17 så kollade jag äkta miltal vilket är 31 000 milJag var en rejäl datornörd som ungdom, bilar har alltid varit intressanta, men jag fick en 740 i 16-årspresent och den lockade mig inte ett dugg, så den såldes så jag kunde köpa datorkomponenter. Min första bil var mina föräldrars gamla 140hk Volvo 850, den övningskörde jag och tog körkort i, brukade den i ungefär 1 år innan vattenpumpen gav med sig. Jag hade monterat baslåda och stereo, men jag hade noll intresse av att laga den.
Min 9 år äldre bror gick bort 2011, han fick under sina sista 6 månader njuta av att äga sin absoluta drömbil, en T-gul. Bilen hade stått förvarad på mina föräldrars gård i 2 år när jag stod utan bruksbil. Stjärnorna ställde sig på rad och jag fick ta över den gula T-5Ren, och efter första körturen med den blev jag förändrad, helt såld på känslan av en snabb turbo-bil. Och resan därifrån är dokumenterad där jag utforskar min kreativitet och ständigt utökar min kunskap inom Volvo 850s uppbyggnad, upphängning, inredning och motor.
Jag har lärt mig allting från forum, youtube eller att helt enkelt prova själv. Det finns mycket kvar att lära sig, men jag hoppas att tråden kan hjälpa andra med diverse problem, eller bara genom bilder och dokumentationen se hur saker ska monteras.
I denna projekttråd så kommer jag uppdatera i princip alla reparationer och renoveringar som är intressanta eller rejäla. Och en hel del förbättringar och styling! Det är inte helt ovanligt att det förekommer pauser i uppdateringar, men i och med att bilen är min själsfrände så kommer jag antagligen aldrig sluta skruva på och förändra. Väl läsning, hoppas det uppskattas!
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
InformationOriginal • Volvo 850 T-5R 1995
• 607 Cream Yellow
• B5204T3 2.0L T5 (210hk)
• 19 449 Mil på en stillastående mätare.
Äkta 31000 mil enligt OBD1 • M56 Växellåda
• Läder och Alkantara inredning
• Instrumentpanel i valnöt
ModifieringarMotor • B5234T 2.3L T5
• TD04HL-16T turbo med vinklat avgashus
• Obegränsat gasspjäll
• 3" downpipe med racekatt
• 3" Avgassystem med 1 ljuddämpare
• Öppet luftfilter med avskärming
• 42mm Intercooler
• -94 original överliggande tryckrör
• Shortshift
• Polyuretanbussning övre motorfäste
• Original torpedvägg motorfäste
• Original undre motorfäste
Kaross • XC-grill
• Lackade stänklappar
• Vindavvisare
• USA blinkers
• Långa taklist
• Tonade bakrutor
• X70 handtag
• V60 bakrutetorkare
• LED i skyltbelysning
• LED i backljus
• LED & RGB underglow
• Flyttade tutor
• Valsade skärmar runtom, framskärmar utflyttade ca 1,5cm
• Släta lyktlister
Inredning • Laddtrycksmätare i fläktgaller
• V70R stolar
• Svart innertak
Upphängning • Pegasus 18x8 ET46
• 225/40R18
• 5mm spacers fram, 20mm spacers bak
• BC Coilovers V1
• Polyuretanbussningar till krängningshämmaren
• Plastinlägg till motorramsbussningar
• Fjäderbensstag
Bromsar • Stålomspunna bromsrör fram
• 302mm V70R bromsar fram
Vad som behöver göras [X] Fräscha upp motorutrymme
[X] Fräscha upp upphängning
[X] Fräscha upp inredning
[ ] Byta klammer till bensinpåfyllningsrör
[ ] Byta framruta
[/] Lacka front, sidokjolar, bakstöt, backspegelkåpa och lyktlister
[X] Lacka motorhuven i rätt färg
[X] Skaffa innerskärmar
[X] Större bromsar
[X] Renovera T-5R stolar eller skaffa svarta R stolar
[X] Svart tyg i taket
[ ] Bygga frontläpp
[ ] Bygga vinge
[X] Justera in dimljus
[X] V60 bakrutetorkare
*Uppdaterat maj 2024*__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Nu var det 2013 som bilen hamnade i min ägo, och mitt första inlägg här är 2017 så jag kommer visa en samling bilder på bilens olika faser fram tills dess.
2011, sista bilden på när min bror hade den, sedan stod den 2 år.