3579
Sök

Feedback på en idé jag tänkt på ett tag

9 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
Jag undrar om ni kan ge mig lite feedback på en idé jag tänkt för alla som vill köpa en bil smile
Här kommer den:

Jag har haft en idé om att ta fram en tjänst som sätter individen först och kollar om bilen de är intresserade av matchar deras privata ekonomi.
I denna tjänsten har man några enkla frågor som man som bilköpare fyller i.
Man får sedan ett svar på vad den exakta månadskostnaden bör vara för att det skall passa
in i kundens privata budget, sedan får man också ett svar på den totala ägandekostnaden över 12,24 och 36 månader
så att man får en tydlig bild av ägandet.

Tanken med tjänsten är att hålla konsumenter totalt informerade inför bilköp oavsett om det är begagnat eller nytt.
Samtidigt som de får reda på om de kommer bli beviljade kredit eller inte = De behöver inte göra en kreditansökan.

Jag ser fram emot er feedback och kom gärna med tips på hur du tror jag kan spåna vidare på det big_smile

Allt Gott!
Senast redigerat av Didrik91 (6 februari 2017)

Muttley
6 februari 2017
Hur tänkte du om krediten?   För att veta om man får kredit måste man ju i alla fall köra en uc koll.
Kan inte tänka mig hur du löser den biten utan att köra en koll smile   
Sen enda vettiga stället att få en kredit på bil idag är antingen via sin egna bank eller större bolag likt volvia.

Möjligtvis blir kundunderlaget de personer som har absolut noll koll överhuvudtaget.   De som har lite kunskap om datorer får du nog glömma, typ 95% av bilägarna.

9 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Hur tänkte du om krediten?   För att veta om man får kredit måste man ju i alla fall köra en uc koll.
Sen enda vettiga stället att få en kredit på bil idag är antingen via sin egna bank eller större bolag likt volvia.

Möjligtvis blir kundunderlaget de personer som har absolut noll koll överhuvudtaget.   De som har lite kunskap om datorer får du nog glömma, typ 95% av bilägarna.

Det jag tänkte Rille var följande:

Tack för svar Rille! smile

Det jag tänkte mig var att partna med något finansbolag och se vilket underlag de använder.
Sedan får man nyttja deras frågeformulär som de använder i standard och använda det mot besökaren.
Visst kan det vara så att kunden inte fyller i rätt uppgifter men då är det ju också deras fel.
Tanken är inte att de ska kunna få beviljad kredit genom mig utan att de endast ska kunna se hur stor sannolikheten är om de blir nekade eller godkända.

Huvudsyftet jag tänkte med tjänsten är att en bilköpare ska kunna veta:

1. Vad är den mest rimliga månadskostnaden för mig för denna bil utan att jag hamnar i ekonomisk svårighet.

2. Klarar jag av att äga denna bilen.

Är jag ute och cyklar Rille eller är jag något på spåren tror du? smile

Avstängd
10 388 Inlägg
6 februari 2017
En annan tanke är just försäkringsbiten. Det kommer i förlängningen kräva ett samarbete med antingen försäkringsbolagen direkt eller någon annan prisjämförelsetjänst. Ska du i sin tur ge en koll på den totala kostnaden för bilägandet, får du utgå från något schablonbelopp för ex.vis service, och vad ska man då här utgå från? "Kalle på hörnan" eller märkesverkstad? Priserna varierar ju dessutom inom samma verkstadsgrupp beroende på var i landet den råkar ligga.

Den totala ägandekostnaden bör också, och det i sin tur på hur "hård" man vill vara, inkludera värdeminskning, då det är en kostnad som om inte annat man får ta den dagen man säljer bilen.

Tanken är nog god, men jag tror nog, precis som tkd_rille är inne på, att det blir en relativt smal marknad för din app.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
6 februari 2017
Didrik91 skrev:
tkd_rille skrev:

Det jag tänkte mig var att partna med något finansbolag och se vilket underlag de använder.
Sedan får man nyttja deras frågeformulär som de använder i standard och använda det mot besökaren.
Visst kan det vara så att kunden inte fyller i rätt uppgifter men då är det ju också deras fel.
Tanken är inte att de ska kunna få beviljad kredit genom mig utan att de endast ska kunna se hur stor sannolikheten är om de blir nekade eller godkända.

1. Vad är den mest rimliga månadskostnaden för mig för denna bil utan att jag hamnar i ekonomisk svårighet.

LF har ju en sådan kalkyl när man söker bolån.  Ganska vettigt måste jag säga.   
Mitt tips är att endast jobba  med större kreditgivare.  Okända med enorma räntor förlorar du bara på smile

Men tror de blir lite kunder ändå. Men klart du skall testa om du känner att du vill.   vem vet det kan ju faktiskt blir bra med.
Senast redigerat av tkd_rille (6 februari 2017)

9 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
it_mutt skrev:
En annan tanke är just försäkringsbiten. Det kommer i förlängningen kräva ett samarbete med antingen försäkringsbolagen direkt eller någon annan prisjämförelsetjänst. Ska du i sin tur ge en koll på den totala kostnaden för bilägandet, får du utgå från något schablonbelopp för ex.vis service, och vad ska man då här utgå från? "Kalle på hörnan" eller märkesverkstad? Priserna varierar ju dessutom inom samma verkstadsgrupp beroende på var i landet den råkar ligga.

Den totala ägandekostnaden bör också, och det i sin tur på hur "hård" man vill vara, inkludera värdeminskning, då det är en kostnad som om inte annat man får ta den dagen man säljer bilen.

Tanken är nog god, men jag tror nog, precis som tkd_rille är inne på, att det blir en relativt smal marknad för din app.

Hej!

Tusen tack för ditt svar!
Du hade många bra poäng där!

Det jag tänkte är att konsumenter skall enkelt kunna:

1. Klistra in en URL länk på en bilannons de vill köpa.

Då får jag reda på exakt miltal, och kan sedan ta reda på vilka servicar som väntas göras de kommande åren, Att värdeminskning skall vara med i kalkylen är en självklarhet.

Tanken är bara att ge dem tydlig information om de kostnaderna som komma i skall i samband med deras bilköp så att de slipper (överraskningar)
Jag tycker alltid att man ska utgå ifrån kostnader från märkesverkstäder.

Tack för din feedback, säg till om du kommer på någon smart vinkling på denna idé smile

9 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Didrik91 skrev:
tkd_rille skrev:

LF har ju en sådan kalkyl när man söker bolån.  Ganska vettigt måste jag säga.   
Mitt tips är att endast jobba  med större kreditgivare.  Okända med enorma räntor förlorar du bara på smile

Men tror de blir lite kunder ändå. Men klart du skall testa om du känner att du vill.   vem vet det kan ju faktiskt blir bra med.

Ja det jag vill göra är ju att ta fram en tjänst som faktiskt hjälper konsumenter att fatta ett smartare köpbeslut.. Vill inte ta fram något som gör det mer komplext eller avskräcker bilköpare.

Tror du Rille att folk blir rädda om de ser vad bilen egentligen kommer att kosta dem?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 februari 2017
Jag tror faktiskt att det är många som faktiskt inte vet vad det kostar att ha bil eller så blundar man för det. Hos många låter det nog så här: Det tar vi sen, bara vi får bilen. Så ja, jag tror att många kan bli skrämda över vad det kostar. Blir man skrämd så ska man nog inte köpa bil för i de flesta fall har man inte råd. Men visst, du kan ju prova och se vad det ger.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Jag tror faktiskt att det är många som faktiskt inte vet vad det kostar att ha bil eller så blundar man för det. Hos många låter det nog så här: Det tar vi sen, bara vi får bilen. Så ja, jag tror att många kan bli skrämda över vad det kostar. Blir man skrämd så ska man nog inte köpa bil för i de flesta fall har man inte råd. Men visst, du kan ju prova och se vad det ger.

/Benny

Jag tror precis som du där Benny.
Samtidigt så tror jag nyfikenhet tar över och gör att man väljer att testa för att se resultatet?
Är jag ute och cyklar tror du Benny? smile

Hur vore den perfekta tjänsten för dig om du fick välja själv?
Vad hade du velat se så att jag kan se hur jag kan vidareutveckla det smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 februari 2017
Didrik91 skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Samtidigt så tror jag nyfikenhet tar över och gör att man väljer att testa för att se resultatet?

Jag tror att det bästa är att man får svart på vitt vad det kostar att köpa och äga bil. Det kan ju vara lite knepigt med service, det kan ju vara olika långt mellan dessa samt att det skiljer lite på vad dessa kostar. Sen så tror jag att du fått lite förslag från de andra som kommenterat. Du måste ju ta betalt för tjänsten men samtidigt inte för mycket så människor skräms bort. 100 kronor kanske, bara en tanke jag fick!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Didrik91 skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Jag tror att det bästa är att man får svart på vitt vad det kostar att köpa och äga bil. Det kan ju vara lite knepigt med service, det kan ju vara olika långt mellan dessa samt att det skiljer lite på vad dessa kostar. Sen så tror jag att du fått lite förslag från de andra som kommenterat. Du måste ju ta betalt för tjänsten men samtidigt inte för mycket så människor skräms bort. 100 kronor kanske, bara en tanke jag fick!!

/Benny

Smart Benny!

Det tar jag definitivt med mig  Tack! big_smile

10 163 Inlägg
6 februari 2017
För dom "lata" är det säkert bra, Själv kollar man upp sådant där ändå och om tjänsten kommer kosta tror jag du kommer minska användare drastiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
Djo skrev:
För dom "lata" är det säkert bra, Själv kollar man upp sådant där ändå och om tjänsten kommer kosta tror jag du kommer minska användare drastiskt.

Instämmer, däremot tror jag att många inte är lata utan förstår inte hur man skall räkna kalkylen och inte förstår:

1. Total ägandekostnad.

2. Värdeminskning.

Etc etc..

Och detta slutligen gör att de vill se om det är en "bra affär" eller inte smile

Instämmer du? smile

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
6 februari 2017
Tanken är ju god men det är ohyggligt många parametrar som är svåra (snudd på omöjliga) att ta hänsyn till om man nu ska ge en riktig bild av det.
Service har redan nämnts. Om saker går sönder då? Garantiärende kontra slitage men även självrisk hit och dit. Däck behöver man köpa mellan varven och vad ska man ge för något förslag där?
Eller ska man bara rent krasst addera "200kr/mån i oförutsedda utgifter" liksom? Själv var jag för bara något år sedan inne på en vanlig årsservice á 2500kr men blev uppringd efter ett tag och fick höra att bromsvätskan måste bytas, så det var ju 1100 spänn till, inget jag räknat med. Årets service hade jag fått ett estimat på 3700 i september, när jag var inne i december med bilen och skulle betala så var det plötsligt 5000.

Summan Vettemannen nämner ovan för en koll kommer inte generera många användare, personligen hade jag aldrig betalat det för en sånhär tjänst. Man kan tycka att 100kr i förhållande till ett bilköp på x00.000kr är försumbar, vilket den såklart är, men det spelar liksom ingen roll för det avskräcker folk direkt. De flesta köper väl inte ens en Carfax.

Rent tekniskt, mata in urlen och så får man upp info, hur ska din tjänst hämta datan tänkte du? Scrape:a sidan som hämtas? Via api? Om det inte går då? Om felaktig info skrivits i annonsen? Jag tänker, det händer ju att bilfirmor har fel plåtar på bilarna/egna reklamplåtar, då blir det ju genast svårt och hela tjänsten faller platt. Man skulle kunna safe:a på så vis att försöka utgå från den infon som uppges men då blir ju applikationen i sig än mer avancerad och spontant, svår att få 100% säker i uppgifterna.

Jag fortsätter med mina exempel men tar här min syster (37 år) som alldeles nyss tog körkort och dagarna efter skulle köpa sin första bil som lägligt nog var en liknande jag har. Jag berättade om kostnader hit och dit och i det läget hade ju en sån här app varit helt underbar, bara den enkla saken som att skatten ska betalas varje år - det hade hon ingen aning om (hur i helvete hon hade kunnat missa det). Sedan kom vi in på service och allt vad det innebär. I slutändan så avrundade jag högt en ungefärlig månadskostnad för henne på det objektet men var väldigt tydlig med att det inte är något hon ska/kan/bör stirra sig blind på för en sådan kalkyl håller aldrig.

Med det sagt, tanken är god men jag vette tusan... Det krävs enormt med arbete för något sådant.
Senast redigerat av hyrbil (6 februari 2017)

Tada.wav

1 705 Inlägg
6 februari 2017
Jag gillar iden men det blir ingen lätt uppgift att få ihop all data till något som går att lita på.

Saker du måste räkna med:
-Skatt. Kräver någon form av koppling mot transportstyrelsen
-Försäkring. Kräver någon form av koppling mot försäkringsbolag.
-Service. Kräver koppling mot märkesverkstäder.
-Värdeminskning. Går väl att estimera hyggligt, men det blir en jävla massa parametrar såsom skick, miltal, årsmodell, märke, utrustningsnivå osv osv.
-Lånekostnader, avbetalning. Här blir det knivigt, lån och krediter bedöms ofta individuellt och kan variera kraftigt i pris.

Skatt och försäkring är säkert görbart, det finns sidor som grejar det redan. Men service? Ska du ha prislistor för varenda märke och varenda verkstad? Det blir ohyggligt med variabler som ska hållas uppdaterade. Och värdeminskning, det kommer i bästa fall att bli en hyfsat kvalificerad gissning och i sämsta fall käpprätt åt helvete fel. Och sen då lånekostnaden, där finns det väl fler aktörer än vad det finns bilmärken att välja bland.

Den tekniska biten, även om det är en utmaning, är nog inte helt omöjlig att lösa. Jag tror det svåra i en sådan här ide är att få alla kopplingar till alla dom institutioner du behöver data ifrån. Vissa har användbara API'er medans andra inte delar med sig alls. Alternativet som är kvar då är att bygga nåt som scrapear deras sida för att plocka fram infon, men det innebär att varje gång dom uppdaterar sin sida är risken stor att hela din lösning slutar funka. Med tanke på dom hundratals institutioner du behöver hämta data ifrån blir det i princip omöjligt att hålla igång.

9 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
hyrbil skrev:
Tanken är ju god men det är ohyggligt många parametrar som är svåra (snudd på omöjliga) att ta hänsyn till om man nu ska ge en riktig bild av det.
Service har redan nämnts. Om saker går sönder då? Garantiärende kontra slitage men även självrisk hit och dit. Däck behöver man köpa mellan varven och vad ska man ge för något förslag där?
Eller ska man bara rent krasst addera "200kr/mån i oförutsedda utgifter" liksom? Själv var jag för bara något år sedan inne på en vanlig årsservice á 2500kr men blev uppringd efter ett tag och fick höra att bromsvätskan måste bytas, så det var ju 1100 spänn till, inget jag räknat med. Årets service hade jag fått ett estimat på 3700 i september, när jag var inne i december med bilen och skulle betala så var det plötsligt 5000.

Summan Vettemannen nämner ovan för en koll kommer inte generera många användare, personligen hade jag aldrig betalat det för en sånhär tjänst. Man kan tycka att 100kr i förhållande till ett bilköp på x00.000kr är försumbar, vilket den såklart är, men det spelar liksom ingen roll för det avskräcker folk direkt. De flesta köper väl inte ens en Carfax.

Rent tekniskt, mata in urlen och så får man upp info, hur ska din tjänst hämta datan tänkte du? Scrape:a sidan som hämtas? Via api? Om det inte går då? Om felaktig info skrivits i annonsen? Jag tänker, det händer ju att bilfirmor har fel plåtar på bilarna/egna reklamplåtar, då blir det ju genast svårt och hela tjänsten faller platt. Man skulle kunna safe:a på så vis att försöka utgå från den infon som uppges men då blir ju applikationen i sig än mer avancerad och spontant, svår att få 100% säker i uppgifterna.

Jag fortsätter med mina exempel men tar här min syster (37 år) som alldeles nyss tog körkort och dagarna efter skulle köpa sin första bil som lägligt nog var en liknande jag har. Jag berättade om kostnader hit och dit och i det läget hade ju en sån här app varit helt underbar, bara den enkla saken som att skatten ska betalas varje år - det hade hon ingen aning om (hur i helvete hon hade kunnat missa det).
Sedan kom vi in på service och allt vad det innebär. I slutändan så avrundade jag högt en ungefärlig månadskostnad för henne på det objektet men var väldigt tydlig med att det inte är något hon ska/kan/bör stirra sig blind på för en sådan kalkyl håller aldrig.

Med det sagt, tanken är god men jag vette tusan... Det krävs enormt med arbete för något sådant.

Hej!

Man kan erbjuda tilläggstjänster till att köpa bilen t.ex.:

2. Finansierar du köpet så kan man få någon form av kickback från försäkringsbolaget t.ex?

3. Man behöver inte ha någon API? man kan ha ett fält där man klistrar in URL länken till bilannonsen som kommer från t.ex. blocket?
Då får jag upp all nödvändig information från annonsen och kan göra en manuell kalkyl till en början tills man förstår behovet och kan automatisera det?

Kostnader för ägandet räknar jag enligt följande parametrar:

1. Drivmedelskostnader baserat på 1500 mil per år.

2. Försäkringskostnader baserat på helår.

3. Värdeminskning baserat på 1, 2 och 3 år (utifrån att bilen har normalt slitage.

4. Skatt, besiktning.

5. Räntekostnader (kostnader för lånet månad för månad samt år.

6. Service kan du få reda på kostnader beroende på det nuvarande miltalet (detta innefattar vanliga servicekostnader som är inräknat - självklart kan det tillkomma kostnader för slitage delar som behöver bytas i samma veva)

7. Finansiering kan man faktiskt få en ganska så utförlig räntekostnad på eftersom de flesta finansbolagen tar bilen som säkerhet. Det innebär en max ränta oftast på 3,95 % och som minst oftast 1,95 %.
Många företag har 1,95 - 2,95 % internt men erbjuder 3,95 % ut mot kund och tjänar på så sätt pengar från kunden.

En tanken är också att ha extra tjänster så som att göra ett avtal med ett finansbolag där man säger att:
Vi ha 2,45 % och ge våra kunder 2,95 % då tjänar vår kund samtidigt som vi tjänar en halv procent på hela lånebeloppet.

Låter det som en bättre idé?

Tusen tack för svaret! Skit kul med feedback big_smile

9 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
rcy skrev:
Jag gillar iden men det blir ingen lätt uppgift att få ihop all data till något som går att lita på.

Saker du måste räkna med:
-Skatt. Kräver någon form av koppling mot transportstyrelsen
-Försäkring. Kräver någon form av koppling mot försäkringsbolag.
-Service. Kräver koppling mot märkesverkstäder.
-Värdeminskning. Går väl att estimera hyggligt, men det blir en jävla massa parametrar såsom skick, miltal, årsmodell, märke, utrustningsnivå osv osv.
-Lånekostnader, avbetalning. Här blir det knivigt, lån och krediter bedöms ofta individuellt och kan variera kraftigt i pris.

Skatt och försäkring är säkert görbart, det finns sidor som grejar det redan. Men service? Ska du ha prislistor för varenda märke och varenda verkstad? Det blir ohyggligt med variabler som ska hållas uppdaterade. Och värdeminskning, det kommer i bästa fall att bli en hyfsat kvalificerad gissning och i sämsta fall käpprätt åt helvete fel. Och sen då lånekostnaden, där finns det väl fler aktörer än vad det finns bilmärken att välja bland.

Den tekniska biten, även om det är en utmaning, är nog inte helt omöjlig att lösa. Jag tror det svåra i en sådan här ide är att få alla kopplingar till alla dom institutioner du behöver data ifrån. Vissa har användbara API'er medans andra inte delar med sig alls. Alternativet som är kvar då är att bygga nåt som scrapear deras sida för att plocka fram infon, men det innebär att varje gång dom uppdaterar sin sida är risken stor att hela din lösning slutar funka. Med tanke på dom hundratals institutioner du behöver hämta data ifrån blir det i princip omöjligt att hålla igång.

Väldigt nyttig feedback!
Tack big_smile

10 163 Inlägg
6 februari 2017
Didrik91 skrev:
Djo skrev:

Instämmer, däremot tror jag att många inte är lata utan förstår inte hur man skall räkna kalkylen och inte förstår:

1. Total ägandekostnad.

2. Värdeminskning.

Etc etc..

Och detta slutligen gör att de vill se om det är en "bra affär" eller inte smile

Instämmer du? smile

Idén är bra men ser inte hur det skulle fungera i praktiken så många faktorer som spelar in.

Tänk försäkring kollat för skojs skull mellan mig och far vissa bilar skiljer det 50.000 pär år Gillar iden i teorin det säger jag inget om.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Avstängd
10 388 Inlägg
7 februari 2017
För att spinna vidare...

Man ska få fram hur väl den matchar sin ekonomi. Fast...hur ska detta fås fram?

Det jag menar är att Person X har en månadslön på 25.000 kr efter skatt. Bilen kostar, vi säger för sakens skull 5000 kr/månad. Spontant borde det inte vara några problem, men, Person X har, i nuläget ingen koll alls på sin ekonomi, och inser inte att den samme egentligen bara har 4000 kr/månad att lägga på en bil. Hur ska appen lösa det? Det blir givetvis omöjligt. Och då blir det till trots för Person X att kontrollera om det faktiskt "håller" ekonomiskt. Även om man skulle ange sin inkomst, sina utgifter osv, så spenderar folk, generellt, mer än vad de tror på saker och ting (hey, ta en titt på Lyxfällan...).

Om ni i vidare led är otroligt tydliga med att ni inte kan garantera, utan det bara är en uppskattning på månadskostnaden och att det givetvis är upp till varje person att kontrollera att deras ekonomi har plats för en kostnad på XXXXkr, så kan man konstatera att det redan finns tjänster (och schablonbelopp), Excelark att dra ner och så vidare, som är just bara "rent generella", och skakar fram ett belopp på vad en bil i "Prisklass A" från "År XXXX" kostar om du kör "XXXX mil" osv osv osv.

Jag förstår givetvis att det inte blir "appens" (eller ev. skapare) problem, utan att appen är då tänkt att ge uppgifter om fordonskostnaden. Men optimalt i bilägandevärden är en kostnad på "0 kr", sen handlar det ju om en fråga om hur mycket över det optimala man kan sträcka sig (som i sin tur bygger på andra prioriteringar, situationer och så vidare)

Det som nog faktiskt oroar mig mest är att det finns folk som blint skulle tro på en siffra en tjänst av denna typ ger. Och du/ni som skapare kan inte garantera siffrorna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 705 Inlägg
7 februari 2017
Didrik91 skrev:
Hej!

Man kan erbjuda tilläggstjänster till att köpa bilen t.ex.:

2. Finansierar du köpet så kan man få någon form av kickback från försäkringsbolaget t.ex?

3. Man behöver inte ha någon API? man kan ha ett fält där man klistrar in URL länken till bilannonsen som kommer från t.ex. blocket?
Då får jag upp all nödvändig information från annonsen och kan göra en manuell kalkyl till en början tills man förstår behovet och kan automatisera det?

Kostnader för ägandet räknar jag enligt följande parametrar:

1. Drivmedelskostnader baserat på 1500 mil per år.

2. Försäkringskostnader baserat på helår.

3. Värdeminskning baserat på 1, 2 och 3 år (utifrån att bilen har normalt slitage.

4. Skatt, besiktning.

5. Räntekostnader (kostnader för lånet månad för månad samt år.

6. Service kan du få reda på kostnader beroende på det nuvarande miltalet (detta innefattar vanliga servicekostnader som är inräknat - självklart kan det tillkomma kostnader för slitage delar som behöver bytas i samma veva)

7. Finansiering kan man faktiskt få en ganska så utförlig räntekostnad på eftersom de flesta finansbolagen tar bilen som säkerhet. Det innebär en max ränta oftast på 3,95 % och som minst oftast 1,95 %.
Många företag har 1,95 - 2,95 % internt men erbjuder 3,95 % ut mot kund och tjänar på så sätt pengar från kunden.

En tanken är också att ha extra tjänster så som att göra ett avtal med ett finansbolag där man säger att:
Vi ha 2,45 % och ge våra kunder 2,95 % då tjänar vår kund samtidigt som vi tjänar en halv procent på hela lånebeloppet.

Låter det som en bättre idé?

Tusen tack för svaret! Skit kul med feedback big_smile

Jag tvivlar på att du kommer att få någon direkt kickback från varken försäkringsbolag eller finansbolag. Dom har redan avtal direkt med bilhandlarna, varför skulle dom ge av sina marginaler till ytterligare en mellanhand? Dom stora bilhandlarna och märkesverkstäderna har oftast egna finansbolag, så att dom skulle släppa en del av vinsten till er istället för att ta den själv ser jag som osannolikt.
Och varför skulle någon köpa bil via er istället för direkt från handlaren? Ju fler inblandade desto dyrare affär och/eller lägre vinst för samtliga.

Och vad gäller försäkring, räkna på helår för vem? Det skiljer en hel del på en 70-årig kvinna i norrbotten och en 20-åring med nytaget körkort i centrala Stockholm, även om det är samma bil dom tittar på. Det blir väldigt många variabler att hålla reda på, och du måste i princip köra realtime frågor mot varenda försäkringsbolag för varenda användare och varenda bil eftersom varje kombination är unik. Det går givetvis, sidor såsom pricerunner och insplanet gör det redan, men att få till dom kopplingarna och samarbetet med alla stora bolag är knappast någon barnlek.

Enda gången något sådant här skulle vara görbart är om man enbart kör med leasade bilar. I leasingkostnaden ingår det mesta så där blir det väldigt lätt att räkna på månadskostnad och antalet variabler blir väldigt få, men frågan är ju då varför någon skulle gå via dig för att hitta en leasingbil?

Sök