hyrbil skrev:
Tanken är ju god men det är ohyggligt många parametrar som är svåra (snudd på omöjliga) att ta hänsyn till om man nu ska ge en riktig bild av det.
Service har redan nämnts. Om saker går sönder då? Garantiärende kontra slitage men även självrisk hit och dit. Däck behöver man köpa mellan varven och vad ska man ge för något förslag där?
Eller ska man bara rent krasst addera "200kr/mån i oförutsedda utgifter" liksom? Själv var jag för bara något år sedan inne på en vanlig årsservice á 2500kr men blev uppringd efter ett tag och fick höra att bromsvätskan måste bytas, så det var ju 1100 spänn till, inget jag räknat med. Årets service hade jag fått ett estimat på 3700 i september, när jag var inne i december med bilen och skulle betala så var det plötsligt 5000.
Summan Vettemannen nämner ovan för en koll kommer inte generera många användare, personligen hade jag aldrig betalat det för en sånhär tjänst. Man kan tycka att 100kr i förhållande till ett bilköp på x00.000kr är försumbar, vilket den såklart är, men det spelar liksom ingen roll för det avskräcker folk direkt. De flesta köper väl inte ens en Carfax.
Rent tekniskt, mata in urlen och så får man upp info, hur ska din tjänst hämta datan tänkte du? Scrape:a sidan som hämtas? Via api? Om det inte går då? Om felaktig info skrivits i annonsen? Jag tänker, det händer ju att bilfirmor har fel plåtar på bilarna/egna reklamplåtar, då blir det ju genast svårt och hela tjänsten faller platt. Man skulle kunna safe:a på så vis att försöka utgå från den infon som uppges men då blir ju applikationen i sig än mer avancerad och spontant, svår att få 100% säker i uppgifterna.
Jag fortsätter med mina exempel men tar här min syster (37 år) som alldeles nyss tog körkort och dagarna efter skulle köpa sin första bil som lägligt nog var en liknande jag har. Jag berättade om kostnader hit och dit och i det läget hade ju en sån här app varit helt underbar, bara den enkla saken som att skatten ska betalas varje år - det hade hon ingen aning om (hur i helvete hon hade kunnat missa det).
Sedan kom vi in på service och allt vad det innebär. I slutändan så avrundade jag högt en ungefärlig månadskostnad för henne på det objektet men var väldigt tydlig med att det inte är något hon ska/kan/bör stirra sig blind på för en sådan kalkyl håller aldrig.
Med det sagt, tanken är god men jag vette tusan... Det krävs enormt med arbete för något sådant.
Hej!
Man kan erbjuda tilläggstjänster till att köpa bilen t.ex.:
2. Finansierar du köpet så kan man få någon form av kickback från försäkringsbolaget t.ex?
3. Man behöver inte ha någon API? man kan ha ett fält där man klistrar in URL länken till bilannonsen som kommer från t.ex. blocket?
Då får jag upp all nödvändig information från annonsen och kan göra en manuell kalkyl till en början tills man förstår behovet och kan automatisera det?
Kostnader för ägandet räknar jag enligt följande parametrar:
1. Drivmedelskostnader baserat på 1500 mil per år.
2. Försäkringskostnader baserat på helår.
3. Värdeminskning baserat på 1, 2 och 3 år (utifrån att bilen har normalt slitage.
4. Skatt, besiktning.
5. Räntekostnader (kostnader för lånet månad för månad samt år.
6. Service kan du få reda på kostnader beroende på det nuvarande miltalet (detta innefattar vanliga servicekostnader som är inräknat - självklart kan det tillkomma kostnader för slitage delar som behöver bytas i samma veva)
7. Finansiering kan man faktiskt få en ganska så utförlig räntekostnad på eftersom de flesta finansbolagen tar bilen som säkerhet. Det innebär en max ränta oftast på 3,95 % och som minst oftast 1,95 %.
Många företag har 1,95 - 2,95 % internt men erbjuder 3,95 % ut mot kund och tjänar på så sätt pengar från kunden.
En tanken är också att ha extra tjänster så som att göra ett avtal med ett finansbolag där man säger att:
Vi ha 2,45 % och ge våra kunder 2,95 % då tjänar vår kund samtidigt som vi tjänar en halv procent på hela lånebeloppet.
Låter det som en bättre idé?
Tusen tack för svaret! Skit kul med feedback