C63 är definitivt en bättre bil, frågan är om man som vanlig svenne banan blir bromsade av att åka fort med en s60 Polestar jämför med en c63? För pengarna som en c63 kostar så finns det betydligt bättre alternativ än s60 Polestar. Då typ bmw m3/m4, audi rs4, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.
Oavsett så är s60n för sina pengar fortfarande en bra bil. Även om den inte är en lika hardcore sport sedan som de jag nämnde ovan.
Det naturliga är ju att provköra bilarna och se vilken man fastnar för. I mitt fall så är inte prestandan på pappret det viktiga. Utan att man känner något mer för just den bilen. Sen om den är lite långsammare än någon annan bil är ju inte alltid hela världen. Om det nu inte är en penis förlängning av något slag för att kompensera något.
Kod:
Nya, uppdaterade S60 och V60 Polestar har Volvos 2,0 liter stora Drive-E-bensinmotor som i detta fall är överladdad med båda turbo och kompressor. Turbon i denna maskin är grövre än i standardmotorn och vevstakar samt kamaxlar är nya. Laddtrycket ligger på 2,0 bar vilket kan jämföras med gamla turbons 1,2 bar.
Dessutom suger maskinen i sig mer luft och har en bränslepump med högre kapacitet än på övriga Drive-E-motorförsedda Volvo-bilar. Motorn är kopplad till en åttaväxlad Geartronic-automatlåda som är Polestar-optimerad. Tidigare satt det en sexstegad automat i dessa båda Polestar-bilar.
I stället för 350 hästkrafter ger S60 och V60 Polestar numera 367 hästkrafter och närmar sig därför så smått de tyska motsvarigheterna. Det maximala vridmomentet har däremot sjunkit en aning, från 500 till 470 newtonmeter.
Tack vare den Polestar-optimerade BorgWarner-fyrhjulsdriften (Haldex) som ger bra med grepp vid hårda accelerationer går 0-100 km/h nu på 4,7 sekunder för S60 Polestar (tidigare 4,9 sekunder) och 4,8 sekunder för V60 Polestar (tidigare 5,0 sekunder).
0-200 km/h avverkas också snabbare än tidigare; 17,2 respektive 17,4 sekunder är 0,5 sekunder snabbare för S60 Polestar och 0,4 sekunder snabbare för V60 Polestar.
Precis som tidigare är toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Prestanda
Volvo S60 Polestar
0-100 km/h 4.7 sek.
0-200 km/h 17.2 sek.
Toppfart 250 km/h*.
Volvo V60 Polestar
0-100 km/h 4.8 sek.
0-200 km/h 17.4 sek.
Toppfart 250 km/t*.
* = Elektroniskt begränsad.
Chassi
Polestar Öhlins dämparsystem.
Polestar krängningshämmare fram med kolfiberförstärkning.
Styvare topplagring fram och bak.
Styvare bärarmsbussning.
80 % styvare Polestar-fjädrar jämfört S/V60 T6 R-Design.
Fram: 60 N/mm.
Bak: 67 N/mm (S60) 72 N/mm (V60).
Däck och fälg
Michelin Pilot Super Sport 245/35 ZR20 (95Y) XL.
Ny lättvikts Polestar-fälg, 20×8”.
Funktioner
Launch control.
Sport+ mode.
Motor
4-cylindrig rak turbo- och kompressorladdad motor.
1969 cc.
270 kW (367 hk) @ 6000 rpm.
470 Nm @ 3100-5100 rpm.
Max 7000 rpm.
Max laddtryck 2.0 bar.
Polestar 3.0-tum fullflödes-avgassystem i rostfritt stål med dubbla 3.5-tums ändrör.
Större turbo.
Nya vevstakar.
Ny kamaxel.
Ny bränslepump.
Nytt luftfilter.
Större luftintag.
Transmission
BorgWarner fyrhjulsdrift.
Polestar-kalibrering för mer dynamisk vridmomentsdistribution bak.
Polestar-kalibrerad stabilitetskontroll.
8-växlad Geartronic automatväxellåda med växelpaddlar.
Snabbare växlingar.
Curve hold-funktionalitet.
Off throttle-funktionalitet.
Optimerad växelprecision.
Bromsar
Fram: Polestar/Brembo 6-kolvsok, 371×32 mm ventilerad Brembo-skiva.
Bak: 302×22 mm ventilerade skivor.
Tomvikt
1751 kg (S60).
1796 kg (V60).
Aerodynamik
Polestar-splitterhörn fram.
Polestar-spoiler bak.
Polestar-diffusor.
Interiör och exteriör
Säten med nubuk, blå kontrasttråd och Polestar-logotyp.
Ratt med blå kontrasttråd och nubuk/läder.
Centerkonsoll i kolfiber.
Nubuk-inlägg i dörrarna.
Nubuk-klätt armstöd.
Polestar-växelspaksknopp.
Polestar-mattor med blå kontrasttråd.
Polestar-sportpedaler och fotstöd Polestar-instegslister.
Utrustning
Taklucka och färg enda extraval, övrigt inkluderat i grundspecifikation.
Färger
Rebel blue.
Onyx black.
Bright silver.
Ice white.
Bränsletank
67,5 liter.
Bränsleförbrukning (blandad)
7,8 l/100 km (S60).
8,1 l/100 km (V60).
CO2-utsläpp
179 g/km (S60).
186 g/km (V60).
Miljöklass
Euro 6b.