2513
Sök

2 problem. Volvo 740 - centrallås och tankmätare

375 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
Äger en Volvo 740 GL ( kombi) -90

Centallåset har dött på mina bakdörrar, konstigt nog samtidigt.
Dem 2 främre och bagageluckan funkar.

Så ngn idé på vad som hänt?

Problem 2 är tankmätaren. Ett vanligt problem på 740.
Tänkte kolla givaren, men undrar vart fasiken den kan sitta?
En del säger vid hjulhuset ungefär.
Så få mpåste jag ta bort all inredning i skuffen.

Sedan kan det ju vara själva mätaren.
jag rev ut instrumentet för att att göra lite mätningar där.
jag drar ut den rakt ut och sedan vänder den upp och ner på instrumentbrädan.

Kan dessa spänningar stämma?
1:a och 2:a ledarna:1,8 V
1:A OCH 3:e ledarna: 8 V
2:a och 3:e ledarna: 1.6V.

tanken borde vara ca 2/3.
Då jag tanka den fullt och kört ca 24 mil.

23 Inlägg
5 januari 2007
Det är till 90% fel på mätaren! annars kan det va kabel brott precis där kablarna går ner i tanken.! kolla det! ta skicka ström på kablarna i skuffen tror där sitter en koppling på vänster sida i skuffen bakom mattan, när du skickar ström på ska mätaren gå upp till full tank! annars e det fel på mätaren, det är nästan aldrig fel på amaturen.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
5 januari 2007
Felpostat! lätt hänt..

Tankmätaren, brukar vara armaturen i tanken som är slut, den sitter i övre bakkant av tanken, ungefär vid vänster bakhjul. Plocka ur, gör en resistansmätning på den.

C-låset vet ej. Kolla ev. säkringar (kanske inte bara för 2dörrar?!) men ändå. Mät kablar..

mvh//tompa

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 januari 2007
de sitter en lucka i bagaget till tankarmaturen under mattan och under den svarta plåtluckan som är 200mm gånger 200mm typ och vid ett visst motstånd så ska tankmätaren (på instrumentpanelen) visa halv tank ..säkert någon som vet de exakta motståndet kolla runt efter de ...skicka för fasiken inte på ström där ... ..de sitter ett huvudrelä till centrallåset ...hade nog rengjort stiften där och testat ..funkar de inte då så kan man ju alltid testa å brygga relät för att försöka låsa dörrarna.. har för mig att relät sitter under askkoppen bland alla andra relä:na (tex pumprelät) (rätta mig om jag har fel)

Sök