På lördagen begav Jag och farsan oss ner mot Vallåkra för att se på allt som fanns att erbjuda, en rätt lång färd i en full-lastad E36 men det gick utan problem. Det var ett fruktansvärt regnväder periodvis men vad ska man göra. Tog inte så mycket bilder så dem som finns är de pappa har tagit med sin kamera.
Första gången på Vallåkra för mig, pappa har varit där oräkneliga gånger borde som yngre men även de senaste åren. Jättetrevligt ställe med en bra variation på vad som fanns att se på. Jag kan fortfarande dregla ordentligt efter de japanska bilarna kom jag på när vi var där...
Efter några timmar där bar det av mot Knutstorp, vi hade bokat stuga bredvid banan för att vara lite bekväma. Efter många ojämna och stötiga vägar hittade vi fram till banan som låg mitt i skogen (kändes det som i alla fall). Porsche klubben var då där och körde i regnet, tyvärr hann vi inte se så mycket action utan när vi gick ner för att titta hade dem precis lagt av. Det var lite roliga bilar där iaf bla några GT4or, GT3or och diverse andra 911or, även någon Panamera och annat tyskt.
Stugorna dem hyr ut på Knutstorp är för övrigt att rekomendera! Schyssta stugor med parkering precis intill och tillgång till grill finns. Däcken byttes på Lördags kvällen och efter en natts okej sömn var det dags att köra lite bana. Åkte med BMW Club Schweden för övrigt, en av dem som höll i eventet bodde i stugan bredvid och vi snackade en del om allt som rör BMW osv.
På morgonen såg vädret lovande ut, satt ute på verandan till stugan och såg hur banbilar, M-bilar och annat skoj rullade in och gjorde väsen av sig. Besiktning och alkohol kontroll genomfördes utan problem, körde ner bilen till depån och började packa upp allt som fanns med. Fick frågan av en äldre herre med en E9X M3a om jag hade planerat för att bilen skulle gå sönder när jag hade med allt från domkraft och pallbockar till verktygslåda och diverse vätskor till bilen. Bra att ha fick han som svar och är ju bättre att ta med något för mycket än för lite när man ska köra tänker jag. Är ju ändå en hemmabyggd bil och inget som någon köpt färdigt så man vet ju inte
Det första tråkiga var att jag fick inte åka med passagerare i bilen, så Pappa fick inte känna på hur det är att åka med på banan i den nu. Anledningen var att det lätt blir ett hets mellan de som sitter i bilen vilket kan leda till allt möjligt tråkigt. Helt korrekt men tror inte pappa på snart 55år skulle försöka hetsa mig
Första passet på banan rätt lugnt, mycket bilar och första gången för mig på Knutstorp, andra gången med BMWn på bana, så tog det lite lugnt. Här kände man att hjulvinklarna var mer rätt för bana än på gata iaf, den var rätt nervös att köra på gatan och krävde att man höll i ratten. På banan kändes den direkt och exakt, skulle fortfarande vilja att den svänger mer per rattutslag. Kanske blir ett projekt jag ger mig på att lösa. Baken på bilen kändes rätt hal, även efter ett par pass (förhållandevis lugnt kört). Det var nog så att jag inte hade helt rätt däcktryck och tempt i däcken, skulle kunna vara det jag har ändrat i bakvagnen med sedan Mantorp men det kändes som att den saknade grepp mot vad jag kände på Mantorp.
Sedan kom monsunregnet. Det regnade alltså så fruktansvärt mycket att det forsade centimetrar med vatten på hela depåområdet/parkeringen i mitten av ringen. Det fick bli att sätta sig i cafet som finns på banan istället, var kanske någon enstaka bil som körde när det regnade som mest men jag ville vänta ut det.
Resten av dagen var körning antingen på blöt bana, medans det regnade eller medans det regnade kraftigt. Måste säga att jag ändå upplever att Toyo-däcken jag kör på har bra väghållning i det blöta. Trotts att det sitter en oerfaren förare bakom ratten. Tråkigt att det skulle regna men det var lärorikt att köra under dessa förhållanden. Det var halt, gick sidledes några gånger men inget man inte parerade utan några problem alls. Bilen känns återigen välbalanserad och lättkörd, avsaknaden av ABS märktes dock då däcken låste sig ett antal gånger.
Rätt tidigt på dagen, runt när jag hade kört hälften av varven jag körde, satte jag min bästa tid under ett pass där det inte regnade men var blött på 1:15:59 med en hastighet av 165,5 km/h på rakan. Efter detta kom jag endast under 1:20 vid ett varv p.g.a. väderförhållandena. Jag hade vid rekord varvet fortfarande inte koll på banan, det har jag ännu inte, och den hade kunnat gå rätt mycket fortare med temp i däcken. Även med mig bakom ratten
Tror inte det är något annat speciellt jag vill få sagt efter Knutstorp i detta inlägget. För att summera banan, extremt teknisk bana men väldigt rolig. Svårkörd enligt mig, mycket svårare än Mantorp. Jag tyckte det var svårare med spårval och inbromsning på denna banan, väldigt krokiga partier med mycket höjdskillnad. Det var dock detta som gjorde banan rolig ska tilläggas! Er som kört banan vet ju hur den går efter den långa kurvan som kommer efter rakan. Ett parti som går ner-upp-ner och svänger höger-vänster-höger, plattan i mattan så länge man vågade för att inte riskera att lyfta och åka rakt fram när de går ner och svänger igen.
En trevlig dag på Knutstorp, nästa gång kör jag gärna i solsken dock!