2411
Sök

BMW E36 Trackday bygge

BMW E36 byggs om helt för fokus på för trackdays. Mantorp, Knutstorp och Kinnekulle avklarat i fjol, Iår väntas 4-5 bandagar samt att jag kommer ta racinglicens och gå förarutbildning. Kommer lägga upp mina tankar kring banor... Visa mer

29 240 Visningar
Uppdaterades senast 3 april 2018
2 665 Inlägg
29 maj 2017
#41
Härligt läsning. Kul att det gick bra. Men däcken är nog inga R-däck, men nästan.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

75 Inlägg
29 maj 2017
Trådstartare
#42
Rickard-v skrev:
Härligt läsning. Kul att det gick bra. Men däcken är nog inga R-däck, men nästan.

Hört det ska klassas som R-däck eller som semi R-däck, oavsett bra klister. Ser inte så fräsha ut nu bara det sitter gumiremsor lite överallt på dem :p men mönster finns kvar

Glädje mäts i bar

*Spooooooooool*
36 Inlägg
30 maj 2017
#43
Härligt! Såg dig allt när du körde runt på mantorp! smile

Du är helt unik, precis som alla andra.

2 665 Inlägg
30 maj 2017
#44
Pigges skrev:
Rickard-v skrev:
Härligt läsning. Kul att det gick bra. Men däcken är nog inga R-däck, men nästan.

Hört det ska klassas som R-däck eller som semi R-däck, oavsett bra klister. Ser inte så fräsha ut nu bara det sitter gumiremsor lite överallt på dem :p men mönster finns kvar

Ja semi R har jag med hört. Gatdäck som nästan är R-däck.

Gummirester är helt normalt. Tvätta fälgarna efter körning. Kan bränna fast.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

75 Inlägg
31 maj 2017
Trådstartare
#45
JHolm skrev:
Härligt! Såg dig allt när du körde runt på mantorp! smile

Va kul smile Hoppas det lät gött big_smile Har du några bilder får du gärna hojta till för det tar jag gärna smile

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
31 maj 2017
Trådstartare
#46
Rickard-v skrev:
Pigges skrev:
Rickard-v skrev:
Härligt läsning. Kul att det gick bra. Men däcken är nog inga R-däck, men nästan.

Hört det ska klassas som R-däck eller som semi R-däck, oavsett bra klister. Ser inte så fräsha ut nu bara det sitter gumiremsor lite överallt på dem :p men mönster finns kvar

Ja semi R har jag med hört. Gatdäck som nästan är R-däck.

Gummirester är helt normalt. Tvätta fälgarna efter körning. Kan bränna fast.

På rejsa under R-däck så klassar man dem som "medelsnabba däck" bland segmentet iaf, när dem tar slut så köper jag nog inte likadana men R-däck blir det ju iaf smile

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
5 juli 2017
Trådstartare
#47
Dåligt med uppdateringar här på det sista, har inte gjort något med bilen alls sen jag körde bana. Kör då och då med den, lite 201m och söndagskörning typ tongue Kommer pilla en del innan jag ska på bankörningen men innan dess blir det nog inte super mycket här. Har dock lite saker jag har noterat under tiden nu när jag kört en del smile

Hastighet på olika växlar med nya diffen nu är: (ungefär)
2an: 80km/h
3an: 120km/h
4an: 170km/h
5an: 205km/

Fick testat att varva ut 5an och kan ju säga att jag trodde den skulle göra lite mer iaf, men ork hade den absolut det var mer det att diffen inte lät mig gå mer på dem 6500varv jag har att leka med tongue

Bromsarna fram är som jag sagt tidigare riktigt bra, sjukt nöjd med hur dem beteer sig under inbromsning. DOCK så gnisslar dem så in i h*lvete under vardagskörning, tror att bromsarna ligger på lite under körning då det blir onödigt varmt om jag bara kör lugnt. Men efter 5-10min körning för kallstart börjar dem skrika rätt bra vid hastigheter under 40km/h typ. Dem dammar även en hel del vad jag uppfattar det som, inte så mycket att jämföra med om vi tittar på vassare belägg men känns som att framfälgarna alltid är skitiga. Mer än andra belägg jag har kört iaf, säkert mindre än många andra med.

Letar nya R-däck med, får se vad man får händerna på smile Blir dock mina Toyo R1R detta året på bana smile
Senast redigerat av Pigges (5 juli 2017)

Glädje mäts i bar

2 665 Inlägg
5 juli 2017
#48
Rejsbelägg låter. Så är det bara.

Jag valde enklare belägg för att få ner gnisslet. Ferrodo ds2500 är nästan knäpptysta.

Nankang har ett nytt däck. Kolla R-dack.se
Senast redigerat av Rickard-v (5 juli 2017)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

75 Inlägg
5 juli 2017
Trådstartare
#49
Rickard-v skrev:
Rejsbelägg låter. Så är det bara.

Jag valde enklare belägg för att få ner gnisslet. Ferrodo ds2500 är nästan knäpptysta.

Nankang har ett nytt däck. Kolla R-dack.se

Ja det är ju så, något jag inte bryr mig för mkt om men lite feedback bara smile

Tittar främst på att köpa antingen däck som kanske rullat 1 bandag eller nya däck som folk köpte men inte användt. Finns en del fina grejer på rejsa då och då till bra priser som inte är gamla eller dåliga. Va nära på att klippa en uppsättning nya R888R men dem hann bli sålda tongue Det blir lite vad det blir tänker jag

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
9 augusti 2017
Trådstartare
#50
Nu i Söndags fick det bli en vända till verkstaden då jag kör på Ring Knutstorp den 20de Aug. Fick bokat bandagen häromdagen samt bokade en stuga på banan så sover jag och far där lör-sön, så man har nära på morgonen smile

Har gått och grubblat på att jag inte kunde få till framvagninställningen som jag ville, ända sen jag gjorde den innan Mantorp. Vet inte vad jag ska skylla på, om jag var för trött eller för stressad till bankörningen men lösningen var ju simpel. Den justerbara topplagringen var satt åt fel håll. Inte nog för att det stör mig men jag vet att när jag skulle göra inställningen efter monteringen, och inte lyckades, så försökte jag se om den satt fel och hur den skulle sitta. Kunde inte placera hålen rätt när jag tänkte och tillslut släppte jag det. Kort och gått så vände jag på dem i Söndags och ställde in dem på max camber för att testa. Notera ogärna den rosten som finns på någon av hålen på bilderna... ska tas tag i innan jag ställer av bilen.

Detta är höger torn, framifrån med uppenbart felaktig placering av justeringen. Känns ju dumt att erkänna detta här men i all hast så blev det så...
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-12545e38839aa3dc5e8a8ad005ea6bad.jpg

Rätt monterad, och inställd på så lite camber som möjligt eller en original position hur man nu vill se det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-3d201252c53075586fb4d2dfc2011b8f.jpg

4-hjulsmaskingen gillade inte att bilen blev lite lägre med annan camber och sa ifrån, men tror jag fick mätt cirka 3.7 grader camber fram per sida. Har inte kvar de värden jag eftersträvade men stämmer det med 3.7 grader så är det lite väl mycket. Tror jag ville eftersträva 3-3.5 grader, allt är relativt iof och beror på mycket.

De 4 muttrar som håller justeringen på plats fick sig lite vård när jag ändå skulle pilla med det. Stålborste och lite omgängning på någon av dem. givetvis insmorda sen som med alla muttrar och skruvar jag rör smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-3d1cb39248bb804ca15093da776fb1bc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-ab7acbc0700e33350ac3865b53ce306e.jpg

Vad jag inte brydde mig om att fundera på i helgen, eftersom jag inte vet hur jag ska tänka där eller hur jag ska mäta det heller för den delen, är justeringen av caster (tror jag det är) som jag kan göra med den justerbara topplagringen fram. Jag flyttar då hela infästningen som håller dämparen (3 större muttrar på bilderna) framåt eller bakåt längsmed karossen. Man ser möjligheten på den andra bilden att man kan flytta hela alltet.

Bankörning som sagt om två veckor, ska nöja mig med en hjulinställning där jag fixat både fram och bakvagn denna gången. Till nästa körningen i September på Kinnekulle ska jag testa att justera krängningshämmaren i antingen fram eller bakvagn och se hur den reagerar.
Senast redigerat av Pigges (9 augusti 2017)

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
13 augusti 2017
Trådstartare
#51
Nu tog man tag i nästa problem under helgen, Rost som har blivit under batteriet höger bak i bagageutrymmet. Var över en stor yta men inget värre rost utan mer ytrost eller något litet mer. Fram med slip och lite sådant och dra ner det så plåtrent jag kunde, svårt att komma åt på sina ställen men känns bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-3c6be2b53ac2c208dd3208ee0abe718f.jpg

Efter slipning blev det två lager zinkfärg för rostskydd och lite grundlack, sedan 3 lager färg i bilens kulör från Mekonomen. Denna färgen jag använt tidigare utanpå och även på andra ställen i bagageluckan. Mycket nöjd med färgen!


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-6dd714160f199c9174c6333371b67c89.jpg

Skulle ta tag i bakvagnen lite mer igår och riva ner bärarmarna för att på borra upp justeringsmöjligheten så jag kan justera toe in-out mer. Upptäcker dock att hylsa 18 som dem sitter med saknas hemma, dubbletter finns på allt i princip men dem är nog på villovägar. Blir att köpa nya någon dag snart så jag får fixat detta och gjort en riktig hjulinställning som jag vill ha under veckan.

Fick sålt den svarta sedan karossen med idag! En kille från Västerås området (typ) som åkte ner den långa färden mot Göteborg och hämtade den. Känns bra att slippa tänka på den mer och få lite mer plats på uppfarten. Ring Knutstorp nästa helg!!

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
14 september 2017
Trådstartare
#52
Nu var det lite för länge sedan jag skrev här och återkopplade från körningen på Knutstorp, orken att lägga upp något har helt enkelt inte funnits. Ska börja i rätt ordning nu till råga på det.

Veckan innan Knutstorp var det full rulle med se till så bilen var redo för banan, då hjulvinklarna var det som inte var justerat riktigt tidigare behövde jag lägga lite tid på dessa. Problemet fram löste jag ju lätt (se ovan), bak var heller inga problem, om jag nu löst det då...
Cambern bak är inget konstigt på utan den justerar jag ju som alla med camberstagen som är monterade. Dock kunde jag inte justera Toe in-out som jag ville. Detta justeras genom att man skjuter fästet för bärarmen i sidled. Original kunde jag endast justera till cirka 4mm toe in bak, jag eftersrävar (enligt ett recept på rejsa för en M3 kärra) cirka 1mm toe in bak, och 1mm toe out fram. Hurvida detta är något som passar min bil och körstil vet jag ej men hallå, man får börja någonstans eller hur? smile

Vad som behövde göras bak var då att göra de hålen för justering större i sidled så man tillåts extremare värden. Mer meckigt och stökigt än svårt men med rätt verktyg var det inga problem.

Luftdriven... vad man nu kallar det tongue Helt livsfarlig iaf när den drar igång, bara att ge full fräs och försiktigt låta den äta metall. Sprutar fruktansvärt mycket metall-spån som fastnar exakt överallt. Hade innanför tröjan och spån som satt sig fast i hela armen, jobbigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-ad8fcd6744700ff6966494f905fc9c78.jpg

Här har hålet blivit större i sidled, ingen exakt vetenskap för min del utan jag körde på tills jag tyckte det såg bra ut. Vad detta gjorde var då att jag cirka 1mm toe in per sida. blev nog lite mer och inte exakt jämnt när jag gjorde detta, var lite svårt att göra hjulinställningen för egen hand bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-5a530868ac2fc2136040b678bd231616.jpg

Hjulinställningarna jag åkte med på Knutstorp blev följande
Fram
Camber 3,2%
Toe out cirka 1mm per sida
Bak
Camber 2,7%
Toe in cirka 1mm per sida

Köpte även en riktig luftslang från D088 för att dra från fronten till centrum på bromsskivorna fram. Riktigt bra slang, kanske lite väl styv enligt mig bara. Slangen i fråga var 2m lång, kommer ej ihåg diameter men tror cirka 60mm, och betalde cirka 740kr med frakt. Hade jag köpt den igen? Troligtvis inte men blir nog bättre om man har ordentliga bromssköldar med fäste för slang.

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
14 september 2017
Trådstartare
#53
På lördagen begav Jag och farsan oss ner mot Vallåkra för att se på allt som fanns att erbjuda, en rätt lång färd i en full-lastad E36 men det gick utan problem. Det var ett fruktansvärt regnväder periodvis men vad ska man göra. Tog inte så mycket bilder så dem som finns är de pappa har tagit med sin kamera.

Första gången på Vallåkra för mig, pappa har varit där oräkneliga gånger borde som yngre men även de senaste åren. Jättetrevligt ställe med en bra variation på vad som fanns att se på. Jag kan fortfarande dregla ordentligt efter de japanska bilarna kom jag på när vi var där...

Efter några timmar där bar det av mot Knutstorp, vi hade bokat stuga bredvid banan för att vara lite bekväma. Efter många ojämna och stötiga vägar hittade vi fram till banan som låg mitt i skogen (kändes det som i alla fall). Porsche klubben var då där och körde i regnet, tyvärr hann vi inte se så mycket action utan när vi gick ner för att titta hade dem precis lagt av. Det var lite roliga bilar där iaf bla några GT4or, GT3or och diverse andra 911or, även någon Panamera och annat tyskt.

Stugorna dem hyr ut på Knutstorp är för övrigt att rekomendera! Schyssta stugor med parkering precis intill och tillgång till grill finns. Däcken byttes på Lördags kvällen och efter en natts okej sömn var det dags att köra lite bana. Åkte med BMW Club Schweden för övrigt, en av dem som höll i eventet bodde i stugan bredvid och vi snackade en del om allt som rör BMW osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-74c86a770d2ec6f916642340fcdf891e.jpg

På morgonen såg vädret lovande ut, satt ute på verandan till stugan och såg hur banbilar, M-bilar och annat skoj rullade in och gjorde väsen av sig. Besiktning och alkohol kontroll genomfördes utan problem, körde ner bilen till depån och började packa upp allt som fanns med. Fick frågan av en äldre herre med en E9X M3a om jag hade planerat för att bilen skulle gå sönder när jag hade med allt från domkraft och pallbockar till verktygslåda och diverse vätskor till bilen. Bra att ha fick han som svar och är ju bättre att ta med något för mycket än för lite när man ska köra tänker jag. Är ju ändå en hemmabyggd bil och inget som någon köpt färdigt så man vet ju inte tongue

Det första tråkiga var att jag fick inte åka med passagerare i bilen, så Pappa fick inte känna på hur det är att åka med på banan i den nu. Anledningen var att det lätt blir ett hets mellan de som sitter i bilen vilket kan leda till allt möjligt tråkigt. Helt korrekt men tror inte pappa på snart 55år skulle försöka hetsa mig tongue

Första passet på banan rätt lugnt, mycket bilar och första gången för mig på Knutstorp, andra gången med BMWn på bana, så tog det lite lugnt. Här kände man att hjulvinklarna var mer rätt för bana än på gata iaf, den var rätt nervös att köra på gatan och krävde att man höll i ratten. På banan kändes den direkt och exakt, skulle fortfarande vilja att den svänger mer per rattutslag. Kanske blir ett projekt jag ger mig på att lösa. Baken på bilen kändes rätt hal, även efter ett par pass (förhållandevis lugnt kört). Det var nog så att jag inte hade helt rätt däcktryck och tempt i däcken, skulle kunna vara det jag har ändrat i bakvagnen med sedan Mantorp men det kändes som att den saknade grepp mot vad jag kände på Mantorp.

Sedan kom monsunregnet. Det regnade alltså så fruktansvärt mycket att det forsade centimetrar med vatten på hela depåområdet/parkeringen i mitten av ringen. Det fick bli att sätta sig i cafet som finns på banan istället, var kanske någon enstaka bil som körde när det regnade som mest men jag ville vänta ut det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-41c681be55380bbf9a60ae50829d54a4.jpg

Resten av dagen var körning antingen på blöt bana, medans det regnade eller medans det regnade kraftigt. Måste säga att jag ändå upplever att Toyo-däcken jag kör på har bra väghållning i det blöta. Trotts att det sitter en oerfaren förare bakom ratten. Tråkigt att det skulle regna men det var lärorikt att köra under dessa förhållanden. Det  var halt, gick sidledes några gånger men inget man inte parerade utan några problem alls. Bilen känns återigen välbalanserad och lättkörd, avsaknaden av ABS märktes dock då däcken låste sig ett antal gånger.

Rätt tidigt på dagen, runt när jag hade kört hälften av varven jag körde, satte jag min bästa tid under ett pass där det inte regnade men var blött på 1:15:59 med en hastighet av 165,5 km/h på rakan. Efter detta kom jag endast under 1:20 vid ett varv p.g.a. väderförhållandena. Jag hade vid rekord varvet fortfarande inte koll på banan, det har jag ännu inte, och den hade kunnat gå rätt mycket fortare med temp i däcken. Även med mig bakom ratten big_smile

Tror inte det är något annat speciellt jag vill få sagt efter Knutstorp i detta inlägget. För att summera banan, extremt teknisk bana men väldigt rolig. Svårkörd enligt mig, mycket svårare än Mantorp. Jag tyckte det var svårare med spårval och inbromsning på denna banan, väldigt krokiga partier med mycket höjdskillnad. Det var dock detta som gjorde banan rolig ska tilläggas! Er som kört banan vet ju hur den går efter den långa kurvan som kommer efter rakan. Ett parti som går ner-upp-ner och svänger höger-vänster-höger, plattan i mattan så länge man vågade för att inte riskera att lyfta och åka rakt fram när de går ner och svänger igen.
En trevlig dag på Knutstorp, nästa gång kör jag gärna i solsken dock! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-fa0ba56de6fec73124db56523d6fcd03.jpg

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
14 september 2017
Trådstartare
#54
Nu i veckan har jag laddat för Kinnekulle som ska köras imorgon den 15de September, blir en tidig avfärd från Göteborg med pappa. Denna gången i varsin min big_smile Har jag inte nämnt det tidigare så kör pappa en väldigt speciell Volvo S60R som är preppad och riktigt trevlig att köra. Nu står den inför en större operation med som förhoppningsvis är klar någon gång under 2018. Denna bilen jag har Kört på Kinnekulle 2 gånger tidigare under 2016 och 2015 tillsammans med pappa, detta som även fick upp ögonen för bankörning mer än att hålla på med street-racing.

Sedan Knustorp har bilen inte rullat 10 mil ens, stått borta på lagret tills denna veckan när jag tänkte mecka lite. Kommer även att ställa av bilen strax efter Kinnekulle nu, den ska bara bli besiktigad först. Kommer aldrig rulla vintertid i min ägo mer och eftersom jag inte behöver bilen och känner att jag vill lägga bensinpengarna på något annat under denna delen av året så får den stå tills jag ska mecka med den.

Har haft problem som många får på E36orna att det kommer in vatten i bagagen, resultatet av detta ser ni ju i tidigare inlägg när jag fick lacka om lite där. Problemet har iaf delvis, förhoppningsvis helt, lokaliserats till att det kommer in vatten från runt baklamporna. Baklamporna åkte ner och mycket riktigt var det nog så att vatten kom in därifrån. En hygglig mängd "skit och bös" fanns där bakom och gummilisten var torkad som få.

Ser förjävla go ut Hellrot lacken big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-e87aa2b3625ef85530b34ce56a996d1d.jpg

Rengjorde bakom lamphusen och tog av gummilisten, all skit skulle bort. Sedan fick gummilisten en ordentlig omgång sillicon-spray (kan göra under om ni inte testat) och efter lite sånt så blev det som nytt. Har använt sillicon spray tidigare på plastdetaljer när jag inte tagit gel som är till för det, och det har gett riktigt bra resultat som är långvarigt. Efter detta ville jag täta listen mot lamphuset, svaret blev en "quick gasket" som sprutades in i spåret på gummilisten. Detta är ju en form av packning jag har använt när jag bytte topplockspackning på min Subaru Impreza jag hade innan. Är en form av gegga som står emot olja och allt möjligt som senare stelnar lite till en gummimassa. Förhoppningen är att det håller tätt och håller listen på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-5c42966d6af7b4526e5473ff45f98ff2.jpg

När jag ändå hade nere allt längst bak i bagageutrymmet som plastdetaljerna osv blev det en städning där med. Vill lämna det rent och insmort, det som ska smörjas in då. Notera även att listen är trasig runt bagagen... Misstänker den är oskäligt dyr på BMW...

Innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-e10ee9271eddd58639a5c83430f466e0.jpg

Efter lite snabb rengörning, vet att låset eller vad man vill kalla det inte blev helt rent men det får jag överleva
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-1e98853086a802ec88308ec2f46176aa.jpg

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
18 september 2017
Trådstartare
#55
Fredagen på Kinnekulle var extremt rolig, mycket trevliga människor kombinerat med ett par roliga pass med körning. Vägen upp från Göteborg var långsam och obekväm men utan problem, lite regn på vägen upp men inget farligt. Väl uppe vid Kinnekulle kände jag igen mig, 3 gången på banan men första med BMWn där, och första med bakhjulsdriven där. Grått väder och blött på backen, men prognosen var positiv framåt dagen. Några bilar var redan där, folk som hade övernattat i husbil eller liknande. Jag och pappa var först på banan förutom dem som kommit dagen innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-f6978c5f51cf6c7fe76e01f0b12cd369.jpg

Bytte däck i vanlig ordning till Toyo-däcken, gick runt och tittade lite bland bilarna. Mycket renodlade banbilar som va där, tydligen var det någon tävling dagen efter och många va där och justerade in bilarna och dylikt. En hel del E36or, 3-4 gamla porsche 924 (tror jag dem heter), en drös Miator osv. Jag och pappa hade depåplats bredvid varandra och direkt efter förarmötet gav jag mig ut på banan medans pappa tog ett pass som vakt på banan.

Dem varnade för att banan kunde vara hal då man tidigare under veckan hade kört rallycross i dåligt väder så banan var fortfarande lerig. Banan var även blöt efter regn, lite pölar på banan men ”ideal-spåret” var fritt från pölarna i alla fall. Ute på banan börjar jag rätt lugnt, efter körningen på Knutstorp vet jag hur halt det kan bli när det är blött. Det känns dock snabbt rätt okej med grepp från Toyo R1R däcken, övar mer på spårval nu och vart jag ska placera bilen. Efter några varv åker jag in i depån och vilar bilen lite, kollar däcktryck osv. Jag kör rätt högt däcktryck i däcken, vad jag läst mig till ska Toyo däck ha högre tryck för att må bra. Labbade inte med olika däcktrycksnivåer något speciellt, åkte upp med cirka 2,2 bar kallt, siktar på 2,6-7 bar varmt. Vid dagens slut såg jag att höger framdäck var riktigt snedslitet dock, ska klura på vad detta kan bero på men alla andra däck var inget avvikande på slitbanan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-9a080df016616deaa963b23066a5c221.jpg

Efter några pass blir banan torr, av det man kör på banan finns inget vatten iaf och asfalten är ljus. Det går nu att åka riktigt fort, jag slås av hur duktigt bilen tar sig runt på banan och att det finns riktigt med grepp i kurvorna. Inga tendenser till att rumpan skulle vara hal som jag hade på Knutstorp. Däcktemp och tryck i däcken var det som gjorde den hal när jag körde senast blir slutsatsen. Nu på torr bana känner man hur hjulinställningarna är bra inpassade, på gata är den jobbigt nervös och spårar mycket så den kräver att man håller hårt i ratten. Men på bana när det svänger och man kan pressa är den riktigt underhållande! Den är direkt, exakt och känns lätt. Det som händer om jag kommer för fort in i en kurva är att den inte svänger in lika hårt som jag vill med framvagnen, bakvagnen har extremt med grepp vad jag känner och inga tendenser till att på torrt släppa, även med mycket gas i kurvorna.

Låser bromsarna några få gånger men mycket bättre mot när jag kört tidigare och varit ovan vid en bil utan ABS. Upplever återigen ingen fade i bromsar alls, dem är stekheta när man kommer in efter några varv attack (och nedkylningsvarv givetvis) men har inte slagit sig eller blivit ojämna alls. Pedalen ger bra feedback tillbaka och man behöver inte trampa den i botten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-17ed724c26e831280bc6e0e6a153e743.jpg

Fick till 1:06:83 som snabbast, är sjukt nöjd med det ändå och detta var ett pass när min pappa åkte med bredvid så 90kg dövikt. Fortfarande mycket att lära på banan och om bilen, hastighet på rakan under det snabbaste varvet var 160km/h och jag tar kurvan under bron i 145-150 km/h. Som högst höll jag 164km/h på raksträckan enligt gps. Väldigt stabil i de hastigheterna, lite mer vana så kommer det gå fortare även där under bron, men den kurvan har ju många fått åka av i så man har det i bakhuvudet med ju. Den teoretiskt bästa tiden jag körde på, om man ser till snabbaste sektionstider men inte under sammanhängande varv blev 1:05:86. Det gäller bara att få till det med tongue Med lite vana och teknik kommer det gå ännu fortare, det blir Kinnekulle nästa år igen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-c82ef7af0bf744d6c53d39057bf42b34.jpg

Det tråkiga var då att efter körda 32 varv på 5 pass tror jag, så förverkligades ett problem jag haft tidigare men det har funkat att åka på. Vänster hjulnav bak är det problem med, vilket gör att muttrarna jag drar i dras runda. Effekten blev då att hjulet satt löst och vobblade när jag körde, inte bra! Problemet uppkom efter körningen på Mantorp där jag med största sannolikhet har dragit muttrarna för hårt när allt är riktigt varmt. Sammanfattningsvis är jag riktigt nöjd över körningen och dagen, lite synd att jag inte fick köra mer men vad ska man göra.

Bilen ska fixas lite mer nu kommande veckor och sedan ställs den av för vintern, kommer inte köra den under vintern och känner att jag kan ställa av den redan nu. Efter besiktning så ställs den bort i väntan på att det ska bytas växellåda och lite annat. Laddar för nya tag nästa år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-0ee8b78528256e8b94787a5580c7c42f.jpg

Glädje mäts i bar

2 665 Inlägg
19 september 2017
#56
145 under bron det är inte lite. Jag hade 135 en gång o kände att baken var på väg att släppa.
Lite otäckt för en nybörjare.

Bra varvtid.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

75 Inlägg
19 september 2017
Trådstartare
#57
Rickard-v skrev:
145 under bron det är inte lite. Jag hade 135 en gång o kände att baken var på väg att släppa.
Lite otäckt för en nybörjare.

Bra varvtid.

Tack jag blev riktigt nöjd med varvtiden. Ska försöka se om jag får upp go pro film från körningen, filerna är så j'vla stora bara så har svårt att kunna ladda upp dem.

Ja enligt gps på appen Harrys laptimer, som ska vara väldigt exakt med varvtider i alla fall, och någon snabb glimt på mätaren när jag kommer ut från bron ska det ha gått såpass fort. Bilen känns väldigt bra genom kurvan i de hastigheterna och jag utnyttjade aldrig hela banan och behövde ta ut svängen långt till höger efter bron. Den sitter riktigt bra i backen även i hastighet vilket är kul smile

Glädje mäts i bar

2 665 Inlägg
19 september 2017
#58
Du måste ju såklart redigera filmen o klippa ut ett bra varv. Du kan ju inte slänga upp flera gb. Lägg in lite info om bilen som rullar förbi på filmen.
Senast redigerat av Rickard-v (19 september 2017)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

75 Inlägg
21 september 2017
Trådstartare
#59
Rickard-v skrev:
Du måste ju såklart redigera filmen o klippa ut ett bra varv. Du kan ju inte slänga upp flera gb. Lägg in lite info om bilen som rullar förbi på filmen.

Givetvis men redigera film är inte min starka sida så behöver få filen komprimerad i något program när jag redigerar den, ska se om min tekniska förmåga och ork löser det

Glädje mäts i bar

2 665 Inlägg
21 september 2017
#60
Ja det tar lite tid att lära sig. Gopro har ett enklare redigeringsprogram. Kör med det till att börja med. Offra några minuter på att läsa o lära....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök