3821
Sök

Köpråd på Impreza

Subarufrälst
44 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Funderar starkt på att byta ut gamla Saaben mot en Subaru Impreza! Behöver dock lite hjälp, vet inte vad det är för skillnad på "WRX", "STI", "GT" m.m m.m.. GTn är, om jag förstått det rätt, den gamla modellen? Är främst ute efter 00:a eller senare. Budgeten ligger omkring 170-210.000kr på ett ungefär.. Kan ju variera lite beronde på... Vill ha en 4hjulsdriven bil med prestanda och fastnade för Imprezan. Men vore som sagt mkt tacksam för om någon gav lite tips och råd. Hade dessutom tänkt bygga in lite multimedia och trimma bilen lite, runt 300hk är tanken. Känner ni till ngn bra firma på tuning/styling?

Tack på förhand!
Ludde

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 januari 2007
#2
bernersjo skrev:
Hej!
Funderar starkt på att byta ut gamla Saaben mot en Subaru Impreza! Behöver dock lite hjälp, vet inte vad det är för skillnad på "WRX", "STI", "GT" m.m m.m.. GTn är, om jag förstått det rätt, den gamla modellen? Är främst ute efter 00:a eller senare. Budgeten ligger omkring 170-210.000kr på ett ungefär.. Kan ju variera lite beronde på... Vill ha en 4hjulsdriven bil med prestanda och fastnade för Imprezan. Men vore som sagt mkt tacksam för om någon gav lite tips och råd. Hade dessutom tänkt bygga in lite multimedia och trimma bilen lite, runt 300hk är tanken. Känner ni till ngn bra firma på tuning/styling?

Tack på förhand!
Ludde

söker efter Aps eller Air power systems ..dom har mycke fina grejer till subaru! kommer inte ihåg vilka de var men återförsäljare i sverige finns de ...annars e de väll trollspeed och mte /tme som gäller för subaru? där e i alla fall tuning //Mvh Jens


Avstängd
124 Inlägg
6 januari 2007
#3
GT = 2000 och innan. Innan 99 har dom 211hk. 99 och 00 har 218hk, tror även dom har vassare bromsar sen har dom sötrre vinge orginal. Säkert massa andra grejer oxo men jag vet inte allt.

WRX är nya GTn, frånochmed 2001. 2003 och 2006 fick den facelift där mest fronten förändrades. Samma motor som i GT 218hk, tror det mesta är samma som i gammla GTn.

STI står för Subaru Tecnica Internatinell, subarus trimmningsavdelning. WRX sti har brembo bromsar, 265hk / (280hk för 2.5l 06), intercoolerspray, 6 växlar och andra prylar.

typ så...

finns säkert mer info på impreza.nu

Jag är en tramsare.

Matsmannen
6 januari 2007
#4
Jag har en Sti -02 och kan kanske svara om du har några speciella frågor (har dock inte så mycket info om trimning o d) om ekonomi etc - skicka bara ett PM.

//Mats

172 Inlägg
6 januari 2007
#5
www.jrm-racing.se eller www.trollspeed.se  firmor som trimmar subaru

wroooooomprrrsssssscccchhhh

Subarufrälst
44 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#6
Kanon! Jättetacksam för alla svar! Är det något spec man bör tänka på när man synar en Impreza? Har haft ett tiotal Saabar innan, och där är det ju en hel del... wink

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear

Subarufrälst
44 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
#7
Matsmannen skrev:
Jag har en Sti -02 och kan kanske svara om du har några speciella frågor (har dock inte så mycket info om trimning o d) om ekonomi etc - skicka bara ett PM.

//Mats

Hehe, jo tack ska du ha för svaret! wink

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
17 januari 2007
#8
Mitt råd e: BYT FÖR GUDS SKULL INTE:)

Två ord räcker, SAAB knäcker

Subarufrälst
44 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
#9
Saab_girl skrev:
Mitt råd e: BYT FÖR GUDS SKULL INTE:)

Hahaha... Många i min umgängeskrets som säger detsamma, fast dom är alla överens om att de är ju inte lika farligt som Volvo iaf! wink hehe

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 januari 2007
#10
Imprezan är nog bra mycket roligare att köra än SAAB's bilar iaf. Kanske inte om det är Hirsch, men annars.

Imprezan är ju gjord för att busköras med. Det säger en del om körkänslan smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 453 Inlägg
18 januari 2007
#11
John87 skrev:
Imprezan är nog bra mycket roligare att köra än SAAB's bilar iaf. Kanske inte om det är Hirsch, men annars.

Imprezan är ju gjord för att busköras med. Det säger en del om körkänslan smile

Jag undrar om du någonsin kört Impreza? Eller SAAB för den delen, ett stressat exemplar då?


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 januari 2007
#12
sveddan skrev:
John87 skrev:
Imprezan är nog bra mycket roligare att köra än SAAB's bilar iaf. Kanske inte om det är Hirsch, men annars.

Imprezan är ju gjord för att busköras med. Det säger en del om körkänslan smile

Jag undrar om du någonsin kört Impreza? Eller SAAB för den delen, ett stressat exemplar då?

Ska man jämföra bilar kraftmässigt ska dom jämföras orginal. Ska dom sen trimmas så bör båda trimmas för exakt samma mängd pengar för att det ska bli rättvist i bedömningen.

Du kan ju ställa en SAAB mot en Impreza och se vilken som gör bäst ifrån sig.

Jag har inte kört en Impreza, däremot har jag testat lite olika SAAB'ar. Tar man en av SAAB's motorkraftigare alternativ (Aero t.ex) så är den pigg, helt klart. Men jag kan inte tänka mig att den spöar Imprezan varken rakt fram eller i kurvor.

Har som sagt inte kört någon Impreza än, men jag har åkt med så jag vet hur det känns att åka i dom iaf.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Subarufrälst
44 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
#13
sveddan skrev:
Jag undrar om du någonsin kört Impreza? Eller SAAB för den delen, ett stressat exemplar då?

Jag har kört en massa Saabar, nästan varenda en höll ja på att säga, men varenda modell iaf.. smile De är riktigt goa bilar, därför jag har haft ett tiotal Saabar, men känner att det är dags för ngt nytt! Körde en polaren 9-5a aero med 230hk upp till fjällen för någon vecka sedan. Riktigt riktigt rolig faktiskt, trots att det är en kombi. Men va fasen, Imprezan är ju en helt annan klass! Tänk sti:n med 265hk och fyrhjulsdrift, ensam på vägen, högerfoten blir tyngre och tyngre... wink hehe

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear

Matsmannen
18 januari 2007
#14
Det var så lite så. Nu får du provköra några Imprezor så du kan bestämma dig på allvar! Lycka till!

//Mats

Subarufrälst
44 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
#15
Matsmannen skrev:
Det var så lite så. Nu får du provköra några Imprezor så du kan bestämma dig på allvar! Lycka till!

//Mats

Tjenare Mats!
Du, har en fråga till! Tänkte springa ner till det lokala bankkontoret i veckan och skaffa mig några nya kompisar... Tänkte bara höra med dig först, hörde att andrahandspriset är rätt så bra på imprezan, men hur mycket sjunker en sti på ett år ungefär? Säg att jag kör runt 2000 mil på ett år... Hur är det förresten med service och reservdelar?

Tack på förhand!
Mvh Ludde

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear

ICA-nisse
143 Inlägg
21 januari 2007
#16
När det gäller service och reservdelar så är det i regel väldigt lite problem med Subaru. Kort sagt bilarna krånglar väldigt sällan. Reservdelarna är väl kanske lite dyrare än till en svenssonbil...


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
21 januari 2007
#17
SpeedFirE skrev:
När det gäller service och reservdelar så är det i regel väldigt lite problem med Subaru. Kort sagt bilarna krånglar väldigt sällan. Reservdelarna är väl kanske lite dyrare än till en svenssonbil...

Men det kanske det är värt med en sån bil smile
Smakar det så kostar det, som man brukar säga tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Subarufrälst
44 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#18
Okej okej! Tack för svaret! Hörde det också av en annan att det är väldigt sällan det är några problem med dom bilarna, så det är ju rätt lugnt om det kostar lite mer när det väl händer ngt i så fall! Haha, håller med dig där John87, smakar det så kostar det! smile

För övrigt med andrahandspriset, om jag räknar med att förlora 30.000kr om året, är jag helt fel ute då eller är det där någonstans man hamnar? Alltså i värdeminskning om jag kör 2000mil per år på ett ungefär. Tänkte på amorteringar osv...

Mvh Ludde
Senast redigerat av bernersjo (21 januari 2007)

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear

2 123 Inlägg
21 januari 2007
#19
bernersjo skrev:
Okej okej! Tack för svaret! Hörde det också av en annan att det är väldigt sällan det är några problem med dom bilarna, så det är ju rätt lugnt om det kostar lite mer när det väl händer ngt i så fall! Haha, håller med dig där John87, smakar det så kostar det! smile

För övrigt med andrahandspriset, om jag räknar med att förlora 30.000kr om året, är jag helt fel ute då eller är det där någonstans man hamnar? Alltså i värdeminskning om jag kör 2000mil per år på ett ungefär. Tänkte på amorteringar osv...

Mvh Ludde

Vi säger att ny priset för en impreza är 300 000 kr och efter ett år är den värd nånstans mellan 200 000 - 220 000 kr. Minskningen på en ny bil är enorm. Speciellt sportbilar men det är generelt för alla nya bilar. Så fort du tar ut bilen på vägen minskar värdet med 40000 kr brukar man säga tongue

Subarufrälst
44 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#20
Jo jag håller med dig helt! Sjukt vad priset sjunker! Fast jag ska inte köpa en ny impreza, utan säg att jag köper en -01, -02 nånting för 210-230.000kr ungefär.. Den kan ju inte sjunka 100.000 varje år... smile

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear


Sök