_Blue_Speed_ skrev:
Hur blir det om jag byter till en ny ruta i min 90-tals Volvo då? Får jag en tunn och modern skitruta eller en riktig ruta som håller som originalrutan?
Bara en dryg månad senare... Sorry.
Jag har ingen aning. Glaset torde fylla samma specifikationer som det gamla, för att säkerställa att det passar överallt, men samtidigt finns det inget som hindrar att man använder en tjockare plastfilm, och tunnare glas, för att få ned vikten, men bibehålla tjockleken, exempelvis. Du får prova. Rimligtvis är glaset som original, men det är ett "logiskt antagande" inget jag vet något om.
Muttley skrev:
Folk brukar gnälla på att de har blästrade rutor, men sen brukar de ofta ligga för nära andra bilar. Även om de så är mitt i sommaren skall man hålla avstånd.
Fast det där är lite av en ofrivillig förutsättning för att köra bil, och inget man kan göra skitmycket åt. Ju större lucka du lämnar mot framförvarande bil, ju sannolikare att det kommer någon och svänger in bara metrar framför dig. Folk lämnar helt enkelt inte en rimlig lucka när de har gjort en omkörning, oavsett om det finns andra bilar i närheten, eller inte. Det är rätt trist att ligga i högerfilen, bli upphunnen, och omkörd av någon som kastar sig in i högerfilen precis framför en. Vist kan du bromsa och öka luckan, men då "tvingar" du alla andra att köra om, eftersom du nu kör långsammare än alla de med. Och de flesta gör precis likadant... Och tvingar dig att sänka hastigheten ytterligare. Ond cirkel.
Jag brukar lösa det genom att göra på andra hållet. Jag kör helt enkelt lite fortare än alla de andra, och hamnar först i kön, så har jag fri sikt, och ingen som blästrar mig.
Det ideala vore ju om folk gav fan i att köra om när det inte finns utrymme för att göra en bra omkörning, lämnade god lucka innan de svänger in, och rent allmänt respekterade varandras ägodelar med på vägarna. Men det kommer ju inte hända.
B!