3045
Sök

Hur göra för att hålla vindrutan i bra skick?

1 705 Inlägg
5 april 2017
#41
Djo skrev:
Jag vet vad lagen säger och med orginal toning på bilar så är meningen med lagen redan borta (att man ska kunna ha visuel kontakt med andra i trafiken) Har jag aldrig haft med någon, har du ?

Menar du allvar? Har du *aldrig* visuell kontakt med någon annan i trafiken?

Åker jag hemifrån och till jobbet, en resa på kanske 15 minuter, så har jag säkerligen visuell kontakt med andra i trafiken ett tiotal gånger, minst.
Att du påstår att du *aldrig* har haft det gör mig faktiskt rädd på riktigt.


Muttley
5 april 2017
#42
Djo skrev:
Mr_B skrev:
Djo skrev:
Menmen bara för att jag kör heltonat  så räknar jag mig knappast som kriminell eller att jag skiter i lagarna, Skullen jag bli stoppad och dom skulle säga något får jag rycka på plats eller ta böterna. ( inte jag heller är naiv)

Fast, per definition, så skiter du i lagarna. Missförstå mig rätt. Det kallas civil olydnad, när man helt avsiktligt bryter mot en lag, (för att man anser att den är felaktig) och är villig att ta konsekvenserna av det. För att det ska vara "effektivt" bör man anmäla brottet regelbundet, men det är inte ett krav i min bok.

Djo skrev:
En sådan film är laglig men om sådan film finns är ju en annan fråga förmodligen inte men skulle jag finns en film som ej stör och som skulle fungera med diverse delar som torkarblad mm,mm Som skulle skydda vindrutan mot bläster och stenskott så hade jag utan tvekat monterat det.

Försök få kontakt med en tillverkare av skyddsfilm för mobiltelefoner osv? Rimligtvis kommer den på en rulle som är minst en meter bred, att köpa ett par meter för att ha på bilrutan torde möjligen vara dyrt, men inte omöjligt.
B!

Ja du får se det som du vill jag förstår varför lagen är där och skulle personligen aldrig köra med kolsvart på främre sidorutorna men en viss grad av toning (mörkare än lagen säger) borde få vara lagligt tycker jag, Men nu är det inte det. Civil olydnad o är jag kriminell nu wink Äsch sådana här små avvikelser tycker jag inte man ska bry sig i inte så att jag snor bilar och säljer knark, Jag kör heltonat och vet många med mig som så gör.
Jag vet vad lagen säger och med orginal toning på bilar så är meningen med lagen redan borta (att man ska kunna ha visuel kontakt med andra i trafiken) Har jag aldrig haft med någon, har du ?. Så denna lagens betydelse är i grund och botten verkningslös redan på bilar från fabrik. om jag inte kan se någon eller verkligen  inte kan spelar mig mindre roll wink

Haha den typen av film blir nog väldigt dyr för att ha på bilrutor men detta var mest en ide för att lösa problemet med slitna vindrutor.

Back to topic nu.

Tror de flesta som är medvetna i trafiken har visuell kontakt med andra bilister och gångtrafikanter dagligen.   För vi tänker väl på samma innebörd?
Synonymer till visuell
uppfattad med synen, som rör synen, syn-; som kan ses, visibel, synlig


Det står dessutom på många ställen i körkortsboken om ögonkontakt (visuell kontakt)
Bla
Ögonkontakt med ryttaren hjälper mycket.
https://korkortonline.se/teori/landsvag/
Det enklaste sättet att undvika missförstånd och olyckor är att söka ögonkontakt med de gående.
https://korkortonline.se/teori/passager/


En bra förare är en förare som undviker missförstånd helt och hållet i trafiken genom dels den visuella kontakten.   
De kan man inte med mörka sidorutor wink

Sen gör inte sidorutor saken bättre när de är mörkt.

10 163 Inlägg
5 april 2017
#43
rcy skrev:
Djo skrev:
Jag vet vad lagen säger och med orginal toning på bilar så är meningen med lagen redan borta (att man ska kunna ha visuel kontakt med andra i trafiken) Har jag aldrig haft med någon, har du ?

Menar du allvar? Har du *aldrig* visuell kontakt med någon annan i trafiken?

Åker jag hemifrån och till jobbet, en resa på kanske 15 minuter, så har jag säkerligen visuell kontakt med andra i trafiken ett tiotal gånger, minst.
Att du påstår att du *aldrig* har haft det gör mig faktiskt rädd på riktigt.

Muttley skrev:
Djo skrev:
Mr_B skrev:
Djo skrev:
Menmen bara för att jag kör heltonat  så räknar jag mig knappast som kriminell eller att jag skiter i lagarna, Skullen jag bli stoppad och dom skulle säga något får jag rycka på plats eller ta böterna. ( inte jag heller är naiv)

Fast, per definition, så skiter du i lagarna. Missförstå mig rätt. Det kallas civil olydnad, när man helt avsiktligt bryter mot en lag, (för att man anser att den är felaktig) och är villig att ta konsekvenserna av det. För att det ska vara "effektivt" bör man anmäla brottet regelbundet, men det är inte ett krav i min bok.


Försök få kontakt med en tillverkare av skyddsfilm för mobiltelefoner osv? Rimligtvis kommer den på en rulle som är minst en meter bred, att köpa ett par meter för att ha på bilrutan torde möjligen vara dyrt, men inte omöjligt.
B!

Ja du får se det som du vill jag förstår varför lagen är där och skulle personligen aldrig köra med kolsvart på främre sidorutorna men en viss grad av toning (mörkare än lagen säger) borde få vara lagligt tycker jag, Men nu är det inte det. Civil olydnad o är jag kriminell nu wink Äsch sådana här små avvikelser tycker jag inte man ska bry sig i inte så att jag snor bilar och säljer knark, Jag kör heltonat och vet många med mig som så gör.
Jag vet vad lagen säger och med orginal toning på bilar så är meningen med lagen redan borta (att man ska kunna ha visuel kontakt med andra i trafiken) Har jag aldrig haft med någon, har du ?. Så denna lagens betydelse är i grund och botten verkningslös redan på bilar från fabrik. om jag inte kan se någon eller verkligen  inte kan spelar mig mindre roll wink

Haha den typen av film blir nog väldigt dyr för att ha på bilrutor men detta var mest en ide för att lösa problemet med slitna vindrutor.

Back to topic nu.

Tror de flesta som är medvetna i trafiken har visuell kontakt med andra bilister och gångtrafikanter dagligen.   För vi tänker väl på samma innebörd?
Synonymer till visuell
uppfattad med synen, som rör synen, syn-; som kan ses, visibel, synlig


Det står dessutom på många ställen i körkortsboken om ögonkontakt (visuell kontakt)
Bla
Ögonkontakt med ryttaren hjälper mycket.
https://korkortonline.se/teori/landsvag/
Det enklaste sättet att undvika missförstånd och olyckor är att söka ögonkontakt med de gående.
https://korkortonline.se/teori/passager/


En bra förare är en förare som undviker missförstånd helt och hållet i trafiken genom dels den visuella kontakten.   
De kan man inte med mörka sidorutor wink

Sen gör inte sidorutor saken bättre när de är mörkt.

Vid situationer som kräver det jovisst men i vardagliga trafiken nej jag ser inte in i deras bilar oavsett om vi båda har otonat eller tonat. vid korsningar där åker man när det är fritt och annars gäller först på plats eller högerregeln, plus lokala idéer om hur trafiken ska skötas.

Så ni menar att ni söker ögonkontakt med andra bilförare på 50-60-70-80-90-100-110-120 vägar ? då gör ni det omöjliga för man ser inte en förares ansikte ens genom fabriks rutor utan toning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Avstängd
10 388 Inlägg
5 april 2017
#44
Djo skrev:
[...]
Så ni menar att ni söker ögonkontakt med andra bilförare på 50-60-70-80-90-100-110-120 vägar ? då gör ni det omöjliga för man ser inte en förares ansikte ens genom fabriks rutor utan toning.

Humbug

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
5 april 2017
#45
Djo skrev:
rcy skrev:
Djo skrev:
Jag vet vad lagen säger och med orginal toning på bilar så är meningen med lagen redan borta (att man ska kunna ha visuel kontakt med andra i trafiken) Har jag aldrig haft med någon, har du ?

Menar du allvar? Har du *aldrig* visuell kontakt med någon annan i trafiken?

Åker jag hemifrån och till jobbet, en resa på kanske 15 minuter, så har jag säkerligen visuell kontakt med andra i trafiken ett tiotal gånger, minst.
Att du påstår att du *aldrig* har haft det gör mig faktiskt rädd på riktigt.

Muttley skrev:
Djo skrev:

Ja du får se det som du vill jag förstår varför lagen är där och skulle personligen aldrig köra med kolsvart på främre sidorutorna men en viss grad av toning (mörkare än lagen säger) borde få vara lagligt tycker jag, Men nu är det inte det. Civil olydnad o är jag kriminell nu wink Äsch sådana här små avvikelser tycker jag inte man ska bry sig i inte så att jag snor bilar och säljer knark, Jag kör heltonat och vet många med mig som så gör.
Jag vet vad lagen säger och med orginal toning på bilar så är meningen med lagen redan borta (att man ska kunna ha visuel kontakt med andra i trafiken) Har jag aldrig haft med någon, har du ?. Så denna lagens betydelse är i grund och botten verkningslös redan på bilar från fabrik. om jag inte kan se någon eller verkligen  inte kan spelar mig mindre roll wink

Haha den typen av film blir nog väldigt dyr för att ha på bilrutor men detta var mest en ide för att lösa problemet med slitna vindrutor.

Back to topic nu.

Tror de flesta som är medvetna i trafiken har visuell kontakt med andra bilister och gångtrafikanter dagligen.   För vi tänker väl på samma innebörd?
Synonymer till visuell
uppfattad med synen, som rör synen, syn-; som kan ses, visibel, synlig


Det står dessutom på många ställen i körkortsboken om ögonkontakt (visuell kontakt)
Bla
Ögonkontakt med ryttaren hjälper mycket.
https://korkortonline.se/teori/landsvag/
Det enklaste sättet att undvika missförstånd och olyckor är att söka ögonkontakt med de gående.
https://korkortonline.se/teori/passager/


En bra förare är en förare som undviker missförstånd helt och hållet i trafiken genom dels den visuella kontakten.   
De kan man inte med mörka sidorutor wink

Sen gör inte sidorutor saken bättre när de är mörkt.

Vid situationer som kräver det jovisst men i vardagliga trafiken nej jag ser inte in i deras bilar oavsett om vi båda har otonat eller tonat. vid korsningar där åker man när det är fritt och annars gäller först på plats eller högerregeln, plus lokala idéer om hur trafiken ska skötas.

Så ni menar att ni söker ögonkontakt med andra bilförare på 50-60-70-80-90-100-110-120 vägar ? då gör ni det omöjliga för man ser inte en förares ansikte ens genom fabriks rutor utan toning.

Nu måste du trolla!
Klart som korvspad att man har ögonkontakt med andra trafikanter i olika situationer även i högre hastigheter emellanåt beroende på situation och förutsättningar.
Jag möter blicken på flertalet dom ynka 4km jag kör till jobbet var morgon och det fungerar utmärkt även när bägge bilister har fabrikstonat.
Är det så att inte bara hörseln sviktar utan även synen?
Nu är ju du fortfarande relativt ung och tog körkortet ganska nyligen men en uppfriskning i teorin kring detta förefaller vara på sin plats eller ett seriöst övervägande att sluta vistas i trafiken både på grund av de eventuella fysiska bristande förutsättningarna samt den juvenila inställningen till trafikförordningen samt lagar och regler generellt.
Du brukar vara en vettig resonabel debattör men nu vette faan vad som skett.

10 163 Inlägg
5 april 2017
#46
Evildan skrev:
Djo skrev:
rcy skrev:

Menar du allvar? Har du *aldrig* visuell kontakt med någon annan i trafiken?

Åker jag hemifrån och till jobbet, en resa på kanske 15 minuter, så har jag säkerligen visuell kontakt med andra i trafiken ett tiotal gånger, minst.
Att du påstår att du *aldrig* har haft det gör mig faktiskt rädd på riktigt.

Muttley skrev:
Tror de flesta som är medvetna i trafiken har visuell kontakt med andra bilister och gångtrafikanter dagligen.   För vi tänker väl på samma innebörd?
Synonymer till visuell
uppfattad med synen, som rör synen, syn-; som kan ses, visibel, synlig


Det står dessutom på många ställen i körkortsboken om ögonkontakt (visuell kontakt)
Bla
Ögonkontakt med ryttaren hjälper mycket.
https://korkortonline.se/teori/landsvag/
Det enklaste sättet att undvika missförstånd och olyckor är att söka ögonkontakt med de gående.
https://korkortonline.se/teori/passager/


En bra förare är en förare som undviker missförstånd helt och hållet i trafiken genom dels den visuella kontakten.   
De kan man inte med mörka sidorutor wink

Sen gör inte sidorutor saken bättre när de är mörkt.

Vid situationer som kräver det jovisst men i vardagliga trafiken nej jag ser inte in i deras bilar oavsett om vi båda har otonat eller tonat. vid korsningar där åker man när det är fritt och annars gäller först på plats eller högerregeln, plus lokala idéer om hur trafiken ska skötas.

Så ni menar att ni söker ögonkontakt med andra bilförare på 50-60-70-80-90-100-110-120 vägar ? då gör ni det omöjliga för man ser inte en förares ansikte ens genom fabriks rutor utan toning.

Nu måste du trolla!
Klart som korvspad att man har ögonkontakt med andra trafikanter i olika situationer även i högre hastigheter emellanåt beroende på situation och förutsättningar.
Jag möter blicken på flertalet dom ynka 4km jag kör till jobbet var morgon och det fungerar utmärkt även när bägge bilister har fabrikstonat.
Är det så att inte bara hörseln sviktar utan även synen?
Nu är ju du fortfarande relativt ung och tog körkortet ganska nyligen men en uppfriskning i teorin kring detta förefaller vara på sin plats eller ett seriöst övervägande att sluta vistas i trafiken både på grund av de eventuella fysiska bristande förutsättningarna samt den juvenila inställningen till trafikförordningen samt lagar och regler generellt.
Du brukar vara en vettig resonabel debattör men nu vette faan vad som skett.

Visst händer det ibland att man försöker få kontakt men långt ifrån alltid, Eller så gör jag det i det undermedvetna, hm kan så vara.

Jag följer regler i trafiken sen att jag har ljust heltonat väldigt ljust. Detta hjälper faktiskt mig ljusa dagar att se i korsningar. Har glasögon och bär aldrig solglasögon.

Jag följer trafikregler betydligt bättre än mina vänner som kör lastbil det är då ett som är säkert.

Ena ser så dåligt att han inte skulle klara ett syntest, han kör dock budbil model crafter men ändå.

Tror ni missar vad jag skriver.

Ljust tonat.

Ja jag har ögonkontakt, Men inte jämnt, Ja jag har svårt se en annan förare pga reflexer i rutorna blir säkert inte bättre pga glasögon.

Vet ej om jag är otydlig eller vad jag gör för fel här.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
5 april 2017
#47
Djo skrev:
Vid situationer som kräver det jovisst men i vardagliga trafiken nej jag ser inte in i deras bilar oavsett om vi båda har otonat eller tonat. vid korsningar där åker man när det är fritt och annars gäller först på plats eller högerregeln, plus lokala idéer om hur trafiken ska skötas.

Så ni menar att ni söker ögonkontakt med andra bilförare på 50-60-70-80-90-100-110-120 vägar ? då gör ni det omöjliga för man ser inte en förares ansikte ens genom fabriks rutor utan toning.

Pojk du citerar uselt wink

Du skrev att man aldrig har visuell kontakt eller behövde, vilket är fel.  Trafiken är ju ett samspel.   
på 50 vägar är de ju väldigt vanligt då fortfarande de flesta vägar inom tätbebyggt område är 50.

Det är inte omöjligt att se en förares ansikte i allafall upp till 80-90.
Om du nyligen tagit körkort så tänk om så kommer du långt utan missförstånd i trafiken=)

Saab - Move your mind!
435 Inlägg
5 april 2017
#48
Ren och skär idioti att tona främre rutorna dvs vindrutan och framdörrarnas rutor!

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.

10 163 Inlägg
5 april 2017
#49
Muttley skrev:
Djo skrev:
Vid situationer som kräver det jovisst men i vardagliga trafiken nej jag ser inte in i deras bilar oavsett om vi båda har otonat eller tonat. vid korsningar där åker man när det är fritt och annars gäller först på plats eller högerregeln, plus lokala idéer om hur trafiken ska skötas.

Så ni menar att ni söker ögonkontakt med andra bilförare på 50-60-70-80-90-100-110-120 vägar ? då gör ni det omöjliga för man ser inte en förares ansikte ens genom fabriks rutor utan toning.

Pojk du citerar uselt wink

Du skrev att man aldrig har visuell kontakt eller behövde, vilket är fel.  Trafiken är ju ett samspel.   
på 50 vägar är de ju väldigt vanligt då fortfarande de flesta vägar inom tätbebyggt område är 50.

Det är inte omöjligt att se en förares ansikte i allafall upp till 80-90.
Om du nyligen tagit körkort så tänk om så kommer du långt utan missförstånd i trafiken=)

Ca 3 år med epa ca 5 med bil.

Ja jag vet inte var nog för tankspridd i denna tråd, Men jag skrev också att man ibland har det eller så tänkte jag jaja, självklart har man kontakt även om ni verkar ha det oftare än någon annan jag känner.


Ha en trevlig kväll nu herrar så lägger vi detta bakom oss.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök