Jag började fundera över en sak när man tittar i spridartabellen i mapparna för olika bilar, vissa motorer som tex den jag har en Lm7 5,3 den har samma värde på spridarflödet oavsett vacuumet i insuget, tittar man på andra bilar som tex en camaro med ls1 så varierar spridarflödet i mappen beroende av vacuumet i insuget.
På truckmotorerna av de här årsmodellerna så sitter det en slags vacuumklocka på insuget vid fuelrailen, den känner av vacuumet i insuget och gör så att mer bränsle returneras tillbaka till tanken när det är högt vacuum i insuget, detta för att hålla spridarflödet konstant oavsett insugstryck.
På Ls1(camaro, corvette mfl) så finns det ingen returledning av bränslet tillbaka till tanken från fuelrailen, bränslepumpen skickar bränslet till ett filter/regulator som hela tiden håller bränsletrycket i fuelrailen på 58psi, i det fallet blir det så att ju mer vacuum det är i insuget desto mer bränsle sugs det ut ur spridarna. I det fallet måste det läggas in i en spridartabell i styrdatorn så den vet om hur mycket flöde spridarna har vid olika insugstryck och kan kompensera för det.
Anledningen att jag funderade över detta är att jag kommer att byta från ett truckinsug med retur för bränslet till ett annat insug och fuel rail utan retur.
Om vi kikar på tabellerna nedan så är den översta för en camaro, där syns det att det är inlagt olika spridarflöde beroende på vacuumtryck i insuget.
Den mittersta bilden är från min styrdator idag där är spridarflödet konstant oavsett insugstryck.
Den nedersta bilden är den justerade mappen för spridarflödet som jag kommer att använda, jag har kollat på andra mappar och det skiljer ca 9,5% i spridarflöde mellan 0 och fullt vacuum så jag har lagt på 9,5% på startvärdet för mina spridare och sedan lagt det som slutvärde vid max vacuum, sen kan man interpolera fram mellanvärdena så det blir en jämn kurva.