Jag har en Ford Mondeo MK3 årsmodell 2001 med bensinmotor på 2 liter. Det finns risk för att gasspjällen lossnar och far in i motorn. Problemet berör i vart fall bilar fram till och med årsmodell 2003. Följden är oftast motorhaveri, om gasspjällen lossnar. Frågan är dock hur vanligt detta är. En viss bilmodell kan ha svagheter, som problem med växellådor eller bromsar, men det innebär ju inte att varenda bil av bilmodellen i fråga berörs av problemet. Vissa bilar kan ju vara symptomfria. Är det någon som vet hur vanligt problemet är med Mondeo och gasspjällen? Jag vill ogärna lägga 4 000 kr på att fixa felet, om det är få som har råkat ut för det.
det är INLOPPSSPJÄLLEN som lossnar och åker in i motorn
>MEN< om du belastar bilen på lågt varv (typ 3an i 30) skramlar det från motorn då? Om inte, ingen fara.
Skramlar det och du inte vill åtgärda kan man lossa på armen som styrspjällen. Blir lite grinig att starta och tröttare på låga varv men du minskar risken för att de ska separera
Enklast är att bara ta bort spjällen, och täta hålen mellan insugskanalerna med typ kemisk metall. Det är några timmars jobb men inte speciellt svårt, är man någorlunda händig fixar man det själv.
Funkar utmärkt och jag märkte ingen skillnad på motorgången. Värt att göra för det är ju en trevlig bil.