2399
Sök

Volvo V40 -01 segt att växla

33 Inlägg
24 mars 2017
Trådstartare
#1
Hejsan,

Detta är mitt första inlägg här och hoppas att jag kan postar detta på rätt sektion.

Har en Volvo V40 1.8i 2001, Fas2.

Har under en längre period haft problem med att växla, speciellt få i ettans växel samt backen. Ibland när jag lägger i backen så åker bilen inte alls som att det finns två olika back positioner i växellådan..

Läste denna tråd https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=105087
och det nämndes att det var oftast problem med ettan och backens växel.
Samt att det vore bäst och byta bussningarna till växellänkaget.

Nu undrar jag vart jag kan köpa bussningarna till växellänkaget billigt, samt hur svårt är det att byta det?

MVh


EDIT: Efter flera google sökningar så har jag uppfattat det som att gdi bilarna har problem med detta? Då det är bussningen som är paj? Kan någon  bekräfta detta?
Senast redigerat av Hoggy32 (24 mars 2017)

6 064 Inlägg
24 mars 2017
#2
Kan mycket väl vara kopplingen också

33 Inlägg
24 mars 2017
Trådstartare
#3
Svarte_Orm skrev:
Kan mycket väl vara kopplingen också

Nu har jag inte kört andra V40 för att testa men i min V40 så känns kopplingen som en hård fjäder och jag lär trycka ner den till botten för att lägga i en växel.
I andra bilar som jag kört är kopplingen mycket lättare och du behöver inte trycka ner den helt och hållet.

Har kollat bromsvätskan också men det är inga problem med den. Tror nog att det är bussningarna som alla snackar om.

Är det normalt att ha en hård koppling i v40n?
Senast redigerat av Hoggy32 (25 mars 2017)

Diagnostekniker
2 723 Inlägg
25 mars 2017
#4
Skulle gissa på att du har problem med slavcylindern, med tanke på att din pedal är hård.
Sen så jag ju inte vad du definierar som hård, men V/S40's har i mitt tycke lite annorlunda känsla i kopplingspedalen jämfört med andra bilar.

Lägg dig under bilen och känn på länkaget.
Är rätt så enkelt att byta på dom där.

Up the RA

33 Inlägg
25 mars 2017
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Skulle gissa på att du har problem med slavcylindern, med tanke på att din pedal är hård.
Sen så jag ju inte vad du definierar som hård, men V/S40's har i mitt tycke lite annorlunda känsla i kopplingspedalen jämfört med andra bilar.

Lägg dig under bilen och känn på länkaget.
Är rätt så enkelt att byta på dom där.

Ska testa och byta bussningssaken och kolla om växlarna blir bättre, sedan ska jag ta en titt på slavcylindern.

Förresten, shortshift är det något att ha i bilen?

Diagnostekniker
2 723 Inlägg
25 mars 2017
#6
Hoggy32 skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle gissa på att du har problem med slavcylindern, med tanke på att din pedal är hård.
Sen så jag ju inte vad du definierar som hård, men V/S40's har i mitt tycke lite annorlunda känsla i kopplingspedalen jämfört med andra bilar.

Lägg dig under bilen och känn på länkaget.
Är rätt så enkelt att byta på dom där.

Ska testa och byta bussningssaken och kolla om växlarna blir bättre, sedan ska jag ta en titt på slavcylindern.

Förresten, shortshift är det något att ha i bilen?

Njae, shortshift blir rätt så irriterande om du har tänkt att köra med bilen varje dag.
Allting beror ju givetvis på hur man justerar, men jag hade det i en gammal E30 turbo och i den så var backen och 1an rätt så svåra att få i, men sket väl en raggare i. smile
Var ju endast en busbil.
Senast redigerat av Jesper328 (25 mars 2017)

Up the RA

33 Inlägg
25 mars 2017
Trådstartare
#7
Jesper328 skrev:
Hoggy32 skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle gissa på att du har problem med slavcylindern, med tanke på att din pedal är hård.
Sen så jag ju inte vad du definierar som hård, men V/S40's har i mitt tycke lite annorlunda känsla i kopplingspedalen jämfört med andra bilar.

Lägg dig under bilen och känn på länkaget.
Är rätt så enkelt att byta på dom där.

Ska testa och byta bussningssaken och kolla om växlarna blir bättre, sedan ska jag ta en titt på slavcylindern.

Förresten, shortshift är det något att ha i bilen?

Njae, shortshift blir rätt så irriterande om du har tänkt att köra med bilen varje dag.
Allting beror ju givetvis på hur man justerar, men jag hade det i en gammal E30 turbo och i den så var backen och 1an rätt så svåra att få i, men sket väl en raggare i. smile
Var ju endast en busbil.

AA läste lite mera om shortshit, tror jag avstår från det just nu.
Har beställt en bussningskit så får väl vänta och fixa det när det väl kommer in.

Tack för all hjälp!


Sök