caromania skrev:
rcy skrev:
caromania skrev:
Sedan kan man ju, den dagen man ser ett lik på vägarna, undvika denne...
Men kan liket undvika mig?
Det är inte mig och min bil jag oroar mig för i trafiken, jag vet att mina bromsar fungerar och att jag kan stanna i tid. Det är om bilarna framför, bakom och i den mötande filen kan stanna i tid som gör mig orolig.
Nej, självklart inte, men å andra sidan... Hur undviker du alla fyllon, oförsäkrade, oskattade, fiffelregistrerade etc bilar i trafiken där du inte har en aning? En 10 år gammal BMW eller Toyota kan vara precis lika farlig. Eller farligare. Exemplet kan även kanske en 940 med 300 hästar framförd av Bror Allan med nytaget körkort. Tippar även på att dessa är vanligare än 50 år gamla bilar oavsett skick.
Man kan se det så här: Hur ofta ser man bilar som är äldre än 50 år? Hur ofta dyker nya exemplar av så gamla bilar upp i ens väg? Hur ofta kör ägarna som grisar? Det går att dividera till dö-dagar kring bra eller dåligt med undantaget, men folk i hobbyn som kör sina bilar 100-200mil mellan maj och oktober applåderar det.
---
*Kommer det finnas bilar äldre än 50 år som blir dåliga och trafikfarliga? Ja.
*Hur stor procent av de 50 år eller äldre bilarna kommer vara trafikfarliga då de i större utsträckning sköts av entusiaster? Ytterst liten.
*Hur många fordon äldre än 50 år motsvarar denna procent? En försumbar mängd då beståndet 50 år eller äldre bilar är relativt få. (Jag saknar statistik men gissar att färre än 1% av Sveriges vagnpark är äldre än 50 år.)
-----
*Finns det bilar som besiktigas varje år som är trafikfarliga? Ja.
*Hur stor procent av de bilar som besiktigas kommer vara trafikfarliga? Ytterst liten.
*Hur många "nya fordon" motsvarar denna procent? Ett ganska rejält antal då beståndet "nyare bilar" är enormt, miljontals.
För övrigt är det väl tillåtet att åka runt utan vinterdäck om bilen är äldre än 30 år. Den regeln tycker jag är bra mycket knäppare faktiskt.
Som jag ser det så borde inte en årlig besiktning vara ett problem för entusiasterna. Jag är själv entusiast, och jag har bra koll på mina bilar så en besiktning för mig är i princip ett besök på närmsta bilprovning, en kort pratstund med besiktningsmannen, en kopp kaffe i deras väntrum och sen åka hem med blankt papper. Som alla här säger, entusiaster har ju så bra koll på sina bilar så det är ju aldrig några fel på dom. Hur folk som kallar sig entusiaster ändå kan se ett årligt besök på bilprovningen som ett så stort problem har jag väldigt svårt att förstå.
Eller är det inte så i verkligheten kanske?
Det ingen lyckats förklara för mig, är *varför* äldre bilar ska undantas från dom regler som gäller alla andra bilar? Vad är poängen med det?
Är entusiaster som är så väldigt förtjusta i sina bilar och håller dom i så fantastiskt skick att dom inte ens behöver besiktas alltså så lata eller snåla att dom inte kan dyka upp på en bilprovning en gång per år?
Om 300 kronor per år är det stora hindret för att besikta bilen, så betvivlar jag starkt på att samma person kan antas hålla bilen i trafiksäkert skick, för som vi alla vet så kostar det betydligt mer än så att hålla en gammal bil i bra skick. Och någon tidsbrist lär det inte handla om, återigen så vet vi alla hur mycket tid som krävs för att hålla en gammal bil i gott skick så att avvara någon timme till för en besiktning lär inte vara ett problem.
Kan en årlig besiktning rädda ett enda liv i trafiken, så anser jag det vara värt det. Om det sen handlar om två bilar eller tjugotusen bilar anser jag vara helt och hållet irrelevant, stoppar det trafikfarliga fordon från att vistas i trafiken så är det värt det.
Vad gäller regeln om vinterdäck så anser jag den vara precis lika knäpp som detta förslag.
Vad tror du stannar fortast, en bil med sommardäck och fungerande bromsar eller en bil med bra vinterdäck men rosthål i bromsrören?