2669
Sök

Biltemas Litium mc batteri, hur mycket ström kan man dra ur dom ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 mars 2017
Trådstartare
#1
Hejsvejs !

har försökt hitta info om hur stor ström man kan dra ur biltemas små litiumbatterier utan att dom tar skada men finner ingen info, nån som har provat ?

hur hårt går de att ladda dom ?

Har i dagsläget ett 12v 4ah slutet blybatteri från biltema men de orkar inte leverera de jag behöver så funderar på att prova biltemas men kollar först om de är grisen i säcken eller ej tongue


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
31 mars 2017
#2
Jag hade köp en bättre generator , för det är ju den som levererar det du vill ha..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 041 Inlägg
31 mars 2017
#3
Ursäkta en nyfiken fråga men vad ska du ha det till?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 mars 2017
Trådstartare
#4
bowlinggreppet skrev:
Jag hade köp en bättre generator , för det är ju den som levererar det du vill ha..

Okej. Jag verkade alltså ha så låg nivå.

En generator leverar ingenting vid ett startförsök. De gör däremot ett batteri.


Forummoderator
18 041 Inlägg
31 mars 2017
#5
Xuri skrev:
bowlinggreppet skrev:
Jag hade köp en bättre generator , för det är ju den som levererar det du vill ha..

Okej. Jag verkade alltså ha så låg nivå.

En generator leverar ingenting vid ett startförsök. De gör däremot ett batteri.

Du skrev 4ah... Lite klent. Menar 45ah? Ska du veva igång en V70 eller liknande är det för lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 165 Inlägg
31 mars 2017
#6
Hej!
Har kört med LiFe4 batteri (Litium jon järn) nu i tre år i min Honda 1300 ST A  och det funkar skapligt om ej inte perfekt. I många år (10 år) körde jag med orginalbatteriet ett Yuasa 12V , 11A men det tog slut efter ca 10 år. Då blev det ett motsvarande Biltema batteri (Blybatteri) för ca 500kr ( ville inte betala 1600kr som ett oiginalbatteri kostade) men Blybatteriet från Biltema slutade att fungera efter bara ett år. Då köpte jag ett LIfe4 13,4V ,4A batteri på E-Bay som skulle passa min min Honda. Jag har tidigare använt LiFe4 batterier i mina radiostyrda modellflygplan under många år så jag viste att det fanns fördelar med dessa batterier jämfört med  blybatterier.

Fördelarna med LiFe4 batterier är dess låga vikt (1kg istället för 4kg i min Honda 1300ST  ) samt att det inte behöver underhållsladdas under höst/vintersäsongen då det håller laddning mycket bättre än ett blybatteri.
En annan fördel är att det är på 13,2V vilket innebär att startmotorn snurrar lite fortare (knappt märkbart , men ändå) så motorn hoppar igång lite snabbare (men eftersom det är en Honda startar den ju alltid  lätt ändå, även men vanligt 12v blybatteri  smile ).
Nu till nackdelarna vilket det aldrig talas om i reklamen för dessa LiFe4 batterier.
Problemet är först och främst att batterierna har låg kapacitet, ofta är de på mellan 2- 4Ah.
Detta får till följd att de måste laddas ofta (En modern hoj har ju som en bil  många grejer  som drar ström även när hojen  står still och inte används och då laddas batteriet ur ganska snabbt (ca 4 veckor i mitt fall). Det positiva är att man kan ladda upp det på ca 15-30min.

Batterierna klarar heller inte att starta motorn när det är riktigt kallt ute , nu snackar vi minusgrader, men vem kör hoj då..?  Vad man gör då är bara att flera gånger trycka på startknappen så att batteriet får upp värmen, för då blir batteriet varmt och den kemiska processen i batteriet sätter fart så att det kan leverera ström.

Skulle jag då köpa ett LiFe4 batteri igen nu när jag vet dess svagheter?? Jo det skulle jag göra men då skulle jag försöka få tag på ett så stort batteri som möjligt och inte ett klent 4A batteri som det jag nu har. Problemet är att tillverkarna
tar befintliga LiFe4 celler , det är cylindriska celler,  och stoppar i sina fyrkantiga batterilådor  av plast och dessa battericeller finns inte att få tag på i hur stora kapaciteter som helst. Tar man isär ettLiFe4  MC batteri så kommer ni att hitta runda stavformiga battericeller innuti och en massa luft, för det är mest luft i LiFe4 batterierna du hittar på ex Biltema. Dessa LiFe4 celler finns att köpa lösa (3.2-3,3V, 2,3Ah eller större, man seriekopplar 4 stycken) om man vill löda ihop sina egna batteripaket men svårigheten är som sagt att hitta batterier med kapacitet på över 4Ah
Senast redigerat av jaka54 (31 mars 2017)


One Man Clan
4 287 Inlägg
31 mars 2017
Trådstartare
#7
Hybridsmurfen skrev:
Ursäkta en nyfiken fråga men vad ska du ha det till?

Det är för att starta en 250cc 4t  på en mindre fiddy.

Med ett helt fulladdat 12v blybatteri från biltema så orkar den mer eller mindre knappt å dra runt motorn. 
Misstänker kvaliten på blybatteriet kanske inte är de bästa, samt att de är antagligen lite litet för att orka lämna den strömmen som behövs.

Med ett 12v  bilbatteri å startkablar så fungerar det så kablarna till startmotor/jord är reko.
dock lite klumpigt å farligt å ha ett bilbatteri på ryggen vid körning smile

Ett litet litiumbatteri på några ynka gram kan ju oftast lämna rätt rejäla strömma om dom är av god kvalite.


Forummoderator
18 041 Inlägg
31 mars 2017
#8
Dum idé men vafan:
Löda ihop några accar avsedda för bärbara datorer. De har mycket kräm i sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 mars 2017
Trådstartare
#9
Hybridsmurfen skrev:
Dum idé men vafan:
Löda ihop några accar avsedda för bärbara datorer. De har mycket kräm i sig.

hehe nja blir för mycket jobb tongue

har några litiumceller liggandes men orkar inte använda dom till det ändamålet.

Jaka54 har ju bra erfarenheter av att vid motorcykelanvändning å man får väl kanske prova i alla fall.


Forummoderator
18 041 Inlägg
31 mars 2017
#10
Jag har ett Biltemabatteri i scootern. 8ah. 125cc å 4-takt. Det har fungerat i flera år nu. Kan nöta på start en bra stund innan det börjar låta trött.

Sen är ju frågan hur mycket din laddar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 165 Inlägg
31 mars 2017
#11
Hej!
Vad är en "fiddy"??
Och vad hade Biltemas 12V batteri för kapacitet? (Ah).
Ett LiPoFe 4 batteri aldrig så litet  kan lämna mycket mer ström jämfört med ett gammaldags blybatteri.
LiPo batterier som sitter datorer är ännu bättre på att ge ström men ack så brandfarliga vid laddning. Lipo batterierna är många gånger på 50-75C och (det finns även med ännu högre C värde)  de kan ge 75 gånger mer strömstyrka än sin angivna kapacitet.Säg att ett Lipo batteri år på  4Ah och har ett angivet C värde på 50 , då kan det lämna  50x4A alltså 200A utan att krokna
Bägge de här batterityperna kräver sina egna laddare då vanliga blybatteriladdare inte passar.


One Man Clan
4 287 Inlägg
31 mars 2017
Trådstartare
#12
Hybridsmurfen skrev:
Jag har ett Biltemabatteri i scootern. 8ah. 125cc å 4-takt. Det har fungerat i flera år nu. Kan nöta på start en bra stund innan det börjar låta trött.

Sen är ju frågan hur mycket din laddar?

spelar ingen roll om batteriet är fulladdat med laddare. Den ger mig nått enstaka startförsök sen orkar den inte gå runt utan när de börjar bli komp så stannar startmotorn bara å tjuter lite fint tongue


One Man Clan
4 287 Inlägg
31 mars 2017
Trådstartare
#13
jaka54 skrev:
Hej!
Vad är en "fiddy"??
Och vad hade Biltemas 12V batteri för kapacitet? (Ah).
Ett LiPoFe 4 batteri aldrig så litet  kan lämna mycket mer ström jämfört med ett gammaldags blybatteri.
LiPo batterier som sitter datorer är ännu bättre på att ge ström men ack så brandfarliga vid laddning. Lipo batterierna är många gånger på 50-75C och (det finns även med ännu högre C värde)  de kan ge 75 gånger mer strömstyrka än sin angivna kapacitet.Säg att ett Lipo batteri år på  4Ah och har ett angivet C värde på 50 , då kan det lämna  50x4A alltså 200A utan att krokna
Bägge de här batterityperna kräver sina egna laddare då vanliga blybatteriladdare inte passar.

Ja vad ska man säga, en liten mellan hjuling, kinacross, 250cc/4t.


Har för mig att de var minst 4-5Ah eller något sådant som jag stoppade dit och de bör ju klara några startförsök kan jag tycka.

Har rätt gott om Litiumceller hemma 18650 / 26650 celler och visst orkar dom ge betydligt mer än vad blybatterier / torrbatterier ger. går även å ladda riktigt hårt.  har bara bra erfarenheter av litium smile
Har laddar och allt så den biten är klar.

ska se om jag hinner göra lite mer mätningar å se hur mycket ström den tar / spänningen dippar vid startförsök  imorgon. orkar inte med att de är halvdant.


One Man Clan
4 287 Inlägg
3 april 2017
Trådstartare
#14
Gjorde lite provmätningar ikväll

Startmotorn drar ca 40A kontinuerligt vid 11.8V.   Men värdet fluktuerar lite upp å ner beroende på Kompfasen. Högsta mätningen var 107A.

Provade ett 3,5ah biltema litium ikväll å de verkade ge betydligt bättre kräm än de slutna.



Sök