Hej!
Har kört med LiFe4 batteri (Litium jon järn) nu i tre år i min Honda 1300 ST A och det funkar skapligt om ej inte perfekt. I många år (10 år) körde jag med orginalbatteriet ett Yuasa 12V , 11A men det tog slut efter ca 10 år. Då blev det ett motsvarande Biltema batteri (Blybatteri) för ca 500kr ( ville inte betala 1600kr som ett oiginalbatteri kostade) men Blybatteriet från Biltema slutade att fungera efter bara ett år. Då köpte jag ett LIfe4 13,4V ,4A batteri på E-Bay som skulle passa min min Honda. Jag har tidigare använt LiFe4 batterier i mina radiostyrda modellflygplan under många år så jag viste att det fanns fördelar med dessa batterier jämfört med blybatterier.
Fördelarna med LiFe4 batterier är dess låga vikt (1kg istället för 4kg i min Honda 1300ST ) samt att det inte behöver underhållsladdas under höst/vintersäsongen då det håller laddning mycket bättre än ett blybatteri.
En annan fördel är att det är på 13,2V vilket innebär att startmotorn snurrar lite fortare (knappt märkbart , men ändå) så motorn hoppar igång lite snabbare (men eftersom det är en Honda startar den ju alltid lätt ändå, även men vanligt 12v blybatteri
).
Nu till nackdelarna vilket det aldrig talas om i reklamen för dessa LiFe4 batterier.
Problemet är först och främst att batterierna har låg kapacitet, ofta är de på mellan 2- 4Ah.
Detta får till följd att de måste laddas ofta (En modern hoj har ju som en bil många grejer som drar ström även när hojen står still och inte används och då laddas batteriet ur ganska snabbt (ca 4 veckor i mitt fall). Det positiva är att man kan ladda upp det på ca 15-30min.
Batterierna klarar heller inte att starta motorn när det är riktigt kallt ute , nu snackar vi minusgrader, men vem kör hoj då..? Vad man gör då är bara att flera gånger trycka på startknappen så att batteriet får upp värmen, för då blir batteriet varmt och den kemiska processen i batteriet sätter fart så att det kan leverera ström.
Skulle jag då köpa ett LiFe4 batteri igen nu när jag vet dess svagheter?? Jo det skulle jag göra men då skulle jag försöka få tag på ett så stort batteri som möjligt och inte ett klent 4A batteri som det jag nu har. Problemet är att tillverkarna
tar befintliga LiFe4 celler , det är cylindriska celler, och stoppar i sina fyrkantiga batterilådor av plast och dessa battericeller finns inte att få tag på i hur stora kapaciteter som helst. Tar man isär ettLiFe4 MC batteri så kommer ni att hitta runda stavformiga battericeller innuti och en massa luft, för det är mest luft i LiFe4 batterierna du hittar på ex Biltema. Dessa LiFe4 celler finns att köpa lösa (3.2-3,3V, 2,3Ah eller större, man seriekopplar 4 stycken) om man vill löda ihop sina egna batteripaket men svårigheten är som sagt att hitta batterier med kapacitet på över 4Ah