3142
Sök

Trimmning av B230FK, Hjälp

92 Inlägg
4 april 2017
Trådstartare
#1
Har en orginal 945 LTT -98 och tänkte börja trimma lite smått men är inte direkt någon bilexpert då det är min första bil. Har läst på och försökt lärt mig så mycket jag kan.

Funderade på att köpa en Vx3 kam alt Vx men undrar om man  måste köpa/göra något mer? Ser många som kör det med 531 topp.

Hade även funderat på att byta till en 16t turbo lite senare, tips?

Sitter ett bra sportluftfilter i just nu och blir även  chippning av tändning och bränsle snart, samt 2,5" efter kat.

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.

2 452 Inlägg
4 april 2017
#2
v kamen  är det många som använder alternativ a-kammen,en 16 t är aldrig fel...

döden kommer tillbaka

92 Inlägg
4 april 2017
Trådstartare
#3
turbodeath skrev:
v kamen  är det många som använder alternativ a-kammen,en 16 t är aldrig fel...

så det är inget måste köpa/göra mer för att sätta in kammen??

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.

5 686 Inlägg
4 april 2017
#4
NRGv6 skrev:
turbodeath skrev:
v kamen  är det många som använder alternativ a-kammen,en 16 t är aldrig fel...

så det är inget måste köpa/göra mer för att sätta in kammen??

Byt bara kammen så lär du bli nöjd, blir lite annat register då motorn blir varvvilligare då.

Monterar du en av Volvos originalkammar så behöver du inte göra något, ja förutom att byta packningar.
Rekommenderar utöver ventilkåpspackningen att du också byter gummihattarna/slammerdämparna under ventillyftarna och packboxen i framkant på kamaxeln.
Är det länge sen kamremmen byttes eller osäkert när kamremmen byttes senast rekommenderar jag även att byta den när du ändå håller på.

Kamaxelöverfallen ska dras 20Nm i ett cirkelmönster.
Var försiktigt när du drar åt kamaxeln, dra åt den något varv i taget jämnt på alla överfall till dom bottnat och momentdra sen, annars riskerar man att knäcka kamaxeln.

Kamaxeldrevet ska dras 60Nm och sedan 60° enligt Haynes rephandbok.


92 Inlägg
4 april 2017
Trådstartare
#5
simlar skrev:
NRGv6 skrev:
turbodeath skrev:
v kamen  är det många som använder alternativ a-kammen,en 16 t är aldrig fel...

så det är inget måste köpa/göra mer för att sätta in kammen??

Byt bara kammen så lär du bli nöjd, blir lite annat register då motorn blir varvvilligare då.

Monterar du en av Volvos originalkammar så behöver du inte göra något, ja förutom att byta packningar.
Rekommenderar utöver ventilkåpspackningen att du också byter gummihattarna/slammerdämparna under ventillyftarna och packboxen i framkant på kamaxeln.
Är det länge sen kamremmen byttes eller osäkert när kamremmen byttes senast rekommenderar jag även att byta den när du ändå håller på.

Kamaxelöverfallen ska dras 20Nm i ett cirkelmönster.
Var försiktigt när du drar åt kamaxeln, dra åt den något varv i taget jämnt på alla överfall till dom bottnat och momentdra sen, annars riskerar man att knäcka kamaxeln.

Kamaxeldrevet ska dras 60Nm och sedan 60° enligt Haynes rephandbok.

Jasså, det var bara så simpelt big_smile

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.

5 686 Inlägg
4 april 2017
#6
NRGv6 skrev:
Jasså, det var bara så simpelt big_smile

Japp riktigt simpelt på dessa gamla rödblockare smile


92 Inlägg
4 april 2017
Trådstartare
#7
simlar skrev:
NRGv6 skrev:
Jasså, det var bara så simpelt big_smile

Japp riktigt simpelt på dessa gamla rödblockare smile

Lät nästan väl avancerat för mig xD får ta med mig någon som har tagit sär en motor förr smile

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.

2 228 Inlägg
16 april 2017
#8
Byt gärna kat till en sport/racekat, originalet stryper om du ska upp i effekt.

Sedan behöver du en hårdare justerbar wastegate klocka för att justera upp laddtrycket med.
Pysventiler av bra kvalité funkar, men inte så bra som ställbar klocka.


92 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
#9
InTheWhite skrev:
Byt gärna kat till en sport/racekat, originalet stryper om du ska upp i effekt.

Sedan behöver du en hårdare justerbar wastegate klocka för att justera upp laddtrycket med.
Pysventiler av bra kvalité funkar, men inte så bra som ställbar klocka.

Blir inge 1 bar eller så, bara lite lättare trimmning så det får duga med org kat så länge.
Blir nog till att köpa en ställbar wastegate då jag även anar att den jag har nu inte ens öppnar sig hmm

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.

2 228 Inlägg
17 april 2017
#10
Aha! Ja då räcker det nog med originalkatten.

Om wastegaten inte öppnar blir laddtrycket skyhögt och skenar.


92 Inlägg
19 april 2017
Trådstartare
#11
InTheWhite skrev:
Aha! Ja då räcker det nog med originalkatten.

Om wastegaten inte öppnar blir laddtrycket skyhögt och skenar.

Menar inte stänger sig riktigt roll

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.

2 228 Inlägg
19 april 2017
#12
Kolla så inte sprinten trillat av så stången lossnat från armen till wastegateventilen.


92 Inlägg
19 april 2017
Trådstartare
#13
InTheWhite skrev:
Kolla så inte sprinten trillat av så stången lossnat från armen till wastegateventilen.

Ska göra det, måste dock plocka bort hela turbon för den sitter så krångligt till hmm

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.


Sök