fish skrev:
Om du inte absolut måste ha elinställningen kvar på speglarna så kan du göra som jag gjorde. Tog ett cykellyse modell gammalt, vände det bak och fram och monterade i ett spegelglas. Ouila! Rostfria backspeglar som du kan få lite hursomhelst, även två likadana! Tror att biologiska speglar av nötter och skal kan komma att mumsas i sig av fågelfän
Ungefär så långt har jag löst frågan. Jag har rätt mycket metallskålar som skulle fungera. Just den detaljen med elektrisk justering tror jag är mitt minsta problem. Speglarna är ju lätta att lossa från motorn, och motorn sitter i den vanliga kåpan med fyra skruvar. Sen är det bara att flytta över motorn till den kåpa jag vill ha. Det är så jag tänkt göra om jag väljer såna justerbara Granada-speglar. Men naturligtvis har jag även lite vildare idéer med nån diabolisk konstruktion med synliga vajrar och nån lagom överdimensionerad spak.
Frågan gäller mer hur jag ska få det skapligt snyggt, exempelvis hur dom ska fästas i dörrarna. Funderar på att tälja till nåt i lite samma stil som dom befintliga fästena av aluminium - fast i trä då. (Fan jag känner alltmer att det är trä jag ska satsa på, så långt det bara är möjligt. Brunt trä, mässingsbricka och galvaniserad enkelspår-skruv) Sen stör jag mig som sagt på att det blir lite väl liten bild i dom här runda från Biltema. Skulle gärna hitta några speglar som är något större än 10 cm ø. Dessutom är dom infattade i svart plast, så jag skulle behöva få till nån typ av ram runt också ifall jag ändå kan stå ut med att bilden är så liten. Jag har bara så jävla liten lust att handla mer just nu...
Ytterskalet till kokosnötter är långa fibrer. Som trä. Blir det såna jag gör nåt av, så kommer dom ju oljas in och sotas, sen endera oljas igen eller klarlackas. Dom kommer inte att hotas vare sig av väder eller djur. Men jag ska utkika lite till efter några plank-bitar i ungefär rätt storlek.
Även funderat på att själv göra nåt av plåt. Men att forma till av ett stycke är bortom mina förmåger, så det blir att foga ihop flera mindre. Löda med tenn är nog inte helt lyckat, för koppar-plåten i kåperna lär snart ha löst upp den oädlare metallen. Och silverlod kräver typ gasol-låga samt fluss-medel och skit. Plus att lära sig ett nytt hantverk då... Skruvar känns oelegant när det handlar om permanenta konstruktioner. Hittar jag små jävla koppar-nitar skulle det definitivt kunna vara ett alternativ att överväga.
-
Men fan, det stora problemet är att det är alldeles för små detaljer som tar alldeles för mycket tid... Vevar, dörrhandtag, m m. Backspeglar. Det är så jävla mycket stora och fundamentala grejer som jag skulle behöva komma igång med. Slipning och målning av karossen inte minst. Rostfria plåtar på sparklåderna. Kofångare. Eventuella skärmkanter av mässing eller rostfritt. (Skärmar har jag i och för sig gjort, men dom har inte helt rätt form - för stor radie plus att h/v inte är likadana - och jag vet fan inte hur jag ska få till finjusteringen) Baklysena. Skulle vilja få till lite snabba halvbra lösningar på vissa såna här saker typ speglarna, sido-listerna, B-stolparna, fällning av stolarna och luftintagena till motorn.