A-stolpar i svart tyg med logotyp!Såg en gång något brutalt ballt, det var en person som hade etsat ut gamla SAAB-flygplanet i plåt och fäst dessa under skinn på A-stolparna. Jag är superkass på att själv arbeta med skinn så jag valde själv istället svart tyg avsett för inredning. (ja jag ville få utlopp för inspirationen).
Ett lättarbetat tyg som inte blöder igenom om man råkar ta mycket lim exempelvis, vidare är det förlåtande och lätt att arbeta med, går att både sy och limma. Själv har jag inte några detaljer där det behöver sys utan arbetar med spraylim som är mycket effektivt.
Här valde jag att skära ut SAAB-texten i rätt typsnitt. Man kan använda en tjockare kartong alternativt Plasticard (vanligt förekommande i modelljärnvägsbygge). Har man datoriserad fräs går det att fräsa ur snabbt men jag använde handkraft och skalpell. Går lika bra!
Så här gjorde jag.1. Två lager spraylim på A-stolpen, de går ner i tygfibrerna, låt torka nästan helt.
2. Ett ytterligare lager spraylim på stolpe samt på kartongen/ plasten med utskuret motiv.
3. Lägg tyngd på, är det tjock kartong eller plast kan det underlätta att "skåra" lite för bättre passform.
4. Låt torka en stund.
5. Spraya på ett lager lim och arbeta på tyget, var försiktig för limrester på tyget. Typ omöjligt att få bort!
6. Se till att inga veck finns kvar, dra ut tyget men lägg det så att du kan pilla ner tyget i springor och hålrum i bokstäverna.
7. Vik samman tyget och fäst på lämpligt vis på baksidan om stolpen, se till att vika tyget snyggt runt kanterna.
8. Montera på bilen, var stolt över hemgjord styling
Jag lovar att uppdatera med bilder när de sitter på plats. Imorgon ska jag montera A-stolparna och de nylackerade högtalargallren till instrumentbrädan