2625
Sök

2.0 sugtopp på t4 motor. volvo x40

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
#1
Tjenis- behöver lite snabba svar.


Hur identifierar jag 2.0 sugtoppen vs T4 toppen ?

Hur arga är 2.0 sug kamaxlarna ?  hur långt vågar man varva ?

Hur stor effektökning skulle man kunna se vid 2.0 vs t4, mappat å klart dvs

Samt org t4 toppackning är det flerskicks stålpackning eller kan man använda t5ans med  modd ?

Mvh


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 april 2017
#2
Sugtoppen från Fas2 2.0 har portade kanaler i original. Den har större ventilen in och samtliga ventiler har smalare ventilskaft. Toppen har vvt på insug istället för utblås.

Nackdelen är att det är en ny fläns mot insug så man så klippa och klistra för att få din turbons insug. Nackdelen är klena ventilfjädrar eftersom man vill få ner vikten på rörliga komponenterna.

Men kort sagt så har du gratis portning och gratis större ventiler på sugtoppen. Kamaxlarna är inte direkt våldsamma och behöver slipas. De kan där emot svetsas och slipas till rejält bra värden om du följer med med vettiga ventilfjädrar och aluminiumretainers.

Fas1 sug topp har om jag minns rätt bara smalare ventilskaften och klenare fjädrar, samma kanaler och samma ventilstorlek.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
#3
torpis skrev:
Sugtoppen från Fas2 2.0 har portade kanaler i original. Den har större ventilen in och samtliga ventiler har smalare ventilskaft. Toppen har vvt på insug istället för utblås.

Nackdelen är att det är en ny fläns mot insug så man så klippa och klistra för att få din turbons insug. Nackdelen är klena ventilfjädrar eftersom man vill få ner vikten på rörliga komponenterna.

Men kort sagt så har du gratis portning och gratis större ventiler på sugtoppen. Kamaxlarna är inte direkt våldsamma och behöver slipas. De kan där emot svetsas och slipas till rejält bra värden om du följer med med vettiga ventilfjädrar och aluminiumretainers.

Fas1 sug topp har om jag minns rätt bara smalare ventilskaften och klenare fjädrar, samma kanaler och samma ventilstorlek.

Ombyggnationen av insuget, räcker de med att byta fläsen å anpassa lite med roterande fil eller ?



Hur lång tror du man kan varva med Sugiskammarna ? 7 -8 ?


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 april 2017
#4
Xuri skrev:
torpis skrev:
Sugtoppen från Fas2 2.0 har portade kanaler i original. Den har större ventilen in och samtliga ventiler har smalare ventilskaft. Toppen har vvt på insug istället för utblås.

Nackdelen är att det är en ny fläns mot insug så man så klippa och klistra för att få din turbons insug. Nackdelen är klena ventilfjädrar eftersom man vill få ner vikten på rörliga komponenterna.

Men kort sagt så har du gratis portning och gratis större ventiler på sugtoppen. Kamaxlarna är inte direkt våldsamma och behöver slipas. De kan där emot svetsas och slipas till rejält bra värden om du följer med med vettiga ventilfjädrar och aluminiumretainers.

Fas1 sug topp har om jag minns rätt bara smalare ventilskaften och klenare fjädrar, samma kanaler och samma ventilstorlek.

Ombyggnationen av insuget, räcker de med att byta fläsen å anpassa lite med roterande fil eller ?



Hur lång tror du man kan varva med Sugiskammarna ? 7 -8 ?

Här är garanterat vassare kammar än i sugmotorn, i kombination med en GT3071R. Du ser ju hur registret ser ut där och hur långt det är lönt att dra.

http://www.x40nordic.com/Members/14/Min%20bil/Jompa_Rototest_VPA_20050206.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
#5
torpis skrev:
Xuri skrev:
torpis skrev:
Sugtoppen från Fas2 2.0 har portade kanaler i original. Den har större ventilen in och samtliga ventiler har smalare ventilskaft. Toppen har vvt på insug istället för utblås.

Nackdelen är att det är en ny fläns mot insug så man så klippa och klistra för att få din turbons insug. Nackdelen är klena ventilfjädrar eftersom man vill få ner vikten på rörliga komponenterna.

Men kort sagt så har du gratis portning och gratis större ventiler på sugtoppen. Kamaxlarna är inte direkt våldsamma och behöver slipas. De kan där emot svetsas och slipas till rejält bra värden om du följer med med vettiga ventilfjädrar och aluminiumretainers.

Fas1 sug topp har om jag minns rätt bara smalare ventilskaften och klenare fjädrar, samma kanaler och samma ventilstorlek.

Ombyggnationen av insuget, räcker de med att byta fläsen å anpassa lite med roterande fil eller ?



Hur lång tror du man kan varva med Sugiskammarna ? 7 -8 ?

Här är garanterat vassare kammar än i sugmotorn, i kombination med en GT3071R. Du ser ju hur registret ser ut där och hur långt det är lönt att dra.

http://www.x40nordic.com/Members/14/Min … 050206.jpg

Okej där ser man.

hur identfierar jag 2.0 s toppen då ? ska se om jag hinner riva ner skiten strax titta vad som sitter där.


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 april 2017
#6
Xuri skrev:
hur identfierar jag 2.0 s toppen då ? ska se om jag hinner riva ner skiten strax titta vad som sitter där.

Det är redan avslöjat ovan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
#7
torpis skrev:
Xuri skrev:
hur identfierar jag 2.0 s toppen då ? ska se om jag hinner riva ner skiten strax titta vad som sitter där.

Det är redan avslöjat ovan.

Haha, var lite trött där i morse big_smile

Nu vet jag skillnaden å ska leta reda på ett sådant dito med insug.
min topp var skrot och var en turbotopp.. 31mm insug / 27mm avgasventiler.

Vet du om X40 topparna orginal har koniska ventilfjädrar ?
får mäta upp dom som satt i gamla toppen å kolla inspännings tryck/maxtryck.


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 april 2017
#8
Xuri skrev:
torpis skrev:
Xuri skrev:
hur identfierar jag 2.0 s toppen då ? ska se om jag hinner riva ner skiten strax titta vad som sitter där.

Det är redan avslöjat ovan.

Haha, var lite trött där i morse big_smile

Nu vet jag skillnaden å ska leta reda på ett sådant dito med insug.
min topp var skrot och var en turbotopp.. 31mm insug / 27mm avgasventiler.

Vet du om X40 topparna orginal har koniska ventilfjädrar ?
får mäta upp dom som satt i gamla toppen å kolla inspännings tryck/maxtryck.

Vissa har koniska bla de nyare topparna. Man behöver en hel klase motorer av olika årgångar för att kunna plocka ihop något bra ;-)

Koniska fjädrar med 6mm ventilskaft litar inte med retainers från turbo med cylindriska fjädrar pga dem har 7mm ventilskaft så man får antingen hitta befintliga eller svarva. Har provat bägge men det är länge sedan nu.

Hade en sida med VAG fjädrar och retainers där man ganska lätt kunde välja vettiga saker.

Är det inte 30/27mm på turbo och fas2 sug hade 32/27 vill jag minnas. Min topp har 33/30.5 om jag minns rätt......

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
#9
torpis skrev:
Xuri skrev:
torpis skrev:
Det är redan avslöjat ovan.

Haha, var lite trött där i morse big_smile

Nu vet jag skillnaden å ska leta reda på ett sådant dito med insug.
min topp var skrot och var en turbotopp.. 31mm insug / 27mm avgasventiler.

Vet du om X40 topparna orginal har koniska ventilfjädrar ?
får mäta upp dom som satt i gamla toppen å kolla inspännings tryck/maxtryck.

Vissa har koniska bla de nyare topparna. Man behöver en hel klase motorer av olika årgångar för att kunna plocka ihop något bra ;-)

Koniska fjädrar med 6mm ventilskaft litar inte med retainers från turbo med cylindriska fjädrar pga dem har 7mm ventilskaft så man får antingen hitta befintliga eller svarva. Har provat bägge men det är länge sedan nu.

Hade en sida med VAG fjädrar och retainers där man ganska lätt kunde välja vettiga saker.

Är det inte 30/27mm på turbo och fas2 sug hade 32/27 vill jag minnas. Min topp har 33/30.5 om jag minns rätt......

Okej ja detta vettifan vad de är för något axplock...
Toppen är som jag ser det en Fas2 turbotopp. VVT på avgas.
6mm ventilskaft, bör ha 7mm ?. Koniska fjädrar, som bör vara till Hydrauliska alternativt gamla Atech racefjädrar som dom inte säljer längre ? Den har i alla fall solida tryckare..   

Och såhär såg 2 ventilstyrningar ut.. Brydde mig inte om å skruva ur ventilerna..


https://www1.garaget.org/archive/41/40446/403224/403224-3801253.jpg



Sök