4173
Sök

Vevaxelns kedjekrans sitter inte fast i vevaxeln och så ska det vara?!

22 Inlägg
30 april 2017
Trådstartare
#1
Hej

Jag hade tänkt att byta kamrem på en Renault (1.5DCI) för att jag vill lära mig hur man gör (och spara pengar smile ).

I den instruktionsvideo jag hittat på youtube menar de att kedjekransen på vevaxeln inte sitter fast i vevaxeln och det är därför nödvändigt att använda en "TDC locking pin".

Jag har skaffat en "TDC locking pin" och kan ju som en papegoja härma det de gör i videon men fattar inte hur kedjekransen inte kan sitta fast (keyed) i vevaxeln. Om så är fallet tappar ju motorn sin synkning; eller...?

Någon som kan förklara hur det funkar?


Se videon där de förklara varför man måste använda en "TDC locking pin" och varför de inte går att måla på remen och remskivan som "vanligt"...:

https://youtu.be/4Z3p2bsOLSA?t=5m55s

6 126 Inlägg
30 april 2017
#2
Hej!
Måla på remmen ? Har jag aldrig gjort när jag bytt kamrem!
Därmot visar filmen att vevaxeln måste låsas  fast  så en kolv står  i topp (top dead center= TDC).Likaså måste de bägge kamremsdreven låas fast (som de också visar)
Den tandade vevaxeldrevet sitter fast med kil! Så den kan inte röra ig på vevaxeln


22 Inlägg
12 maj 2017
Trådstartare
#3
På bilen jag bytte på satt drevet fast med ett kilspår trots att det skulle vara "samma" motor.

Det finns dock tydligen renault motorer där drevet endast sitter av friktionen i en kona som det visas i filmen. Då är det extra viktigt med rätt moment för att hålla kvar drevet. Drevet är ju så klart enbart löst då man lossat muttern. Man låser ju kammen med en pinne i motorn så att den inte kan ändras. Snurrar drevet på konan kvittar ju det så länge kamaxeln är i samma läge...


Sök