3216
Sök

Byta topplockspackning 940 ltt

102 Inlägg
2 maj 2017
Trådstartare
#1
Tjenare ! Skall idag förska ge mig på att byta topplockspackning själv på min b230fk. Har varit med när polare gjort några gånger innan men aldrig själ 😏. Vet på ett ungefär hur man gör. Någon som har steg för steg hur
man gör eller någon bra guide ? Gärna tips och trix hur jag skall göra önskas !

Mvh
Senast redigerat av GUPE94 (2 maj 2017)

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
2 maj 2017
#2
Börja med att nolla motorn efter markeringarna på vev och kamaxel, bör gå att låsa båda med något lämpligt verktyg... Men hårdrocksmek är lite roligare. smile
Släpp av spännrullen och hänka av kamremmen.
Lossa sedan insuget, kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på b230 men det kanske blir smidigast att lossa downpipen och lyfta grenrör och turbo med toppen?
Sen är det ju bara att koppla bort det som fortfarande sitter ihop med toppen, typ fördelarlock.

Lossa bultarna i omvänd ordning, jag brukar "knäcka" loss samtliga innans jag drar ur dom helt.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/HeadgasketRepair/100226b.gif

Kolla bara så att toppen inte har slagit sig med en riktigt rak linjal (eller liknande) och ett bladmått/lampa.

Up the RA

1 450 Inlägg
2 maj 2017
#3
Du får ta bort nedre remskivan på vevaxeln också, annars får du inte av toppen då bakre kamrems kåpan tar i. Alt lossa kamaxel drevet. Ja själv klippte av bakre kåpan för å slippa lossa remskivan big_smile och som tidigare sa så är det nog bäst att låta grenröret sitta kvar , för du kommer säkert dra av flera Pinnbultar. När ja bytte toppackning på min så drog jag av 5 av 8 pinnbultar till grenröret. Ja hade å göra resten av den dagen för att få ur dom big_smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

102 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Börja med att nolla motorn efter markeringarna på vev och kamaxel, bör gå att låsa båda med något lämpligt verktyg... Men hårdrocksmek är lite roligare. smile
Släpp av spännrullen och hänka av kamremmen.
Lossa sedan insuget, kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på b230 men det kanske blir smidigast att lossa downpipen och lyfta grenrör och turbo med toppen?
Sen är det ju bara att koppla bort det som fortfarande sitter ihop med toppen, typ fördelarlock.

Lossa bultarna i omvänd ordning, jag brukar "knäcka" loss samtliga innans jag drar ur dom helt.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Headga … 00226b.gif

Kolla bara så att toppen inte har slagit sig med en riktigt rak linjal (eller liknande) och ett bladmått/lampa.

KolGruvan skrev:
Du får ta bort nedre remskivan på vevaxeln också, annars får du inte av toppen då bakre kamrems kåpan tar i. Alt lossa kamaxel drevet. Ja själv klippte av bakre kåpan för å slippa lossa remskivan big_smile och som tidigare sa så är det nog bäst att låta grenröret sitta kvar , för du kommer säkert dra av flera Pinnbultar. När ja bytte toppackning på min så drog jag av 5 av 8 pinnbultar till grenröret. Ja hade å göra resten av den dagen för att få ur dom big_smile

Okey då har jag lite mer kött på benen. Måste jag nollställa innan jag börjar lossa toppen ?

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
3 maj 2017
#5
GUPE94 skrev:
Jesper328 skrev:
Börja med att nolla motorn efter markeringarna på vev och kamaxel, bör gå att låsa båda med något lämpligt verktyg... Men hårdrocksmek är lite roligare. smile
Släpp av spännrullen och hänka av kamremmen.
Lossa sedan insuget, kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på b230 men det kanske blir smidigast att lossa downpipen och lyfta grenrör och turbo med toppen?
Sen är det ju bara att koppla bort det som fortfarande sitter ihop med toppen, typ fördelarlock.

Lossa bultarna i omvänd ordning, jag brukar "knäcka" loss samtliga innans jag drar ur dom helt.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Headga … 00226b.gif

Kolla bara så att toppen inte har slagit sig med en riktigt rak linjal (eller liknande) och ett bladmått/lampa.

KolGruvan skrev:
Du får ta bort nedre remskivan på vevaxeln också, annars får du inte av toppen då bakre kamrems kåpan tar i. Alt lossa kamaxel drevet. Ja själv klippte av bakre kåpan för å slippa lossa remskivan big_smile och som tidigare sa så är det nog bäst att låta grenröret sitta kvar , för du kommer säkert dra av flera Pinnbultar. När ja bytte toppackning på min så drog jag av 5 av 8 pinnbultar till grenröret. Ja hade å göra resten av den dagen för att få ur dom big_smile

Okey då har jag lite mer kött på benen. Måste jag nollställa innan jag börjar lossa toppen ?

Nej, det måste du inte.
Så länge du kommer ihåg att göra det innan du slår på toppen igen så.

Up the RA

102 Inlägg
4 maj 2017
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
GUPE94 skrev:
Jesper328 skrev:
Börja med att nolla motorn efter markeringarna på vev och kamaxel, bör gå att låsa båda med något lämpligt verktyg... Men hårdrocksmek är lite roligare. smile
Släpp av spännrullen och hänka av kamremmen.
Lossa sedan insuget, kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på b230 men det kanske blir smidigast att lossa downpipen och lyfta grenrör och turbo med toppen?
Sen är det ju bara att koppla bort det som fortfarande sitter ihop med toppen, typ fördelarlock.

Lossa bultarna i omvänd ordning, jag brukar "knäcka" loss samtliga innans jag drar ur dom helt.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Headga … 00226b.gif

Kolla bara så att toppen inte har slagit sig med en riktigt rak linjal (eller liknande) och ett bladmått/lampa.

KolGruvan skrev:
Du får ta bort nedre remskivan på vevaxeln också, annars får du inte av toppen då bakre kamrems kåpan tar i. Alt lossa kamaxel drevet. Ja själv klippte av bakre kåpan för å slippa lossa remskivan big_smile och som tidigare sa så är det nog bäst att låta grenröret sitta kvar , för du kommer säkert dra av flera Pinnbultar. När ja bytte toppackning på min så drog jag av 5 av 8 pinnbultar till grenröret. Ja hade å göra resten av den dagen för att få ur dom big_smile

Okey då har jag lite mer kött på benen. Måste jag nollställa innan jag börjar lossa toppen ?

Nej, det måste du inte.
Så länge du kommer ihåg att göra det innan du slår på toppen igen så.

Okey, tack för hjälpen !

1 Inlägg
20 november 2017
#7
Hej,

Ber om ursäkt för att jag kapar tråden lite. Är helt ny på att meka men kommer kunna ha en vän som gjort lite smågrejer (dock aldrig topplockspackning) och tänkte ge mig på att fixa till det till min 940 96' ltt.
Finns det någon lättare guide att följa med lite mer exakt hur? Läste om någon haynes handbok (https://www.skruvat.se/Haynes-Reparatio … 20085.aspx) men vet inte om den är vad jag är ute efter?
Samt vilka verktyg kommer jag att behöva?
Senast redigerat av Smokses (20 november 2017)


Sök