Kul att det är respons i tråden! Som tack så kommer här ännu en uppdatering med 37 bilder

Med hjälp av en induktionsvärmare släppte alla utom en skruv till grenröret (höger topp) så den sista fick behandlas med gassvetsen tills toppen glödde just där skruven går in, och endast dem sekunderna toppen glödde gick det att skruva ut skruven Oo
Som synes på bilden gick en skruv av, och det var för att man gjorde en liten "brain fart" när man tänkte. Grenröret satt bara med den övre skruven och när allt började lossas så särade sig topp och grenrör i nederkant då grenröret går längre ner är toppen och då står på grenröret... bla bla bla ja skruven gick av pga vikten och värmen... MEN en mutter svetsades på och sen värmdes det igen och den kom loss tro det eller ej, och alla gängor klarade sig galant

Egr-rören ska loss också men det blir först nästa vecka, sen ska jag ta tag i den vänstra toppen
Kan också tillägga att jag har fått tag på en som kan renovera ventilstyrningarna, så förhoppningsvis åker topparna tillbaks på motorn under januari månad!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a5e452106d493a045cf8d6a5e6c06605.jpg]()
Beställde kamkedja och även båda dreven, kostade bara 675kr så tyckte att det fick vara värt det. Sen ska det tilläggas att den gamla kedjan var riktigt slapp och det övre kugghjulet hade en massa sprickor Oo
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-68401b1d9557e45445839b9806ea57d7.jpg]()
Här sitter dem gamla grejerna på plats, så nu kan jag jämföra så att märkningarna är samma på originalgrejerna och dem nya grejerna, och dem stämde verkligen exakt! Underbart! Ska också tilläggas att original så är kammens drev inte i stål, ser ut som bakelit men är inte alls säker, hade som tidigare nämnt en massa sprickor och vägde inte heller något

Det nya drevet är i stål, vet inte riktigt varför det ena skulle vara bättre än det andra men vi kör på det hur som helst

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8274036094764fc05cd4d85ece3b4d6.jpg]()
Lite övertalning kan behövas ibland, satt inte hårt alls, utan det var kilen som gjorde att det trögade, när väl både kilen och drevet var loss kunde man få dit drevet igen för hand
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-55c6f7fbe97ae12fe66fc42b96da9726.jpg]()
Lilla drevet monterat, här ser man också markeringarna (det är inte rätt inställt på bilden dock)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e5684c218f8439daa65c63af7abfde23.jpg]()
Det var mycket god passform på dem nya delarna, måste säga att jag var förvånad över hur bra precision det var!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ed020c65cea4c603b6ccf95dd8c91299.jpg]()
Camshaft sprocket bolt blir det på engelska, och efter en omvandling från foot pounds till newtonmeter så kunde denna spännas fast
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-64f5133b9bd94966e30e14131d830858.jpg]()
"Fjädern som ska se till att kamaxeln inte vandrar i det ca 1mm stora glappet som finns" monterat och klart, även den lilla skålen på vevaxeln på plats
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7c8ff51ad6e0f9df6dfcba81ce556c8e.jpg]()
I min lilla förvrängda värld har jag fått för mig att man kallar dessa för bröstkåpa, så nu heter den det! Den var iaf väldigt smutsig. På insidan var den full med koks och få utsidan rost och annat diverse skräp som naturen slänger på oss. Tog det mesta med min packningsskrapa jag köpte i USA när jag var där, resten fick bli med avfettning
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bcf281b8520f9e8eaf5faca2b16c6100.jpg]()
Så under tiden avfettningen jobbade började jag slipa lite på oljetråget!
FÖRE
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9316e078f7aa97cf3e042acd4de34287.jpg]()
EFTER
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5e6cb03a72131551d56e441f63470e28.jpg]()
Du såg ingen skillnad va? ne det gjorde inte jag heller!

Fortsatte med kåpan igen, på bilden har den avfettning på sig så den ser riktigt blank ut xP
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1ff4d2b6f8c6b7975dc6725b8261e951.jpg]()
Packboxen till vevaxeln sitter i denna kåpa och vad jag vet läckte den inte, men jag fick ju en ny med i sotningssatsen så varför inte byta? Struntar man i det så kan jag garantera att den håller tätt i en månad efter att man börjat köra bilen i vår

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-58fba934bc9d863efc6f0219877d9b11.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-02b0e4fa9d6dc3310696cb18d5ca0105.jpg]()
Sedan kom jag på en viktigare sak, geggan i kylkanalerna! Tältet som vi byggt upp till bilen fick vi spänna fast med rep i bilens tak-rails för tältet ville smita annars, det har verkligen blåst mycket på sistone! Så att rulla ut bilen och på så sätt frigöra plats för motorn utanför garaget var ju tyvärr ingen smidig lösning. Så vad gör man? Man tar en soppåse och sätter fast med buntband, sen tar man en kanna med mycket varmt vatten och sköljer igenom kylkanalerna via den porten som vattenpumpen kör vattnet! Funkade klockrent! Fick bara tömma påsen innan den blev för tung, vi behövde nämligen hälla igenom ca 40 liter på motorns vänster bank innan det blev rent och ca 10 liter på motorns högra bank. Vattnet ville gärna rinna ut genom kanalerna vid cylindrarna närmst inloppet, och det var i motorns bakkant som all gegga fanns, så en domkraft under motorvaggan såg till att vattnet faktiskt kom dit
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e56fd5085282d65049ff0cc6a04c03b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4d5f22da5d9392ce26134c42ab71305d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ce993323f8087c02273b9380b56b7298.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e0c8cae662e96db447e80aa323c7ed19.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dff2447a7b8adea57b501548ffa7f9a3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-096ce41f4f707740704ddb496ac41551.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c82a0cb381389a5ce57456378370d715.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e80ca10056c28c5af4fcff863fa8777d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-15e645437aba8156546bd72a80275dfb.jpg]()
Packboxen är inte bortglömd!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6cbc99a1a895d94df3df09b14746b878.jpg]()
Den tätar inte mot vevaxeln utan den tätar faktiskt mot remskivan! Provmonterade den bara för att se så dimensionerna var rätt, och den passade perfekt!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-58d9af24bdc4a751240a0121de7a6bfb.jpg]()
Oljade in så den skulle åka i lättare och lade den gamla packboxen på och knackade försiktigt med hammaren. Det visade sig inte riktigt funka, den kom ingenstans , det mest fjädrade

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-050da72af57c6b391f90b693b74bb87d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-954056bfce3f479c7a9abbed22e686bf.jpg]()
Lade hela bröstkåpan mot skruvstädet och bankade på baksidan på kåpan! Funkade

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8322ac7733fe7e1d726fcf97565754e.jpg]()
Fast vänta nu...? den ska ju längre in än så! Och nu kommer jag ju inte längre med denna metoden! Ehm man skulle nog montera den från andra hållet Oo ops...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-36c5adf56a8dcc18af9b08c66a8e0e6e.jpg]()
Nu kan ni sitta vid eran dator och skratta åt mina problem.... eller? nej då! För jag löste det!
Hade ingen hylsa som passade, saker som passade var i plast... Så jag insåg igen att den gamla packningen är lösningen! Sågade ett snitt i den så att den kan bli något mindre i diameter och då inte fastna i hålet, med hammarens hjälp kunde jag forma om den så att den inte fjädrade så mycket längre
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c4c2700bd9487a972f86951ed25bd6a8.jpg]()
Och såklart funkade det

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dadb1c682eea951f638b0063e0fc228d.jpg]()
Här ser man på baksidan att den ligger lika djupt in som hylsan den sitter i går
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-070d4b9029745107778b9853d9451890.jpg]()
Hängde på den lite provisoriskt på motorn
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-52ac5f3e84c8661adf7d6bd6e63ec763.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-424fc76bb4841199ef7e38ee909ded05.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-25f1e595073eeb549069500fcbf6bc30.jpg]()
Och där säger vi godnatt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-184b8b808c7a389d8d3d5330570b293d.jpg]()