Något komiskt hände idag

Glömde bort att stötstängerna låg i Cola. Så ehm...? ja ops...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3c1e6d06663cef3ef4e9d44fcc01dfcb.jpg]()
Ställde burken framför en bygglampa i hopp om att det skulle smälta, men det hände nästan inget. Fick hacka mig in med mejsel och plocka ut dem

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4bab0aaee2bf3501a2ca58b661819fda.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e6ab6f95ebc0cc4f2d1f7700dcd568d6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-080138f7f4fb2e77fa42ad4dec0cd0e1.jpg]()
Blåste rent kanalerna med tryckluft men det gick bara på vissa av dem. Så jag fick värma dem med värmepistol och då började det rinna Cola

Blåste ur dem igen och fick ut en hel del mer. Men varför krånglar jag med detta? Kunde jag inte bara ställt burken inne i huset över natten?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb5bb3028fff2ec21fd1a859a7f70428.jpg]()
Nej det har vi inte tid för!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-84b5ea74c36554abf276b8059925b1c0.jpg]()
För idag kom ÄNTLIGEN MINA TOPPAR TILLBAKS

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-712cd96ccb45e020997c8ec4f703ace7.jpg]()
Har ju bara väntat i 2 å en halv månad

Men han sägs vara en av dem duktigaste i branschen här i trakterna ,så det får det väl vara värt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b65b0f7fe69a535df0bbf4acf951c176.jpg]()
Torkade rent "decket" med förtunning på en trasa
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de64e6a8d5a5773dc2ff910b65bf1e9b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4118e74fc550a3956ff8922aa0e12485.jpg]()
Sedan slipade jag med kloss och 120-papper. Detta skapar ju såklart metalldamm som man får blåsa och torka bort
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8834572f17f762cac3e96f753a7b9057.jpg]()
Packning på
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c073ade4832aea4eb2e05f3ae1d9a6a.jpg]()
Topparna var skyddade med något fett så dem inte ska rosta. Det släppte tillslut med bromsrengöring

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16910d1f4211a6987843c1efb650f8ca.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0e31f1d59d0749b80e4d1c753033d4f.jpg]()
Stänger som stöter! Nu helt utan tillsatt Cola!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2e54bf58f5ab2b5790e30a35ecacff2a.jpg]()
En intressant grej med Olds 307 är att ventilspelet inte går att justera. Lyftarna är hydrauliska! Men det finns ändå en sak man ska kolla för att se att saker och ting inte är helt utanför ramarna. Man snurrar på veven tills kammnockarna för den cylindern är borta från lyftarna (som man alltid gör vid justering). Sedan medans man skruvar in skruven som håller fast vipparmen så snurrar man stången med fingrarna. Plötsligt kommer det inte gå att snurra på stången längre och då ska skruven ha ca ett halvt varv kvar till den tar stopp. Då vet man att allt är i ordning. Sedan ska skruven såklart spännas med moment!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e00f823cc7056c0d504c630ec5c848a7.jpg]()
Såhär ser insugspackningen ut. Mycket material så den kostar därefter....
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8f6a9bd97ef28c94273f25928345125b.jpg]()
Dem fyra hörnen tätar man extra med flytande packning
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a82e10c57763b3cb3c9fb998fbb0d89.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9666822d53e6852b7f178b972614c22f.jpg]()
Sedan kommer en gummibit som är ganska klurig att få på plats. Ovanpå denna ska det på ytterligare lite kladd
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff6a7f636a3ef2096413e7c6b41376dc.jpg]()
Topparna ska också ha flytande packning, här runt alla portar. Ska tilläggas att det är extra noga runt dem 4 vattenkanalerna. Börjar det läcka där rinner det vatten ner över lyftarna och sedan över kamaxeln. Tillslut hamnar det i tråget, inte bra!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2a457104b349532e56056586aa775b8.jpg]()
I med den stora plåtbiten. Den är knepig att få på plats. På dem 2 gummibitarna så finns det 2 hakar på vardena som ska hamna rätt. Sedan hålls allt rätt med 4 pressningar i plåten som träffar hål i topparna, allt måste verkligen ligga helt rätt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa8a854d8deea2e7a62215ba07e0ce67.jpg]()
Flytande packning igen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1b9ce71990f85763b243087a9c7f9ac5.jpg]()
Och där åkte insuget på plats

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0e6b31fb1308e1387163999a4d0fd63d.jpg]()
Tyvärr verkade det som att en av skruvarna varit överspänd. Den gick av utan större ansträngning långt innan momentnyckeln tyckte det var dags

Som tur var hittade jag en likadan i mina gömmor!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-90617f8e625b97e546a2ee43e0f28b23.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-995468a26ba9d2e7623758bd139746f7.jpg]()
insuget fick åka loss igen... Men stumpen var lätt att ta ut iaf. Den stack ut såpass att man lätt fick tag i den och gängorna stretade inte emot heller

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c03d8cda63862df318b29c81d3291e44.jpg]()
På med ny packningsmassa!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-03f91ee2dcafc2a1649ea22f1e709546.jpg]()
Sådär ja! Här ska jag ta upp en till intressant detalj. Insuget har varit loss tidigare i bilens liv då det är helt kaos med alla skruvar osv. Och en sak fick dem fel vid monteringen. Här ser ni att jag inte satt i dem 4 skruvarna som är närmst förgasarfoten
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3dc3b725df8f2376e06e4b118b5bcea5.jpg]()
Två bilder till som visar tydligt. Det är som såhär att dessa 4 gängade hål inte har någon botten, vilket dem andra 8 har. Så utan skruven i kan man se ner i en oljepassage. Nu är det iofs en dräneringskanal men det är ändå så att oljan kan leta sig upp igenom gängorna. Detta hade såklart hänt, det låg en massa olja på insuget när motorn revs. Så det man gör är att lägga lite flytande packning på gängorna till skruvarna så det blir tätt. En sådan liten men ändå så viktig grej

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-268bb5704a345f44d2143ed6649a869c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ae6b087fa9883b8da9bb6f2d6b23ee0d.jpg]()
Här åker dem på plats, med moment såklart!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f57dcdb789c33c44c0e068df96363811.jpg]()
Ny kylslang. Även ny termostat åkte i
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-020fbbc7bd92ff29674848306f9d3fdb.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-63d3ee08931a88a95f106205c3f62755.jpg]()
Nästa steg är ventilkåporna. Detta blir också lite mer pill då en okunning mekaniker varit i farten under bilens yngre dagar. Oljetråg i plåt och även ventilkåpor i plåt får man INTE överspänna då det blir som så att muttern eller skruven trycker väldigt hårt mot kåpan, men endast på en väldigt lite yta. Detta gör att kåpan blir ojämn. Där muttern eller skruven sitter så sjunker plåten. Är kåpan för ojämn så kan inte packningen kompensera för detta och det börjar läcka. Orelaterat till ämnet så har även fördelaren åkt på plats

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-36b6c628c9fd6c7c87e80b7c9507210f.jpg]()
Ventilkåporna på denna motorn var kraftigt överspända och är egentligen så dåliga att dem borde kasseras. Men jag har en billigare lösning på problemet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da42552fab659e5f8da6ad241f093d7a.jpg]()
Det blir flytande packning på båda sidor om gummipackningen. Trots detta är jag ändå skeptiskt till att det blir tätt...

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-92e5976e7c56a570df1143c130485dcc.jpg]()
Ingen kommer ihåg en fegis så jag körde på bara

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eb0b7bd27ed98b0c24beba6316a91329.jpg]()
Nu kunde jag äntligen måla det sista på motorn, så kåporna maskerades in
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fd054fa85367574ab2792816fb531a6d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6cdb94ea14778397d5d9fc21f25b86f7.jpg]()
TADA!!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16b1d8264c2cc34d9affa4bc17d97e55.jpg]()
Med lite tur kan motorn säkert åka ner i bilen imorn
