panda666 skrev:
280hk/440nm borde räcka för att sladda med?^^ automat borde inte spela nån roll då? tänker eftersom manuella är omöjliga att hitta. men det finns massor med automat, tänker inte konvertera nån automat till manuell, skulle kosta alldeles för tid och pengar.
Effekten räcker till och blir över.
Jag har ca 225hk och 500Nm och kan dra loss sulorna runt 1500RPM, så det ska inte vara några problem.
Du kan ju enkelt låsa automatlådan, om du vill att den bara ska driva i t.ex 1ans växel, eller få gå upp till 2ans växel, istället för att gå igenom hela registret, där de högre växlarna antagligen blir den svaga länken om du ska bränna gummi.
Det man ska tänka på när man köper automat, är att växellådan känns bra. Inte slirar onödigt på växlarna, tvekar inte en massa, alla växlarna går i, och så vidare.
Nu vet jag inte hur det ser ut på de bilarna du tittar på, eller när BMW började med sina service-fria automatlådor, men finns det en oljesticka till automatlådan så kollar man ju att oljan är fin också.
Till min gamla bil finns det en uppsjö av reservdelar, kunnigt folk, servicemöjligheter och olika kit så det kändes bra.
Men vet man att automatlådorna är svåra att få tag i, preppa, serva eller byta, då gäller det att hitta ett bra exemplar från början.