3646
Sök

Köpråd E39/e34 540

87 Inlägg
30 maj 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Dessa bilar finns i mängder mellan 15-25k. Är det något att ha? Manuell eller automat? Vad är de vanligaste problemen mä dessa?

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
30 maj 2017
#2
Kamkedja och lös oljepump är vanliga fel

Hittar du en välskött lär det vara en relativt problemfri bil. Lossa ändock på oljesumpen och kontroll spänn skruvarna till oljepumpen det första du gör, några droppar locktight är inte dumt det heller.


1 193 Inlägg
30 maj 2017
#3
Enklare att hitta dugliga 740i till din budget. Betydligt mer bil för pengarna då det var en lyxbil av hög klass på 90-talet (pratar självklart om E38).
Har man tur så kan man hitta en som blivit pedantiskt skött av en äldre herre i alla år.

När problemen väl dyker upp så kan det kosta mycket pengar om du inte skruvar själv varesig du väljer 5-serie eller 7-serie.


87 Inlägg
30 maj 2017
Trådstartare
#4
Skruvar allt själv, E34 eller E39 då?

1 148 Inlägg
30 maj 2017
#5
E38 är the way to go!

Forummoderator
18 092 Inlägg
30 maj 2017
#6
amazinjoey skrev:
E38 är the way to go!

Är man yngre så en go "Sjuförti" ett givet val. Haft ett gäng. De krånglade INTE.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 148 Inlägg
30 maj 2017
#7
Hybridsmurfen skrev:
amazinjoey skrev:
E38 är the way to go!

Är man yngre så en go "Sjuförti" ett givet val. Haft ett gäng. De krånglade INTE.

Sant! Dock om man vill ha en bil som inte krånglar , så hade jag nog kört på priusen! Can't beat that cost per mile!

Forummoderator
18 092 Inlägg
30 maj 2017
#8
amazinjoey skrev:
Hybridsmurfen skrev:
amazinjoey skrev:
E38 är the way to go!

Är man yngre så en go "Sjuförti" ett givet val. Haft ett gäng. De krånglade INTE.

Sant! Dock om man vill ha en bil som inte krånglar , så hade jag nog kört på priusen! Can't beat that cost per mile!

Så sant! Men det vet forumet vid detta laget...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
30 maj 2017
#9
Hybridsmurfen skrev:
amazinjoey skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Är man yngre så en go "Sjuförti" ett givet val. Haft ett gäng. De krånglade INTE.

Sant! Dock om man vill ha en bil som inte krånglar , så hade jag nog kört på priusen! Can't beat that cost per mile!

Så sant! Men det vet forumet vid detta laget...

yes vi vet, tro mig. men lycka till att hitta en 540 manuell, finns inga alls just nu. bara automater. och skulle faktiskt vilja provköra en automat endå.

87 Inlägg
2 juni 2017
Trådstartare
#10
Om man leker med tanken att manuellkonvertera? Någon som gjort detta?

2 310 Inlägg
2 juni 2017
#11
Beya skrev:
Om man leker med tanken att manuellkonvertera? Någon som gjort detta?

Det funkar ju, men manuella lådor till de där är väldigt ovanliga. Det är inte samma låda som i övriga 5-serien.


6 110 Inlägg
2 juni 2017
#12
Manuell låda dubblar nästan priset på gamla 540i och 740i. 99% av alla som såldes var nog automat och de flesta som vill ha de bilarna nu för buskörning vill ha manuell.

4 261 Inlägg
2 juni 2017
#13
Svarte_Orm skrev:
Manuell låda dubblar nästan priset på gamla 540i och 740i. 99% av alla som såldes var nog automat och de flesta som vill ha de bilarna nu för buskörning vill ha manuell.

frågan är kan man ha roligt me automaten endå? inte som att jag sitter o sladdar på sommaren endå, tänkte vinter eller vid regn, måste väl gå att sladda me den ganska lätt? har inte provkört än och vill helst inte lägga ut 50k på en risig gammal manuell 540

6 110 Inlägg
2 juni 2017
#14
panda666 skrev:
Svarte_Orm skrev:
Manuell låda dubblar nästan priset på gamla 540i och 740i. 99% av alla som såldes var nog automat och de flesta som vill ha de bilarna nu för buskörning vill ha manuell.

frågan är kan man ha roligt me automaten endå? inte som att jag sitter o sladdar på sommaren endå, tänkte vinter eller vid regn, måste väl gå att sladda me den ganska lätt? har inte provkört än och vill helst inte lägga ut 50k på en risig gammal manuell 540

Klart det går att sladda men man har inte samma kontroll med en automat

4 261 Inlägg
2 juni 2017
#15
Svarte_Orm skrev:
panda666 skrev:
Svarte_Orm skrev:
Manuell låda dubblar nästan priset på gamla 540i och 740i. 99% av alla som såldes var nog automat och de flesta som vill ha de bilarna nu för buskörning vill ha manuell.

frågan är kan man ha roligt me automaten endå? inte som att jag sitter o sladdar på sommaren endå, tänkte vinter eller vid regn, måste väl gå att sladda me den ganska lätt? har inte provkört än och vill helst inte lägga ut 50k på en risig gammal manuell 540

Klart det går att sladda men man har inte samma kontroll med en automat

undrar, dom flesta nyare bilar nu med stora motorer kommer väl främst med automat endå, m5-amg-rs modeller osv, 540 kanske passar med automat trots allt? är ju nästan omöjligt att hitta en 540 med manuell, om man inte vill ha en m5 e39 då. men vill fan inte slänga ut över 100k på en e39..;; öven om den har 400hk känns endå som en gammal e39 .

6 110 Inlägg
2 juni 2017
#16
Men du kanske inte skall ha bilen att sladda med ändå? För snabb motorvägskörning är automat utmärkt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 juni 2017
#17
Hade en BMW E60 förut, 530D från -04 med automatlåda, och den gick utmärkt att både sladda och bränna däck med.

Nu kör jag gammalt gjutjärn, också med automatlåda fast från 80-talet, och tycker fortfarande det går bra att både sladda och bränna däck.

Förstår inte problemet. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 261 Inlägg
2 juni 2017
#18
TurbOla skrev:
Hade en BMW E60 förut, 530D från -04 med automatlåda, och den gick utmärkt att både sladda och bränna däck med.

Nu kör jag gammalt gjutjärn, också med automatlåda fast från 80-talet, och tycker fortfarande det går bra att både sladda och bränna däck.

Förstår inte problemet. big_smile

280hk/440nm borde räcka för att sladda med?^^ automat borde inte spela nån roll då? tänker eftersom manuella är omöjliga att hitta. men det finns massor med automat, tänker inte konvertera nån automat till manuell, skulle kosta alldeles för tid och pengar.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 juni 2017
#19
panda666 skrev:
280hk/440nm borde räcka för att sladda med?^^ automat borde inte spela nån roll då? tänker eftersom manuella är omöjliga att hitta. men det finns massor med automat, tänker inte konvertera nån automat till manuell, skulle kosta alldeles för tid och pengar.

Effekten räcker till och blir över.
Jag har ca 225hk och 500Nm och kan dra loss sulorna runt 1500RPM, så det ska inte vara några problem.

Du kan ju enkelt låsa automatlådan, om du vill att den bara ska driva i t.ex 1ans växel, eller få gå upp till 2ans växel, istället för att gå igenom hela registret, där de högre växlarna antagligen blir den svaga länken om du ska bränna gummi.

Det man ska tänka på när man köper automat, är att växellådan känns bra. Inte slirar onödigt på växlarna, tvekar inte en massa, alla växlarna går i, och så vidare.

Nu vet jag inte hur det ser ut på de bilarna du tittar på, eller när BMW började med sina service-fria automatlådor, men finns det en oljesticka till automatlådan så kollar man ju att oljan är fin också.

Till min gamla bil finns det en uppsjö av reservdelar, kunnigt folk, servicemöjligheter och olika kit så det kändes bra.

Men vet man att automatlådorna är svåra att få tag i, preppa, serva eller byta, då gäller det att hitta ett bra exemplar från början.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

87 Inlägg
3 juni 2017
Trådstartare
#20
Hade tänkt ha den till "buskörning"

Svetsdiffa bakaxeln och installera hydraulisk handbroms.. Känns lite drygt med automat då. Vilken manuell låda sitter i denna och vilka modeller delar den låda med?


Sök