2964
Sök

Bromsvätska - Volvo 850

1 947 Inlägg
24 juni 2017
#21
turbodeath skrev:
bromsbeläggen behöver inte vara slitna...utan det kan läcka från hydralikpumpen med...samnt oftast så kanske man inte ens tänker på en liten pöl i garaget eller parkeringsplatsen för det kan ju vara pölar innan med.

Man märker rätt snabbt om man har ett läckage och som jag skrev har man inget synligt läckage så är beläggen i behov av byte.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

2 452 Inlägg
24 juni 2017
#22
hade  helt nya belägg o nya slangar o nog fasen försvann det bromsvätska sakta men säkert,då hydralpumpen var kass underifrån....o nej inga pölar fanns...

döden kommer tillbaka

3 121 Inlägg
24 juni 2017
#23
turbodeath skrev:
hade  helt nya belägg o nya slangar o nog fasen försvann det bromsvätska sakta men säkert,då hydralpumpen var kass underifrån....o nej inga pölar fanns...

Jo men det tillhör undantagsfallen.

Fyller man upp bromsvätskebehållaren när beläggen är slitna blir det en massa spill när man sen ska byta beläggen.


1 947 Inlägg
24 juni 2017
#24
turbodeath skrev:
hade  helt nya belägg o nya slangar o nog fasen försvann det bromsvätska sakta men säkert,då hydralpumpen var kass underifrån....o nej inga pölar fanns...

Där har du två synliga tecken på att systemet har en läcka. Ett, det försvinner bromsvätska. Två, du såg läckan när du felsökte.

Ser man att det försvinner bromsvätska ska man kolla upp varför, då det är ett slutet system. Men ja behöver inte alltid ge en gigantisk pöl utan små droppar.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

111 Inlägg
7 juli 2017
Trådstartare
#25
Tog in den på verkstaden och dom gjorde något med bromskivorna men saknas endå en del bromsvätska så tänkte köpa en burk DOT4 och fylla på. Antar att man inte måste blöda hela systemet utan bara fylla på?


7 454 Inlägg
10 juli 2017
#26
För att ge en enkel fråga ett omständligt svar..............
Vartefter bromsbeläggen slits så åtgår mer bromsvätska för att "trycka ut" beläggen.
Min-nivån är satt med god marginal.
Även när nivån är så låg att skiljeväggen mellan kretsarna syns har du full bromsverkan.

Som skrivits ovan så är det inte tillrådligt att fylla på bromsvätska upp till MAX-markeringen om du har slitna bromsar.
Vid beläggbytet finns stor risk att bromsvätskan "svämmar över" när du pressar tillbaka kolvarna.
Bromsvätska är bland det mest aggressiva bland färgborttagningsmedel.
När färgen är borta så kommer rosttrollen stormande.
Skölj med rent vatten eller helst med basiskt medel i,  t ex flytande tvål eller diskmedel etc.

Vatten i bromsvästskan medför minst två saker.
Vatten får (de flesta) metaller att oxidera = rosta - vilket händer i bromssystemen.
Vatten i bromsvätskan medför att kokpunkten sänks så att s k ångblåsor uppstår och pedalen går i botten om/då bromsarna överhettas.

Byt därför bromsvätska.
Sug upp allt i behållare och fyll på med ny bromsvätska.
Börja tömningen vid den luftnippel som är längst från huvudcylinderns behållare.
Var aktsam så du inte tömmer behållaren någon gång under operationen.
Skulle du råka pumpa in luft i ABS-blocket kan det bli ett helv#&%?e att få bort luften.
Går inte med pumpmetoden.
Sugmetoden behöver då användas = verkstad.

Tro mig, jag har med pumpmetoden lyckats få in luft i ABS-blocket.


Sök