Det är dags att lappa ihop den gamle E28:an som står på gården och ha den som bruksbil. Börjar med ett motorbyte och sen ballar det väl ur som vanligt....
Vad gör man med en E28 som man köpt i tron att man skulle fixa till den efter att någon gjort ett väldigt simpelt försök att bygga in en M52 i den? Ja, jag trodde på det, och det hade nog gått. Men det är för mycket jobb när det inte är gjort rätt från början. Man har väl tänkt sig en enkel vinterbil att sladda med, men jag måste tyvärr alltid göra allting besiktningsbart och ordentligt. Det hade inneburit att göra om allt från början. Jag har dessutom upptäckt att jag har lite för långt till jobbet för att pendla med min fina 523 E39. Det blir dyrt helt enkelt. Så en kultig pendlarbil siktar jag på att få till. Kanske inte lägger alltför mycket jobb på finish, men den är rätt bra i grunden. Vi får se var det slutar!
Börjar med att lyfta ur M52:an
Köpte en annan 518i donatorbil med L-jetronic istället för K-jetronic som satt i från början. Den motorn sålde jag för ett tag sen, något jag ångrar nu. Men L-jet är bättre och drar mindre.
Skurit ut bitar från donatorbilen och svetsar i där det behövs
Ny batterihylla
Bit för bit
Skar ut hela innerfronten och fixar till och svetsar in från donatorbilen
Den bakvagnen är för rostig och oanvändbar. Kanske nån drivaxel kan räddas. Någon som har en bakvagn std 518 komplett som ligger o skräpar? Den som sitter på bilen kan räddas med byte av drivaxlar och ena lagret. Den är dock rätt rostig den också.
Lite uppdatering.... Har haft semester och inte gjort så mycket med bilarna. Hann med att pressa i nytt hjullager i ena bärarmen bak samt trycka i nya silentblock i balken. Med enkla medel som synes, men med gott resultat.
Sen bar det av till Osnabruck Bergrennen i Borgloh, Tyskland. Tyvärr dåligt väder, men en upplevelse ändå.
Lite framsteg: Bakvagn på plats, bränslerören nästan klara, bromsrör i bakände klara, bromsar bak monterade, trummor fixade och monterade. Bilen är nere på hjulen igen! Dags för rostlagning i trösklarna och förargolvet.
Lite uppdatering: Nya bränslerör färdiga, resten av bromsrören klara och bromsok fram bytta till oken från reservdelsbilen, motionerade och slipade/stålborstade och målade. Bromsar luftade och handbroms justerad.
Några tag med stålborsten på framvagnen och fjäderbenen hade inte skadat, men det gör jag när jag sätter dit nya dämpare. Ska se om bilen går att köra först.....
Fick lite gjort i helgen också. Skruvat dit kylaren och kopplat allt och startat. Verkar funka, men den ville koka först. Funderade på vad som var problemet. Kom sen på att jag inte hade någon luftstyrning för fläkten mot kylaren, och den har jag inte fått till bilen heller, så jag monterade en elfläkt framför kylaren, sen funkade det. Om någon har luftstyrningsplasten som sitter vid fläkten att sälja, skicka ett PM. Fick lite grejer från Holland. Beställt från en firma som handlar med begagnade BMW-delar. Nya bromsbackar till E28:an och lite smågrejer till E12:an.
Byggt ihop ett avgassystem och luftat det sista på bromsarna. Nu verkar det funka. Bara rostlagning kvar.....
Monterade elfläkten lite bättre. Behåller den och styr den med tempswitch så den slår till när den behövs. Det ska tydligen inte sitta någon plast runt fläkten på 518, så troligen är viscokopplingen sliten.
Fick dock tag i fel adapter för slangmontering av switchen så den får jag byta sen.