Från den här veckan har jag semester, så det betyder ju jobb i garaget istället såklart
Jag och damen ska på vår årliga Östersunds resa om 2veckor så det vore roligt om vi kunde åka denna upp, men vi får se om den är klar och besiktad!
Den ska fixas så den är körbar nu, och sen efter Dalecarlia tour med NordicR och Skoklosterträffen, vilket blir i mitten av september, kommer den åka in i garaget igen för att ta tag i lite rost
Tänkte ta tag i avgassystemet då det läcker här i skarven och ena ljuddämparn är det hål i.
Detta system har då utan tvekan setat sen ny iaf
Så vinkelharry fick arbeta lite!
Klämman över bakaxeln var lika fin även den.. Försökte slå på en hylsa och sen dra av bulten men den gav tyvärr inte med sig.. Och vinkelharry var för fet för att komma åt tyvärr så där blev det tvärnit tyvärr.. Lär införskaffa en tigersåg till garaget för att få bort skiten!
Så istället för att pyssla avgas så blev det istället att kasta sig på hylsan istället. Frågade om tips i NordicR för att få ur den, fick till svar:
Alt.1, svetsa på ett plattjärn med mutter i och sedan köra glidhammare.
Alt.2, Kapa ett brett snitt i hylsan och sen bända ur med spett.
Iom att jag inte äger nån glidhammare så blev det alt.2. Gjorde snittet större och genomgående efter denna bild togs.
In progress! "Funkar inte våld, använd mer våld", men skiten koma sakta ur iaf! Dock fick filen på bilden här under sätta livet till
Hade den som mothåll först men den skiten gick av efter en stund..
För att inte spettet skulle glida ur snittet hela tiden så blev det lite modifiering av det också! Vinkelharry fick jobba igen.
Tillslut så kom hylsan ur, och så även lite olja.
Splinsen mot lådan var riktigt fina så det är iaf bra!
Ett stycke hylsa!
När jag fixat en tigersåg för att ta tag i avgaset igen så var tanken att riva ner det och sedan kapa upp ljuddämparna och svetsa i rör. Så det blir då rakrör hela vägen, men kommer se original ut. Nån som kört rakrör och vet hur mycket det låter? Dock lär jag ha andra ljuddämpare då dessa som sitter på nu är för åtgångna
Är det 2,25" elr 2,5" original på dessa?