4110
Sök

BlueScreen's Laser V70R -00

Planen är att fixa awd som är kass och annars fräscha upp den lite mer. Finns lite rost som ska väck. Färgsprutan kommer säkerligen som vanligt åka fram och göra mer jobb än vad som först var tänkt..!

23 224 Visningar
Uppdaterades senast 21 oktober 2017
2 030 Inlägg
3 juli 2017
Trådstartare
#1
Guide för att demontera drivaxel höger fram: Sida 1, inlägg #4.

Fick bli en egen tråd för denna R. Har även en till R som nyligen är omlackad. Detta projekt kommer dock inte bli lika stort. Utan denna ska ut på vägarna igen först och främst.

Var och kollade på bilen, den hade en rasad awd. Lite värre än vad jag trodde så var inne på att inte köpa den. Men sambon blev helt kär i bilen och färgen. Så efter någon dags övervägande och funderade så blev det köp. Jag gav ett bud som säljarn tog emot. Jag ville inte riskera att den skulle hamna hos någon som säljer den i delar, så då fick det bli köp. Men som sagt iom att awdn var kass så fick den åka trailer hem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-d20ec292f7c519dc91346ef0fb979e5b.jpg

Så här är vi hemkomna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-1a14f159a453a2b29ffa7af2e8328617.jpg

Sambon ville gärna köra den av trailern så det fick hon så klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-96d58769244be3f3e2bb5ae9b538a189.jpg

Så här parkerades bilen och har nu stått här sen köpet den 2a Juni, en månad nu med andra ord.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-25d77dc588783bb5ebb951799e9ac998.jpg

Några bilder föregående ägare tog.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-792f85242fe1e39ca16bd7dd119d0b2b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-0ba41123b7415eae61d9d01df97b0580.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f23b9e03d896b6d2df25d63963157adc.jpg

Bilen har rullat 41k mil nu men är fin för dom milen! Lite rost på insidan av bakluckan runt låsbygeln. Och som vanligt på dessa, på hundbenen.

Så denna rost ska åtgärdas framöver men först av allt ska awdn fixas!
När man kör framåt klonkar det friskt, när man backar kommer man 5-10m tills det tar stopp. Gasar man till ordentligt släpper det med ett fasligt klonk.
Förmodligen är det vinkelväxel/hylsa som är sopslut. Men det återstår att se!
Maskinellt går den annars fint, fullservad på Volvo upp till 36k mil. smile
Senast redigerat av BlueScreeen (16 juli 2017)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
5 juli 2017
Trådstartare
#2
Börjar hända lite här också nu!
Bilen har nu fått komma in i garaget efter en månad på uppfarten! smile

Som jag skrev i förra inlägget så går det bra att köra bilen framåt, lite klonkande "bara". Så när vi rullade av den från trailern blev det en taktiskt parkering framför porten så att den bara var att köra rakt in när det var tomt i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-6eeba7ac79ba73d743e8c01f088c3032.jpg

Märks att det är mindre bröte i mitt garage än pappas, då det känns som det är ganska gott om utrymme runtom bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-3ee91776fcc9b24f0d9c48f5ce374352.jpg

Såklart var sambon med och körde in bilen wink Så då fick hon fastna på bild också!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-19014714650ea435040de6279fa38735.jpg

Sen bjuder jag på 2 bonusbilder som damen tog efter bilen fick sig en tvätt för nån vecka sen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-9ec78e1f90dea12f533ec00967c27a5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f300c0d3cf86565462bef13a01c7a8a1.jpg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 804 Inlägg
11 juli 2017
#3
En laser är alltid trevligt. Önskar själv jag hade nått vettigt ställe att förvara en och pyssla lite med smile

Meguiars_sverige

2 030 Inlägg
16 juli 2017
Trådstartare
#4
Pysslade lite igår så det går lite framåt i projektet! Tänkte här göra en liten guide för att ta ur höger drivaxel på awd bilarna.

En V70R XC är det nog inte många som har wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-c5aaedb8f2a5c238a6effa9ce37992d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-2cc0384336250d691d636f66fd61c617.jpg

Sen så åkte hjulet av efter bilen var upplyft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-058744d5cc61040695772ea86af1d3aa.jpg

Bulten till drivaxeln ska lossas, antingen gör man det medans bilen står på marken, annars får en vän/sambo sitta och trycka på bromsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-121a5eafcd434d1b47a369eb17a0249b.jpg

Sen tog jag loss kabeln till abs-sensor från sina fästen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-c585fd67cef6df1f71710421011cf272.jpg

Lossa sedan de 2 bultarna till spindeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-1e46af37d0f7db02070b5b03709dd207.jpg
Sen så trycker man ur drivaxeln ur spindeln.

Och lossar de 2 bultarna till drivaxelns stödlager.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-a5c720f4ce623a4ba39849c78ae7cbdf.jpg

Sen är det bara dra ur drivaxeln. (Spindeln hänger inte löst, tröck i en bult i fjäderbenet, annars hänger den i bromsslangen och det är Inte bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-61e2792ba2e2c4c84aa186492930fb0a.jpg

Splinsen på drivaxeln såg fina ut! Ett steg åt rätt håll iaf! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-898fe27a7a4342d8eeeebb0258c34bca.jpg

Detta var en lättare operation än vad jag tidigare trott.. smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
16 juli 2017
Trådstartare
#5
JimBo__ skrev:
En laser är alltid trevligt. Önskar själv jag hade nått vettigt ställe att förvara en och pyssla lite med smile

Javisst! En färg som sticker ut lite lagom smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

292 Inlägg
16 juli 2017
#6
Ja de här får man väl ta och följa också då smile Har du några större planer för den här också eller är det den andra som är mest i fokus smile?


2 030 Inlägg
16 juli 2017
Trådstartare
#7
Det största till en början är att få awd'n fungerande. Sen utöver det så ska en del rost bort smile
Sen är det inte så mkt mer planerat smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
17 juli 2017
Trådstartare
#8
Blev en del skruvat igår också!

Började nämligen med att plocka bort vinkelväxeln! Så började med att ta bort dessa 6 bultar som håller i kardan. En insex 6a och en polygrip att hålla emot kardan med så gick det bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e81df4781273bbaa9a4ed477f7e3a6e5.jpg

Sen var det 5bult som håller vinkelväxeln i växellådan. 3 av dom syns här, resterande 2 sitter ovanför, lagom låttåtkomliga.. Man skymtar faktiskt den 4e..
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-a419047e9bb38711a2559579271dcae8.jpg

Sen var vinkelväxeln lös.. Men inte nog med de, den ville såklart inte komma ner helt.. En oljekylare ivägen.. Så tomma systemet på kylvatten först och sen tomma ur motoroljan för att kunna ta bort termostaten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-520fc988a1dce3bec420f26b236964a8.jpg

Och där var den väck! Bilen hade rullat 800mil sen senaste service så det var ändå dags att byta olja, och sen tror jag det läcker olja från någon av o-ringarna till termostaten så de ska ändå bytas, så därmed blev det att riva bort den med wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-ab481ac61e911f85e7569e7c1ae2a61a.jpg

Sen tillslut så, efter en del rucklande så var vinkelväxeln borta! Så bara hylsan kvar! Och ptja, splinsen har sett bättre dagar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-db9c9d1f850318882ecad68213199339.jpg

Spolade av en del skit med högtrycken, dock gick inte allt bort. Men mycket bättre blev det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-af815221fa6f46a731bcaf326f203073.jpg

Vinkelväxeln mår inte heller så bra.. Man kan vrida på axeln där kardan sitter och efter ca 1varv så tar det stopp.. Där av allt klonkande och att det inte går så bra att backa.
Så en renoverad elr begagnad lär fixas iaf!
Senast redigerat av BlueScreeen (6 augusti 2017)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

292 Inlägg
2 030 Inlägg
18 juli 2017
Trådstartare
#10
Dahlqan skrev:
Tråkjobb men sånt som måste göras smile Fixar du nog strax smile

Javisst är det så! Men kul att lära sig skruva drivlina också smile
Enda problemet som sätter stopp nu är plånboken roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

292 Inlägg
18 juli 2017
#11
BlueScreeen skrev:
Dahlqan skrev:
Tråkjobb men sånt som måste göras smile Fixar du nog strax smile

Javisst är det så! Men kul att lära sig skruva drivlina också smile
Enda problemet som sätter stopp nu är plånboken roll

Njaaaa visst wink
Brukar vara den som ställer till det haha hmm


2 030 Inlägg
21 juli 2017
Trådstartare
#12
Tog tjejens systemkamera nyss för att försöka få bilder på hur splinsen ser ut. Fick 2 bilder som visar hur de ser ut. Hylsans splines ser likadana ut dom också.
Har som sagt sett bättre dagar wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e6ded9df0ecd9852c5c3e74b1d65e384.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-98cea024fddaf6bac2e00c81b9fbfb74.jpg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
24 juli 2017
Trådstartare
#13
Från den här veckan har jag semester, så det betyder ju jobb i garaget istället såklart wink
Jag och damen ska på vår årliga Östersunds resa om 2veckor så det vore roligt om vi kunde åka denna upp, men vi får se om den är klar och besiktad! smile Den ska fixas så den är körbar nu, och sen efter Dalecarlia tour med NordicR och Skoklosterträffen, vilket blir i mitten av september, kommer den åka in i garaget igen för att ta tag i lite rost smile

Tänkte ta tag i avgassystemet då det läcker här i skarven och ena ljuddämparn är det hål i.
Detta system har då utan tvekan setat sen ny iaf wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-685fc1e7ef990f70079d7025b6a065d0.jpg

Så vinkelharry fick arbeta lite!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-d49ac9cdae7646e5d9445f5dfbdfda23.jpg
Klämman över bakaxeln var lika fin även den.. Försökte slå på en hylsa och sen dra av bulten men den gav tyvärr inte med sig.. Och vinkelharry var för fet för att komma åt tyvärr så där blev det tvärnit tyvärr.. Lär införskaffa en tigersåg till garaget för att få bort skiten!

Så istället för att pyssla avgas så blev det istället att kasta sig på hylsan istället. Frågade om tips i NordicR för att få ur den, fick till svar:
Alt.1, svetsa på ett plattjärn med mutter i och sedan köra glidhammare.
Alt.2, Kapa ett brett snitt i hylsan och sen bända ur med spett.
Iom att jag inte äger nån glidhammare så blev det alt.2. Gjorde snittet större och genomgående efter denna bild togs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-0817d3c65e0e35cd26f077ce3dc0387e.jpg

In progress! "Funkar inte våld, använd mer våld", men skiten koma sakta ur iaf! Dock fick filen på bilden här under sätta livet till roll Hade den som mothåll först men den skiten gick av efter en stund.. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-ada38014d2be18448e2348ea3ebe05fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-8598733438c7a86aeaae3dd5e699e8a7.jpg

För att inte spettet skulle glida ur snittet hela tiden så blev det lite modifiering av det också! Vinkelharry fick jobba igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-9c9f5e8621fc3e8606600d98033ee84b.jpg

Tillslut så kom hylsan ur, och så även lite olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-6e73ef4e9624f0f4a4680a174a9d77f0.jpg

Splinsen mot lådan var riktigt fina så det är iaf bra! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-cbe56b299b3931471676f00640b1cc46.jpg

Ett stycke hylsa!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-45e58aaa9876a6e67e90d1a4478ece1c.jpg

När jag fixat en tigersåg för att ta tag i avgaset igen så var tanken att riva ner det och sedan kapa upp ljuddämparna och svetsa i rör. Så det blir då rakrör hela vägen, men kommer se original ut. Nån som kört rakrör och vet hur mycket det låter? Dock lär jag ha andra ljuddämpare då dessa som sitter på nu är för åtgångna roll
Är det 2,25" elr 2,5" original på dessa?
Senast redigerat av BlueScreeen (2 augusti 2017)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
#14
Har vart lugnt i tråden nu i drygt en vecka, men inte lika lugnt här i garaget! Dock ville min dator börja jävlas lite. Vattenkylarn gav upp så CPUn blev överhettad, kunde använda datorn typ 5min innan den började balla ur. Men nu så är datorn igång igen men vanligt fläktkylning av CPUn!
Så hade en del bilder jag tagit som jag lade in på usb-minne, dock råka jag lägga dom i fel mapp, en mapp som skulle tas bort. Så när jag öppnade mappen där dom borde legat så var det helt tomt.. Så en del bilder har gått förlorade.. men en del är på saker jag kan ta nya bilder på som tur är! smile

Men tänkte börja slänga upp lite bilder. Så några updates framöver är inte riktigt i tidsenlig ordning.


I slutet av förre veckan var vi till Delplocken en sväng och plockade vinkelväxeln på en bil där. Den jag spanat in tidigare!
Detta var från en manuell bil, men det spelar ingen roll. Vinkelväxlarna är lika! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-8161d162f62134d089645633e1e6a552.jpg

Ifall denna skulle användas så tänkte jag i förebyggande syfte byta olja i den, så då tappade jag ur den gamla genom denna bult. Fick ur 0.45l och sen lite spill, så 0.5-0.6l bör det gå i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-414a651e00b0b8cc7449109e9a2890ae.jpg
Det går att byta olja med växeln på plats med då lär den sugas ur vilket blir väldigt bökigt så därför är det lika bra att byta när man har växeln lös!

Efter en tvätt med högtrycken så blev vinkelväxeln ren och fin!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-102ef16d6e158ab4bb27bbc056fe6870.jpg

Som ni kanske lade märke till sitter hylsan kvar. Fick lov att kapa ett snitt i den och bända loss den med spett, precis samma procedur som jag gjorde när jag tog ur hylsan ur lådan på bilen.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
#15
Kan iaf komma med lite goda nyheter! Bilderna som jag trodde var borta låg kvar på minneskortet i kameran tydligen! Var helt säker på att sambon tog bort dom därifrån, men ibland blir man positivt överraskad!

Så här kommer de en liten update till!

Iom att vi kastat ut en hel del pengar på bilen denna månad. Så hade jag inte lust att köpa nytt avgassystem elr nya delar till att bygga ett. Så det blev helt enkelt att lappa ihop befintlig ljuddämpare!
Det är ena läckan på avgassystemet. Den andra är på mitten i skarven, men de tar vi senare!

Ptja vad säger man? Skapligt fint hål var de iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-8d637b8cef076c941ba9710935c6316a.jpg

Efter lite sågande med tigersågen jag införskaffande och lite brytande, behövdes inte mycket för att stora biten skulle lossna så det var ganska rostigt kan man säga!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-c4da2daebe9eb0fcbd094d1e56579055.jpg

Men efter lite ny plåt och lite svets så blev det tätt iaf! Snygga svetsar..? Nope inte det minsta, men det är iaf tätt! Tror det är biltemas billigaste svets jag kör med, börjar bli dags för en gas-svets nu, har svetsas mycket senaste tiden roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-88af2f0f0fc4cbe0ac99d22eec304f9c.jpg

Lite färg på det så kanske rosten håller sig borta nån sekund till!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-40f51908276e539c68b2f15daaa3144a.jpg

Kommer som sagt kasta dessa ljuddämpare sen, men iom utgifterna som blev denna månad så blev det svetsen, fokus ligger på att få ut denna på gatan igen innan NordicR's Dalecarlia Tour.
Förhoppningen var att vi skulle kunna åka denna till Östersund, men det är mission-impossible. Vi har ingen fin vinkelväxel att sätta på bilen.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
2 augusti 2017
Trådstartare
#16
Passar på att slänga upp lite mer bilder från veckan när jag ändå är igång! wink

När ändå vinkelväxeln är borta så var det väldigt lätt att komma åt oljereturen från turbon, vilket annars är ett helvete att hålla på med när vinkeln sitter på sin plats då det blir trångt och jävligt!
Så tyckte det var lika bra att byta packningen mot turbon och o-ringen ner i tråget när det ändå är lättåtkomligt! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-020c1ea5116da394d29c12b164117ba6.jpg

Och mja, ni som följer mina andra projekt vet nog hur de slutar när nånting åker bort.
Ja just det, sprayburken med silverfärg kommer fram wink Det blev alltså en blästring av oljereturen och sedan lite silverfärg! Snyggt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e145ea0278192ea0094233a0133ee0b7.jpg

Monterat med ny packning och o-ring, även nya bultar i rostfritt! roll Fint ska're va!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-ef1bc38071e6268f27690b0dcf759c8c.jpg

Iom att vi hoppades kunna ta lasern till Östersund som jag nämnt tidigare så kom jag på att det kan ju vara bra att ha däck som är brukbara roll Så fick däcken krängda på de "nylackade" Cometerna, lackade dom i höstas till den numera mörkblå V70R'en. Men iom att den står så fint i carporten så kommer däcken sitta på denna tills den andre är i bruk igen smile
Men det är lite för stor skillnad i mönster så då får dom sitta bak på 940n ett tag wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-a501584f2ae5f953fd0b5929f9601b4d.jpg

Som ni ser är det mer gummi på de silvriga fälgarna. Där sitter 215/45R17, medans fram sitter 205/45R17. I min smak är det för mkt gummi på den silvriga uppsättningen, så när det är dags för nya däck där blir de nog 215/40 istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e37150cabe2224589f3a24645e2dfa84.jpg

Lite vinkelväxlar kan ju vara bra att ha lol Har bara 4st nu! Dock är den ena den som först satt på lasern, vilken är skrot. Kommer mer om den i senare update.
Var i söndags eftermiddag 30mil neröver i landet och köpte 2st från en klubbmedlem, ena är från en -99a och den andra från en 850 awd. Dock passar ingen av dom på min, tyvärr! Kommer på en update senare och förklara/visa skillnaderna på allihopa. Har läst runt lite på nätet också. Vi trodde båda två att det inte var nån större skillnad förutom boxen på undersidan. Tyvärr tog jag inte med nån av mina andra 2, de till -00, med ner så vi kunde jämföra på plats. Så det blev en chansning som sket sig tyvärr..
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-cc624723fc97bc996813e5c282b0536d.jpg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
3 augusti 2017
Trådstartare
#17
Då tar vi en update till. Denna gång går vi in på vinkelväxlar! smile

Iom jag är som jag är och skruvar gärna isär saker för att se hur det ser ut i så blev vinkelväxeln vi tog av lasern offer för mina bravader! Den var ju skrot redan innan så det kändes som att det kvittar ifall jag råkar ha sönder ngt på vägen wink
Så 10 bultar ska loss, endast 9 syns på bilden då en råkade bli gömd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-c010458d034b84882e6a32f0e589c6ec.jpg

och ja vad säger man, skrot var bara förnamnet! När jag tappade ur oljan ur den så var den skapligt tjock och totalt becksvart! Det var även bara 3dl olja i, borde åtminstone vart minst 5dl.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-17fc9ef1d073f83e258d9e48fc9fea1b.jpg

Kuggarna har definitivt sett bättre dagar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-98b5b1d30d456b95855532002504cbd9.jpg

Metallspån fanns det gott om
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-a4196c6c63fd44dd811c26b32d593a7d.jpg

Dessa kuggar, elr ptja vet inte om man ska kalla det kuggar längre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-ecea277ef5975bc8dcdc9d77cf66e0b3.jpg
Men det är då fullt förståeligt att awd'n klonkade och låste sig!

Fick även lov att öppna den vi tog på skroten för att se hur den såg ut! Och den var ju fan så mycket finare invändigt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-2c3ec38f47f60b14436519c8f5596d09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-170311db468818b0ef081b18d9467f54.jpg

Fina kuggar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-cb38ba0eb045ccd330bc81f8c0d60cbd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-2df71df958d85b866a0fe70030ec9367.jpg

Tyvärr var inte inte helt 100% i splinsen! Dom såg bättre ut innan man fick isär vinkelväxeln och kunde granska allt utan att de är trångt och jävligt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-a001a7d4eda663aff8c94bfc92b14396.jpg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
3 augusti 2017
Trådstartare
#18
Då kan jag ta och visa varför de växlarna jag hämtade inte passade.


Som ni ser tydligt på bilden skiljer bredden på dom. Den översta (-00ans) är smalare är tidigaremodell.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-41accc23ccc911c0302e2200dd6d3b87.jpg

Det här är mätt rätt igenom från kant till kant. -00ans är 25cm bred
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f5e65c29f5b7412c047389f82e76db0a.jpg

upp till -99 är 29cm bred, så det skiljer 4cm vilket ställer till det för packboxen mot drivaxeln som hamnar fel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-99366eb8440b64f57cdcd707090631c4.jpg

Det är inte bara den enda skillnaden. Fram till runt vecka 2 1998, såg medbringaren ut såhär.
Även 850awd hade denna vinkelväxel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-2b830804b6fd163228798799d698992e.jpg

Sen bytte man medbringare till en med en kant runt. Utöver medbringaren är den lika som föregående modell.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-bed89810e1f6b2bfcf8d592b1d4416c3.jpg

Fram tills -00 innan den nya vinkelväxeln kom så hade dom en vibrationsdämpare under. Den fina boxen, enl. Volvo fylld av nån gelé.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-9e1f6da388730acdeafcb7f44bc55a82.jpg

När nya kom till -00ans modell så är vibrationsdämparen borta och oljesumpen större. Som jag också skrev tidigare är dessa vinkelväxlar 4cm smalare än sina föregångare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-8afb559d1828ba5e30094857172f0b96.jpg

Någon skillnad mellan automat och manuell är det iallafall inte! Utan det som skiljer då är hylsan mellan låda och vinkelväxel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-be08c16515f43dd982aa7f68f1c72a3d.jpg
Den vänstra är från en automat medans den högra då är från en manuell.

Så för att säkrast veta vilken man ska ha så är det bara kasta sig under bilen och kolla! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

62 Inlägg
3 augusti 2017
#19
Följer fan helt klart

2 030 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
#20
Då kommer sista updaten nu för sen är tiden ikapp igen! Också blir det ett uppehåll nu på ca 1,5vecka då vi rullar upp till Östersund smile

Monterade hylsan, den var lika svår att få i som ur. Jag slog i den med gummiklubba men efter ett tag tog det stopp fast den inte var inne tillräckligt långt. Så kom då på att jag kanske tabbat mig.. Det är som ni ser 2hack i hylsan, så tänkte "ojdå hoppsan dom skulle nog vara i ett speciellt läge.."
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-89f394fb19f13de48dbadd3904d8f63d.jpg

Så frågade på Volvo i början på veckan när jag ändå var in och köpte oljefilter till 940n. Gick till samma mekaniker jag pratade med sist, och han frågade en kollega som hållt på mycket med dessa förut. Trevliga grabbar det! Så ska nån av mina bilar in på verkstad dit är det dessa två som kommer få ta hand om dom! smile
Men iaf så hade han inget minne av att den skulle monterat åt ett håll. Utan han tyckte jag kunde vrida på hylsan och banka lite och se om det hände något.
Denna gång tog jag hammaren istället och slog med. Hade dock en kartong bit mot hylsan för att slippa skador, men nu åkte den in mer och mer! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-68a23f66454c5f06622d247ad5aab6f9.jpg

Det syntes märken på den gamla hylsan var packboxen setat så mätte därifrån och  ut till hylsans kant och sedan knackade jag in den nya till samma mått
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-84f377ce989608d3b30076dd66ae7663.jpg

Som jag skrev tidigare om oljereturen så passade jag även på att ta bort ett vattenrör till turbon medans det finns gott om plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-4c121eaec9c3c91d0492a4fe9ec59312.jpg

Även oljetillförseln till turbon åkte bort för lite blästring och ny färg!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-d9e83264bbee68edf8b3fbcd6fd093af.jpg
Ser så mkt trevligare ut när ledningarna är fina, dock kommer det inte synas sen ändå när värmeskydd är monterade.. Men det känns bra då jag vet att det är fint iaf! wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.


Sök