4078
Sök

BlueScreen's Laser V70R -00

Planen är att fixa awd som är kass och annars fräscha upp den lite mer. Finns lite rost som ska väck. Färgsprutan kommer säkerligen som vanligt åka fram och göra mer jobb än vad som först var tänkt..!

23 224 Visningar
Uppdaterades senast 21 oktober 2017
10 163 Inlägg
4 augusti 2017
#21
Missat denna tråd men nu har jag kollat genom den smile

Kommer bli bra alla vill väll ha en lazerblå smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 030 Inlägg
5 augusti 2017
Trådstartare
#23
Djo skrev:
Missat denna tråd men nu har jag kollat genom den smile

Kommer bli bra alla vill väll ha en lazerblå smile

Tur du hittade på den ändå! wink

Dahlqan skrev:
blir väldigt bra smile Snart fixat nu då big_smile

Ja det som är kvar för att den ska kunna rulla är väll en vinkelväxel med fina splines smile
Medans vi är i Östersund så kommer förmodligen svärfar min att åka ner med vinkelväxeln till Ludvika så är den troligtvis renoverad tills vi kommer hem. Verkar inte finnas nå annan lösning tror jag och mer folk som renoverar dom är  det klent med.. menmen smile

Annars är det spola växellådan och ta bort lite mer rostiga rör och blästra av som står på tur smile
Men för att kunna spola lådan så ska vinkelväxeln vara monterad, annars har jag läst att det finns risk att man skjuter packboxen runt hylsan tongue

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
17 augusti 2017
Trådstartare
#24
Kom hem från Östersund tisdag eftermiddag så det var bara packa upp allt då. Igår fm däremot drog vi ner till Ludvika med vinkelväxeln! Tog längre tid för han än sagt.. Och mja rekommendera elr inte.. När jag hämta växeln tillslut efter han haft den 3,5h (lunchen borträknad redan) så var han jättetrevlig! Vi lämnade in den 11.25 och han skulle skicka massa paket vid 12 så där var vi förberedda att det skulle ta lite längre tid pga det. Men det tog ca en timme å renovera sade han, så jag räknade med att det skulle ta 1,5h iom att vi lämnade den vid paket packningen.. Men som sagt det tog längre tid ändå.. Tyckte man kunde dragit av nån liten slant som plåster på såren för de drog ut på tiden.
Och sen fick man köpa oljan t vv'n bredvid, ingick alltså inte i renoveringen och köpte man inte deras hylsa så fick man ingen garanti tydligen.. Som ni vet har jag redan monterat en hylsa från Volvo och den tar jag knappast bort igen då den sitter som berget! Och att kasta 1500 i sjön känns sådär då!
Men har han gjort jobbet rätt så ska det ju hålla ändå så!
Så om jag ska rekommendera firman elr inte? Låter det vara osagt!

Såhär ser den ut nu i vilket fall!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-b85abd8f26b25c0f01e1d4b715ece023.jpg

Vi hade även grillning igår då en släkting från Sthlm var på besök i Dalarna så det fanns inte mkt tid till att skruva under dagen direkt! Men iom att man har semester kunde man göra ett litet ryck när middagen var över även fast klockan var 21 wink

Så monterade oljetillförseln till turbon! Och torkade även bort en del skit från kompressorhuset som synes! Vart ju nästan ny lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-06c0072bbe67fbce1d25e438c99482d3.jpg

Gjorde även samma sak på ovansidan, där det låg ett 2mm tjockt lager med skit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-792bcda570250cb08e2f9c0c024a89f4.jpg

Bytte även torkare bak. Tycker original är så ful! Och som jag nämnde i en update förut så köpte jag en torkare från V40, lika som jag har på den andra R'en!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-4cad0b2447645fe02e54dfbb41328919.jpg

Mycket bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-293dc97544fbb7e09659bce042cae352.jpg

En bild säger mer än tusen ord, sägs det wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-00089996d4c1cbc63718254b7381e10b.jpg
Bes är som ni ser bokad! Bokade först på fredag men för att slippa stressa så blir det på måndag. Då borde jag ha fått ihop spektaklet! smile


Sitter just i detta nu och väntar på ett sms från Volvo att jag fått packboxen som sitter i vinkelväxeln mot drivaxeln och även clips/o-ring till tomatlådans oljeretur. Bäst å ha nytt clips liggande så man kan ta bort slangen utan att vara orolig för att clipset går sönder.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

10 163 Inlägg
17 augusti 2017
#25
Hört mycket blandat om den där firman.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 030 Inlägg
18 augusti 2017
Trådstartare
#26
Japp, det är mycket blandade meningar. Men var klent utbud av firmor som renoverar vinkelväxlar verkade det som så fick lov att testa. Men många sa att det var bättre att åka dit iaf än att ringa/mejla och skicka saker.
Men som sagt inget jag starkt rekommenderar eller starkt avråder ifrån. neutral

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

10 163 Inlägg
18 augusti 2017
#27
BlueScreeen skrev:
Japp, det är mycket blandade meningar. Men var klent utbud av firmor som renoverar vinkelväxlar verkade det som så fick lov att testa. Men många sa att det var bättre att åka dit iaf än att ringa/mejla och skicka saker.
Men som sagt inget jag starkt rekommenderar eller starkt avråder ifrån. neutral

Det är en sådan där typisk det finns bara vi så take it or live it attityd, Menmen sålänge vinkelväxlarna håller så smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 030 Inlägg
18 augusti 2017
Trådstartare
#28
Jag får väll avrapportera vad jag pysslade med igår nu då!

Eller ptja, vad jag pysslade med? lol Här är det sambon som pysslar wink Hon fick i uppdrag att byta bakdäck på 940n. Som ni vet sen tidigare har jag haft 2 av R'arnas däck bak på 940n för att slita ner lite mönsterdjup. Så nu var det dags att byta tillbaka till däcken som här hemma där nu när Lasern börjar bli klar för vägarna igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-900648e4e955b1feb95e9104fe002bf3.jpg
Så nu skiljer mönsterdjupet 1mm runt om bara istället för 2-3mm smile På däcken till R'arna alltså!

Även vattenröret monterat med nya klämmor
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-c2466278660cae6591a05683269ef4d7.jpg

Vad skulle detta kunna vara?
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-1dd1e645c0f1136bbfbd2dc5dec6693c.jpg
Ja precis, en vinkelväxel påväg upp!

Tillslut var även den på plats! Dom väger ju en del så inte direkt bara att kasta upp den när det är trångt och jävligt, men tillslut så!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-72374e30f3c470bdbdacb4fe0af163ef.jpg

Även ett stycke oljekylare monterad med nya packboxar och klämmor
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-bd0d6546c2ad3adc8ec9daed544b357e.jpg

Tillsist innan det var dags och göra kväller i garaget så skruvade jag fast kardanen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-502f5d30cc686162dc3a966cfd36b7f8.jpg

Inte långt kvar tills den kan börja köras! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
19 augusti 2017
Trådstartare
#29
Djo skrev:
Det är en sådan där typisk det finns bara vi så take it or live it attityd, Menmen sålänge vinkelväxlarna håller så smile

Ja precis, den attityden passade in ganska så bra!
De nya splinsen är ju förstärkta och jag har även för mig att Volvos hylsor numera också är förstärkta, kanske inte lika mkt som den han säljer. Men ser man till att ha lika mönsterdjup runtom så ska det nog kunna gå bra smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

10 163 Inlägg
19 augusti 2017
#30
lika mönsterdjup och kör som folk wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 030 Inlägg
20 augusti 2017
Trådstartare
#31
Dags och lägga upp vad jag pysslade med i fredags också!

Satte i drivaxeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-b9c1ec91943838214fd3a02ca9acbc8a.jpg

För att sen fylla på olja
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-14258d34111c510d409b54b9cf0a3300.jpg

Och sen så var det dags för provstart!


Bilen har ojämn gång ja, men det beror på avgasläckage!  smile

Att göra listan blir allt mindre och mindre! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 augusti 2017
#32
När du skrev att det klonkade och låste sig tänkte jag på bakaxeln, enligt den infon jag har fått så ska det sitta en centrifugaldiff i bakaxeln på multilink, och det händer att den också ger upp.

Den är fjäderbelastad, så den fungerar i låga hastigheter, men ju fortare man kör, desto mer pressas fjädrarna ihop och den frikopplar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 030 Inlägg
21 augusti 2017
Trådstartare
#33
Det kan nog mycket väl stämma!
Klonket kom från kardanen(eller rättare sagt, ljudet kom från kardanen. Ljuden vandrar ju lätt i metall..) och iom att de vart olika mönsterdjup fram och bak så var jag tämligen säker på att det var just vinkelväxeln som va slut.
Men jag hade inte inte skickat nått på renovering utan att veta att den va kass! Men jag öppnade ju upp den gamla som satt på bilen och ja den var ju bortom all räddning minst sagt! lol
Senast redigerat av BlueScreeen (21 augusti 2017)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
21 augusti 2017
Trådstartare
#34
Blev tyvärr ingen bes idag. Tiden är ombokad till torsdag av det enkla skälet att bilen inte är redo!
Men här skyndas ingenting ihop utan det ska som vanligt vara ordentligt gjort! smile

Svetsade ihop avgasläckan mitt på röret och satte dit en ny klämma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-86d2e43f1a3179c3ceb939bcecc83d67.jpg

Nöjd som man var över att ha åtgärdat ytterligare ett fel så var det dags att ge sig på nästa! Denna gång tänkte jag dra åt de fuktande bromsrörskarvarna. Sagt och gjort så drog jag åt lite..
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f87f927e22e23565eee9447bebdacf81.jpg
Behövde inte ens ta i för att den skulle spricka!
Åtgärdar ett fel och får ett nytt som ett brev på posten roll
Dessa skarvar är ju enkla att använda på så vis att de inte behövs konas nånting, utan man kapar bara rören och sen drar åt "nipplarna" med 12Nm elr vad som stog, så kläms det åt en "kona" runt röret. Och ptja det verkade ju fungera ett jag iaf.. Vet inte hur länge de har setat men de har iaf setat mer än de 2år som bilen stog still..

Köpte skarvar på biltema, och insåg sen att jag köpt samma saker som redan sitter där. Så det blev att lämna tillbaka skiten och göra det ordentligt med att kona istället! Sambons bror har som tur är ett koningsverktyg jag får låna smile

Så tog en bågfilsblad och kapade av skarvarna så det går att kona och sätta en riktig skarv istället som förhoppningsvis kommer hålla längre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e66e7351ca6cf70699994a016457630d.jpg

Som sagt så är ny bes.tid på torsdag, klockan 16.00.
Så hoppas den är redo tills dess! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
21 augusti 2017
Trådstartare
#35
Bränner väll av en update om vad jag pysslade med idag då innan det är dags att krama kudden då det är dagskift hela denna vecka!

Som jag nämnde i förra updaten blir det att göra det ordentligt och kona skarven så håller det nog längre än det andra spektaklet gjorde!
Bökigt ja! Men det gick
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-b991a0c9e08b7b2d6a1fd7acab072aee.jpg

Och konan i sig blev inte så pjåkig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-7f34ae8edb142eee8c51a49fa05ecb14.jpg

Sen var det till att skruva ihop skarven. Här är resultatet
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-9f0c1e1e5b3904f0556a548ab9b4efa9.jpg

Här har vi skarven på andra sidan som också läcker. Den andra fuktade mest men denna läcker faktiskt lite. Kan man kanske ana med tanke på hur skitigt det är wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-ddab7b04694c54843e97c49f14673eeb.jpg

Såhär är dessa skarvar uppbyggda iaf. Och ptja dom är godkända i Sverige och fungerar men inget jag rekommenderar men tanke på att mina skarvar börjar fukta/läcka. Så bättre att bita i det sura äpplet och böka lite med koning, men istället få ett bättre resultat i slutändan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-ba042a5cb30cf2bcddadc246e29c0ff8.jpg

Istället för att kapa det skarvade röret och få bort den påklämda konan och riskera att ev röret blir för kort så tänkte jag att det är såpass kort att jag kan likväl böja till ett nytt rör!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-8588e265a2f99140edf1e038713a2b61.jpg

Problemet då var ju att jag saknade en nippel för att göra färdigt skarven då jag använde en ny nippel till det nya röret som inte var beräknat roll Så jag kunde tyvärr inte göra färdigt skarven på den sidan idag. Blir ett besök på feltema imorn och köpa bromsvätska och även en nippel till då! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

10 163 Inlägg
22 augusti 2017
#36
Dom där skarvarna funkar bra, Men gick igenom 7 av biltemas på en v40 deras är dåliga finns mycket bättre saker där faktiskt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 030 Inlägg
22 augusti 2017
Trådstartare
#37
Kör samma upplägg idag med en update strax innan det blir brottning med kudden!

Fick en del gjort idag så blivit lite bilder! smile

Stötte på detta koningsverktyg för 299 kr på feltema, så tyckte det var mycket smidigare där det är trängt än deras proffsversion för 1500(den jag fick låna av sambons bror) så slog till på detta och helt solklart värt investeringen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-92b2f7526d3394d9a795c28f5b34472f.jpg
Den uppmärksamma kanske upptäckte ett litet problem här?

Skulle tippa på att denna ska sättas fast INNAN man konar, men kan ju ha fel roll
Självklart glömde man att sätta dit nippeln i min iver att börja kona! Så det vara bara "gör om, gör rätt!", så bort med konan och trä på nippeln och gör om!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-9ed733cbcdcbb947cc922a30a3f26f7c.jpg

Detta var bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e6d7a986879e0bd65aea566a6a8f5769.jpg

Monterade sen även röret jag gjorde ordning igår. Ytterligare en fin skarv smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-92f268b6813c252c2baefc62eb82026d.jpg

Sen var det bara lufta hela systemet och det gick ju fin fint genom att trycksätta behållaren så man slipper sitta och pumpa på pedalen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e43f4503c2765282fde867890ff1cda1.jpg

Sen blev det lite fälgar på bilen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-494056bb035e540c440bb03cd449db73.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-17a956161d4ad48e3256d40531ebec66.jpg

Strålkastarna som satt på bilen har sett bättre dagar (vänstra). Så tog bes lyktorna till andra R'en. Så nu ska nog ljusbilden bli bra igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f7375194c6f2c94fe915e1ae2cb59830.jpg

Vänster blinkers var dock limmad med karosslim(tror jag, svart kladd iaf) då "styrpinnarna" var av. Så den blinkersen fick jag ju inte dit, men kom på att man kan ju dra en skruv igenom fästet så sitter den. Problemet var bara att det 17år gamla fästet gick sönder neutral Så lä ha en ny blinkers nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-92f41c49ed97c38e9a1c5585f2a43e87.jpg

Båda strålkastarna bytta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-46e6ae7713d896923b899f92b0f75ada.jpg

Sen råkade även en annan grill hoppa på roll Tog xc-grillen från andra R'en då den inte behövs på den bilen på ett tag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-b93ff3906170802ef75e2c1f78a254f7.jpg

Men splitt nya blinkers hade nog gjort susen på utseendet också!
Ev tar jag även klasglasen från andra R'en och sätter på denna, men inte bestämt de än.. Vi får se helt enkelt, fokus nu är iaf bes. Sen efter det så ska bilen poleras en sväng så man får upp lite mer glans smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

2 030 Inlägg
23 augusti 2017
Trådstartare
#38
Djo skrev:
Dom där skarvarna funkar bra, Men gick igenom 7 av biltemas på en v40 deras är dåliga finns mycket bättre saker där faktiskt smile

Jag vet inte om skarvarna som satt på var från biltema, men kan mycket väl vart det. Men jag gillar dom inte med tanke på att de lätt dras sönder och de började läcka efter ett tag (X antal år), så jag håller mig till koning jag. Det var ju även lätt fixat med koningsverktyget jag köpte för 299 smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

10 163 Inlägg
23 augusti 2017
#39
BlueScreeen skrev:
Djo skrev:
Dom där skarvarna funkar bra, Men gick igenom 7 av biltemas på en v40 deras är dåliga finns mycket bättre saker där faktiskt smile

Jag vet inte om skarvarna som satt på var från biltema, men kan mycket väl vart det. Men jag gillar dom inte med tanke på att de lätt dras sönder och de började läcka efter ett tag (X antal år), så jag håller mig till koning jag. Det var ju även lätt fixat med koningsverktyget jag köpte för 299 smile

Används på verkstäder utan problem.

Men ja konar man är man ju helt safe,

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

837 Inlägg
25 augusti 2017
#40
Djo skrev:
Dom där skarvarna funkar bra, Men gick igenom 7 av biltemas på en v40 deras är dåliga finns mycket bättre saker där faktiskt smile

Aha, så de från Biltema är av ojämn kvalitet (inte så överraskande egentligen men en del grejer funkar bra även därifrån). Har använt sådana tidigare och det har fungerat hur smidigt som helst och sen plötsligt på en bil så antingen läckte det eller så sprack kopplingen (och jag var noggrann med att förbereda själva bromsröret).
Slutade med att jag satte dit en skarvnippel istället och konade rören.



Sök