3419
Sök

Köpte fel fälgar.. Vilken bil har 4x106?

362 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#1
Köpte fälgar av en privat säljare som sa att fälgarna passade min bil. Nu visar det sig att det var bultcirkel 4x106 istället för 4x108 som det är på min 850 -93.

Får nu sätta ut en annons och försöka sälja dem igen, frågan är därför:

Vilka bilar har bultcirkel 4x106?


vorsprung durch teknik
886 Inlägg
8 januari 2007
#2
http://www.gummihuset.se/ har en Bultcirkelguide du kan kolla i.

362 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#3
Tack för tipset, hittade dock inte 4x106 där. sad


Fartdåre
217 Inlägg
8 januari 2007
#4
kikat lite på de sidor jag känner till, läst lite olika bultcirkelguider, hittar inte 4/106 någonstans :S

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

362 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#5
Men detta var lite konstigt. Vad kan det då vara för fälgar jag har köpt?!

Så här stod det i annonsen:
"4 st mycket fräscha fälgar och däck till 850, den gammla modellen av 850 från 92 till 94 med 4 bultar. Fälgar: Smiths. Däck: AGI Sportline 15" 205/50. ca 8mm däckmönster kvar. sommardäck men helt okej fälgar att kränga på vinterdäck på."

Men de passar alltså inte på min 850. På baksidan av fälgen står det 106.


sixten
252 Inlägg
8 januari 2007
#6
bara till å mäta då...

362 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#7
xisten skrev:
bara till å mäta då...

Vad?


Fartdåre
217 Inlägg
8 januari 2007
#8
"Bultcirkel
Bultcirkeln anges som ex 4x110 dvs 4 bultar med 110 mm cirkeldiamter. Cirkeldiametern är ett mått mellan två bulltar mätt över centrumhålet"

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
8 januari 2007
#9
Centrum på bulthålet till nästa centrum om det är 4 bult.
Alltså rakt över. där har du måttet.
Kan va 108/4 men då ska dom passa 850-92 men inte 5 bultade som kom senare -93.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Entreprenör
1 286 Inlägg
9 januari 2007
#10
Hej! Dom fälgarna passar på din bil ändå. Inga bekymmer alls. Antingen med orginalbult, eller med en bult med "flytande kona" som det heter. Alltså en bult som är gjort just exakt för sådana misstag.

// Niklas Johansson

kontorsråtta
231 Inlägg
9 januari 2007
#11
kanske är 4x100? isf passar dom massa bilar...

231 Inlägg
9 januari 2007
#12
Google gav detta som första alternativ: http://www.dahlinsdack.se/bultcirkel.htm


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 januari 2007
#13
Lägger in en sido fråga då, vad betyder ET ? exempel så har volvo 850 och saab 9000 4/108 hög et;43 medans peugeot har 4/108 låg et:20


Bmw osv..

8 Inlägg
9 januari 2007
#14
UseDubbelTurbo skrev:
Lägger in en sido fråga då, vad betyder ET ? exempel så har volvo 850 och saab 9000 4/108 hög et;43 medans peugeot har 4/108 låg et:20

Tänkte ge mig på och förklara det här med ET för er som inte vet....

ET, eller inpressning som det även heter är kort sagt skillnaden mellan fälgbanans centrum och anliggningsytan. Men detta låter som rena grekiskan för den som inte är insatt, så här kommer en grundligare förklaring.

Anliggningsytan är den yta som ligger emot bromsskivan när fälgen sitter på bilen, dvs. där man gängar i bultarna.

Fälgbanans centrum får man fram om man tar fälgens bredd, i mitt fall 7,5" = 190,5mm, och delar detta med 2, återigen i mitt fall 95,25mm.

Om man har ett positivt ET (vilket dom flesta bilar har) så ligger anliggningsytan utanför fälgbanans centrum. Men det förekommer också negativt ET, då ligger anliggningsytan innanför fälgbanans cetrum. Ju lägre ET desto mer breddar fälgen utåt. Framhjulsdrivna bilar har oftatst fälgar med högt ET.

I bland står ET stämplat i fälgens gods, men inte alltid. Man kan själv mäta ET, det går vi igenom nu

Om vi återigen tar en fälg som exempel, så är bredden 7,5" och enligt ovanstående uträkning var fälgbanans centrum på 95,25mm.
Man lägger fälgen på ett rakt golv med utsidan neråt. Sedan tar man en rak bräda och lägger tvärs över fälgens insida. Efter detta tar man fram en tumstock och mäter mellan anliggningsytan och brädans nederkant (se den rosa "mätstickan" på bild 2).
I mitt fal hamnade jag på 130,25mm. För att sedan få fram ET tar man helt enkelt avståndet till anliggningsytan minus fälgbanans centrum, dvs. 130,25mm-95,25mm=35mm. Alltså har jag ET35 på mina fälgar.


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 januari 2007
#15
Men om vi säger så här då.. Om jag tar en 850 fälg med 108/4 och ET:43 Passar den då på min bil som har bultcirkel 108/4 men ET:20 och om inte, hur gör man för att den ska passa?

Och ifall man tar en fälg från en peugeot 206 exmpel som har 108/4 ET:23 passar den då Klockrent på min bil som har ET:20? eller måste man göra nått där då me?


Bmw osv..

362 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#16
NiKeMaN skrev:
Hej! Dom fälgarna passar på din bil ändå. Inga bekymmer alls. Antingen med orginalbult, eller med en bult med "flytande kona" som det heter. Alltså en bult som är gjort just exakt för sådana misstag.

Vart kan man hitta dessa bultar?

kanske är 4x100? isf passar dom massa bilar...

Nej det tror jag inte att det är.

Danny_Falun: Tack för den fina guiden!
Senast redigerat av lindome_kalle (9 januari 2007)



Sök