UseDubbelTurbo skrev:
Lägger in en sido fråga då, vad betyder ET ? exempel så har volvo 850 och saab 9000 4/108 hög et;43 medans peugeot har 4/108 låg et:20
Tänkte ge mig på och förklara det här med ET för er som inte vet....
ET, eller inpressning som det även heter är kort sagt skillnaden mellan fälgbanans centrum och anliggningsytan. Men detta låter som rena grekiskan för den som inte är insatt, så här kommer en grundligare förklaring.
Anliggningsytan är den yta som ligger emot bromsskivan när fälgen sitter på bilen, dvs. där man gängar i bultarna.
Fälgbanans centrum får man fram om man tar fälgens bredd, i mitt fall 7,5" = 190,5mm, och delar detta med 2, återigen i mitt fall 95,25mm.
Om man har ett positivt ET (vilket dom flesta bilar har) så ligger anliggningsytan utanför fälgbanans centrum. Men det förekommer också negativt ET, då ligger anliggningsytan innanför fälgbanans cetrum. Ju lägre ET desto mer breddar fälgen utåt. Framhjulsdrivna bilar har oftatst fälgar med högt ET.
I bland står ET stämplat i fälgens gods, men inte alltid. Man kan själv mäta ET, det går vi igenom nu
Om vi återigen tar en fälg som exempel, så är bredden 7,5" och enligt ovanstående uträkning var fälgbanans centrum på 95,25mm.
Man lägger fälgen på ett rakt golv med utsidan neråt. Sedan tar man en rak bräda och lägger tvärs över fälgens insida. Efter detta tar man fram en tumstock och mäter mellan anliggningsytan och brädans nederkant (se den rosa "mätstickan" på bild 2).
I mitt fal hamnade jag på 130,25mm. För att sedan få fram ET tar man helt enkelt avståndet till anliggningsytan minus fälgbanans centrum, dvs. 130,25mm-95,25mm=35mm. Alltså har jag ET35 på mina fälgar.