2972
Sök

Vw passat kylsystem

166 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#1
Hej köpte mig nyligen en vw passat 1,8L 88a med 13 tusen mil på mätarn.
Problemet med den var att värmeelementet hade spruckit i värmepaketet men det är ny bytt och dom första 2 - 3 milen efteråt gick allt jätte bra inga problem alls men sen fick den för sig att helt plötsligt trycka ur sig vatten ur expansionskärlet och koka?? om topplockspackningen var paj sen innan så borde den väll ha kokat direkt och inte förns efter 2 - 3 mil landsvägskörning lugn körning?

Och jag har luftat systemet stått med locket öppet till expansionskärlet i säkert 20 min vid första start och bubblade ingenting då heller men nu efter provturen bubblar det och kokar det hur jag än gör?!?

tacksam för hjälp börjar bli tokig snart haha.

5 661 Inlägg
8 juli 2017
#2
Fungerar termostaten?
Fungerar kylfläkten?
"Kokar" inte alltid direkt, isf är topplockspackningen eller topp/block helt kört om det börjar bubbla i kärlet direkt vid kall motor.

Om jag inte minns fel kan det bli en luftficka runt termostaten på dessa vid konventionell luftning (fylla på och varmköra motorn), då öppnar ej termostaten eftersom luft inte leder värme så värst bra.


166 Inlägg
8 juli 2017
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Fungerar termostaten?
Fungerar kylfläkten?
"Kokar" inte alltid direkt, isf är topplockspackningen eller topp/block helt kört om det börjar bubbla i kärlet direkt vid kall motor.

Om jag inte minns fel kan det bli en luftficka runt termostaten på dessa vid konventionell luftning (fylla på och varmköra motorn), då öppnar ej termostaten eftersom luft inte leder värme så värst bra.
Hur luftar man dessa maskiner på bästa sätt då ? smile för det kokar i expansionskärlet

5 661 Inlägg
9 juli 2017
#4
skbgkillen skrev:
Hur luftar man dessa maskiner på bästa sätt då ? smile för det kokar i expansionskärlet
Bästa sättet är att vakuumsuga och sen låta kylsystemet suga in kylarvätskan själv (original VW-verktyg).

Som hemmamekare kan man sätta en 1,5L petflaska och hålla det i öppningen mot expansionskärlet för att kunna fylla upp kylarvätska så högsta punkten i systemet blir ännu högre upp. Det brukar alltid göra att man får luftat ordentligt, lite rackligt är det dock att göra så.

Eller så luftar man som vanligt och ser till att klämma på kylarslangarna en massa gånger för att tvinga runt kylarvätskan.

Bubblar det i kärlet fastän motorn inte är varm?
Hur högt står tempmätaren när det bubblar i kärlet?
Blir slangarna som går ut till kylaren varma?


166 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
#5
simlar skrev:
skbgkillen skrev:
Hur luftar man dessa maskiner på bästa sätt då ? smile för det kokar i expansionskärlet
Bästa sättet är att vakuumsuga och sen låta kylsystemet suga in kylarvätskan själv (original VW-verktyg).

Som hemmamekare kan man sätta en 1,5L petflaska och hålla det i öppningen mot expansionskärlet för att kunna fylla upp kylarvätska så högsta punkten i systemet blir ännu högre upp. Det brukar alltid göra att man får luftat ordentligt, lite rackligt är det dock att göra så.

Eller så luftar man som vanligt och ser till att klämma på kylarslangarna en massa gånger för att tvinga runt kylarvätskan.

Bubblar det i kärlet fastän motorn inte är varm?
Hur högt står tempmätaren när det bubblar i kärlet?
Blir slangarna som går ut till kylaren varma?
Okej smile nej det bubblar ingenting när den är kall som jag tycker den borde göra om topp packningen hade gått om avgaser går ut i vattnet eller har jag fel ? Tempmätaren står på typ 95-100 grader och stannar där går inte högre, övre kylarslanngen blir så vvarm att den knappt går att ta i medans den undre blir varm men inte lika mycket.och den första provkörningen så låg den mellan 85 - 90 grader och kokade ingenting de är också konstigt tycker jag :o
Senast redigerat av skbgkillen (9 juli 2017)

166 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
#6
Och det är inget kladd i oljan, inget kladd i kylarvattnet och den vit ryker inget från avgaserna? nått av de borde den väll ha gjort om de är topp packningen eller? eller är det jag som är ute o cyklar kanske ^^

166 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
#7
slet bort termostaten nu och provade utan och nu kokar den inte men efter varje provtur (3) ggr i ca 3 km så får jag fylla på vatten igen så nånstans försvinner ju vattnet, så lutar väll åt att det är topp packningen iaf då...

5 661 Inlägg
9 juli 2017
#8
Kan vara vattenpumpen som är dålig, är ett skvallerhål under pumpaxeln (bakom remskivan) som vattnet rinner ut från om pumpen är dålig.
Är vattenpumpen så pass dålig att den pumpar dåligt så kokar bilen.

Annars finns ju risken att den bränner kylarvätska. Du har möjligtvis inte möjlighet att kolla ner i cylindrarna? med t.ex ett usb-endoskop
Förbränner motorn kylarvätska blir den kolven som kommer i kontakt med vatten ångtvättad och syns då när man ser ner i cylindrarna med kamera.


166 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Kan vara vattenpumpen som är dålig, är ett skvallerhål under pumpaxeln (bakom remskivan) som vattnet rinner ut från om pumpen är dålig.
Är vattenpumpen så pass dålig att den pumpar dåligt så kokar bilen.

Annars finns ju risken att den bränner kylarvätska. Du har möjligtvis inte möjlighet att kolla ner i cylindrarna? med t.ex ett usb-endoskop
Förbränner motorn kylarvätska blir den kolven som kommer i kontakt med vatten ångtvättad och syns då när man ser ner i cylindrarna med kamera.
Nej nått sånt har jag inte tyvärr, la även märke till idag att om jag varvar ur den efter att den stått på tomgång ett tag så kommer det rätt mycket vitrök ur avgaserna, blir väll o riva toppen skulle jag tro för cirkulation har jag på vattnet har kollat de smile ser ju inte så bökigt ut att lufta toppen de som ser drygast ut är väll o släppa på grenröret såg rätt trångt ut. Aldrig bytt på en golf tidigare ^^

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
9 juli 2017
#10
det är lätt att lyfta toppen på dom där...  bara c-klämmorna till främre röret som är dryga..  jag tog med grenröret upp för enkelhetens skull   antar att du har 1.8 rp motorn i den där..  bytte på min 89:a Golf. aldrig mekat golf innan jag lyfte toppen på den och det var LÄTT   var dock rätt van att skruva så det hjälper kanske till.   som att meka volvo 740 bara att motorn sitter på tvären ;-)    men fixa verktyget till C klämmorna till främre röret så du får tillbaka dom sen... var tokig på min golf då jag fick ta ner det 3gånger innan jag fick det tätt..  gjorde det utan verktyg bläää säger jag bara smile

Kör fort så hinner inget hända...

166 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
#11
Growe skrev:
det är lätt att lyfta toppen på dom där...  bara c-klämmorna till främre röret som är dryga..  jag tog med grenröret upp för enkelhetens skull   antar att du har 1.8 rp motorn i den där..  bytte på min 89:a Golf. aldrig mekat golf innan jag lyfte toppen på den och det var LÄTT   var dock rätt van att skruva så det hjälper kanske till.   som att meka volvo 740 bara att motorn sitter på tvären ;-)    men fixa verktyget till C klämmorna till främre röret så du får tillbaka dom sen... var tokig på min golf då jag fick ta ner det 3gånger innan jag fick det tätt..  gjorde det utan verktyg bläää säger jag bara smile
Ja dom där klämmorna har jag sett folk prata om på forum men jag tycks känna 4 st muttrar där vid skarven så verkar inte sitta på passat ? smile

5 661 Inlägg
10 juli 2017
#12
skbgkillen skrev:
Growe skrev:
det är lätt att lyfta toppen på dom där...  bara c-klämmorna till främre röret som är dryga..  jag tog med grenröret upp för enkelhetens skull   antar att du har 1.8 rp motorn i den där..  bytte på min 89:a Golf. aldrig mekat golf innan jag lyfte toppen på den och det var LÄTT   var dock rätt van att skruva så det hjälper kanske till.   som att meka volvo 740 bara att motorn sitter på tvären ;-)    men fixa verktyget till C klämmorna till främre röret så du får tillbaka dom sen... var tokig på min golf då jag fick ta ner det 3gånger innan jag fick det tätt..  gjorde det utan verktyg bläää säger jag bara smile
Ja dom där klämmorna har jag sett folk prata om på forum men jag tycks känna 4 st muttrar där vid skarven så verkar inte sitta på passat ? smile
Jaha TS hade en 88a, hade läst 98a så då måste jag rätta mig lite.

Dom motorerna är inte det minsta kinkiga att lufta vad jag vet.
Däremot så är det inte helt ovanligt att kylarfläkten inte fungerar pga antingen trasig säkring eller trasig termokontakt. (säkringen bränns om fläktmotorn av någon anledning gått trögt någon gång)

Simpla motorer att skruva i, ungefär lika simpla att meka i som en gammal Volvo som Growe redan påpekat smile


Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
10 juli 2017
#13
simlar skrev:
skbgkillen skrev:
Growe skrev:
det är lätt att lyfta toppen på dom där...  bara c-klämmorna till främre röret som är dryga..  jag tog med grenröret upp för enkelhetens skull   antar att du har 1.8 rp motorn i den där..  bytte på min 89:a Golf. aldrig mekat golf innan jag lyfte toppen på den och det var LÄTT   var dock rätt van att skruva så det hjälper kanske till.   som att meka volvo 740 bara att motorn sitter på tvären ;-)    men fixa verktyget till C klämmorna till främre röret så du får tillbaka dom sen... var tokig på min golf då jag fick ta ner det 3gånger innan jag fick det tätt..  gjorde det utan verktyg bläää säger jag bara smile
Ja dom där klämmorna har jag sett folk prata om på forum men jag tycks känna 4 st muttrar där vid skarven så verkar inte sitta på passat ? smile
Jaha TS hade en 88a, hade läst 98a så då måste jag rätta mig lite.

Dom motorerna är inte det minsta kinkiga att lufta vad jag vet.
Däremot så är det inte helt ovanligt att kylarfläkten inte fungerar pga antingen trasig säkring eller trasig termokontakt. (säkringen bränns om fläktmotorn av någon anledning gått trögt någon gång)

Simpla motorer att skruva i, ungefär lika simpla att meka i som en gammal Volvo som Growe redan påpekat smile
ja märkligt nog är dom väldigt volvo lika att meka smile   visst det skiljer mycket men kan man meka volvo så klarar man dessa motorer.      skulle tro att jag la någon timme på bytet   detta var dock länge sen typ 2001-2002   enda var någon bult till insuget som var svår men tog med allt upp

Kör fort så hinner inget hända...

166 Inlägg
10 juli 2017
Trådstartare
#14
Growe skrev:
simlar skrev:
skbgkillen skrev:

Ja dom där klämmorna har jag sett folk prata om på forum men jag tycks känna 4 st muttrar där vid skarven så verkar inte sitta på passat ? smile
Jaha TS hade en 88a, hade läst 98a så då måste jag rätta mig lite.

Dom motorerna är inte det minsta kinkiga att lufta vad jag vet.
Däremot så är det inte helt ovanligt att kylarfläkten inte fungerar pga antingen trasig säkring eller trasig termokontakt. (säkringen bränns om fläktmotorn av någon anledning gått trögt någon gång)

Simpla motorer att skruva i, ungefär lika simpla att meka i som en gammal Volvo som Growe redan påpekat smile
ja märkligt nog är dom väldigt volvo lika att meka smile   visst det skiljer mycket men kan man meka volvo så klarar man dessa motorer.      skulle tro att jag la någon timme på bytet   detta var dock länge sen typ 2001-2002   enda var någon bult till insuget som var svår men tog med allt upp
Okej ja jag går göra ett försök smile lyft topp på en gammal Volvo en gång och massa chevor, på min får jag nog släppa i första skarven framför katten nere vid första böjjen då muttrarna där vid grenröret är omöjliga att få bort smile


Sök