Tjena,
börjar bli desperat, behöver råd om hur jag skall ta mig ur mardrömmen.
Bilen har "reparerats" av AUDI GBG i mer än 6 månader,
men den är fortfarande kass, skall in på verkstan igen.
Har hitills kostat mig ca 45.000kr för deras försök att fixa den.
Min historia, hittade drömbilen för ca 2 1/2 år sedan,
en *full* utrustad AUDI S7, V8 med dubbel turbo,
420+ hästar, ägd av AUDI Sverige bara demokörd, mätarställning ca 500 mil.
Den har extrautrustning för 400.000 !
Keramiska bromsar, B&O stereo, mörkerkamera mm. mm.
Listpris på bilen ca 1.2 miljoner, med inbyte blev den min för 600.000kr cash.
Fantastisk bil på många sätt om den fungerat.
Mitt problem, i mitten på December -16 tappade den en cylinder,
fick bärga den till AUDI här i Göteborg (AGBG i forts).
Jag hade kört den i ca 2.5 år och ca 4500 mil, mätarställning lite drygt 5000 mil.
Först sa dom att det var ett tändstifft som lagt av,
enligt serviceplanen är det long life stift (Iridium) som skall klara minst 6000 mil,
dom tog 8000 kr ! för att byta stift,
dom tar 2500 påbörjad timme + moms !
Fick ut bilen en vecka senare, en vecka senare kom exakt samma fel tillbaka,
bärgare till AGBG igen.
En vecka senare ringer dom och säger att motorn behöver bytas !
Kollade med AUDI försäkringen (IF frskr), el och motor har separata
regler, efter 2 år eller 4000mil får man betala 20-25% av rep.kostnaden,
det blir snabbt ännu mer för varje 1000 mil!
AGBG pratar med försäkringsbolaget som säger ok för byte mot en beg.motor,
dom hittade en efter nån vecka.
Efter ett par veckor fick jag ut bilen igen, dom 2-3 första dagarna dricker den 2-3 liter
kylarvätska!
In igen, 3 dagar senare, "vi har tagit ur motorn",
dom kontaktar försäkringsbolaget och vill byta till en helt ny motor !
Men dom säger nej.
Då börjar AGBG felsöka, och hittar felet (visar sig vara slarv).
Får bilen levererad till min arbestplats vid lunch,
när jag skall åka hem på kvällen startar den inte !
Bärgning till AGBG igen, dom hittar nån "lös jordkabel",
några dagar senare tackar jag nej till utkörning,
åker till dom nästa dag, får nycklarna, den startar inte !
"Du skojar!" tekniker ut för koll, nop den startar inte.
Några veckor senare hade dom hittat felet, flera skruvförbindelser
på strömmatnigen som inte var åtdragna, Batteriet sitter bak,
en fördelningspunkt hade blivit nästan helt avbränd.
Dom hade även satt i ett nytt batteri, som dom sa att det inte behövdes,
5000kr för ett batteri !
Fick vid ett tillfälle låna en bil av dom,
en A4 kombi som rullat mindre än 200 mil,
körde till jobbet, ca 15km, några timmar senare vid lunchtid,
all kylarvätska på marken under bilen, den fick bärgas !
Två veckor senare åktur ner till vänner i Båstad ca 2 timmar på E6,
på hemvägen tappar den 1 cylinder igen ! samma fel som det började med.
Som tur var hände det bara några hundra meter från en rastplats på E6,
Söndag kväll, vänta på bärgare, bilen hamnar hos AUDI Falkenberg,
många timmar och tragikomisk historia senare hemma igen.
Efter ett par dagar är bilen tillbaks hos AGBG,
efter en vecka säger dom att dom inte kan hitta nått fel!
Sista 6 månaderna har den inte rullat mer än 50mil åt gången
innan den bärgats, nu 4 eller 5 gånger.
Senast vi skulle till Båstad över helgen fick det bli hyrbil :-(
Och igår tändes CEL lampan, nu med felkod P0599.
Alla återbesöken till AGBG efter motorbytet är dessutom pga. slarv !
Hur tar man sig ur den här situationen ?
Behöver bilen för jobbet också.
Alla råd välkommna.
Min slutsatts, AUDI Göteborg (i själva verket Din Bil Sverige AB),
kan inte laga bilarna dom säljer och kan inte hålla kunderna
skadeslösa, köp alldrig en begagnad AUDI av dom!
Det faktum att AUDI bara har 2 år nybilsgaranti indikerar
dessutom att dom inte tror på sina egna produkter.
Varför gäller inte konsumentlagarna bilar? det skulle ge 3 års garanti.
börjar bli desperat, behöver råd om hur jag skall ta mig ur mardrömmen.
Bilen har "reparerats" av AUDI GBG i mer än 6 månader,
men den är fortfarande kass, skall in på verkstan igen.
Har hitills kostat mig ca 45.000kr för deras försök att fixa den.
Min historia, hittade drömbilen för ca 2 1/2 år sedan,
en *full* utrustad AUDI S7, V8 med dubbel turbo,
420+ hästar, ägd av AUDI Sverige bara demokörd, mätarställning ca 500 mil.
Den har extrautrustning för 400.000 !
Keramiska bromsar, B&O stereo, mörkerkamera mm. mm.
Listpris på bilen ca 1.2 miljoner, med inbyte blev den min för 600.000kr cash.
Fantastisk bil på många sätt om den fungerat.
Mitt problem, i mitten på December -16 tappade den en cylinder,
fick bärga den till AUDI här i Göteborg (AGBG i forts).
Jag hade kört den i ca 2.5 år och ca 4500 mil, mätarställning lite drygt 5000 mil.
Först sa dom att det var ett tändstifft som lagt av,
enligt serviceplanen är det long life stift (Iridium) som skall klara minst 6000 mil,
dom tog 8000 kr ! för att byta stift,
dom tar 2500 påbörjad timme + moms !
Fick ut bilen en vecka senare, en vecka senare kom exakt samma fel tillbaka,
bärgare till AGBG igen.
En vecka senare ringer dom och säger att motorn behöver bytas !
Kollade med AUDI försäkringen (IF frskr), el och motor har separata
regler, efter 2 år eller 4000mil får man betala 20-25% av rep.kostnaden,
det blir snabbt ännu mer för varje 1000 mil!
AGBG pratar med försäkringsbolaget som säger ok för byte mot en beg.motor,
dom hittade en efter nån vecka.
Efter ett par veckor fick jag ut bilen igen, dom 2-3 första dagarna dricker den 2-3 liter
kylarvätska!
In igen, 3 dagar senare, "vi har tagit ur motorn",
dom kontaktar försäkringsbolaget och vill byta till en helt ny motor !
Men dom säger nej.
Då börjar AGBG felsöka, och hittar felet (visar sig vara slarv).
Får bilen levererad till min arbestplats vid lunch,
när jag skall åka hem på kvällen startar den inte !
Bärgning till AGBG igen, dom hittar nån "lös jordkabel",
några dagar senare tackar jag nej till utkörning,
åker till dom nästa dag, får nycklarna, den startar inte !
"Du skojar!" tekniker ut för koll, nop den startar inte.
Några veckor senare hade dom hittat felet, flera skruvförbindelser
på strömmatnigen som inte var åtdragna, Batteriet sitter bak,
en fördelningspunkt hade blivit nästan helt avbränd.
Dom hade även satt i ett nytt batteri, som dom sa att det inte behövdes,
5000kr för ett batteri !
Fick vid ett tillfälle låna en bil av dom,
en A4 kombi som rullat mindre än 200 mil,
körde till jobbet, ca 15km, några timmar senare vid lunchtid,
all kylarvätska på marken under bilen, den fick bärgas !
Två veckor senare åktur ner till vänner i Båstad ca 2 timmar på E6,
på hemvägen tappar den 1 cylinder igen ! samma fel som det började med.
Som tur var hände det bara några hundra meter från en rastplats på E6,
Söndag kväll, vänta på bärgare, bilen hamnar hos AUDI Falkenberg,
många timmar och tragikomisk historia senare hemma igen.
Efter ett par dagar är bilen tillbaks hos AGBG,
efter en vecka säger dom att dom inte kan hitta nått fel!
Sista 6 månaderna har den inte rullat mer än 50mil åt gången
innan den bärgats, nu 4 eller 5 gånger.
Senast vi skulle till Båstad över helgen fick det bli hyrbil :-(
Och igår tändes CEL lampan, nu med felkod P0599.
Alla återbesöken till AGBG efter motorbytet är dessutom pga. slarv !
Hur tar man sig ur den här situationen ?
Behöver bilen för jobbet också.
Alla råd välkommna.
Min slutsatts, AUDI Göteborg (i själva verket Din Bil Sverige AB),
kan inte laga bilarna dom säljer och kan inte hålla kunderna
skadeslösa, köp alldrig en begagnad AUDI av dom!
Det faktum att AUDI bara har 2 år nybilsgaranti indikerar
dessutom att dom inte tror på sina egna produkter.
Varför gäller inte konsumentlagarna bilar? det skulle ge 3 års garanti.
0
0
0
0