Så nu jävlar är man igång med detta lik till bil igen. Målet är att den ska bli så ny som möjligt och att den skall vara klar innan sommaren är slut. Det är mycket att göra!. Jag tog en paus över vintern eftersom jag inte har ett garage att jobba i men började igen i början av april. Då plockade jag ner hela bakvagnen och renoverade alla delar (kommer flera bilder på fjädrar, bryggan, bärarmar, kardan m.m. senare). Kommer att uppdatera några gånger i veckan. Om ni undrar något eller vill ha bilder på något som jag gjort så är'e bara att säga till.
Märke: Volvo
Modell: 740 Herrgårdsvagn
Typ: GL
År: 1990
Mätarställning 32 *** Mil.
Motor: B230F 115 Hk 85 kW
Växellåda: M47
Problem: Rost och strulig växellåda som låser sig med sunkig växelpedal (oftast när det är kallt på vintern)
Bromsystem: Bendix - ABS: Nej
AC System: Nej
Färgkod: XXX - Mörkröd
( ) Sökes, skriv i pm om du har det och det är till salu
(#) Har, men ej monterat
(/) Jobbar på det
(X) Färdigt
Tips till dig som renoverar en 240/740/940:
- Köp INTE stödlager till kardan eller bromsok fram (bendix) på biltema för att dom är feltillverkade.
- Använd INTE gummibaserad underredsmassa för att det stänger inne fukt och vatten bakom och gör så att
bilen rostar 4x snabbare. Använd flytande på sprayflaska eller torkande underredsmassa som blir hårt (Hagmans Carosol Underredsmassa är ett bra exempel).
- Lägg inte pengar på "rost omvandlare eller rost ätare" dom gör inte ett skit, svetsa!.
- Ska du byta bränsle rör från motor och filter (det gröna nickel röret och beroende på årsmodell osv.) så är det tjockare röret 0,14mm och den långa smala 0,8mm i diameter.
Insida:
(/) Svetsa så in i helvete
- Sparklåda fram v/h
- Innertröskel v/h
- Hjulhus bak v/h
- Balkar bak (dragkroksfäste) v/h
- Diverse hål i reservhjulshållaren bak
- Balk fäste under förar- och passagerar stol fram v/h
( ) Begagnad förarstol
(X) Begagnade vindrutor vevare h/v fram
Utsida
(X) Nya baklyktor bak h/v
(X) Nya sido-blinkers
(X) Nya bromsköldar
(X) Ny monteringssats för handbroms
(/) Nya stötdämpare h/v bak
(/) Nya stötdämpare h/v fram
(X) Ny packning till bakaxelkåpa
(X) Ny bakaxelolja
Motor
(/) Ny topplockspakning & planad topplock
(/) Sota cylindrar (riktigt mycket skit i vissa)
( ) Begagnad kylare
( ) Begagnad elfläkt (eller behålla "höfläkten"?)
(X) Nytt främre avgasrör
(X) Ny ventilkåpspackning
(X) Ny vattenpump
(X) Nya tändstift
(X) Nya tändkablar
(X) Begagnad spolarvätskebehållare
(X) Begagnad spolarvätskemotorer
(X) Ny servorem
(X) Ny motorolja
(X) Ny servoolja
(X) Nytt bränsle filter
Chassi
(X) Omlackerad & rostkyddad framskärm vänster
( ) Begagnad framskärm höger (rostad så in i helvete)
(X) Begagnad torpedplåt från en Volvo 744 -88 (denna är bara temporär, tror jag)
(X) Omlackerad & rostkyddad kylarbalk (måste svetsa nytt fäste på höger sida där botten röret går till kylare)
(/) Ny tröskel höger
Övrigt
(X) Begagnad Volvo 740 "dragkroksskyddsdetalj"
(X) Nya upphängningsdetaljer till avgas rör
(X) Nya bromsrör
(X) Nya bromslangar
(X) Nya bromsok fram h/v
(X) Begagnade bromsok bak h/v (kommer ifrån en 945)
(X) Begagnade bromsokshållare från en Volvo 744 -88
( ) Begagnade bromsslangs fäste bak (
http://www.cvi-automotive.se/sv/article … 700-bak-ho)
Här ska svetsas denna vecka. Dock så hittar man ju flera hål än väntat (tröskel äckel).
Såg att det läckte olja här från axel packningen (?).