4300
Sök

Volvo 745 Projekt?

TODO

16 192 Visningar
Uppdaterades senast 10 oktober 2018
63 Inlägg
17 juli 2017
Trådstartare
#1
Hej, jag har tagit över en Volvo 745 från 1990 som har stått stilla i ett par år och efter att ha gått igenom all rost så är jag tveksam över om den fortfarande går att rädda. Den har gått ca. 32 000 mil och fungerar fortfarande bra i motorn, dessvärre kan jag säga om chassit men tittar man på dom flesta projekt här så är dessa rostställen klassiska för denna modell. Det andra alternativ är att spara delarna och skrota chassit för att sedan köpa en mer välvårdad Volvo 745.

Vad säger ni som har lagat dessa bilar?.

Tröskel - Vänster
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-9182d943becd6f49db730788d0541e44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-dd608f8cdd40fb29f2740a67bf8cb919.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-3db79c47b3f0560856f5c9acee7fda1f.jpg

Förarsidan - Golv
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-5c3ae1203158b0909a4a805c5349aee5.jpg

Hjulhus - Höger
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-b2c5e9de86ff9cd9c5227021329883ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-177953553cba5012712702b6853aed17.jpg

Bakvagn
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-47419231a8a55abb3681415c0698a089.jpg

Vänster och Höger - Bakvagns Balkar
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-2e4d0ab471c47deb2ab263ce316db0e4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-32a3e74594c6cce5ad299add0bf40ae6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-5c88f85579882a1f4779a0887e915edb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-7b87d33f8e15f6201d90f0022dbee573.jpg

63 Inlägg
7 maj 2018
Trådstartare
#2
Så nu jävlar är man igång med detta lik till bil igen. Målet är att den ska bli så ny som möjligt och att den skall vara klar innan sommaren är slut. Det är mycket att göra!. Jag tog en paus över vintern eftersom jag inte har ett garage att jobba i men började igen i början av april. Då plockade jag ner hela bakvagnen och renoverade alla delar (kommer flera bilder på fjädrar, bryggan, bärarmar, kardan m.m. senare). Kommer att uppdatera några gånger i veckan. Om ni undrar något eller vill ha bilder på något som jag gjort så är'e bara att säga till.

Märke: Volvo
Modell: 740 Herrgårdsvagn
Typ: GL
År: 1990
Mätarställning 32 *** Mil.
Motor: B230F 115 Hk 85 kW
Växellåda:  M47
Problem: Rost och strulig växellåda som låser sig med sunkig växelpedal (oftast när det är kallt på vintern)
Bromsystem: Bendix - ABS: Nej
AC System: Nej
Färgkod: XXX - Mörkröd

( ) Sökes, skriv i pm om du har det och det är till salu
(#) Har, men ej monterat
(/) Jobbar på det
(X) Färdigt

Tips till dig som renoverar en 240/740/940:
- Köp INTE stödlager till kardan eller bromsok fram (bendix) på biltema för att dom är feltillverkade.
- Använd INTE gummibaserad underredsmassa för att det stänger inne fukt och vatten bakom och gör så att
bilen rostar 4x snabbare. Använd flytande på sprayflaska eller torkande underredsmassa som blir hårt (Hagmans Carosol Underredsmassa är ett bra exempel).
- Lägg inte pengar på "rost omvandlare eller rost ätare" dom gör inte ett skit, svetsa!.
- Ska du byta bränsle rör från motor och filter (det gröna nickel röret och beroende på årsmodell osv.) så är det tjockare röret 0,14mm och den långa smala 0,8mm i diameter.

Insida:
(/) Svetsa så in i helvete
- Sparklåda fram v/h
- Innertröskel v/h
- Hjulhus bak v/h
- Balkar bak (dragkroksfäste) v/h
- Diverse hål i reservhjulshållaren bak
- Balk fäste under förar- och passagerar stol fram v/h
( ) Begagnad  förarstol
(X) Begagnade vindrutor vevare h/v fram

Utsida
(X) Nya baklyktor bak h/v
(X) Nya sido-blinkers
(X) Nya bromsköldar
(X) Ny monteringssats för handbroms
(/) Nya stötdämpare h/v bak
(/) Nya stötdämpare h/v fram
(X) Ny packning till bakaxelkåpa
(X) Ny bakaxelolja

Motor
(/) Ny topplockspakning & planad topplock
(/) Sota cylindrar (riktigt mycket skit i vissa)
( ) Begagnad kylare
( ) Begagnad elfläkt (eller behålla "höfläkten"?)
(X) Nytt främre avgasrör
(X) Ny ventilkåpspackning
(X) Ny vattenpump
(X) Nya tändstift
(X) Nya tändkablar
(X) Begagnad spolarvätskebehållare
(X) Begagnad spolarvätskemotorer
(X) Ny servorem
(X) Ny motorolja
(X) Ny servoolja
(X) Nytt bränsle filter

Chassi
(X) Omlackerad & rostkyddad  framskärm vänster
( ) Begagnad framskärm höger (rostad så in i helvete)
(X) Begagnad torpedplåt från en Volvo 744 -88 (denna är bara temporär, tror jag)
(X) Omlackerad & rostkyddad kylarbalk (måste svetsa nytt fäste på höger sida där botten röret går till kylare)
(/) Ny tröskel höger

Övrigt
(X) Begagnad Volvo 740 "dragkroksskyddsdetalj"
(X) Nya upphängningsdetaljer till avgas rör
(X) Nya bromsrör
(X) Nya bromslangar
(X) Nya bromsok fram h/v
(X) Begagnade bromsok bak h/v (kommer ifrån en 945)
(X) Begagnade bromsokshållare från en Volvo 744 -88
( ) Begagnade bromsslangs fäste bak (http://www.cvi-automotive.se/sv/article … 700-bak-ho)

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-d21529cb1302ed0f8e624eba99db815e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-db5165a417d8ca05706c8182bb0aca5d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-fb8338fbfcbac9c17c002ee86eae4981.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-3b8ffb00afc9a82a67bd653e86550c6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-034f5588761c20e12f385c9997342930.jpg

Här ska svetsas denna vecka. Dock så hittar man ju flera hål än väntat (tröskel äckel).

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-1e65bb933f9676007b6c03ffdd8efdb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-6594ffd9938465192815bb3dfb8b3163.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-1701694c9b7884e6e7792a584920cd73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-29247e35109c337082b2fff84f05ad20.jpg

Såg att det läckte olja här från axel packningen (?).

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-fc03f9ea8ba161ef4e2be810bd2b8ca0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-4c75a8818c053eb857e1b8a1c016c257.jpg
Senast redigerat av 0Buzz (8 oktober 2018)

647 Inlägg
7 maj 2018
#3
Blir skit fint det! Roligt att nån bevarar 740's. Har själv lagat tröskel, domkraftfästen, golv och nu ska jag svetsa dit en ny balk. Det är en bruksbil, men den bara går och går. Så den ska jag försöka bevara så gott det går. Lycka till med din smile


6 738 Inlägg
7 maj 2018
#4
Detta ska bli riktigt roligt att följa smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

63 Inlägg
8 maj 2018
Trådstartare
#5
Bryggan, såg att jag hade satt upphängningen fel till avgasröret men det fixar jag senare. Fusk målade aluminium delarna men eftersom jag ska lägga på ett lager underredsmassa på allt senare så kommer det inte märkas. Allt är rostskyddat med Hagmans Stålplast Primer CA med minst tre lager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-4e7cae59aa146e72d7be2477faec18af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-680f8f83c8342744d129dbf957a27df9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-9b7d37254626fa7b424ccf188303f862.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-caff280d1a75856cd8e20cb3881f8e02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-90cad7c6ba61c37bf63ce322d8f6e1f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-29decf006a958bb39b37b6ba0b19c3c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-139e0291da54d6713ce303fbbedf9b6c.jpg


Slipade bort rosten och målade fjädrarna idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-b90c53bf65fd02266f81d492586e9a15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-68bd78f9b0f586578edc029bf8dee977.jpg

Undrar om Volvo fortfarande har dessa detaljer till fjädringen bak i lager?.
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-1506a6c89cbce8d1f5f883aa9c75139d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-797af3c534213a6d7f4e5d360b8f1657.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-33ee6668c300d0fc9bedc3ca9ba7e250.jpg

Monteringsband till bensintanken
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-ae377398dd5330cf80976160c86fba3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-c0d1ff0d41220e9702332fb45cd88562.jpg

Krängningshämmare bak. Blev tvungen till att byta en bussning så jag passade på att testa en Super Pro men får fan inte i den och jag har inte tillgång till några verktyg som behövs... hmm får testa ett skruvstäd kanske?.
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-ba0cf8d2bc147cd988e959bae0a02421.jpg

Diverse detaljer till bensintanken
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-9522b345b23f9e13c537076d1d96a558.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-4900595e87435922c6c9aa37759f6628.jpg
Senast redigerat av 0Buzz (8 maj 2018)

63 Inlägg
9 maj 2018
Trådstartare
#6
Tog några bilder på hur balken under förarsätet såg ut innan hålet blir igensvetsat. Det är ett hål i balken som man kan se i den andra bilden som är tagen bakåt till höger men annars verkar plåten vara okej. Får bli lite hålrums rostskydd här sen och det verkar som om någon redan har gjort det för längesedan. Plåten är också ganska oljig så det kanske är gammal spillolja.

Framåt (mot motorrummet)
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-e6865e6c5a783d3f435209fdfdd926fc.jpg

Bakåt (mot bränslefiltret & pump)
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-5c456597babda07ba08a6f2c72c6d94c.jpg
Senast redigerat av 0Buzz (9 maj 2018)

6 738 Inlägg
9 maj 2018
#7
Såg ju rätt fint ut där tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

63 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
#8
DieLuftWaffe skrev:
Blir skit fint det! Roligt att nån bevarar 740's. Har själv lagat tröskel, domkraftfästen, golv och nu ska jag svetsa dit en ny balk. Det är en bruksbil, men den bara går och går. Så den ska jag försöka bevara så gott det går. Lycka till med din smile

Ja, man ser så många köra sönder eller skrotar dessa bilar med vad jag anser är lättlagade fel sad. Denna bil har varit med om mycket och har fått jobba hårt igenom alla åren och den har aldrig strulat och har alltid gått fint så jag tycker den är värd en rejäl renovering.

63 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
#9
Henkix skrev:
Såg ju rätt fint ut där tongue

Kommer att byta ut hela bränsleledningen mellan motor och tank senare (den gröna ledningen) som har rotstat sönder men jag vet inte vilken storlek & längd jag ska köpa på Biltema. Det blir koppar och inte plast som jag redan har testat och som sprack efter ca ett halvår. Jag såg att du hade bytt ut din och undrar vad du köpte för något?.

6 738 Inlägg
10 maj 2018
#10
0Buzz skrev:
Henkix skrev:
Såg ju rätt fint ut där tongue

Kommer att byta ut hela bränsleledningen mellan motor och tank senare (den gröna ledningen) som har rotstat sönder men jag vet inte vilken storlek & längd jag ska köpa på Biltema. Det blir koppar och inte plast som jag redan har testat och som sprack efter ca ett halvår. Jag såg att du hade bytt ut din och undrar vad du köpte för något?.

Hm jag minns inte exakt. Jag gar för mej jag mätte originalet o utgick från det tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

63 Inlägg
12 maj 2018
Trådstartare
#11
Hål #uno klart...kommer att lägga upp alla hål som blir lagade i samma inlägg annars blir det för många. Har inte svetsat på många år så det får bli som det blir. Blir fler hål lagade imorgon eftersom det ska regna 24/7 i detta land.

Kommer att köra med 0,9mm till golv, trösklar och övrig kaross och sen 1,2mm plåt till balkar (bärande delar dvs).

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-c4b799f17e7e72fe1d8983949f39b2d8.jpg
Senast redigerat av 0Buzz (13 maj 2018)

63 Inlägg
12 maj 2018
Trådstartare
#12
Henkix skrev:
Såg ju rätt fint ut där tongue

Det dåliga med dessa bilar är att dubbelplåten dom punktsvetsat är den skiten som rostar och gör så att det blir hål lite här och där. Sen ser man inte det förens man är där med vinkelslipen.
Senast redigerat av 0Buzz (12 maj 2018)

6 738 Inlägg
12 maj 2018
#13
0Buzz skrev:
Henkix skrev:
Såg ju rätt fint ut där tongue

Det dåliga med dessa bilar är att dubbelplåten dom punktsvetsat är den skiten som rostar och gör så att det blir hål lite här och där. Sen ser man inte det förens man är där med vinkelslipen.

jag känner igen det där big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
12 maj 2018
#14
0Buzz skrev:
Hål #uno klart...kommer att lägga upp alla hål som blir lagade i samma inlägg annars blir det för många. Har inte svetsat på många år så det får bli som det blir. Blir fler hål lagade imorgon eftersom det ska regna 24/7 i detta land.



https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-c4b799f17e7e72fe1d8983949f39b2d8.jpg

Ser ju riktigt bra ut smile kommer bli bra tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

63 Inlägg
15 maj 2018
Trådstartare
#15
Har börjat skrapa bort all underredsmassa på bakvagnen för att se hur mycket rost det är inför svetsningen & övrig lagning och så här såg det ut. Mest är det balkarna som har tagit stryk tack vare att plastpluggarna vid hjulhusen har varit borta så att det har kommit in en massa sand där inne och ätit sönder. Får bli att bygga nya och börja svetsa vid fjäderfästet bak till fästet för dragkrok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-e948f7705998004e58896e63c8283e2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-29cd5dac6cd0824996874f1a97a905ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-94f04fc0315f00a8d56419781b399a0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-2563ce109716cbfeb4de2f5336a48dc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-f8028818a946b4a6e95169a9dadb9b2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-222bb446705b6800f350352559f97640.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-65ebdd604aa0c4a8d85f454ffe20d436.jpg

Tror det blir nya stötdämpare senare med haha


https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224458/224458-585fe997f57c8e3270b5c6f89a278cce.jpg

Skrap
2 098 Inlägg
15 maj 2018
#16
Jobba på smile)

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

63 Inlägg
16 maj 2018
Trådstartare
#17
En fråga till er som svetsar: hur noga brukar ni vara med att fogen är tät?. Jag ser att dom flesta tätar med karosseritätning senare efteråt så jag skulle gissa på att ni bara vill ha fast den nya plåten?. Brukar ni slipa ner fogen efteråt?.
Senast redigerat av 0Buzz (16 maj 2018)

647 Inlägg
16 maj 2018
#18
Jag brukar punktsvetsa väldigt tätt så att det blir en helfog och sen slipa ner. Under bilen och så är jag inte lika noga med att det ska vara tätt. Blir ju ändå kitt, underredsmassa osv.


Skrap
2 098 Inlägg
16 maj 2018
#19
0Buzz skrev:
En fråga till er som svetsar: hur noga brukar ni vara med att fogen är tät?. Jag ser att dom flesta tätar med karosseritätning senare efteråt så jag skulle gissa på att ni bara vill ha fast den nya plåten?. Brukar ni slipa ner fogen efteråt?.

Helst ska den vara så tät som möjligt, det är alltid det bästa. Man skall försöka få så lite porer som möjligt och slipa rent så mycket som möjligt. Jag vet själv hur jävligt det är att svetsa i bilplåt som har lite rost på sig. Blir det porer så blir inte svetssömmen så hållbar. man skall låte det bränna in riktigt så det inte blir en s.k kallsvets. Mitt råd: bränn på så mycket du vågar så håller det. Det behöver inte vara värdens snyggaste sömmar, bara det bränner in i materialet riktigt smile Är svetsare så vet vad jag pratar om. Och en sak till som vissa inte följer: är gasen slut, fortsätt inte smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Skrap
2 098 Inlägg
16 maj 2018
#20
DieLuftWaffe skrev:
Jag brukar punktsvetsa väldigt tätt så att det blir en helfog och sen slipa ner. Under bilen och så är jag inte lika noga med att det ska vara tätt. Blir ju ändå kitt, underredsmassa osv.

Håller med, är man ingen vanesvetsare så fungerar punkter riktigt bra. Punkta, vänta 1sekund sedan punktar du igen smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)


Sök