2516
Sök

Effekt ur en M50B25 vanos smidd eller oöppnad?

173 Inlägg
21 juli 2017
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder angående effekter ur en M50B25 med vanos!

Alternativ 1: Öppnad med ARP, cometic, h-profil, original vev och original kolvar.

Alternativ 2: Öppnad med ARP, cometic, h-profil, wiseco kolvar, original vev.

Alternativ 3: Öppnad med ARP och Cometic enbart.

Alternativ 4: Totalt oöppnad och orörd.

Tillsammans med T70 eller HX35/40

Vad för effekt borde vara safe med dessa setups?

Sprutet som kommer köras är VEMS PNP och ska mappas hos antingen Nordic tuning eller Engdahls.

Någon som har ett fint och fullt recept för en glad mängd häst? (Alltså varenda del som ni kör med)

Lådan är en ZF från en E39 528 med M20 svänghjul lättat och balanserar, 618 tryckplatta och 4 puck stum sinter.

Är lite fundersam på vad man ska köra med osv smile


Kanske inte rätt forum del men testar endå! Tack på förhand
Senast redigerat av robbanc1997 (21 juli 2017)

George
1 956 Inlägg
21 juli 2017
#2
Du kan kolla min spec på min profil.

1 anmärkning på dina olika setup.. kör med coopering ist.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

173 Inlägg
3 augusti 2017
Trådstartare
#3
jojje81 skrev:
Du kan kolla min spec på min profil.

1 anmärkning på dina olika setup.. kör med coopering ist.

Ändrade planer, kommer köra M50B28
Spec på motorn:
10-1 i komp. B28 kolvar ickevanos stakar b28 vev ickevanos 2.5 topp portad. Org vanos insugs kam icke vanos insugskam på avgas. In 228grader dur 9.0 lyft. Avgas 240 duration 9.7 i lyft. Vanos triggerhjul. Vanos kamsignal. Arp topp bultar. Coopering packning.

Hur mycket effekt tror du man vågar åka med säkerhet? smile

Har ju ZF låda från en E39 528i och koppling god för ca 800hk typ

George
1 956 Inlägg
3 augusti 2017
#4
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:
Du kan kolla min spec på min profil.

1 anmärkning på dina olika setup.. kör med coopering ist.

Ändrade planer, kommer köra M50B28
Spec på motorn:
10-1 i komp. B28 kolvar ickevanos stakar b28 vev ickevanos 2.5 topp portad. Org vanos insugs kam icke vanos insugskam på avgas. In 228grader dur 9.0 lyft. Avgas 240 duration 9.7 i lyft. Vanos triggerhjul. Vanos kamsignal. Arp topp bultar. Coopering packning.

Hur mycket effekt tror du man vågar åka med säkerhet? smile

Har ju ZF låda från en E39 528i och koppling god för ca 800hk typ

Du ska köra etanol antar jag.
450whp är rätt säkert om man kollar på vad andra kör med.. jag har inte kört så själv.
Varför ska du ha IV topp som flödar sämre? Tyngre ventiler osv.. det enda du vinner på är dom dubbla fjädrarna där. Även hört att gjutningen är sämmre och dom är mer sprickbenägna.
Ta kambryggor från IV med 35mm tryckare så kan du åka vanos topp och dubbla fjädrar...så har jag gjort.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

173 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
#5
jojje81 skrev:
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:
Du kan kolla min spec på min profil.

1 anmärkning på dina olika setup.. kör med coopering ist.

Ändrade planer, kommer köra M50B28
Spec på motorn:
10-1 i komp. B28 kolvar ickevanos stakar b28 vev ickevanos 2.5 topp portad. Org vanos insugs kam icke vanos insugskam på avgas. In 228grader dur 9.0 lyft. Avgas 240 duration 9.7 i lyft. Vanos triggerhjul. Vanos kamsignal. Arp topp bultar. Coopering packning.

Hur mycket effekt tror du man vågar åka med säkerhet? smile

Har ju ZF låda från en E39 528i och koppling god för ca 800hk typ

Du ska köra etanol antar jag.
450whp är rätt säkert om man kollar på vad andra kör med.. jag har inte kört så själv.
Varför ska du ha IV topp som flödar sämre? Tyngre ventiler osv.. det enda du vinner på är dom dubbla fjädrarna där. Även hört att gjutningen är sämmre och dom är mer sprickbenägna.
Ta kambryggor från IV med 35mm tryckare så kan du åka vanos topp och dubbla fjädrar...så har jag gjort.

Ja etanol kommer köras. Anledningen är att motorn är redan byggd och åker o hämtar den imorn av en jag känner. Är det så värt att byta till en Vanos topp alltså?

George
1 956 Inlägg
4 augusti 2017
#6
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:
robbanc1997 skrev:

Ändrade planer, kommer köra M50B28
Spec på motorn:
10-1 i komp. B28 kolvar ickevanos stakar b28 vev ickevanos 2.5 topp portad. Org vanos insugs kam icke vanos insugskam på avgas. In 228grader dur 9.0 lyft. Avgas 240 duration 9.7 i lyft. Vanos triggerhjul. Vanos kamsignal. Arp topp bultar. Coopering packning.

Hur mycket effekt tror du man vågar åka med säkerhet? smile

Har ju ZF låda från en E39 528i och koppling god för ca 800hk typ

Du ska köra etanol antar jag.
450whp är rätt säkert om man kollar på vad andra kör med.. jag har inte kört så själv.
Varför ska du ha IV topp som flödar sämre? Tyngre ventiler osv.. det enda du vinner på är dom dubbla fjädrarna där. Även hört att gjutningen är sämmre och dom är mer sprickbenägna.
Ta kambryggor från IV med 35mm tryckare så kan du åka vanos topp och dubbla fjädrar...så har jag gjort.

Ja etanol kommer köras. Anledningen är att motorn är redan byggd och åker o hämtar den imorn av en jag känner. Är det så värt att byta till en Vanos topp alltså?

Är motorn redan byggd så är det inte alls värt att byta.

Trodde du skulle bygga motorn från scratch därför.

Lycka till smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

173 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
#7
jojje81 skrev:
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:

Du ska köra etanol antar jag.
450whp är rätt säkert om man kollar på vad andra kör med.. jag har inte kört så själv.
Varför ska du ha IV topp som flödar sämre? Tyngre ventiler osv.. det enda du vinner på är dom dubbla fjädrarna där. Även hört att gjutningen är sämmre och dom är mer sprickbenägna.
Ta kambryggor från IV med 35mm tryckare så kan du åka vanos topp och dubbla fjädrar...så har jag gjort.

Ja etanol kommer köras. Anledningen är att motorn är redan byggd och åker o hämtar den imorn av en jag känner. Är det så värt att byta till en Vanos topp alltså?

Är motorn redan byggd så är det inte alls värt att byta.

Trodde du skulle bygga motorn från scratch därför.

Lycka till smile

Borde jag bygga om bränslesystemet btw? Eller borde de gå att köra på originalet? BTR original eller eftermarknad? smile

George
1 956 Inlägg
4 augusti 2017
#8
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:
robbanc1997 skrev:

Ja etanol kommer köras. Anledningen är att motorn är redan byggd och åker o hämtar den imorn av en jag känner. Är det så värt att byta till en Vanos topp alltså?

Är motorn redan byggd så är det inte alls värt att byta.

Trodde du skulle bygga motorn från scratch därför.

Lycka till smile

Borde jag bygga om bränslesystemet btw? Eller borde de gå att köra på originalet? BTR original eller eftermarknad? smile

Allt kan du köra org förutom det självklara. Pump å spridare smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

173 Inlägg
5 augusti 2017
Trådstartare
#9
jojje81 skrev:
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:

Är motorn redan byggd så är det inte alls värt att byta.

Trodde du skulle bygga motorn från scratch därför.

Lycka till smile

Borde jag bygga om bränslesystemet btw? Eller borde de gå att köra på originalet? BTR original eller eftermarknad? smile

Allt kan du köra org förutom det självklara. Pump å spridare smile

Underbart! Tack som fan för information! Nu är det nästan bara bess kvar o sen kan bygget börja! big_smile

173 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
#10
jojje81 skrev:
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:

Är motorn redan byggd så är det inte alls värt att byta.

Trodde du skulle bygga motorn från scratch därför.

Lycka till smile

Borde jag bygga om bränslesystemet btw? Eller borde de gå att köra på originalet? BTR original eller eftermarknad? smile

Allt kan du köra org förutom det självklara. Pump å spridare smile

Tja! Nu är bilen bessad med blanka papper och bygge ska påbörjas i helgen förhoppningsvis om man får tillgång till garaget.

Men tänkte bara fråga dig om vilka spridare du rekommenderar? vill ju lägga mig runt en cirkus 400whp runt där bara för säkerhetens skull, har sett folk lira 500+ men är lite riskabelt tycker jag.

Gissar på att de ska vara högohms? Men vilken CC bör fungera bäst? Samt som passar i original fuelrailen.

MVH smile

George
1 956 Inlägg
3 oktober 2017
#11
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:
robbanc1997 skrev:

Borde jag bygga om bränslesystemet btw? Eller borde de gå att köra på originalet? BTR original eller eftermarknad? smile

Allt kan du köra org förutom det självklara. Pump å spridare smile

Tja! Nu är bilen bessad med blanka papper och bygge ska påbörjas i helgen förhoppningsvis om man får tillgång till garaget.

Men tänkte bara fråga dig om vilka spridare du rekommenderar? vill ju lägga mig runt en cirkus 400whp runt där bara för säkerhetens skull, har sett folk lira 500+ men är lite riskabelt tycker jag.

Gissar på att de ska vara högohms? Men vilken CC bör fungera bäst? Samt som passar i original fuelrailen.

MVH smile

Siemens Deka 875cc e en bra pålitlig högohms spridare som bör räcka för din effekt utan problem smile passar bolt on me.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

173 Inlägg
5 oktober 2017
Trådstartare
#12
jojje81 skrev:
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:

Allt kan du köra org förutom det självklara. Pump å spridare smile

Tja! Nu är bilen bessad med blanka papper och bygge ska påbörjas i helgen förhoppningsvis om man får tillgång till garaget.

Men tänkte bara fråga dig om vilka spridare du rekommenderar? vill ju lägga mig runt en cirkus 400whp runt där bara för säkerhetens skull, har sett folk lira 500+ men är lite riskabelt tycker jag.

Gissar på att de ska vara högohms? Men vilken CC bör fungera bäst? Samt som passar i original fuelrailen.

MVH smile

Siemens Deka 875cc e en bra pålitlig högohms spridare som bör räcka för din effekt utan problem smile passar bolt on me.

Asgrymt tack! big_smile

Tänkte även bara fråga om du vet vad det är för typ av drivaxlar på en E36 M3 3.0:a? Är det axlar för 188? Hur håller 328 axlarna? värt att köpa för den effekt jag vill nå eller kan jag lika gärna köra 325:ans original?

173 Inlägg
7 oktober 2017
Trådstartare
#13
jojje81 skrev:
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:

Allt kan du köra org förutom det självklara. Pump å spridare smile

Tja! Nu är bilen bessad med blanka papper och bygge ska påbörjas i helgen förhoppningsvis om man får tillgång till garaget.

Men tänkte bara fråga dig om vilka spridare du rekommenderar? vill ju lägga mig runt en cirkus 400whp runt där bara för säkerhetens skull, har sett folk lira 500+ men är lite riskabelt tycker jag.

Gissar på att de ska vara högohms? Men vilken CC bör fungera bäst? Samt som passar i original fuelrailen.

MVH smile

Siemens Deka 875cc e en bra pålitlig högohms spridare som bör räcka för din effekt utan problem smile passar bolt on me.

Eller borde man kanske försöka sig på att få ihop en 210 diff och sen köra 540 axlar? tongue

George
1 956 Inlägg
8 oktober 2017
#14
robbanc1997 skrev:
jojje81 skrev:
robbanc1997 skrev:

Tja! Nu är bilen bessad med blanka papper och bygge ska påbörjas i helgen förhoppningsvis om man får tillgång till garaget.

Men tänkte bara fråga dig om vilka spridare du rekommenderar? vill ju lägga mig runt en cirkus 400whp runt där bara för säkerhetens skull, har sett folk lira 500+ men är lite riskabelt tycker jag.

Gissar på att de ska vara högohms? Men vilken CC bör fungera bäst? Samt som passar i original fuelrailen.

MVH smile

Siemens Deka 875cc e en bra pålitlig högohms spridare som bör räcka för din effekt utan problem smile passar bolt on me.

Asgrymt tack! big_smile

Tänkte även bara fråga om du vet vad det är för typ av drivaxlar på en E36 M3 3.0:a? Är det axlar för 188? Hur håller 328 axlarna? värt att köpa för den effekt jag vill nå eller kan jag lika gärna köra 325:ans original?

M3 3.0 har samma diff som 328. Dock större medbringare och lite grövre axlar har jag för mig.

Kör 325 till dom ger sig.. bygg 210 under tiden smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!


Sök