Growe skrev:
torsen skrev:
Skador eller inte kan bero på under vilka omständigheter kamremmen går sönder.
Händer det vid normal hastighet = runt 3.000 rpm blir det som regel ventilhaverier och kanske lite mer.
Men skulle remmen brista/kugga över vid ett startförsök och man inte tvingar motorn att rotera, så kan resultatet i bästa fall bli en eller några stukade ventiler.
Detta senare råkade jag ut för på en bil med hemisfäriska förbränningsrum.
I mitt fall behövde jag, förutom kamremssats, endast byta 4 ventiler.
Men för säkerhets skull kollade jag alla ventilerna genom att rulla dem på en glasskiva.
normalt är det istort sätt 100% chans att det blir totalt
skit av en dieselmotor när remmen snäppar av..
men jag råkade ut för motsatsen.. eller rättare sagt förra ägaren till min 2005 lupo 3L köpte den av en som kört bilen och den stannat.. remmen har kuggat av bara tusan.. men remmen satt kvar. men rensad på veven.
så slet av toppen kolla alla ventiler. ska bara orka sätta ihop
skiten nu efter det med lite nya tätningar och
skit.
det jag upptäckte när jag rev toppen var att man såg lätta spår av ventilen i en kolv. men dom är runda. inga skador på toppen. men dom la sig i ett noll läge. mest troligen att den var 3cyl som räddade motorn. men det är sjukt ovanligt.
hade en 3cyl Skoda Fabia jag köpte som ej starta den var12av12st ventiler jätte krökta men då hade dom försökt dra igång
skiten.. dom hade bytt olja en vecka tidigare stallt bilen med växel i uppförslut så kedjan slakat och rappa kammarna direkt.
ett jävla plock innan jag fick ordning på den.
bästa är när man läser att folk har som försäljnings argument att kedja är så jävla bra.. det är bara förbannat mer jobbigt att fixa när
skiten pajar.. för pajar gör det. tillskillnad mot remmar som byts i tid så håller dom