2762
Sök

VW caddy -98 TDI Kammremen sönder

1 Inlägg
7 augusti 2017
Trådstartare
#1
Om min kamrem har gått sönder, Är mina Ventiler och min cylinder skadad/e
Senast redigerat av Bemil (7 augusti 2017)

Evildan
7 augusti 2017
#2
Bemil skrev:
Om min kamrem har gått sönder, Är mina Ventiler och min cylinder skadad/e

Dom kan vara skadade.
Har du haft tur är dom hela.

451 Inlägg
7 augusti 2017
#3
Vrid rätt alla tandhjul m.m o sätt dit en ny remm och håll tummarna när du startar. 😀

214 Inlägg
7 augusti 2017
#4
Blir alltid skrot på Diesel samt på alla bensinare med 3-4 ventiler per cylinder. Bara att riva av toppen. Antingen byta styrningar och ventiler eller köpa en annan topp på skroten och bulta dit

5 685 Inlägg
7 augusti 2017
#5
cyberk2 skrev:
Blir alltid skrot på Diesel samt på alla bensinare med 3-4 ventiler per cylinder. Bara att riva av toppen. Antingen byta styrningar och ventiler eller köpa en annan topp på skroten och bulta dit

Inte garanterat att det alltid blir skrot, i de flesta fall blir det skrot men någon enstaka gång (typ en på miljonen) kan motorerna klara sig vid kamremsbrott men då ska man ha en jävulsk tur.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 augusti 2017
#6
cyberk2 skrev:
Blir alltid skrot på Diesel samt på alla bensinare med 3-4 ventiler per cylinder. Bara att riva av toppen. Antingen byta styrningar och ventiler eller köpa en annan topp på skroten och bulta dit

Min 3l höll när remmen kugga.. Fast det är ovanligt   rev toppen så klart för man chansar inte då  det blir större skador av att chansa

Kör fort så hinner inget hända...

1 313 Inlägg
9 augusti 2017
#7
Ta av ventilkåpan och kolla ovansidan på tryckarna,brukar spricka runt  i mitten av dom när ventilerna krockat med kolvarna

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

7 438 Inlägg
10 augusti 2017
#8
Skador eller inte kan bero på under vilka omständigheter kamremmen går sönder.
Händer det vid normal hastighet = runt 3.000 rpm blir det som regel ventilhaverier och kanske lite mer.
Men skulle remmen brista/kugga över vid ett startförsök och man inte tvingar motorn att rotera, så kan resultatet i bästa fall bli en eller några stukade ventiler.
Detta senare råkade jag ut för på en bil med hemisfäriska förbränningsrum.
I mitt fall behövde jag, förutom kamremssats, endast byta 4 ventiler.
Men för säkerhets skull kollade jag alla ventilerna genom att rulla dem på en glasskiva.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
10 augusti 2017
#9
torsen skrev:
Skador eller inte kan bero på under vilka omständigheter kamremmen går sönder.
Händer det vid normal hastighet = runt 3.000 rpm blir det som regel ventilhaverier och kanske lite mer.
Men skulle remmen brista/kugga över vid ett startförsök och man inte tvingar motorn att rotera, så kan resultatet i bästa fall bli en eller några stukade ventiler.
Detta senare råkade jag ut för på en bil med hemisfäriska förbränningsrum.
I mitt fall behövde jag, förutom kamremssats, endast byta 4 ventiler.
Men för säkerhets skull kollade jag alla ventilerna genom att rulla dem på en glasskiva.

normalt är det istort sätt 100% chans att det blir totalt skit av en dieselmotor när remmen snäppar av..
men jag råkade ut för motsatsen..  eller rättare sagt förra ägaren till min 2005 lupo 3L  köpte den av en som kört bilen och den stannat..  remmen har kuggat av bara tusan.. men remmen satt kvar.  men rensad på veven.
så slet av toppen kolla alla ventiler.  ska bara orka sätta ihop skiten nu efter det med lite nya tätningar och skit.
det jag upptäckte när jag rev toppen var att man såg lätta spår av ventilen i en kolv. men dom är runda.  inga skador på toppen.  men dom la sig i ett noll läge.  mest troligen att den var 3cyl som räddade motorn.  men det är sjukt ovanligt.
hade en 3cyl Skoda Fabia jag köpte som ej starta den var12av12st ventiler jätte krökta men då hade dom försökt dra igång skiten..     dom hade bytt olja en vecka tidigare stallt bilen med växel i uppförslut så kedjan slakat och rappa kammarna direkt. 
ett jävla plock innan jag fick ordning på den. 

bästa är när man läser att folk har som försäljnings argument att kedja är så jävla bra..  det är bara förbannat mer jobbigt att fixa när skiten pajar.. för pajar gör det.  tillskillnad mot remmar som byts i tid så håller dom smile

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
10 augusti 2017
#10
Growe skrev:
torsen skrev:
Skador eller inte kan bero på under vilka omständigheter kamremmen går sönder.
Händer det vid normal hastighet = runt 3.000 rpm blir det som regel ventilhaverier och kanske lite mer.
Men skulle remmen brista/kugga över vid ett startförsök och man inte tvingar motorn att rotera, så kan resultatet i bästa fall bli en eller några stukade ventiler.
Detta senare råkade jag ut för på en bil med hemisfäriska förbränningsrum.
I mitt fall behövde jag, förutom kamremssats, endast byta 4 ventiler.
Men för säkerhets skull kollade jag alla ventilerna genom att rulla dem på en glasskiva.

normalt är det istort sätt 100% chans att det blir totalt skit av en dieselmotor när remmen snäppar av..
men jag råkade ut för motsatsen..  eller rättare sagt förra ägaren till min 2005 lupo 3L  köpte den av en som kört bilen och den stannat..  remmen har kuggat av bara tusan.. men remmen satt kvar.  men rensad på veven.
så slet av toppen kolla alla ventiler.  ska bara orka sätta ihop skiten nu efter det med lite nya tätningar och skit.
det jag upptäckte när jag rev toppen var att man såg lätta spår av ventilen i en kolv. men dom är runda.  inga skador på toppen.  men dom la sig i ett noll läge.  mest troligen att den var 3cyl som räddade motorn.  men det är sjukt ovanligt.
hade en 3cyl Skoda Fabia jag köpte som ej starta den var12av12st ventiler jätte krökta men då hade dom försökt dra igång skiten..     dom hade bytt olja en vecka tidigare stallt bilen med växel i uppförslut så kedjan slakat och rappa kammarna direkt. 
ett jävla plock innan jag fick ordning på den. 

bästa är när man läser att folk har som försäljnings argument att kedja är så jävla bra..  det är bara förbannat mer jobbigt att fixa när skiten pajar.. för pajar gör det.  tillskillnad mot remmar som byts i tid så håller dom smile

Ser att du skriver om VAG tongue

Många som har skitsvårt att använda parkeringsbroms och det brukar kosta på ett eller annat vis när något skiter sig. wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
10 augusti 2017
#11
Evildan skrev:
Growe skrev:
torsen skrev:
Skador eller inte kan bero på under vilka omständigheter kamremmen går sönder.
Händer det vid normal hastighet = runt 3.000 rpm blir det som regel ventilhaverier och kanske lite mer.
Men skulle remmen brista/kugga över vid ett startförsök och man inte tvingar motorn att rotera, så kan resultatet i bästa fall bli en eller några stukade ventiler.
Detta senare råkade jag ut för på en bil med hemisfäriska förbränningsrum.
I mitt fall behövde jag, förutom kamremssats, endast byta 4 ventiler.
Men för säkerhets skull kollade jag alla ventilerna genom att rulla dem på en glasskiva.

normalt är det istort sätt 100% chans att det blir totalt skit av en dieselmotor när remmen snäppar av..
men jag råkade ut för motsatsen..  eller rättare sagt förra ägaren till min 2005 lupo 3L  köpte den av en som kört bilen och den stannat..  remmen har kuggat av bara tusan.. men remmen satt kvar.  men rensad på veven.
så slet av toppen kolla alla ventiler.  ska bara orka sätta ihop skiten nu efter det med lite nya tätningar och skit.
det jag upptäckte när jag rev toppen var att man såg lätta spår av ventilen i en kolv. men dom är runda.  inga skador på toppen.  men dom la sig i ett noll läge.  mest troligen att den var 3cyl som räddade motorn.  men det är sjukt ovanligt.
hade en 3cyl Skoda Fabia jag köpte som ej starta den var12av12st ventiler jätte krökta men då hade dom försökt dra igång skiten..     dom hade bytt olja en vecka tidigare stallt bilen med växel i uppförslut så kedjan slakat och rappa kammarna direkt. 
ett jävla plock innan jag fick ordning på den. 

bästa är när man läser att folk har som försäljnings argument att kedja är så jävla bra..  det är bara förbannat mer jobbigt att fixa när skiten pajar.. för pajar gör det.  tillskillnad mot remmar som byts i tid så håller dom smile

Ser att du skriver om VAG tongue

Många som har skitsvårt att använda parkeringsbroms och det brukar kosta på ett eller annat vis när något skiter sig. wink

Ger man fan i att köpa dyngat så läser det sig

Kör fort så hinner inget hända...


Sök