Hej! För det första ska inte bilmotorer varken "knacka" eller "ticka"! För det andra bör man nog byta olja och filter när man köpt en begagnad bil, jag gör det i alla fall, så man vet att åtminstone en så viktig sak som oljan är bra.-Utan olja funkar ju inte motorn! Så ta reda på vilken olja din motor ska ha! 5Wx40 helsyntet är vanlig i de flesta bilar.
@ehedman: Gamla människor värdesätter sina ägodelar. Det är väldigt många äldre människor som lämnar sina bilar till aukt. verkstäder för service och underhåll, för det är så de är lärda att man gör. Jobbar på aukt. verkstad själv så jag ser kundflödet. Det kan således mycket mycket väl vara så att "Margit, 75" har lämnat sin bil på verkstad för att få service gjord. Speciellt eftersom dessa bilar har en indikator som tydligt säger "dags för service" när det är dags för service.
Som TS har skrivit verkar förra ägaren (Margit 75) ha gjort en service och har kvitto på delarna.
Att uttrycka sig förståeligt i text är svårt. Man vet inte vem som läser det skrivna. Jag har läst om folk som fyller spolarvätska i oljelocket, varför jag blev orolig över det här med servicen.
Förstår vad du menar, tänker mer på att bilen är servad på en och samma verkstad ett ex antal gånger och allt det är dokumenterat med kvitto som bevis. Men man vet ju aldrig..
Hur låter det om du varvar bilen lite då? Att dom knackar på tomgång är mer regel än undantag på Fabia/Polo/Golf/Ibiza med 1.4 motorn. Om ljudet följer med och låter lika högt eller högre när du varvar, då ska du nog låta någon titta på bilen innan du ger dig ut på några längre färder.
@ehedman: Gamla människor värdesätter sina ägodelar. Det är väldigt många äldre människor som lämnar sina bilar till aukt. verkstäder för service och underhåll, för det är så de är lärda att man gör. Jobbar på aukt. verkstad själv så jag ser kundflödet. Det kan således mycket mycket väl vara så att "Margit, 75" har lämnat sin bil på verkstad för att få service gjord. Speciellt eftersom dessa bilar har en indikator som tydligt säger "dags för service" när det är dags för service.
Spelade precis in en video på knacket vid varm motor, körd ca 2mil. Har ingen video på kall just nu men kan spela in en senare under dagen.
Känns som knacket följer med varvtalet telefonen uppfattar inte riktigt ljudet även innan nämt när jag öppnar locket: låter likadant tycker jag...
Hej! För det första ska inte bilmotorer varken "knacka" eller "ticka"! För det andra bör man nog byta olja och filter när man köpt en begagnad bil, jag gör det i all fall, så man vet att åtminstone en så viktig sak som oljan är bra.-Utan olja funkar ju inte motorn! Så ta reda på vilken olja din motor ska ha! 5Wx40 helsyntet är vanlig i de flesta bilar.
Jo men jag är med, känns bara som att det är mer än oljan som ska bytas på denna. Men får ta o byta tror det är 5-30 I nu
Hej! Det låter ju inte bra och om jag ska vara ärlig är jag tveksam om det verkligen är de hydrauliska lyftarna som är felet. Har du kollat att inte något ligger emot någonstans, en plåt t,ex som ligger emot något som roterar eller att ett kullager är slitet (i generator eller AC kompressor). Du har ju ett "skrammel-ljud" som försvinner när du gasar till...ljudet ändras med varvtalet. Jag skulle ta av remmen till generatorn och kolla om ljudet fortfarande finns kvar.
Hej! Det låter ju inte bra och om jag ska vara ärlig är jag tveksam om det verkligen är de hydrauliska lyftarna som är felet. Har du kollat att inte något ligger emot någonstans, en plåt t,ex som ligger emot något som roterar eller att ett kullager är slitet (i generator eller AC kompressor). Du har ju ett "skrammel-ljud" som försvinner när du gasar till...ljudet ändras med varvtalet. Jag skulle ta av remmen till generatorn och kolla om ljudet fortfarande finns kvar.
Hej! Ljudet försvinner inte kan ligga 90-100 och ändå hör man knacket lite lite i bakrunden, hörs väldigt väl upp till 80km/h sen mindre så tvivlar på att något skramlar utan det knackar..hmm men tavk för iden skadar inte att kolla extra
Jag är övertygag om att den tunna oljan bidrar till missljudet, låter igentiget inte ornormalt, ett skönhetsfel helt enkelt
en Hydrokrackad 5W-40 bör göra susen
Köpte en sörja på mekonomen idag som säljaren rekomenderade och då behövs inget olje byte, tror du att jag kan testa o häva i den och se om det tystnar lite och sedan byta olja?
Är det inte denna motor som brukar knacka? Sitter inte samma motor i polo osv? Legat av mig lite på vag fronten.. Har för mig att det är kolvbultar eller något liknande som brukar få skulden. Om jag minns rätt så är detta inget onormalt knack och mer en egenskap.
Hävde i "wynn's" hade igång den i 15 min plus att jag gasade ur den ca 1mil, jag tycker att det blev lite bättre motorn knackar fortfarande men mindre om man jämför den första videon och denna.. Får helt enkelt göra ett oljebyte på detta o se därifrån..
Är det inte denna motor som brukar knacka? Sitter inte samma motor i polo osv? Legat av mig lite på vag fronten.. Har för mig att det är kolvbultar eller något liknande som brukar få skulden. Om jag minns rätt så är detta inget onormalt knack och mer en egenskap.
Kan vara så, tycker bara att den knackade "elakt" som någon här nämde...
Är det inte denna motor som brukar knacka? Sitter inte samma motor i polo osv? Legat av mig lite på vag fronten.. Har för mig att det är kolvbultar eller något liknande som brukar få skulden. Om jag minns rätt så är detta inget onormalt knack och mer en egenskap.
Kan vara så, tycker bara att den knackade "elakt" som någon här nämde...
Har en likadan 1.4 fabia. Svårt att jämföra ljuden, verklighet kontra mobilljud men har aldrig tyckt att min har tickat så där.
Har den stått några dagar kan den ticka första sekunderna. Antar att det beror på brist på olja/oljetryck vid startögonblicket.
ska sägas att dom där motorerna låter jävlig illa normalt sätt..
gjorde ordning en lite äldre 1.4 16v toppen ser likdan ut och den knackade rätt hårt efteråt.. fast det inte fanns några som helst problem mekaniskt. har en 1.4 8v som låter lika illa.. kört den ett par hundra mil med ljudet och plågat biljäveln ordenkligt och det är inget mekaniskt problem för då hade den rasat efter jag körde den där 60mil under semester med farter runt 130-140 med full lastad bil.
ljudet för mig som är rätt mekvan är väldigt nära ett motorras men dom mesta 1.4 16v låter illa.
tror felet ligger i vipporna om det är något som strular..
Spelade in min motor lite kort ifall det kan hjälpa något.
Fabia 1.4 2006 14k mil, varm motor. Detta är 1.4 med 80 hk gissar att din är 75?
Vet inte om dom ändrat något vitalt mellan dessa?
Hur som, är inte så bra på motorljud, men hör inget jättestark tickande här. Dock lite från remmen/remmarna som verkar fångas upp rätt bra av kameran tyvärr.
Som sagt, de flesta av dessa 1,4 bensinare låter sådär... det är inte rätt, men de låter så i alla fall...
haha så kan man samanfatta det hela.. nästan ovanligt med tysta sånna motorer tyvärr... den gamla 8v som sitter på polo mfl runt 96-99 är betydligt mycket tystare och låter väldigt sällan.. medans 16v i regel låter förjävligt jämnt