2886
Sök

Köpråd vw golf mk7

221 Inlägg
23 augusti 2017
Trådstartare
Tja!
Går i tankarna att inhandla en golf 7, mest intressant är 2.0tdi med dsg då jag kör ca 4k mil om året.
Var o provkörde en men tyckte den kändes slö, kanske var något fel på den, sambons golf 6a med 2.0tdi känns piggare.
Har även kikat lite på 1.4tsi men inte provat någon.

Någon som har nån erfarenhet av motorerna och kan rekommendera någon av dom? samt andra saker man ska kolla efter vid ev köp smile

Mvh David.

Forummoderator
18 041 Inlägg
23 augusti 2017
David_91 skrev:
Tja!
Går i tankarna att inhandla en golf 7, mest intressant är 2.0tdi med dsg då jag kör ca 4k mil om året.
Var o provkörde en men tyckte den kändes slö, kanske var något fel på den, sambons golf 6a med 2.0tdi känns piggare.
Har även kikat lite på 1.4tsi men inte provat någon.

Någon som har nån erfarenhet av motorerna och kan rekommendera någon av dom? samt andra saker man ska kolla efter vid ev köp smile

Mvh David.

1.4 tsi ska undvikas. Dieseln är nog rätt ok. I den lilla lilla bensinaren sitter DSG7 dvs DQ200 vilket är ett problembarn. VAG:s kvalitetsproblem är vida kända numera så pruta rejält.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 700 Inlägg
23 augusti 2017
Nya 1,4TSI har visat sig vara väldigt pålitlig då dessa har kamrem och endast överladd med hjälp av turbo (den motorn kom 2015 om jag inte minns fel).
Även den förbättrade DSG7an som kom samtidigt har visat sig mycket pålitligare.

Dom nya 150hk 2,0tdi är trötta, tyvärr.
EA189("dieselgate")-motorn känns piggare och jag tycker även den går tystare än dom nya EA288-motorerna.

Däremot 240hk 2,0tdi biturbo som går att få i bland annat nya Passaterna är riktigt pigga wink

Edit:
Var tvungen att kolla upp det, redan 2013 kom dom nya 1,4tsi med kamrem och endast turbo.
Senast redigerat av simlar (23 augusti 2017)

221 Inlägg
24 augusti 2017
Trådstartare
Tackar för snabba svar! Blir nog ingen 1.4tsi haha, funderar lite på en 1.6tdi annars, tycker dom är väldigt pigga med tanke på så lite effekt.

Sök