3020
Sök

Volvo 940 - säkringsproblem bakom stereon

62 Inlägg
31 augusti 2017
Trådstartare
#1
Tjena!
Nu är det så att jag installerat 12" baslåda med ett rejält slutsteg!
Dock var oturen framme som vanligt... jo jag stod och visade stolt upp min baslåda medans vi spelade nån dunklåt när en av kompisarna höjde volymen på stereon så att stereon helt enkelt bara dog, skärmen på stereon blev svart...
När jag sedan testade att hålla in startknappen på stereon med bilen igång, vägrade den starta.

Så vi plockade ut stereon och märkte att en säkring som såg ut som en liten behållare, med någon text på där det stod "30a" hade gått åt helsike. Polaren som gjort en del bonnelösningar förr tänkte att vi kunde använda innehållet av en annan sladd för att göra en temporör lösning på att.

Nu undrar jag om ni vet om dessa säkringar finns att köpa på mekonomen och om den här temporära lösningen funkar ett litet tag? Finns det även risk för kabelbrand i detta sammanhanget, eller kan jag utesluta det ifall jag stänger av stereon under färd?
(Kommer inte blasta nån hög musik nu när det är så eller ens ha någon musik igång om ni undrar)
Sorry ifall jag skriver lite lulligt, men det är "sent" på kvällen och jag är inte speciellt pigg cool


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
1 september 2017
#2
Kan det vara en flatstifts säkring du menar?  i såna fall finns dom på dom flesta bensinmackar och verkstäder.
Flatstifts säkringar finns både i normal och small så ta med dig säkringen och åk till närmsta verkstad/mack,
och klart kan du få kabelbrand om du ersätter en säkring med en kabel istället.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Forummoderator
26 349 Inlägg
1 september 2017
#3
Inte nåt sånt här du menar?

https://volvo850wagon.files.wordpress.com/2012/06/dscn0051.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 250 Inlägg
1 september 2017
#4
Och varför inte mata slutsteget med egen avsäkrad kabel direkt från batteriet?

62 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Inte nåt sånt här du menar?

https://volvo850wagon.files.wordpress.c … cn0051.jpg

Nä, det är en sån här liten grej, den har 3 ampere, inte 30...
http://18690.shop.textalk.se/shop/18690 … 327bc6.jpg


62 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
#6
Meaganeowner skrev:
Och varför inte mata slutsteget med egen avsäkrad kabel direkt från batteriet?

Batterikabeln går från slutsteget genom bilen fram till batteriet, innan den når batteriet har vi satt en säkring inuti en glashållare, men det har väl inget att göra med om det är en säkring i stereon som pajjar?


62 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
#7
Streethawk skrev:
Kan det vara en flatstifts säkring du menar?  i såna fall finns dom på dom flesta bensinmackar och verkstäder.
Flatstifts säkringar finns både i normal och small så ta med dig säkringen och åk till närmsta verkstad/mack,
och klart kan du få kabelbrand om du ersätter en säkring med en kabel istället.

Köpte nyss såna säkringar jag behövde, gick in på mekonomen och visade fram den, glassäkring tror jag de heter. Men har inte satt i den än. Stereon har bara varit igång nu under färd, har inte vågat spela någonting alls ur den, är rädd att jag har "megaoturen" att det skall bli kabelbrand på grund utav denna (nästintill ingen) användning


62 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
#8
Nu har helt plötsligt problemet förvärrats, genom att vi bytte säkringen. kopplade in allting, samt försatte bilen i tändningsläget. Då började basen brumma utav helvete, ingen musik var igång, men stereon var fortfarande igång (dock på AUX läget). Så vi kopplade ur bassladdarna och satte dit dem ordentligt,  vet inte riktigt vad vi gjorde, men brummandet slutade och slutsteget blinkade grönt, vilket kändes bra.... men istället dog stereon bara tvärt!
Då började vi bli misstänksamma om hela stereon dött, så polaren testade sin stereo, inte ett enda liv i den heller. Så nu ställer jag er frågan: Kan de va alla sladdarna till stereon som gått åt helvete eller är de nån flatstiftssäkring denna gången? (hann inte kolla alla säkringar idag)


74 Inlägg
1 september 2017
#9
Det är en glasäkring!
Byt den men om jag var du skulle jag dra sterion över en säkring och slutsteget över en annan!

Evildan
1 september 2017
#10
Skogsnissen skrev:
Nu har helt plötsligt problemet förvärrats, genom att vi bytte säkringen. kopplade in allting, samt försatte bilen i tändningsläget. Då började basen brumma utav helvete, ingen musik var igång, men stereon var fortfarande igång (dock på AUX läget). Så vi kopplade ur bassladdarna och satte dit dem ordentligt,  vet inte riktigt vad vi gjorde, men brummandet slutade och slutsteget blinkade grönt, vilket kändes bra.... men istället dog stereon bara tvärt!
Då började vi bli misstänksamma om hela stereon dött, så polaren testade sin stereo, inte ett enda liv i den heller. Så nu ställer jag er frågan: Kan de va alla sladdarna till stereon som gått åt helvete eller är de nån flatstiftssäkring denna gången? (hann inte kolla alla säkringar idag)

Det kan vara en bidragande orsak till ditt problem.

Du får börja från början och kontrollera samtliga kablar gällande inkoppling och helhet.

Har ni använt multimeter för att avgöra vilken kabel som är till vad?

62 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
#11
Evildan skrev:
Skogsnissen skrev:
Nu har helt plötsligt problemet förvärrats, genom att vi bytte säkringen. kopplade in allting, samt försatte bilen i tändningsläget. Då började basen brumma utav helvete, ingen musik var igång, men stereon var fortfarande igång (dock på AUX läget). Så vi kopplade ur bassladdarna och satte dit dem ordentligt,  vet inte riktigt vad vi gjorde, men brummandet slutade och slutsteget blinkade grönt, vilket kändes bra.... men istället dog stereon bara tvärt!
Då började vi bli misstänksamma om hela stereon dött, så polaren testade sin stereo, inte ett enda liv i den heller. Så nu ställer jag er frågan: Kan de va alla sladdarna till stereon som gått åt helvete eller är de nån flatstiftssäkring denna gången? (hann inte kolla alla säkringar idag)

Det kan vara en bidragande orsak till ditt problem.

Du får börja från början och kontrollera samtliga kablar gällande inkoppling och helhet.

Har ni använt multimeter för att avgöra vilken kabel som är till vad?

Jo, nu är det så att jag tog hjälp av en bilkunnig kille, eftersom jag inte kan ett skit om elektroniken i bilen, men han löste allting till att den första säkringen dog vid hög volym, det var då "helvetet", samt förvirring brakade loss.
Vet inte ens vad en multimeter är...!! Men alla kablar verka sitta rätt eftersom det fungerade helt felfritt den dagen vi fixade allting, likaså dagen efter. Det var bara nu som stereon dog och vägrar återupplivas som man blir förvirrad och besviken....


62 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
#12
volvoamazon245 skrev:
Det är en glasäkring!
Byt den men om jag var du skulle jag dra sterion över en säkring och slutsteget över en annan!

Vi kollade alla två glassäkringarna, den ena bytte vi, den andra såg hel ut! Men det kanske finns mer än två glassäkringar, jag vet inte... sad


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
1 september 2017
#13
Om stereon nu är helt död så kanske det är dags att öppna säkringsdosan i bilen/motorutrymmet och kolla om den är hel där också. Vid lite sökande så värkar det vara säkring #15? (rätta mig gärna) som går till stereo/cigguttag. Förutsatt att nuvarande stereon sitter på original kablage och inte någon nisse som dragit egna kablar.

Du kan även pröva din stereo i hans/hennes bil istället så vet du om det är fel på stereon eller inte.
Senast redigerat av Streethawk (1 september 2017)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

62 Inlägg
4 september 2017
Trådstartare
#14
Problemet löst! Några sladdar som var felkopplade, och som du säger Streethawk, säkring 26, 15A (audio) hade rykt. Nu behöver jag bara byta stereo för att få basen att fungera, polarens stereo funkade i min bil men inte min stereo.


Evildan
4 september 2017
#15
Skogsnissen skrev:
Problemet löst! Några sladdar som var felkopplade, och som du säger Streethawk, säkring 26, 15A (audio) hade rykt. Nu behöver jag bara byta stereo för att få basen att fungera, polarens stereo funkade i min bil men inte min stereo.

Som jag föreslog alltså.
"Du får börja från början och kontrollera samtliga kablar gällande inkoppling och helhet."
Då vet du även att den bilkunniga polaren är nog inte så kunnig.

Bra att det fungerar nu.
Synd att din HE brann, inte någon intern säkring som behöver bytas?

62 Inlägg
6 september 2017
Trådstartare
#16
Evildan skrev:
Skogsnissen skrev:
Problemet löst! Några sladdar som var felkopplade, och som du säger Streethawk, säkring 26, 15A (audio) hade rykt. Nu behöver jag bara byta stereo för att få basen att fungera, polarens stereo funkade i min bil men inte min stereo.

Som jag föreslog alltså.
"Du får börja från början och kontrollera samtliga kablar gällande inkoppling och helhet."
Då vet du även att den bilkunniga polaren är nog inte så kunnig.

Bra att det fungerar nu.
Synd att din HE brann, inte någon intern säkring som behöver bytas?

Inte vad jag märker av, eller ser. Har checkat samtliga säkringar och dem är hela, fick bland annat den säkringen som hade gått 25 (15a "audio") från en polare med 740 om det har nåt med saken att göra, vet jag inte big_smile.
Men tack för hjälpen iallafall!
Nu letar jag efter någon speciell bakrutedekal som har något att göra med det jag intresserad av, alltså skog, Volvo, gammal musik...  men det tar vi i en annan tråd tongue



Sök