3646
Sök

Bromsbelägg slut och har gått in i skivan.

227 Inlägg
10 september 2017
Trådstartare
#1
Ca 1 mm.
Måste jag byta alla skivorna eller räcker det med att byta bromsbelägg.?

Evildan
10 september 2017
#2
mekkarn skrev:
Ca 1 mm.
Måste jag byta alla skivorna eller räcker det med att byta bromsbelägg.?

Aha, du har kört med SMS-bromsar.
Du behöver byta bromsskivorna.

Forummoderator
26 339 Inlägg
10 september 2017
#3
mekkarn skrev:
Ca 1 mm.
Måste jag byta alla skivorna eller räcker det med att byta bromsbelägg.?

Har det blivit metall mot metall så pass att skivorna är skadade så hade i alla fall inte jag velat köra vidare med dessa skivor. Har de några år på nacken så ska de ju ändå bytas snart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Muttley
10 september 2017
#4
Det beror ju på hur pass skadade skivorna blev.   Om de blev riktigt kraftiga spår i skivorna hade jag bytt.  Men jag har även bara bytt belägg efter järn mot järn då de inte skadat skivorna något.

227 Inlägg
10 september 2017
Trådstartare
#5
Skivorna är i nyskick. Bilen är en 2013 och köpt 7 månader sedan. Då var den fullständigt servad så jag tycker att säljaren borde ha sett till att dom var bytta.
Dom är perfekt jämnt slitna av klossarna så jag funderar på att bara byta klossar. Fixar jag det sjölv.? Jag är händig men har inget garage att hålla till i

Muttley
10 september 2017
#6
mekkarn skrev:
Skivorna är i nyskick. Bilen är en 2013 och köpt 7 månader sedan. Då var den fullständigt servad så jag tycker att säljaren borde ha sett till att dom var bytta.
Dom är perfekt jämnt slitna av klossarna så jag funderar på att bara byta klossar. Fixar jag det sjölv.? Jag är händig men har inget garage att hålla till i

Vad är de för bil ?

227 Inlägg
10 september 2017
Trådstartare
#7
Peugeot expert 2013

227 Inlägg
10 september 2017
Trådstartare
#8
Tack för alla svar 😀

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 september 2017
#9
Hur 17 kan man köra slut på bromsbeläggen på 4 år?
Mina höll   i 15..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 september 2017
#10
oljan skrev:
Hur 17 kan man köra slut på bromsbeläggen på 4 år?
Mina höll   i 15..

Tung bil och mjuka bromsbelägg. Inte alls konstigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
11 september 2017
#11
oljan skrev:
Hur 17 kan man köra slut på bromsbeläggen på 4 år?
Mina höll   i 15..

Jag körde slut mina på en dag. Nürburgring med min V70 och för mjuka belägg...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 705 Inlägg
11 september 2017
#12
oljan skrev:
Hur 17 kan man köra slut på bromsbeläggen på 4 år?
Mina höll   i 15..

Bromsar som en kärring (feminister får ursäkta uttrycket). Bromsar länge och försiktigt och bygger därmed upp massor med värme och beläggen slits ner på nolltid.
En kollega körde totalt slut på beläggen på en fabriksny X3 på 3 månader, flera gånger. Dom tog in bilen på kontroll för eventuella fel men konstaterade helt enkelt att det var hans körstil som orsakade det.


1 271 Inlägg
11 september 2017
#13
rcy skrev:
oljan skrev:
Hur 17 kan man köra slut på bromsbeläggen på 4 år?
Mina höll   i 15..

Bromsar som en kärring (feminister får ursäkta uttrycket). Bromsar länge och försiktigt och bygger därmed upp massor med värme och beläggen slits ner på nolltid.
En kollega körde totalt slut på beläggen på en fabriksny X3 på 3 månader, flera gånger. Dom tog in bilen på kontroll för eventuella fel men konstaterade helt enkelt att det var hans körstil som orsakade det.

Va? Det borde bara vara möjligt om man gasar och bromsar samtidigt och på så sätt reglerar hastigheten. Och då ska man inte vara varken förvånad eller vara ute på vägarna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

227 Inlägg
12 september 2017
Trådstartare
#14
Beläggen kan ha varit slut när jag köpte bilen. Dom hävdar att dom är bytta bak enligt protokoll. Men beläggen är exakt lika mycket slitna runt om. Så omöjligt att man bara bytt bak.
Så dom där beläggen kan ha suttit på bilen länge.

Sedan är den tung och en automat. Så det kanske påverkar.

1 966 Inlägg
12 september 2017
#15
Åk till en mekanisk verkstad och be dem svarva skivorna, sen gör du rent, motionerar och smörjer innan du sätter dit nya belägg.

Muttley
12 september 2017
#16
ehedman skrev:
Åk till en mekanisk verkstad och be dem svarva skivorna, sen gör du rent, motionerar och smörjer innan du sätter dit nya belägg.

Om nu det stämmer att de har slitits bort 1 mm på skivorna så är de inte mycket kvar att svarva.   Han får kolla upp minimummåttet. 
Jag hade hellre köpt nytt så vet man att de är fräscht.   Svarva är fattigmanslösning smile

1 966 Inlägg
12 september 2017
#17
Muttley skrev:
ehedman skrev:
Åk till en mekanisk verkstad och be dem svarva skivorna, sen gör du rent, motionerar och smörjer innan du sätter dit nya belägg.

Om nu det stämmer att de har slitits bort 1 mm på skivorna så är de inte mycket kvar att svarva.   Han får kolla upp minimummåttet. 
Jag hade hellre köpt nytt så vet man att de är fräscht.   Svarva är fattigmanslösning smile

Naturligtvis är det bättre att köpa nya skivor, helst ventilerade som kan leda bort värmen. För värme lär uppstå om man bränner slut på samtliga belägg inom loppet av sju månader. Om så är fallet kan TS ta en körlektion för mellanskillnaden gentemot att köpa nya skivor.

Min.måttet kan så klart värt att kolla upp, även om det är stor säkerhetsmarginal.

Muttley
12 september 2017
#18
ehedman skrev:
Muttley skrev:
ehedman skrev:
Åk till en mekanisk verkstad och be dem svarva skivorna, sen gör du rent, motionerar och smörjer innan du sätter dit nya belägg.

Om nu det stämmer att de har slitits bort 1 mm på skivorna så är de inte mycket kvar att svarva.   Han får kolla upp minimummåttet. 
Jag hade hellre köpt nytt så vet man att de är fräscht.   Svarva är fattigmanslösning smile

Naturligtvis är det bättre att köpa nya skivor, helst ventilerade som kan leda bort värmen. För värme lär uppstå om man bränner slut på samtliga belägg inom loppet av sju månader. Om så är fallet kan TS ta en körlektion för mellanskillnaden gentemot att köpa nya skivor.

Min.måttet kan så klart värt att kolla upp, även om det är stor säkerhetsmarginal.

Vissa skivor har inte så pass mycket i marginal, finns de som bara har 1,6 vilket håller väldigt länge om man inte slipar bort 1 mm med järn smile  Blir då skivan ojämn så är du under gränsen.

227 Inlägg
12 september 2017
Trådstartare
#19
Jag hade delvis fel. Beläggen bak var ok. Fram var dom nästan slut. Så skivorna hade nötts ned innan jag löpte bilen.
Betyder detta att försäljarem sålde en bil som var farlig att köra med då bilen såldes med skivor slitna 1mm.?

Muttley
12 september 2017
#20
mekkarn skrev:
Jag hade delvis fel. Beläggen bak var ok. Fram var dom nästan slut. Så skivorna hade nötts ned innan jag löpte bilen.
Betyder detta att försäljarem sålde en bil som var farlig att köra med då bilen såldes med skivor slitna 1mm.?

Då kommer frågan, hur vet du ens att de har slitits med 1 mm ? Med tanke på att klossarna inte ens var slut.

Om de klarat bromstestet så är de ok.  Men har inte samma hållbarhet som en ny skiva såklart.


Sök