Ja, jag vill inte skriva ner något märke, men Fordarna är "känsliga"...
Säger jag som sålt tre Escorter den senaste tiden... Men man ska vara ärlig med det man sysslar med, så jag brukar varna om tex kamremmen inte är bytt så de inte glömmer det.
Svärmor har en Mondeo som "ballrar" i framvagnen, den känns lite sladdrig och så har den konstiga ljud för sig, och sådan har den varit sedan hon köpte den då den gått 8000 mil. Första gången jag körde den trodde jag nåt var löst, men på Ford säger de att det inte är ovanligt med det ljudet?! Vi har heller inte hittat några fel, men det är otroligt irriterande!
Kör du på grusväg ska det inte klonka och låta skumt, eller kännas som om bilen vandrar iväg åt fel håll när du kör i ojämnheter.
Toyota Corolla och Honda Civic är riktigt, riktigt trevliga, men i en annan prisklass om du vill ha få mil på mätaren (fast på de märkena är jag inte rädd för mil, mer för rost).
Kolla Nissan också förresten!
Jag hade en gång en Golf Diesel, det var en 85:a, på 90-talet. När jag sålde den hade den gått 50 000 mil. Jag hade bytt en växellåda, en kopplingsvajer och några bromsdetaljer på de dryga 25 000 milen jag kört. Plus att jag hade svurit över att låset till bakluckan ballade ur. Men det var allt. Den gick på strax under halvlitern per mil. Var rätt ful det sista, men pålitlig, bytte olja och filter var 1000: e mil och bytte även kamrem i tid. Han som köpte den av mig drog till sydfrankrike med bilen, och fick byta en drivaxel som gav upp på Autobahn. MYCKET bra bil, men rätt trist...
När han sedan slarvade med oljebyten under det kommande året så gick det fort utför.
Ska du ge 30 000 för en bil och håller dig på de billigare märkena ska det inte finnas någon anmärkningsvärd rost tycker inte jag.
Sålde en Escort nu i helgen, en vanlig 5-d combibupe, men den hade gått 8200 fullservade mil och var så gott som helt rostfri (var en liten iduttning av ett par skador men inget som fått gå vidare och bli rost) och den hade två små bucklor under list (parkeringsskador), det var en 95B, nya karrossen och jag sålde den billigt, fick 18 000 för den. En bra affär för både köparen och mig. Nu har jag en likadan 3-dörrars men den är mycket sämre, så då blir ju priset ett helt annat. För de pengarna du har tänkt dig ska du inte behöva svetsa eller laga hål!!! Möjligen slipa med slipstift och dutta i prickar!
Det finns gott om bilar så köp inte vad skit som helst, vet du vad du vill ha så var tydlig när du ringer på annonser och åk bara om du tror på objektet.
Vädligt många dieselbilar är inte lastbilsreggade, och på tex en bil med skattevikt 1300 kilo skiljer det en hel del: Bensinaren kostar 1452 kronor om året, medan motsvarande diesel ligger på 4610.
Men kör du mycket är det värt det ändå.
// Ellen