3314
Sök

Köpråd: Billig, bränslesnål kombi

194 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
#21
vulture:
Kalasbra råd! En del hade jag faktiskt inte ens tänkt på - som det där med att kolla hurdana reglagen är och sådant. Visst har man tänkt på hur blinkers och strålkastare sitter (det är ju oftast de man använder mest), men resten - exempelvis fläktreglage och grejer - det är ju såklart också viktigt.

De Skodor jag har provsuttit och provkört har varit enkla att justera sätena på. De har varit helt okey sätesmässigt. Det är ju inte som att sitta i en lyxbil, men det är ändå ljusår från de bilar jag har nu (två äldre bilar - en halvdassig Swift och en Fiat med ganska sköna och skålade säten). Säten kan man ju dock oftast byta ut - jag vet att vi bytte till BMW-stolar i familjens 240, och det fungerade riktigt bra. Men justeringen måste ju kännas enkel och lättillgänglig.

Så nu ska jag ta fasta på dina råd och börja klämma ordentligt wink Förhoppningsvis hinner jag hitta rätt bil till nästa helg - helgen efter det, för sedan flyttar jag till nya stället, och därefter kommer jag ju jobba med långa pendelavstånd, så då blir det ingen tid över.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 januari 2007
#22
Skodan låter ok, kolla rost noga (speciellt bakluckan, runt torkaren/lås, fästen till nummerplåt...), och har den stått så länge kan du ge ett bud och avvakta - lätt!! 
Priset är förvisso bra, men jag skulle tro att du kan säga 35 000 och gå hem och vänta, om du nu inte tycker att du gärna lägger 39 000 för den. Du tar risken att någon annan kommer och köper bilen, men du har också chansen att köpa en bil väldigt billigt.

Det är sådana bilar vi handlar mycket med, sådana som "fastnat" hos en handlare, vi skambjuder och rycker ibland bilarna för firmans inköpspris, sätter privathandlarpris och har gjort några kronor. Ibland tar vi också bilarna direkt istället för att handlarna tar in dem, då får vi rekonda och fixa själva. Vissa bilar är bara osäljbara i en bilhall. Hur många letar tex efter en Skoda hos en BMW-handlare? De kunderna som är intresserade av Skodan kommer sällan eller aldrig in där.

Så - även om bilen stått länge behöver det absolut inte vara något fel på den!

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

44 Inlägg
12 januari 2007
#23
Psykdoktorn skrev:
vulture:
Den kommer även att få gå en hel del långa sträckor p.g.a. lång väg till jobbet samt pojkvännen. Så vi kan prata om cirka 3600-4000 mil per år.

Med så många mil/år föreslår jag att du tittar på dieseldriven bil. Du får lägre driftkostnader då trots den högre skatten. Det går ju också att lastbilsregga den och få ned skatten lite om du inte behöver baksätet.

194 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
#24
Pomela:
Ja, jag har funderat en del även på dieselbilar. Jag har dock aldrig haft att göra med dieselbilar, så jag har ingen aning om uppbyggnad av motorer, eller om det är något särskilt man ska tänka på med dessa bilar.

Baksätet kommer antagligen inte att användas i första skedet, men man vet ju aldrig vad som händer. Hur mycket kostar en lb-reggning, och kan man göra det med vilken bil som helst?


vulture:
Jag ska definitivt ta och kolla på den här bilen, om bilhandlaren verkar okey att ha att köra med, och visar lite engagemang. Det känns bra att veta att man kan skambjuda lite, eftersom jag trots allt har några bilar att välja mellan.

Det låter som om du är en bilhandlare själv (eller liknande). Då tänkte jag fråga något. Den bilhandlare jag provkörde Skodan hos sade att det kostade 7500:- för att ta över en bil (nu pratar jag inbytesbil i och för sig). Stämmer detta? Och vad är det som kostar? Är det rekond och annonser..?

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

44 Inlägg
12 januari 2007
#25
Psykdoktorn skrev:
Pomela:
Ja, jag har funderat en del även på dieselbilar. Jag har dock aldrig haft att göra med dieselbilar, så jag har ingen aning om uppbyggnad av motorer, eller om det är något särskilt man ska tänka på med dessa bilar.

*host* Här får jag erkänna att trots att jag kör dieselbil sedan knappt 1 år tillbaka så har jag dålig koll på det. Finns säkert någon annan här som kan det bättre. En sak har jag kläm på i alla fall - man bör helst inte få soppatorsk med en diesel.

Baksätet kommer antagligen inte att användas i första skedet, men man vet ju aldrig vad som händer. Hur mycket kostar en lb-reggning, och kan man göra det med vilken bil som helst?

Om jag har förstått det rätt krävs att man måste få ett plant och sammanhängande lastutrymme i bilen. Bilen bör alltså vara en kombi eller halvkombi. I bästa fall kan det räcka med att bara fälla baksätet och sätta in lastöglor och lastgaller. Oftast brukar man dock behöva montera ur baksätet. Jag kollade upp kostnader ifjol. Om en verkstad skulle göra det tror jag det gick på ca 3000 kr. Kan man göra det själv så sjunker kostnaden naturligtvis betydligt. Efter det krävs en ny registreringsbesiktning.

Det jag är osäker på är hur en lastbilsregistrering påverkar bilens andrahandsvärde den dag man vill sälja den. Det kan vara till det bättre, men lika väl till det sämre.

Smålänning
7 883 Inlägg
12 januari 2007
#26
Psykdoktorn skrev:
Såg en annons nu precis på en nyare Skoda Felicia från 2001. Det är i och för sig 1.3 litersmotorn, och jag har väl mest gått i 1.6 literstankar hitintills.

Det är hos en bilhandlare, men priset är ganska lockande. De har sänkt från 49500:- till 39000:-. Då har den gått 10450 mil.

Är detta något att tänka mer på, eller ska jag satsa på något äldre bil som gått kortare sträcka? Det har varit två brukare plus då bilhandlaren. Handlaren skaffade bilen 060105, så det är ju ett tag sedan.

Dock är priset precis så mycket jag kan punga ut med - då kommer det att kännas. Så är det värt det här? Visst, en provkörning är ju alltid bra jämförelsevis, men hur kommer det sig att en 2001:a är så pass billig..?

Pruta på den bilen! Den har stått så länge att säljaren troligen blir glat att någon vill köpa den. 1,3 litersmotorn är ingen räser på samma sätt som 1,6:an, men drar ÄNNU mindre bensin. Med den motorn försvinner även kamremsbytena, eftersom den har kedja. Det är en skodakonstruerad motor med stötstänger, men har du inga ambitioner att rejsa eller trimma är den bra.

Felician finns ju med diesel med, och då är det VW:s 1,9 litersdiesel som sitter i. en bränslesnål motor som aldrig sviker om man bara byter kamrem i tid. Finns redan som "färdiga" lätta lastbilar.

Kom förresten på att felicia innan -99 inte har servostyrning som standard. Kom på hösten -98 när dom bytte front på felician.

Vet inte hur en omregning påverkar andrahansvärdet, dock. PM:a om du vill veta mer, kan en del om felician.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

194 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
#27
Pomela:
Andrahandsvärdet är inte särskilt viktigt på bilen, då jag hade planerat att ha kvar den tills den dör. I princip. Jag måste dock ha en pålitlig kärra, och eftersom jag inte vet något om dieslar så är jag en typisk svensk och är lite misstänksam. Sedan har jag sett dussintals annonser med lb-reggade dieslar som har gått nästan hur långt som helst, så diesel är säkert ingen dum idé.

På bilprovningen går att läsa: en registreringsbesiktning på tidigare registrerat fordon.
Personbil:                                                                      900:-
Pristillägg exempelvis ändring från personbil till lastbil.      250:-
Så sammantaget kostar en omreggning på bilprovningen 1150:-


twin_cam:
Hur fungerar det med kedja? Är det bara att smörja den då och då, eller fyller man på på någon särskild stans? Har faktiskt aldrig hört talas om kedjedrift på bilar förut, bara bekant med det på motorcyklar...

Jag har faktiskt inte hittat någon diesel-felicia i någon annons, så antingen är de så bra att ägaren inte vill sälja dem, eller så har de rostat ihop...

Jag har inga som helst ambitioner att rejsa eller trimma - trimningen skulle i så fall vara att byta till nya delar wink  men den får ju ite kännas för seg heller. Har bara provkört 1.6:or, så jag vet inte hur mycket det skiljer accelerationsmässigt mellan dem. Men jag kan tänka mig att det skiljer en del.

Servostyrningen visste jag om att det inte fanns någon, men jag tycker den är fruktansvärt lätt att styra ändå - den är behagligare att köra än min gamla Swift från 1989 i alla fall *hrrm* Men det kanske inte säger så mycket.

Apropå den nyare annonsen med 1,3litersmotorn: den har gått längre än vad de lite äldre bilarna jag har tittat på har gått. Så min nästa fråga är då:

Är det någon större skillnad kvalitetsmässigt mellan en nyare bil som gått mer, och en äldre bil som gått mindre? Jag kan tänka mig att bilkvaliteten har blivit bättre med åren, eftersom ny teknik har tillkommit vid utformning av de nyare modellerna. Men eftersom den nya bilen har gått längre så har ju även motorn slitits mer.

Jag har nämligen två stycken olika bilar som jag känner mig frestad av:

Bil nr 1:
En Skoda Felicia 1.6 från 1996. Har gått 7300 mil, haft 3 ägare varav 1 bilhandlare. Har varit hos en gammal man sedan inköp, sedan dog han och bilen gick över till hans barnbarn. Barnbarnet ville dock inte ha en så liten kombi, så han bytte in den 060504. Sedan dess har den varit hos bilhandlaren. Jag har fått ett vagt löfte om att kunna pruta ner den från 34900:- till 31000:-. Den har inte kalasfin lack - det är en liten bula på framskärmen på förarsidan, samt några repor på lacken lite här och var. Lite smygande ytrost på en del ställen (bakluckan och sedan någon annanstans, men det var bara bubblor). Undertill verkade den helt okey som jag kunde knacka mig fram till.

Bil nr 2:
Det är då den nyare bilen. En Skoda Felicia 1.3 från 2001. Den har gått 10440 mil. Även den har haft tre ägare, dock två stycken hos bilhandlare (nr 1 och 3). Den har jag ingen historia på, då jag precis skickat iväg en förfrågan om den till bilhandlaren. Den stod hos första bilhandlaren i två månader, och såldes sedan till en privatperson. Han behöll den fram till och med 060105, därefter har den blivit antingen inbytt eller såld till ny bilhandlare. Och där verkar det stå nu. Bilhandlaren har satt ner priset till 39000:- från 49500:-, så de verkar ju vilja bli av med den.

Så har ni något råd? Den första bilen har jag ju provkört, och den andra tänkte jag kolla upp antingen i helgen om det går, eller i nästa vecka. Men har ni några spontana tankar, eller ¨någon ytterligare kunskap om vad som kan skilja, och vilka för-/nackdelar det finns med respektive bilmodell?

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 januari 2007
#28
Personligen skulle jag satsa på den nyare bilen. Det skiljer ytterst lite i pris när du prutat klart, det är det värt att få en fem år nyare bil med fem år mindre rostangrepp och fem år bättre säkerhet.

Tycker jag. OM bilen är fräsch och känns bra att köra även med den mindre motorn.

Är inte specialiserad på något märke, så just Skoda ska du lyssna på andra när det gäller tips om tex kamkedjor, servo och sådant... smile

Vi handlar lite privat, och har enskild firma för det. Vad en handlare med bilhall har för kostnader kan jag inte svara på, men jag kan ju tänka mig att lokalhyra, personal, timkostnad för rekond, bokföring och sådant kan plocka på och ge den kostnaden för en bil. Det är ju därför vi kan göra affärer på att plocka bilarna så att handlarna slipper befatta sig med dem. Men vi kan heller inte sälja bilen för samma pris som en handlare med bilhall.

Det du får in inbyte för en bil motsvarar för det mesta inte mer än att du kunde prutat ner om du genomfört affären kontant. Köp alltså rent och sälj din gamla bil privat för att få bäst ekonomi i affären.

Diesel eller inte får vara upp till dig. Det handlar om högre skatt och lägre driftskostnad. Brytpunkten brukar hamna kring 2000 mil per år. Men när karossen är slut kan dieseln ha många mil kvar - frågan är om du är så sugen på att fortsätta åka i den då, när inredningen är sliten och rosten börjar komma? Milen är inget att vara rädd för på en diesel om den bara är välservad. Men visst, drivknutar och länkage i framvagnen, stötdämpare och fjädrar mm slits lika mycket på en diesel som på en bensinare, så de kostnaderna kommer ju framåt 20-30 000 mil i vilket fall. Då är bilen inte mycket värd längre, men när bensinaren är så gott som slut har dieseln mer kvar att ge, men då kommer också ökade underhållskostnader - som kanske motsvarar ett byte till en nyare bensinbil igen.
Det optimala är att köra så mycket att motor och bil tar slut samtidigt, och för mig är en bil som är femton år gammal verkligen gammal - då är det inte mycket andrahandsvärde kvar i den längre. Däremot kan en välvårdad äldre bil fortfarande vara en bra bil, men då får man fundera över krocksäkerhet och standard i stället, och personligen byter jag gärna upp mig då det händer mycket med utvecklingen.

Mvh / Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Smålänning
7 883 Inlägg
12 januari 2007
#29
Psykdoktorn skrev:
twin_cam:
Hur fungerar det med kedja? Är det bara att smörja den då och då, eller fyller man på på någon särskild stans? Har faktiskt aldrig hört talas om kedjedrift på bilar förut, bara bekant med det på motorcyklar...

Kamaxelkedjan har samma uppgift som remmen, men är underhållsfri, och sitter inne i motorn och smörjs av motoroljan...

1,3 litaren skiljer inte så mycket i prestanda mot 1,6:an, men visst, den är ju lite långsammare. 60 hk mot 75...

Jag skulle kolla i serviceboken. Har den nyare bilen välklottrad servicebok så skulle jag nog ta den. Du får visseligen en mindre motor, men i gengäld så får du ju servostyrning.

Dock så tror jag inte att den andra är ett dåligt köp. Kolla bara serviceboken. du får ju en piggare motor, och kör du mycket landsväg så behövs kanske inte servostyrningen... Allt beror på vad du vill. Provkör båda bilarna och känn på allt, kolla efter rost. Solida lacker håller bättre än metallic, men är inte lika snyggt. Allt beror på vad du prioriterar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

194 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#30
I lördags var jag då och provkörde den nyare Skodan. Den var faktiskt riktigt go´ att köra. Visst, det är ju ingen racerbil precis, men det var ju inte heller det jag hade i tankarna.

Den hade lite småbubblor här och var - lite över dörren, lite här, lite där. Det gäller ju att fixa det så fort som möjligt, så att den inte sprider sig. Det vet jag inte riktigt hur man gör. Är det bara att fila bort all rost, för att sedan dutta i med lite rostskyddsfärg + grundfärg + vanlig lack...? Hm.

Över lag såg den dock ganska bra ut. Bakrutan var repig. Ganska mycket små, tunna repor över hela rutan, men det var inget som jag stördes av när jag provkörde. Det var ju dock ljust ute då, så det var ju inte precis någon som körde med helljus bakom en.

Det är riktigt bra med utrymme i den här bilen. Känns rymligare än den äldre versionen. Är fräsch, känns inte riktigt lika plastig som den äldre. Å andra sidan har den gått mer, och har lite lite lite mer rost än den äldre. Och en repig bakruta.

Ett annat smärre minus är att vindrutetorkaren där bak inte tar. Blir inget tryck mot rutan. Men den kan man ju byta ut.

Reglagen passar mig bättre i en nya bilen. Blinkers och dylikt sitter inte lika långt från ratten, stolsvärmen fungerar kalasbra samt snabbt. Det sitter ett nytt batteri i den.

Det kluckade dock lite ibland när jag kopplade. Inte varje gång. Sedan drog den till höger. Bilförsäljaren sade att det skulle de givetvis kolla upp innan försäljning vid deras service. Den säljs nämligen inte utan en service, vilket känns bra.

Jag kunde få ner bilen till 37 000:- från 39 000:-. Så det blir ju lite bättre. Dock känns det fortfarande som mycket pengar, eftersom jag kalkylerat med endast strax över 30 000:-. Det känns som om bilen är väldigt intressant i alla fall, definitivt mer bil att köra än den gamla. Sedan är det ju sista årsmodellen med Felicia, så de borde ju kunnat klara ut de flesta barnsjukdomar nu.

Så om det är så att den fortfarande drar, och om det fortfarande kluckar efter servicen, så är det ju bara att pruta ännu mer. Men om den funkar efter servicen så tror jag att det är omöjligt att pruta mer.

Men sedan är det ju så att den känns betydligt bättre än 96:an. Så den gamla är nog körd. Måste erkänna att det känns skönt att få slippa prata med den andra bilförsäljaren igen. Lite oproffsig, och tar en inte riktigt på allvar. Så den nya Skodans bilhandlare har ju ett definitivt plus där också.

Så vad tror ni? Ska jag kontakta dem igen för försäljning? Och hur fort går en försäljning till? Tar det lång tid innan man får bilen etc? Och är det något man ska tänka på innan man tar hem bilen från försäljare?

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
15 januari 2007
#31
Psykdoktorn skrev:
UseDubbelTurbo:
Ska man passa sig för all rost över huvud taget runt bakluckan..? Blir det stora problem/sprider den sig lätt därifårn? Eller är det sämre plåt där...?

Och ja, största skälet till att jag kollat på Skoda är försäkring, bränslekostnad och att man kan få bilar med få mil för 30 000:-. så det är klart, man blir ju lite blind på det efter ett tag...

Men jag ska som sagt alltså passa mig för rost vid bakluckan?

Ja det ska du rost sprider sig som bara den på bakluckan på filicia så fort den kommit.. så helst ska bakluckan inte ens ha en liten bubbla när du köper den


Bmw osv..

194 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#32
UseDubbelTurbo:
Men om det är små små bubblor - kan man inte hindra det på ett enkelt och smidigt sätt? Typ fila och putsa och sedan rostskydda och grunda och hela den biten? Då borde väl det mesta försvinna?

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
15 januari 2007
#33
Här finns en tråd om rostlagning:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=32018
(så behöver vi inte upprepa oss i onödan)

Tycker fortfarande inte du ska betala onödigt mycket för bilen, efter servicen får du själv avgöra, men handlaren har haft den stått i ett år, så jag skulle inte tveka att skambjuda. Men då är jag heller inte i behov av en bil snabbt, så det är lätt för mig att säga!
Har du is i magen borde det gå att få ner priset, men om du ställer det emot ditt behov av bilen kanske det är värt att betala ändå?

// Ellen

Tillägg: Skulle inte tro att han har betalat mer än drygt 20 000 för bilen, har han det har han gått högt över listorna för inbyten och gjort bort sig. På det lägger man rekond och omkostnader och sedan ev vinst. En bil som stått ett år ska han vara glad om han slipper gå back på... Tycker jag... smile Vi köper ibland "iskalla" bilar till firmans inköpspris, bara för att de ska få bort dem ur hallen.
Senast redigerat av vulture (15 januari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

194 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
#34
vulture:
Tack för länken - den har jag tittat närmre på.

Jag tänkte ringa och lägga ett bud på 35 000:-, så får vi hoppas att han tar det. Det ger i alla fall lite mer pengar i plånboken för en annan.

Säljaren säger att de gör en service precis innan de skriver över den, så att servicen inte "tickar iväg". Den gällde tydligen i ett år eller upp till 1500 mil. Men jag ska vara tydlig med att allt ska fungera för det priset också när vi sitter där och skriver kontrakt och grejer. Annars är det ju lika bra att köpa en annan bil som fungerar.

Ni ska ha jättetack för all hjälp ni har givit mig! Om ni kommer på något mer jag ska tänka på får ni gärna skriva ner det också. Annars skriver jag och berättar hur det gick smile

Ha det gott så länge!

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

194 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#35
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


Nu djäklar! Jag är så darrhänt att jag knappt kan skriva!! Är kass på att pruta, men jag ringde upp den där tjommen hos bilhandlaren, förklarade vem jag var, tror att jag lät ganska oberörd, och sa " Den där Skodan som jag var och kollade på i lördags. Ni får 34 000:- för den". Han tvekade lite, och mjaaa-kade sig lite, räknade lite på datorn, och såg väl att han egentligen inte gick back på det priset, och sa "Okey då, det är tufft, men jag får väl gå back på den här bilen..."

Så det känns skönt. Jag prutade lite med mig själv, och kom på att 35 000:- kändes mycket om jag kunde få den lite billigare. Jag tänkte att man kan ju alltid försöka smile

Så på onsdag 24/1 efter 1630 ko mmer jag att hämta ännu en bil till min samling. Gött!!! *skrattar*

Jag är ganska glad just nu...

Så TACK alla ni som lagt ner en massa tid på att hjälpa mig - det känns skitbra nu när jag sitter där med en ny bil big_smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
19 januari 2007
#36
Bra! Friskt vågat hälften vunnit! smile Eller allt i det här fallet... smile

Jag SA ju att du skulle pruta! Hoppas verkligen du blir nöjd med din nya bil nu!

Min sambo kommer och säger att du ska besiktiga bilen innan garantin går ut också, och be dem gärna vara petiga - hittar ni några fel har firman skyldighet att åtgärda det åt dig på garantin. *vi är tämligen säkra på att att han gått hyfsat mycket plus på affären vad han än sagt, eftersom vi har viss insyn i branchen... wink *

Kramar / Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Smålänning
7 883 Inlägg
19 januari 2007
#37
Kul att du kunde pruta så pass mycket big_smile Hoppas du blir nöjd med bilen och att du får ett problemfritt bilägande tills du gör dig av med den. wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
19 januari 2007
#38
Ja, man får passa på att gratulera!

En ny bil är en ny bil, även ifall den inte är ny tongue

Som sagt, besiktiga den INNAN garantin går ut, säljaren ska fixa ev. fel då.
Annars, lycka till!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

194 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#39
Man tackar,  man tackar för alla gratulationer smile

Jag hoppas såklart också på ett problemfritt ägande (även om jag vet av erfarenhet att det alltid är något som krånglar när man som mest behöver bilen).

Och jag är helt införstådd med att han säkerligen har gått plus på affären - det hör ju till att få köparen att känna sig som om de har gjort en dunderaffär. Men det är första gången jag har köpt bil hos bilhandlare, så det är ganska skönt - känns lite säkrare på det sättet, måste jag erkänna. Plus att jag får gratis helförsäkring i tre månader. Och DET är väldigt skönt att slippa nu, med tanke på att bilen ändå kostade en del..

Eftersom jag aldrig har ägt en så här pass ny bil förut - hur lång är garantin egentligen? Är det inte bara tre år? Och bilen är ju från 2001, så finns det verkligen något man kan få på garantin? Jag ska kika runt lite på Skodas sidor, och se om jag kan rota fram något, men skriv gärna mer om ni har koll på det där med garantin smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

194 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#40
Det jag kan hitta på Skodas hemsida är följande:

---------
Nybilsgaranti

2 års nybilsgaranti utan milbegränsning skyddar dig mot eventuella fabrikationsfel.

3 års lackgaranti. Samtliga Skodas lacker är vattenbaserade och helt fria från tungmetaller.

10 års roskskyddsgaranti på Octavia, Fabia och Superb. 12års rostskyddsgaranti på nya Octavia.

2 års garanti på original reservdelar och tillbehör
--------

Så där verkar det som om jag inte har någon garanti...hmm..ska leta vidare...

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.


Sök