Pomela:
Andrahandsvärdet är inte särskilt viktigt på bilen, då jag hade planerat att ha kvar den tills den dör. I princip. Jag måste dock ha en pålitlig kärra, och eftersom jag inte vet något om dieslar så är jag en typisk svensk och är lite misstänksam. Sedan har jag sett dussintals annonser med lb-reggade dieslar som har gått nästan hur långt som helst, så diesel är säkert ingen dum idé.
På bilprovningen går att läsa: en registreringsbesiktning på tidigare registrerat fordon.
Personbil: 900:-
Pristillägg exempelvis ändring från personbil till lastbil. 250:-
Så sammantaget kostar en omreggning på bilprovningen 1150:-
twin_cam:
Hur fungerar det med kedja? Är det bara att smörja den då och då, eller fyller man på på någon särskild stans? Har faktiskt aldrig hört talas om kedjedrift på bilar förut, bara bekant med det på motorcyklar...
Jag har faktiskt inte hittat någon diesel-felicia i någon annons, så antingen är de så bra att ägaren inte vill sälja dem, eller så har de rostat ihop...
Jag har inga som helst ambitioner att rejsa eller trimma - trimningen skulle i så fall vara att byta till nya delar
men den får ju ite kännas för seg heller. Har bara provkört 1.6:or, så jag vet inte hur mycket det skiljer accelerationsmässigt mellan dem. Men jag kan tänka mig att det skiljer en del.
Servostyrningen visste jag om att det inte fanns någon, men jag tycker den är fruktansvärt lätt att styra ändå - den är behagligare att köra än min gamla Swift från 1989 i alla fall *hrrm* Men det kanske inte säger så mycket.
Apropå den nyare annonsen med 1,3litersmotorn: den har gått längre än vad de lite äldre bilarna jag har tittat på har gått. Så min nästa fråga är då:
Är det någon större skillnad kvalitetsmässigt mellan en nyare bil som gått mer, och en äldre bil som gått mindre? Jag kan tänka mig att bilkvaliteten har blivit bättre med åren, eftersom ny teknik har tillkommit vid utformning av de nyare modellerna. Men eftersom den nya bilen har gått längre så har ju även motorn slitits mer.
Jag har nämligen två stycken olika bilar som jag känner mig frestad av:
Bil nr 1:
En Skoda Felicia 1.6 från 1996. Har gått 7300 mil, haft 3 ägare varav 1 bilhandlare. Har varit hos en gammal man sedan inköp, sedan dog han och bilen gick över till hans barnbarn. Barnbarnet ville dock inte ha en så liten kombi, så han bytte in den 060504. Sedan dess har den varit hos bilhandlaren. Jag har fått ett vagt löfte om att kunna pruta ner den från 34900:- till 31000:-. Den har inte kalasfin lack - det är en liten bula på framskärmen på förarsidan, samt några repor på lacken lite här och var. Lite smygande ytrost på en del ställen (bakluckan och sedan någon annanstans, men det var bara bubblor). Undertill verkade den helt okey som jag kunde knacka mig fram till.
Bil nr 2:
Det är då den nyare bilen. En Skoda Felicia 1.3 från 2001. Den har gått 10440 mil. Även den har haft tre ägare, dock två stycken hos bilhandlare (nr 1 och 3). Den har jag ingen historia på, då jag precis skickat iväg en förfrågan om den till bilhandlaren. Den stod hos första bilhandlaren i två månader, och såldes sedan till en privatperson. Han behöll den fram till och med 060105, därefter har den blivit antingen inbytt eller såld till ny bilhandlare. Och där verkar det stå nu. Bilhandlaren har satt ner priset till 39000:- från 49500:-, så de verkar ju vilja bli av med den.
Så har ni något råd? Den första bilen har jag ju provkört, och den andra tänkte jag kolla upp antingen i helgen om det går, eller i nästa vecka. Men har ni några spontana tankar, eller ¨någon ytterligare kunskap om vad som kan skilja, och vilka för-/nackdelar det finns med respektive bilmodell?