22 januari 2007
Trådstartare
Jaså! Ja, då hänger jag med igen! Var inne på Konsumentverket också och kollade runt där. Det verkar som om sådana fel som upptäcks inom sex månader efter bilköp. Så som ni säger - det verkar som om man måste vara påpasslig. Men om bilen redan är besiktigad - vad gäller då? Den bil jag kommer att köpa är besiktigad 06-11-07, och det gäller till och med 08-03-31. Men jag ska besiktiga den ändå, va? Det känna nästan logiskt om det är sexmånadersregeln som gäller. Men ni talar om tre månader. men som sagt, ju tidigare desto bättre, eller hur?
-----------------
Vad är fel?
Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:
• om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.
• när bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.
• om säljaren inte har gett information om hur bilen ska skötas genom att till exempel inte lämna med en instruktionsbok och bilen till följd av detta går sönder. Självfallet gäller samma sak om säljaren har gett felaktiga instruktioner.
Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.