3232
Sök

Köpråd: Billig, bränslesnål kombi

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
22 januari 2007
Jo, men den garantin vi pratar om är den som alla handlare är skyldiga att ge dig - tre månaders garanti på begagnad bil. Hittar du under den tiden något ska de lösa det åt dig.
Med vissa reservationer för omfattningen, men det känner säkert någon annan till, alternativt kan du säkert hitta det själv nu när du vet vad du letar efter.
Så om du besiktigar bilen om två månader och får anmärkning på stötdämpare kan du ta upp det med firman.

Nybilsgarantin är det ju bara garantin mot genomrostning som gäller för din del.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

194 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Jaså! Ja, då hänger jag med igen! Var inne på Konsumentverket också och kollade runt där. Det verkar som om sådana fel som upptäcks inom sex månader efter bilköp. Så som ni säger - det verkar som om man måste vara påpasslig. Men om bilen redan är besiktigad - vad gäller då? Den bil jag kommer att köpa är besiktigad 06-11-07, och det gäller till och med 08-03-31. Men jag ska besiktiga den ändå, va? Det känna nästan logiskt om det är sexmånadersregeln som gäller. Men ni talar om tre månader. men som sagt, ju tidigare desto bättre, eller hur?

-----------------
Vad är fel?

Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:
•    om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.
•    när bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.
•    om säljaren inte har gett information om hur bilen ska skötas genom att till exempel inte lämna med en instruktionsbok och bilen till följd av detta går sönder. Självfallet gäller samma sak om säljaren har gett felaktiga instruktioner.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
22 januari 2007
Alltså besiktigar du bilen även om det inte är besiktningsperiod. Får du anmärkning på något (tex dålig stötdämpare, taskigt avgassystem, oljeläckage...) så är det firmans sak att fixa det åt dig. Men jag har för mig att det är tre månader som gäller, står det inget i dina köpehandlingar?

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

194 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Okey, ja men då besiktigar jag ju så fort det går. Då blir det ju lättare för en annan smile

Vi har inte skrivit några köpehandlingar ännu. Jag ska till bilhandlaren på onsdag, och då kommer den ha fått service, och sedan skulle de kolla upp kluckandet när man kopplar och varför den drar åt höger och lite sådant.

Så jag ska ju definitivt besiktningsköra den, eller vad den nu hette. Provköra den efter service i vart fall. Och efter det blir det besiktning smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

194 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Lite uppdatering:

Hämtade hem bilen igår. Den drog fortfarande åt höger, fastän bilhandlaren sa att de hade fixat allt. Så vi åkte tillbaka (tog bara en liten sväng) och gick på dem en del, eftersom vi hade påpekat bland annat detta flera gånger. De verkade bli lite förskräckta, och sa att vi skulle åka in till gummimojen och kolla vad det kunde vara. På servicen hade de sagt att de hade riktat in framvagnen väldigt noga och provkört den utan problem, men i så fall hade den ju inte dragit när vi körde.

Så vi ska in till gummiverkstaden idag och kolla upp det här. Sedan skulle verkstaden ringa till bilhandlaren, så skulle de få betalt därifrån.

I helgen ska jag ner till Småland (blir en sväng på nästan 40 mil tur och retur) så då finns det möjlighet att se hur den beter sig. Än så länge har den gått kanon, har i och för sig bara kört den hem, men den är mjuk och fin och behaglig att köra, och jag trivs bra med bilen.

Men som sagt. Idag blir det gummiverkstaden, imorgon ska jag ner till Småland. Jag ska även försöka få en tid på besiktningen i början av nästa vecka om det går. Har som ni sa tre månaders garanti. Egentligen skulle de bara lämnat tre månaders väggaranti eller vad det hette (att den höll så länge typ smile men efter lite övertalning så gav de tre månaders garanti. Så jag ska in och tjata lite på besiktningen smile

Ford Mustang

4 586 Inlägg
23 oktober 2011
Kan tilllägga ifall fler läser denna tråd då det är en köpråd om skoda felicia

Min mor har 1.3 MPI motorn i sin. Mycket trevlig dock något mindre dragstark än 1,6an.
Körs på 0.5 blandad körning och hållbar

Motorn har gått 24.000 mil utan att att vi bytt någon alls under huven. Rostig är den men grymt driftsäker. Att tillägga så har hennes bil haft motorvärmare sedan ny.

Vi har haft bilen sedan 2000 då den tillverkades. Följande är bytt: 3st avgasystem, bromsar fram 3 gånger,2st spindeleder,1st styrled, 2st fjädrar fram. Resten är orginal ifrån fabrik

Bilen är som en Golf 3 fast nyare för samma pengar.
Senast redigerat av jocke_gronberg (23 oktober 2011)

Sök