Tjenna!
För drygt ett halvår sedan köpte jag en saab 9-5 aero -03 som är min första bil.
Målet med de här bygget är att ha en sportig, snygg brukis med bra ljud. Gillar inte när saker är halvdant och det jag gör kommer göras ordentlig och inte klåpa ihop sakerna, då får det häldre ta lite mer tid och svida lite mer i plånboken.
Eftersom jag tycker det är kul med de mesta man kan göra på en bil blir det lite av varje som ska göras och jag hoppas att ni kommer gilla resultatet
skriver ihop en lista med vad som skall göras, vad jag håller på med och vad jag redan gjort nedan.
(+) =klart
(/) =håller på
(-) =inte börjat än
(+) fälgar, har Dotz roadster 20" med 245/30-20 däck på
(+) bytt hjullager fram på båda sidor
(/) bromsar, har slitsade och hålborrade skivor från EBC med redstuffbelägg liggandes, monterat fram men nerplockat igen för att abs kransen gav upp på livet när jag provkörde efter bytet fram. Centrum på skivorna, skivkanten samt oken är lackade gula. inte bytt än bak för att jag väntar på abs kransarna och bilen står på pallbockar fram.
(-) coilovers, har beställt en uppsättning yellow speed som borde komma om ca en och en halv vecka.
(/) ljud, har bytt ut orginalstereon mot en kenwood touch stereo, framsystemet är ett hertz 3 vägskit, har satt delningsfiltren bak på ryggstödet och driver detta med ett ESX 4 kanalssteg.
Bakdörrarna sitter det än så länge bara orginal men skall byta till hertz 5,25 koaxialer som jag har liggandes.
Basen är en ESX vision 12" med låda som är uträknad av min kusin ( strom96 här på garaget). Lådan är gjord för att spela ett mellanting på SPL och SQL. lådan ska kläs i svart vinyl (läder look) men lackar den nog antracitgrå så länge
Basen drivs av ett gas 3500 som jag har lackat om i antracitgrå för snyggare utseende.
Har ett extrabatteri bak, AGM 80ah. Batteriet fram skall bytas till ett likadant när ekonomi tillåter.
Ska även dra om alla strömkablar så de blir 50mm istället för nuvarande 21mm.
Allt dras väldigt seriöst och alla kablar sätts fast med klämmor och det dras snyggt och ingen kabel är längre än vad den behöver vara. gillar när det syns vad man gjort när det är snyggt utfört helt enkelt
(-) tona rutor, har filmen liggande men inte gjort det ännu.
(-) montera ledramp, har liggande men inte börjat montera än
(-) montera vindavvisare
(-) montera chippad box från T7trim, vill bygga ny motor om nåt år med 400-500 häst men som student har jag inte råd med sånt så det får bli ett framtida projekt isf
Listan kommer förmodligen fyllas på i framtiden