3790
Sök

Däckonline skickade mig 3 år gamla däck

67 Inlägg
14 september 2017
Trådstartare
Däckonline skickade mig 3 år gamla däck. Nämligen dessa: https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop … p=R-199859 Tillverkningsvecka och år 4214. Mao vecka 42 år 2014. Jag trodde att jag skulle få däck tillverkade i år?

26 Inlägg
14 september 2017
Är dem begagnade? Isåfall ring och klaga. Annars har dem ju bara legat på lager och då ser jag inget fel. Det är ju fortfarande "nya" däck.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
15 september 2017
Man ska tydligen säga ifrån när man beställer att man vill ha nytt..
Dessa däck som inhandlats för 3 år sedan BÖR ha kostat inköparen mindre och således tjänat en bra slant som mellanhand genom att bara lagerhålla produkten..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 686 Inlägg
15 september 2017
http://ntf.se/fragor-och-svar/bilar/dac … -som-nytt/

Sålänge däcken är oanvända så är 3år gamla helt ok att säljas som nya om dom förvarats på korrekt sätt.
Däck blir inte påverkade i närheten lika mkt av ålder när dom förvaras mörkt och svalt än när dom sitter på bil och går igenom värmecykler varje gång dom körs.

Edit:
Så här står det på däckonlines sida:
Är däcken verkligen nya?

Vi erbjuder endast nya däck ur pågående produktion. Lagrade däck som är äldre än 2 år markerar vi som en DOT-produkt med produktionsår. Med hjälp av DOT-markeringen som finns på däcksidan kan man se både i vilken vecka och  vilket år däcket tillverkats. Det är viktigt att nämna att om däck lagras på rätt sätt och inte utsätts för belastning i vägtrafiken meddetsamma, kan materialets speciella egenskaper förbättras eftersom däckets gummiblandning kan fortsätta att hårdna. Vid rätt förvaring räknas däck som fabriksnya i upp till 3 år och nya i upp till 5 år, detta enligt BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.)
Senast redigerat av simlar (15 september 2017)

Sök