rcy skrev:
En sån här fråga kommer antagligen att få lika många svar som det finns entusiaster, men här kommer iaf mitt.
För att jag ska anse något vara en entusiastbil *för mig*, så måste den göra mig entusiastisk.
Det kan vara designen, arvet, ljudet, effekten, prestandan, dom udda lösningarna eller vad som helst, men den måste väcka känslor och habegär.
Få bilar idag gör detta. Designen drog sin sista suck någon gång i slutet av 70/början av 80-talet, allt därefter ser ju i princip likadant ut.
Ljudmässigt går det ju åt helt fel håll, dagens bilar låter (om dom nu låter alls) så lite som möjligt och det lilla ljud som finns är så dämpat och konstgjort att det knappast framkallar några andra känslor en ren hopplöshet och apati.
Prestanda finns det väl fortfarande, om man nu tittar på den typen av bilar. Tyvärr är då prislappen oftast därefter också.
Udda och innovativa lösningar existerar inte alls, allt är elektronik och krånglar något så byter man komponenter enligt ett felsökningsschema tills det fungerar igen. Att verkligen *laga* något är väldigt sällsynt, särskilt som dom flesta bilmekaniker idag helt enkelt inte har en aning om hur dom flesta sakerna fungerar, dom vet bara vilka delar som ska bytas när dom inte gör det. Jag vill kunna ta på mig garagebyxorna, kavla upp ärmarna och dyka ner under huven och svettas och slåss med bultar, oljetråg, turboaggregat och annat skit som man blir oljig av. För mig är det minst halva nöjet med att ha bil, att *själv* kunna *laga* den, inte bara lämna den på verkstad och låta någon annan byta komponenter. Jag vill kunna kasta på en löjligt stor turbo och få mer effekt, jag vill kunna koppla på barnsligt mycket extraljus och bara skarva in mig på helljuskabeln utan att bilen får tuppjuck, jag vill kunna byta bromsbelägg utan att be bilens dator om lov först osv. Min bil är *min* bil, och jag vill kunna göra vad jag vill med den.
Dagens miljöbilar är fantastiskt bra bilar. Säkra, billiga, miljövänliga, dom flesta även förträffligt driftsäkra.
Men entusiastbilar? Nä knappast, jag har svårt att tänka mig något mindre upphetsande än en Prius.
Det finns folk som går igång på dom och vill dom kalla dom för entusiastbilar och för all del, gör det, det är upp till var och en. Jag är knappast representativ för den genomsnittlige bilägaren så jag påstår inte för en sekund att jag har ensamrätt på definitionen, men det är inte vad en entusiastbil är för mig.