3313
Sök

Amazon 1970 skall renoveras som första projekt...

Första projekt - renovering av plåtren Amazon -70 (objekt) med 9800 mil på mätaren.

8 415 Visningar
Uppdaterades senast 25 september 2017
10 Inlägg
18 september 2017
Trådstartare
#1
Nu kan jag ha tagit vatten över huvudet... Men vi får se!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-57915dea92780399c4d959d642ac4178.jpg

Bakgrund till köpet:
Min sambo fyller år i slutet på september, och hennes drömbil är av sagda modell - en röd Volvo Amazon. Det har alltid varit ett "drömobjekt" för henne och hon pratar om "hennes Amazon" som en dag skall finnas. Jag hittade ett bra objekt i närheten, så bestämde mig för att slå till. Bilen har bara gått 9800 mil, och har haft tre ägare innan mig. Det skulle vara väldigt härligt om jag lyckades få ut den här bilen på gatan igen, istället för att låta den förfalla mer och dö.

Skicket:
Jag skall åka till verkstaden och ta lite mer bilder, men den är i "OK" skick. Tyvärr är ju, som synes på bilden, bilen plåtren så det kommer ju krävas sju helsikes förarbete inför lack. På ett sätt är det ju positivt, då det inte kommer att gå att ta några genvägar. Rost finns det en hel del av, men många känsliga områden har klarat sig väl. Vilket är tur, då jag aldrig svetsat bilplåt annat än på folkracebilar, och där spelar det ju mindre roll hur bra man gör det... Så förhoppningsvis är jag betydligt bättre på det när det här projektet är färdigt än vad jag är idag!

Motorn startar och går fint, och växellådan fungerar den också. Det finns dock inga bromsar fram, så har inte testkört bilen. För priset kände jag inte att det behövdes...

Planen:
Först och främst skall jag granska karossen och rostlaga, innan någonting ö.ht görs i övrigt. När (om) det blir färdigt så skall motorn renoveras och eventuellt trimmas för snäll gatukörning men med lite mer pulver. En portad topp, större Webrar och en gatukam får nog räcka (möjligtvis 4-2-1-extraktor också).

5 111 Inlägg
18 september 2017
#2
Kul, skall följas.


2 516 Inlägg
18 september 2017
#3
big_smile Detta får man följa, ser inte så värst farligt uppäten ju.
Kolla in min tråd på kapitänen så kan du få lite inspiration. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 Inlägg
18 september 2017
#4
Det här får man ju inte missa! Följer såklart! Lycka till smile

10 Inlägg
19 september 2017
Trådstartare
#5
Var i garaget och undersökte lite snabbt igår kväll, och tog några bilder. Dum som jag var så hade jag blixten igång, så det ser missvisande illa ut på sina ställen...

Dock insåg jag när jag kollade chassinumret att det här är den 289e sista Amazonen som tillverkades. Häftigt!

Nedan är en bild från tidigare ägare med skärm och grill på (och dörr och huv visserligen, men det ser man ju inte...).

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-becf66761dece4cb6c7be025aa1411c3.jpg

Bifogar även lite bilder på rosten. Det finns rost på två riktigt jobbiga ställen, som jag nog kommer att behöva lite hjälp med att reda ut, och det är runt rutan både fram och bak. Definitivt inget som jag tänker börja med i alla fall!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-e3855ac211095c422773f78af2d52371.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-f45ed2a4fc8d6fddb03aa4d8b7578030.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-b21f99fa1993bcda34aa8ecbc465209b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-23d6fecfd0f1625f94dd659ad3eba45f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-d1889d44fba67309c729461952a07829.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-6128236b6d6a76e2afe90f872e256e11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-9328cdc4471fc22891a44debb067ac18.jpg

Det känns spontant som att det första jag kommer att göra är att slita ut och byta golvet. Det är ju väldigt "enkelt" och känns som ett bra ställe att börja på - speciellt med tanke på att det finns färdig ekonomiplåt att passa in och svetsa dit.

http://www.vp-autoparts.com/EU/main.asp … 1201090201

Längtar efter att ha rostlagningen under kontroll, så att man kan få börja med det lite roligare...

Motorn lutar efter att bli lagom snällt trimmad. Portad topp med 44/37-ventiler och härdade säten för att kunna köra blyfritt. En KG10-kam med dubbla Weber45-or, extraktor och 2.5" avgassystem.

Skall även byta generator till något lite modernare så att man kan sätta modernt lyse (givetvis som ser ut som original) och samtidigt kunna lyssna på musik.

Något som är ett stort frågetecken är inredningen. Jag har aldrig pysslat med inredning, och vet inte hur tillgången till Amazon är. Innertak, stolar, dörrsidor och så vidare är något jag måste fördjupa mig i!

10 Inlägg
19 september 2017
Trådstartare
#6
HG_ skrev:
big_smile Detta får man följa, ser inte så värst farligt uppäten ju.
Kolla in min tråd på kapitänen så kan du få lite inspiration. big_smile

Usch, all rost... Kan bara föreställa mig hur mycket bonusrost jag kommer börja hitta när jag tittar noggrant!

10 Inlägg
19 september 2017
Trådstartare
#7
Av ren händelse så sålde en kompis en Kempomat 3200, så slog till på den - dedikerad rostlagare!

Får den på torsdag, så skall bli kul att testa den.

Skall börja pröva mig fram med 0.8-tråd och se hur jag reder ut det. Om jag är för dålig så får jag köra 0.6 istället.

http://quadatools.com/uploads/products/large/Untitled-8138839731.jpg

5 111 Inlägg
19 september 2017
#8
På en 70a så har du väl dock redan växelströmsgenerator. Och även om du byter till H4-insatser (för gissar att du har klotlampa när du skriver så där?) så är de marginellt starkare än klotlamporna, 60/55W i stället för 45/40, det innebär inga jätteproblem.

De äldre har likströmsgenerator och de laddar lite halvdåligt på låga varv.

Har för mig ny klädsel finns att få från VP?


10 Inlägg
19 september 2017
Trådstartare
#9
Knugcab skrev:
På en 70a så har du väl dock redan växelströmsgenerator. Och även om du byter till H4-insatser (för gissar att du har klotlampa när du skriver så där?) så är de marginellt starkare än klotlamporna, 60/55W i stället för 45/40, det innebär inga jätteproblem.

De äldre har likströmsgenerator och de laddar lite halvdåligt på låga varv.

Har för mig ny klädsel finns att få från VP?

Hmm, det var mer än jag visste om! Jag trodde att det var samma generator på alla Amazoner, och jag minns att de inte är något att hänga i julgranen när man spelade stereo, hade extraljus och helljus på. Att de kör kablar direkt från batteriet till reglage till lykta hjälper ju såklart inte heller, men trodde inte att det skulle hjälpa att bara köra relästyrt.

Får undersöka det lite noggrannare, bekvämt att slippa montera annan generator!

Att få ny klädsel verkade gå, svårare att få "stommarna" också. Det var ingen inredning som kom med bilen, den hade tydligen varit i så kasst skick att de slängde allt. Skall se hur mycket det går på att lämna in allting till en firma och få homogent "ny" inredning. Funderar på vitt läder, skulle nog passa fint med röd lack!

5 111 Inlägg
19 september 2017
#10
Alla stolar från och med 1965 är samma, på en 70a skall det sitta nackstöd på framstolarna vilket inte är standard på de äldre, men stolarna skall vara förberedda för att montera det enligt uppgift. Samma med baksätet, har för mig de senare bilarna (kan det ha varit från en bit in på 1969?) saknade mittarmstöd då Amazon blev lite av en budgetmodell i skuggan av 140 på slutet, men jag gissar att du inte gråter om du hittar ett baksäte med armstöd heller......


555 Inlägg
19 september 2017
#11
Roligt projekt, följer härifrån.
Angående inredning mm så finns det några få Amazoner kvar på vissa skrotar. Vilken del av landet bor du i?


10 Inlägg
20 september 2017
Trådstartare
#12
Knugcab skrev:
Alla stolar från och med 1965 är samma, på en 70a skall det sitta nackstöd på framstolarna vilket inte är standard på de äldre, men stolarna skall vara förberedda för att montera det enligt uppgift. Samma med baksätet, har för mig de senare bilarna (kan det ha varit från en bit in på 1969?) saknade mittarmstöd då Amazon blev lite av en budgetmodell i skuggan av 140 på slutet, men jag gissar att du inte gråter om du hittar ett baksäte med armstöd heller......

Ah! Perfekt att veta, tack! Då blir det ju inte så hemskt svårt att hitta... Och nä, proletärerna som sitter bak får i så fall finna sig i att inte ha armstöd!

V_O-L-V_O skrev:
Roligt projekt, följer härifrån.
Angående inredning mm så finns det några få Amazoner kvar på vissa skrotar. Vilken del av landet bor du i?

Tack! smile
Bor i mitten av Skåne, kanske inte Amazonernas högland - men skall försöka att hitta en bra skrot som eventuellt kan ha saker jag behöver. Synd att det inte är en jänkare man pysslar med, har ju Osby-skroten runt hörnet.


I alla fall, var och gick igenom delarna jag fick med igår. Det positiva var att höger framskärm faktiskt var i fantastiskt skick. Ytrost, absolut, men i övrigt var den hur kry som helst. Ingen genomgående rost någonstans, såvitt jag kunde se. Samma sak med huven, också fantastiskt bra skick!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-642d390961a69a559c7c5afd44f89010.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-acc51a6b80c8b01faf111df65fde6cfe.jpg

Vänsterskärmen däremot var A) av plast och B) sönder, så den är det väl bara att slänga... Finns väl ingen som kan använda en trasig plastskärm?

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-221eae8efd4cf9ee78fcb4f4b1207a04.jpg

Bakluckan är eventuellt kry, men behöver ta mig in under färgen för att kika ordentligt. Där kan man i alla fall se vilken färg bilen en gång har varit - inte allt för dumt ändå!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-ac073df26fa945f215554008935d0235.jpg

Dörrarna däremot har rostat i nedkant, och jag känner mig absolut inte vass nog med svetsen för att rostlaga dörrar. Så jag får ta och leta reda på några rostfria dörrar istället. Fronten hade lite rostkänningar, men det var på simpla ställen så det bör jag reda ut att laga!

Allt som allt är jag rätt nöjd. Huv, baklucka och en framskärm i bra skick kan jag inte klaga allt för mycket på! Galen som jag är så längtar jag tills svetsen kommer så jag kan börja öva på att rostlaga!
Senast redigerat av Amazon1970 (22 september 2017)

10 Inlägg
21 september 2017
Trådstartare
#13
Nu har äntligen svetsen hittat hem, så snart kan det roliga börja! Har beställt 0.6/0.8-matarhjul så jag kan köra med 0.8-tråd istället för 1 som sitter där i dagsläget. Men tjuvade och provade lite med tråden som är monterad och den svetsar så fint så fint. Fantastiskt skön att använda!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-c253f2cbf6ef206522abf92544587c8e.jpg

Dock funderar jag lite på plåttjocklek till rostlagningen. Hade tänkt att lägga 1mm på "platta ställen" som jag kommer åt enkelt från båda håll, exempelvis i skuffen och batterilådan. På skärmar och liknande hade jag tänkt köra med 0.8mm som är lite lättare att bearbeta. Låter det som en bra idé?

10 Inlägg
23 september 2017
Trådstartare
#14
Nu har den första plåten ersatts! Och det känns fantastiskt!

Började med att provköra en bit plåt för att ställa in svetsen. Alltid svårt med nya maskiner att finjustera in dem. Men den här gick finemang, det tog mindre än två minuter tills jag kände mig nöjd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-fb47f4fadbdb4848e1c9c5368069c7e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-160ae4ea408d8ed15f3fa58170ed407d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-0d992e50b06cde6354c489125917e68e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-3779db37414c179357f08884754f9ce7.jpg

Det syns på näst sista bilden att plåten slagit sig, och det var "medvetet" i att jag inte orkade kyla och vänta på att den skulle svalna. På bilen har jag givetvis inte fläskat på på samma vis. Sista bilden är på baksidan, och tycker absolut att genombränningen är godkänd. Till höger och vänster om den fina strängen har jag experimenterat med trådmatningen, därför det ser ut som det gör.

I alla fall, till det roligare! Den faktiska lagningen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-2e30ecdeb27e6da94ca78ba111344c9f.jpg

Såhär såg det ut sedan den förra ägaren. Till och med jag, som aldrig rostlagat tidigare, inser att det skulle kunna göras bättre - minst sagt... Plåten är bara lagd på den gamla, och inte sömmad i kant. Så rosten fortsätter givetvis bara...

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-0138fce32d36444411f2c7eafdfd629f.jpg

Började med att kapa ur den gamla plåten. Har ingen kompressor i den här verkstaden, utan fick göra allting med vinkelslip. Lagom lätt att komma åt... Gjorde av med fyra kapskivor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-4f80c27f4b0ef4c76264219345bbdc21.jpg

Upp mot hjulhuset sparade jag, eftersom jag inte känner mig bekväm med att göra lite svårare rundade saker än. Lättare att låta det vara och malla efter senare. Försökte att i den mån det gick spara den delen av skärmen som var vikt inåt och svetsa in i den, men gick inte hela vägen. Fick även ta lite av golvet mot balken, så började med att ersätta den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-d0ffe4ff8b23430752416ca91be04782.jpg

Första plåten svetsad i skarpt läge och det gick finemang. Slog sig ingenting (så vitt det går att se, men om det mot all förmodan gjorde det så spelar det mindre roll eftersom det bara är skuffen).

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-5bef96021bd4cf4e54803a5c5a989ce7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-0e062dca19a4519a6cc8ae2dcb2ea152.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-ac104f86fe169f2c166f1d47d6122649.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-667fc7a125deb69b53d39a2007e107a5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-d1abdc2903d88d0f97c47653e3578df5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-c7f33ff917e3a4472541f6135fb9f37a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-49103f261bb37940e7fe8b23a6e0f05c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-47efe3e582181638d3ce5219b288dd03.jpg

I den delen av golvet som rostat sönder så fanns det en förstärkning (á dubbelveck) vilket antagligen inte behövs, men som ändå kan vara roligt att återskapa för att öva. Livet hade varit betydligt enklare med en plåtbock, men jag lekte lite MacGyver och fick ändå ett väldigt bra resultat. Trodde inte att det skulle bli så bra som det blev. Kunde fläskat på lite mer i urstansningen, men det är en lärdom till nästa gång.

Hade önskat att jag hade lite svetsprimer från Volvo, men de har tydligen upphört med det... Så fanns inte så mycket att göra åt saken.

När jag väl hade skapat förstärkningen i mitten så var det "bara" att måtta till, och svetsa dit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-93a77df6737cc22ee8dcc84b7b2d146f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-caf58ddea9d53d06edd3add05de05ff5.jpg

När jag körde mot skärmen (där det överstickande fick kapas bort) så fick sambon stå och kyla på utsidan med våt trasa. Fungerade, inget slog sig.

Allt som allt är jag mycket nöjd med hur det blev för att ha svetsat bilplåt för första gången någonsin. Jag kunde kapat lite smartare, och slipat ner svetsen lite mer - men vad gör det, när det är i skuffen och det ändå skall på en matta? Nej, riktigt nöjd.

Nu är det bara att börja med andra sidan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-b8270b0655fc69a0a6a39c97e67fa8a2.jpg

2 516 Inlägg
23 september 2017
#15
big_smile Ser ju bra ut för att inte ha rost lagat förut. Om du vill ha lite rost skydd emellan plåtarna så kan du lägga på primer mellan plåtarna & slipa bort primern just där du ska svetsa.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

10 Inlägg
23 september 2017
Trådstartare
#16
HG_ skrev:
big_smile Ser ju bra ut för att inte ha rost lagat förut. Om du vill ha lite rost skydd emellan plåtarna så kan du lägga på primer mellan plåtarna & slipa bort primern just där du ska svetsa.

Tack! Kommer att somna både nöjd och stolt!

Som jag skrev så har jag ingen primer, och Volvo har slutat med sin... Skall försöka hitta någon i närområdet!

2 516 Inlägg
23 september 2017
#17
Amazon1970 skrev:
HG_ skrev:
big_smile Ser ju bra ut för att inte ha rost lagat förut. Om du vill ha lite rost skydd emellan plåtarna så kan du lägga på primer mellan plåtarna & slipa bort primern just där du ska svetsa.

Tack! Kommer att somna både nöjd och stolt!

Som jag skrev så har jag ingen primer, och Volvo har slutat med sin... Skall försöka hitta någon i närområdet!

Det räcker med en rostskyddsfärg av något slag, räcker gott. smile
Man ska vara nöjd & stolt med det man har gjort, annars kan man lika gärna göra om det. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

964 Inlägg
24 september 2017
#18
Härligt o se gamla Volvo bilar vakna upp igen,får följa detta projekt,o lycka till.
Du har mindre rost än jag hade på min varje fall


10 Inlägg
25 september 2017
Trådstartare
#19
Fortsatte med rostlagning i skuffen idag. Betydligt enklare ställe!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-5d7da31894d349608502350ee2d76701.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-4e2d05e3923aee45fd9f4a43de4d482d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-f3cba77722e3f436959550ffe12f45a3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225221/225221-dd2853051c0d47a37d17ed4f4683978c.jpg

584 Inlägg
11 november 2017
#20
Kul projekt. Lycka till.



Sök