Nu har den första plåten ersatts! Och det känns fantastiskt!
Började med att provköra en bit plåt för att ställa in svetsen. Alltid svårt med nya maskiner att finjustera in dem. Men den här gick finemang, det tog mindre än två minuter tills jag kände mig nöjd.
Det syns på näst sista bilden att plåten slagit sig, och det var "medvetet" i att jag inte orkade kyla och vänta på att den skulle svalna. På bilen har jag givetvis inte fläskat på på samma vis. Sista bilden är på baksidan, och tycker absolut att genombränningen är godkänd. Till höger och vänster om den fina strängen har jag experimenterat med trådmatningen, därför det ser ut som det gör.
I alla fall, till det roligare! Den faktiska lagningen!
Såhär såg det ut sedan den förra ägaren. Till och med jag, som aldrig rostlagat tidigare, inser att det skulle kunna göras bättre - minst sagt... Plåten är bara lagd på den gamla, och inte sömmad i kant. Så rosten fortsätter givetvis bara...
Började med att kapa ur den gamla plåten. Har ingen kompressor i den här verkstaden, utan fick göra allting med vinkelslip. Lagom lätt att komma åt... Gjorde av med fyra kapskivor.
Upp mot hjulhuset sparade jag, eftersom jag inte känner mig bekväm med att göra lite svårare rundade saker än. Lättare att låta det vara och malla efter senare. Försökte att i den mån det gick spara den delen av skärmen som var vikt inåt och svetsa in i den, men gick inte hela vägen. Fick även ta lite av golvet mot balken, så började med att ersätta den.
Första plåten svetsad i skarpt läge och det gick finemang. Slog sig ingenting (så vitt det går att se, men om det mot all förmodan gjorde det så spelar det mindre roll eftersom det bara är skuffen).
I den delen av golvet som rostat sönder så fanns det en förstärkning (á dubbelveck) vilket antagligen inte behövs, men som ändå kan vara roligt att återskapa för att öva. Livet hade varit betydligt enklare med en plåtbock, men jag lekte lite MacGyver och fick ändå ett väldigt bra resultat. Trodde inte att det skulle bli så bra som det blev. Kunde fläskat på lite mer i urstansningen, men det är en lärdom till nästa gång.
Hade önskat att jag hade lite svetsprimer från Volvo, men de har tydligen upphört med det... Så fanns inte så mycket att göra åt saken.
När jag väl hade skapat förstärkningen i mitten så var det "bara" att måtta till, och svetsa dit.
När jag körde mot skärmen (där det överstickande fick kapas bort) så fick sambon stå och kyla på utsidan med våt trasa. Fungerade, inget slog sig.
Allt som allt är jag mycket nöjd med hur det blev för att ha svetsat bilplåt för första gången någonsin. Jag kunde kapat lite smartare, och slipat ner svetsen lite mer - men vad gör det, när det är i skuffen och det ändå skall på en matta? Nej, riktigt nöjd.
Nu är det bara att börja med andra sidan...