2521
Sök

Koppling tjuter vid dragläge på Volvo S40 -01

3 Inlägg
18 september 2017
Trådstartare
#1
Tja,

Har en Volvo s40 2.0 -01 som rullat 11 000 mil.

Kopplingen kan tjuta lika högt som en biltuta när kopplingen går i dragläge, mer när den är kall.
Ett knorrande ljud hörs även under svaga gaspådrag i låga varv 1000-1500rpm.

Videoklipp på ljudet: https://www.youtube.com/watch?v=6Ghm1_qTvcY

Har läst runt lite och det verkar vara blandade meningar om det är urtrampningslagret eller att det är någon form av kopplingsslagg som kan sliras bort? Sistnämnda är väl ett önsketänkande.

Har någon erfarenhet av hur mycket det skulle gå på att byta urtrampningslagret?

Mvh
Alfredo
Senast redigerat av SpongeCunt (18 september 2017)

1 313 Inlägg
20 september 2017
#2
Resonansljud från lamellen, kärvande lamell pga torr axel på ingående axel till lådan. Växlar svåra att få i ibland?
Senast redigerat av Volvofarfar (20 september 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

3 Inlägg
20 september 2017
Trådstartare
#3
Jaha, nää växlarna går i som de ska och kopplingen verkar inte ta högt eller lågt. Det är inte heller någon skillnad med koppling nedtryckt eller uppe, endast i dragläge. Så jag antar att det är något kring lamellerna. Tror du att det är ett lager eller någon tryckplatta närmre axeln som inte är tillräckligt infettad då? Eller kan de kanske vara värt att byta växellådsolja?

1 313 Inlägg
21 september 2017
#4
SpongeCunt skrev:
Jaha, nää växlarna går i som de ska och kopplingen verkar inte ta högt eller lågt. Det är inte heller någon skillnad med koppling nedtryckt eller uppe, endast i dragläge. Så jag antar att det är något kring lamellerna. Tror du att det är ett lager eller någon tryckplatta närmre axeln som inte är tillräckligt infettad då? Eller kan de kanske vara värt att byta växellådsolja?

Det där ljudet har jag hört på flertalet bilar, och det kommer från lamellen, inte så mycket att göra åt, mer än att byta Kopplingssats,ev gå ner med kamera och få dit lite fett på axeln I kopplingskåpan,  och att byta växellådsoljan kommer inte göra någon skillnad alls.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

7 439 Inlägg
21 september 2017
#5
Har på annan bil varit med om att ingående axeln i vevaxelns lager tjutit på grund av att lagret "gått torrt".
Vet inte om S40 har nållager eller självsmörjande bussning i vevaxeln.

3 Inlägg
23 september 2017
Trådstartare
#6
Alright, tack för hjälpen.
Blir väl o se om det är värt att byta kopplingen, den har ju trots allt bara rullat 11000 mil wink


Sök